Automaattinen metro

No. Tuohon ongelmaan on olemassa ihan kelpo ratkaisu. Eli jätetään turhat laituriovet pois. Automaatti toimii ilman laiturioviakin.
 
Automaattimetro.. no olkoon sitten. Laituriovet voisi kyllä avautua jo hieman ennen kuin juna on pysähtynyt, ettei tule turhaa viivettä.

Itselleni ei ole vielä selvinnyt, aiotaanko M100 ja M200 sarjan kuljettamot poistaa ja laittaa tilalle metronistuimia? Olisihan sen hassun näköistä jos kuljettamot jätetään metrojuniin. Ja kai M100 sarjalla liikennöidään vielä parikymmentä vuotta, on siinä niin ajaton suunnittelu.
 
Ei aiota poistaa. Uudet junat kuitenkin toimitetaan ilman erillistä ohjaamoa.
Mutta onneksi kuitenkin ajopöydällä, kuten maailman kaikki automaattimetrojunat. Helpostihan siihen sitten laittaa samanlaisen ”kuljettajan kopin” kuin esim. Nr-ratikoissa.

Antero
 
Laituriovet voisi kyllä avautua jo hieman ennen kuin juna on pysähtynyt, ettei tule turhaa viivettä
Jos laituriovet avataan ennen kuin juna on pysähtynyt, niin jollekin varomattomalle metronkäyttäjälle saattaa tulla se lopullinen viive. Ja uhrin tutkiva lääkäri onkin jo sitten oikeuslääkäri.
 
Kyllä se varmaan saadaan avautumaan juuri silloin kuin metronkin ovet, jolloin ei myöskään tule viivettä.

Käytännössä automaattivehkeissä laituriovet avautuvat hiukan vaunun ovia myöhemmin ja sulkeutuvat hiukan vaununovia myöhemmin. Lisäviive laituriovista lie luokkaa 3-4 sekuntia per asema. Aika ei ole iso, mutta tuntuu tietysti matkustajasta ärsyttävältä, kun seisoo siinä odottamassa ovien avautumista. Siitä tulee metrolinjalle yhteensä siis 1-2 min viive ajoaikaan päätepysäkiltä päätepysäkille.

Erikseen tietysti tulee muu automaatin aiheuttama viive.

Kun kuljettaja ohjaa laituriovia, hän voinee avata ne samanaikaisesti vaunun ovien kanssa. Sulkemisesta en olisi niin varma, voipi olla, että turvallisuus vaatii tuon hetken viiveen niin päin joka tapauksessa.
 
Käytännössä automaattivehkeissä laituriovet avautuvat hiukan vaunun ovia myöhemmin ja sulkeutuvat hiukan vaununovia myöhemmin. Lisäviive laituriovista lie luokkaa 3-4 sekuntia per asema. Aika ei ole iso, mutta tuntuu tietysti matkustajasta ärsyttävältä, kun seisoo siinä odottamassa ovien avautumista. Siitä tulee metrolinjalle yhteensä siis 1-2 min viive ajoaikaan päätepysäkiltä päätepysäkille.

Tuo on ihan säädöistä kiinni. Pariisin linjalla 14 ei ole mitään ylimääräistä viivettä. Ovet pitävät vielä sen verran varoittavaa ääntäkin, että porukka ei tunge mielellään väliin, joten homma toimii paremmin kuin nykyään Helsingissä, jossa metrossa on ihan liian vaarattoman oloiset ovet. Sen seurauksena porukka tunkee sulkeutuvien ovien väliin jatkuvasti. Pariisin linjalla 14 on säädetty pois kaikki automaattien lastentaudit ja lopputuloksena on maailman nopein metrolinja suhteessa pysäkkiväliin, matkustajamäärään ja kuormitukseen. Toki erityispiirteenä Pariisin linjassa 14 on hyvin suuri matkustajamäärä St. Lazare, Châtelet ja Gare de Lyon asemilla. Eli linjalla on kolme hyvin raskaasti kuormitettua asemaa ja muilla on vähemmän matkustajia.

Toisaalta muutamat VALit, joita olen käyttänyt, automaatteja nekin, ovat olleet oviltaan superhitaita. Toivottavasti Helsinkiin tulee Pariisin metron malliin säädetyt ovet.

Pariisissa ollaan muuten juuri automatisoimassa metrolinjaa 1 ja yhtenä syynä on, että automaatti ja laituriovet lisäävät tuon erittäin raskaasti kuormitetun linjan maksimikapasiteettia arviolta noin 10 %. Automatisointi oikein toteutettuna nopeuttaa pysäkkiaikoja ja lisää kapasiteettia. http://wutc2010.com/usbproc/pdf/plenary3.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Kun kuljettaja ohjaa laituriovia, hän voinee avata ne samanaikaisesti vaunun ovien kanssa. Sulkemisesta en olisi niin varma, voipi olla, että turvallisuus vaatii tuon hetken viiveen niin päin joka tapauksessa.
Ei tule kuljettajan kanssa viiveitä, koska kuljettajan kanssa ei tarvita laituriovia.

Pariisin linjalla 14 on säädetty pois kaikki automaattien lastentaudit ja lopputuloksena on maailman nopein metrolinja suhteessa pysäkkiväliin, matkustajamäärään ja kuormitukseen.
Annahan vähän jotain näyttöä asiasta! Kun ranskalaiset metrosuunnittelijat sanovat, että automaatti on aina hitaampi kuin kuljettajan ajama, niin oletko ehkä unohtanut kirjoittaa, että 14 on nopein automaattimetro.

Pariisissa ollaan muuten juuri automatisoimassa metrolinjaa 1 ja yhtenä syynä on, että automaatti ja laituriovet lisäävät tuon erittäin raskaasti kuormitetun linjan maksimikapasiteettia arviolta noin 10 %. Automatisointi oikein toteutettuna nopeuttaa pysäkkiaikoja ja lisää kapasiteettia. http://wutc2010.com/usbproc/pdf/plenary3.pdf
Kiinnostava väite. Olen keskustellut tästä aiheesta H:gin UITP-kongressissa 1:n automatisointia esitelleen Pariisin metron henkilön kanssa. Hän ei osannut vastata, miten automaatti voi olla varoaikoineen nopeampi kuin kuljettaja-ajo, jossa varoaikoja ei tarvita. Vastaus siihen, miten saadaan ihmiset olemaan menemättä sulkeutuvien ovien väliin ja käynnistämään turva-avaus oli ensin, että kyllä ne oppivat kun itsensä ensin satuttavat. Kohta kyllä herra korjasi, että ei heillä ole sellaista ongelmaa, koska junat ovat niin täysinä, etteivät kaikki kuitenