Sivu 37 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 172733343536373839404147577797117137 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 541-555/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #541

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kuva valehtelee sikäli, että laituriovien leveys johtuu siitä, että 100- ja 200-sarjan junissa ovet ovat eri kohdilla. Junia ei voi pysäyttää siten, että junan oviaukko on aina laiturioven aukon keskellä, vaan se on jommassa kummassa reunassa.

    Antero
    Tiedän että 100- ja 200-sarjojen junissa on ovet vähän eri kohdilla, osaako joku sanoa että kuinka paljon se ero sitten on jos vaikka katsoo vaunun ihan edestä ekalle, tokalle ja kolmannelle ovelle?

  2. #542
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Tiedän että 100- ja 200-sarjojen junissa on ovet vähän eri kohdilla, osaako joku sanoa että kuinka paljon se ero sitten on jos vaikka katsoo vaunun ihan edestä ekalle, tokalle ja kolmannelle ovelle?
    Valokuvan perusteella (sori, en nyt jaksa ladata) silloin, kun 200-sarjan juna on jetsulleen kohdallaan, junan ovi ja laituriovi ovat samalla kohdalla vaunun keskiosan puolella. Junan oven ohjaamon puoleinen reuna on silloin puolivälissä laiturioven ohjaamon puoleista puoliskoa. Toisin sanoen, junan päädyssä oleva laituriovi on 1,33 kertaa niin leveä kuin vaunun ovi.

    Antero

  3. #543

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Valokuvan perusteella (sori, en nyt jaksa ladata) silloin, kun 200-sarjan juna on jetsulleen kohdallaan, junan ovi ja laituriovi ovat samalla kohdalla vaunun keskiosan puolella. Junan oven ohjaamon puoleinen reuna on silloin puolivälissä laiturioven ohjaamon puoleista puoliskoa. Toisin sanoen, junan päädyssä oleva laituriovi on 1,33 kertaa niin leveä kuin vaunun ovi.

    Antero
    Kiitokset

    Pitääpi sitten lokakuussa mennä katselemaan miten kuskit sovittavat junan oikealle kohdalle... Miksiköhän muuten juuri Vuosaari on "testi"asemana?

  4. #544

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Miksiköhän muuten juuri Vuosaari on "testi"asemana?
    Liekö rakennustöitä helpoin tehdä maan pinnalla olevalla pääteasemalla?

  5. #545

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Liekö rakennustöitä helpoin tehdä maan pinnalla olevalla pääteasemalla?
    Meinasinn niiku että miksi Vuosaari, eikä Mellunmäki?

  6. #546

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Meinasinn niiku että miksi Vuosaari, eikä Mellunmäki?
    Vuosaari taitaa olla hiljaisin pääteasema.

  7. #547

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Haltian blogikirjoituksesta 15.9.2010
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mirva Haltia
    Useampikin johtokunnan jäsen on käynyt tutustumassa Vuosaaren metroasemalla kokeilussa oleviin laiturioviin ja on selvää, että vaunun ja laiturin väliin jäävä suuri kolo on turvallisuusongelma. Metroliikenne jatkaa kokeilua ja ratkaisujen kehittämistä, jotta laituriovista saadaan sellaiset, että ne voidaan ottaa käyttöön. Suurin ongelma on se, että ne asennetaan jälkiasennettuna valmiisiin rakenteisiin. Länsimetron asemilla ovet on otettu alusta asti suunnittelussa huomioon, joten vaunun ja seinän väliin ei jää ihmisen mentävää tilaa.

  8. #548
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lauantaiaamun YLE:n aikaisessa haastateltiin automaattimetroprojektipäällikköä. Jutun pääaihe oli, että laituriovien jäätyminen on ongelma, ja sitä varten suunnitellaan nyt laituriovien sähkölämmitystä. Liekö pinta-asemien kattaminen umpiasemiksi kaikessa hiljaisuudessa kuopattu?

    Antero

  9. #549

    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    21

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Vuosaari taitaa olla hiljaisin pääteasema.
    Korjaanpa viimein tämän virheellisen väitteen. Ihan jo yleisen havainnoinnin perusteella (käytän Vuosaaren metroasemaa päivittäin ja Mellunmäen asemaa satunnaisesti) Vuosaari ei todellakaan ole hiljaisin pääteasema. Ja ainakin vuoden 2008 matkustajamäärälaskennat tukevat yleistä havainnointiani (enkä usko lukujen mitenkään radikaalisti sen jälkeen muuttuneen enkä juuri nyt jaksa kaivaa tuoreempia lukuja):

    Ruoholahti 16214 matkustajaa / arkipäivä
    Vuosaari 13704 matkustajaa / arkipäivä
    Mellunmäki 7724 matkustajaa / arkipäivä

    Eli Vuosaaren asemaa käyttää päivittäin n. 1,8 kertainen matkustajamäärä Mellunmäkeen verrattuna.

  10. #550
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut dietreut Näytä viesti
    Korjaanpa viimein tämän virheellisen väitteen. Ihan jo yleisen havainnoinnin perusteella (käytän Vuosaaren metroasemaa päivittäin ja Mellunmäen asemaa satunnaisesti) Vuosaari ei todellakaan ole hiljaisin pääteasema. Ja ainakin vuoden 2008 matkustajamäärälaskennat tukevat yleistä havainnointiani (enkä usko lukujen mitenkään radikaalisti sen jälkeen muuttuneen enkä juuri nyt jaksa kaivaa tuoreempia lukuja):

    Ruoholahti 16214 matkustajaa / arkipäivä
    Vuosaari 13704 matkustajaa / arkipäivä
    Mellunmäki 7724 matkustajaa / arkipäivä

    Eli Vuosaaren asemaa käyttää päivittäin n. 1,8 kertainen matkustajamäärä Mellunmäkeen verrattuna.
    Vuosaari onkin kylmin pääteasema, siksi paras testaamiseen.

  11. #551

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Lauantaiaamun YLE:n aikaisessa haastateltiin automaattimetroprojektipäällikköä. Jutun pääaihe oli, että laituriovien jäätyminen on ongelma, ja sitä varten suunnitellaan nyt laituriovien sähkölämmitystä. Liekö pinta-asemien kattaminen umpiasemiksi kaikessa hiljaisuudessa kuopattu?

    Antero
    Ei aseman umpinaiseksi rakentaminen ratkaise jäätymisongelmia, jollei asemaa myös lämmitetä talvisin.

  12. #552
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Timppak Näytä viesti
    Ei aseman umpinaiseksi rakentaminen ratkaise jäätymisongelmia, jollei asemaa myös lämmitetä talvisin.
    Tässä kuva laituriovien kohdalla olevasta "lattialämmityksestä". Lisäksi ovien ohajusyksikkökotelot ovat lämmitettävät. Muut osat eivät.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  13. #553
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Tässä kuva laituriovien kohdalla olevasta "lattialämmityksestä".
    Turuilla ja toreilla voi havaita kuinka lämmitetyn ja lämmittämättömän katualueen rajalle muodostuu paksu ja liukas jääpolanne. Tullaankohan tätä ongelmaa ratkomaan metroasemilla jotenkin? Kuinka perusteellisesti lumen tulo laiturialueelle halutaan estää?
    --
    Lauri Räty

  14. #554
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Turuilla ja toreilla voi havaita kuinka lämmitetyn ja lämmittämättömän katualueen rajalle muodostuu paksu ja liukas jääpolanne. Tullaankohan tätä ongelmaa ratkomaan metroasemilla jotenkin? Kuinka perusteellisesti lumen tulo laiturialueelle halutaan estää?
    Vuosaari ja Kalasatama ovat huonoja esimerkkejä katetuista asemista ja niiden lumettumisesta. Molemmat ovat näennäiskatettuja. Vuosaaressa seinä ei ole seinä vaan verkko ja Kalasatamassa katon ja seinäkkeiden välit ovat auki.

    Jos ja kun koko laitureita ei lämmitetä – mikä oikeastaan on hölmöä, kun katujakin lämmitetään – polanneongelma ei ratkea kuin käsityöllä.

    Antero

  15. #555
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Laituriovet eivät okein toimi. Ikään kuin olisi aivan uusi asia huomata tässä vaiheessa, että on kahdenlaisia junia ja niissä on erilaiset ovet.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingiuutiset 8.1.2011

    Metrouudistuksen alku takkuilee Vuosaaressa

    08.01.2011 8:00

    Jussi Vehkasalo

    Vuosaaren metroaseman toiselle laiturille rakennettuja, automaattimetron tuloa ennakoivia laituriovia ei ole voitu ottaa käyttöön, koska metrojunan ja laituriovien väliin jäävästä tilasta tuli ongelma. (Kuvaaja: Jussi Vehkasalo)

    Vuosaaren metroasemalle asennettuja, automaattimetron tuloon liittyviä laituriovia ei edelleenkään ole saatu käyttökuntoon.

    Jo kuuden viikon ajan Vuosaaressa on ollut käytössä vain yksi metroraide. Laituriovien koekäytön oli tarkoitus alkaa jo aikaa sitten.

    Laituriovien asennus käynnistyi alkusyksystä, jolloin metron lähtölaituri oli käytössä vain puoleen väliin asti. Marraskuun lopussa samainen metrolaituri poistettiin kokonaan käytöstä.

    –Tämä on niin sanotusti vähän kinkkinen tämä tilanne. Laituriovien asennuksessa ovat eteen tulleet kaikki mahdottomat ja mahdolliset asiat, muotoilee HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla.

    Laiturinovien ja metrojunan väliin jää liikaa tilaa

    Suurin ongelma liittyy siihen, että metrojunia on kahdenlaisia. Vanhemmissa junissa vaunun ovet liukuvat avautuessaan vaunun seinän sisään. Uudemmissa junissa ovet työntyvät ensin ulospäin ja liukuvat auki vaunun ulkoseinää pitkin.

    Metrolaiturille asennettujen laituriovien ja metrojunan väliin ei saisi jäädä liian suurta tilaa.

    –Metrojunan ja laiturioven väliin luikahtaminen ei saa olla mahdollista.

    Laituriovet ehdittiin pultata syvälle metrolaiturin reunaan. Seiniä ei enää aiota siirtää. Pian huomattiin, että metrojunan ja laituriovien väliin jää liikaa vapaata tilaa.

    –Nyt ratkaisemme ongelmaa sillä, että muutamme laituriovien junanpuoleisten reunojen rakenteita. Laituriovien kumiset reunalistan olivat liian kapeita ja pehmeitä. Olemme nyt tehneet niihin kohtiin leveämmät rakenteet, Kaisla kertoo ovien muutostöistä.

    "Vuosaaren laituriovet jäävät ainoiksi, joissa on jouduttu turvautumaan lisärakenteisiin"


    Tammikuun puolivälissä on uusi turvallisuustarkastus, ja jos laituriovet sen läpäisevät, voitaisiin Vuosaaren toinen metroraide uusine laituriovineen vihdoin ottaa käyttöön.

    –Olemme oppineet tästä paljon. Jos olisimme ryhtyneet asentamaan laituriovia monille metroasemille samanaikaisesti kiireellä, olisimme tosi ongelmissa.

    Kaisla veikkaa , että Vuosaaren laituriovet jäävät ainoiksi, joissa on jouduttu turvautumaan lisärakenteisiin.

    –Ratkomme nämä ongelmat, ennen kuin ryhdymme asentamaan laituriovia muille metroasemille. Vuosaaresta saatu oppi käytetään hyödyksi, Kaisla lupaa.

    Automaattimetro

    – Metroliikenne automatisoituu suunnitelmien mukaan vuonna 2014.
    – Uudessa järjestelmässä junat kulkevat täysin automaattisesti ilman kuljettajaa.
    – Automaattimetron vuoksi kaikki metroasemat varustetaan laituriovilla.
    – Laituriovet ja niiden väliset lasiseinät eristävät laiturialueen rata-alueesta.
    – Laituriovet aukeavat vasta, kun juna on pysähtynyt.
    – Laituriovien koekäyttövaiheessa metrojunan kuljettaja avaa ja sulkee laituriovet sekä metrojunan ovet.
    – Automaattimetro tuo valvontakamerat kaikkiin metrovaunuihin ja junavalvojia asemille.

    Lähde: HKL

    Muutokset lisäävät ovia ja sähkösilmiä

    Vuosikymmenestä toiseen helsinkiläisiä palvellut metro valmistautuu nyt elämänkaarensa suurten mullistusten vuosiin.

    Vuoden 2015 lopulla aloitetaan liikenne uudella rataosuudella Ruoholahdesta Matinkylään. Mutta jo sitä ennen toteutetaan mittava uudistus, jossa metroliikenne automatisoidaan.

    Laituriovien asentaminen on alkusoittoa uudistukselle. Nähtäväksi jää, kuinka matkustajat ottavat ne vastaan.

    Nykymetron ongelmana on joskus, että joku estää tarkoituksella ovien sulkeutumisen, jotta kaveritkin ehtivät kyytiin. Kuskin kuulutus yleensä lopettaa ilkivallan.

    Mitä sitten kun on kahdet ovet eikä kuljettajaa?

    –Meille tulee lisää silmiä juniin ja asemille myös kameroiden muodossa. Näemme, mikä viivästyttää automaattimetron lähtöä, HKL:n turvallisuuspäällikkö Jyri Kaisla kertoo.
    Linkki juttuun, mutta koska se luultavasti kohta lakkaa toimimasta, niin otin tähän koko artikkelin.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •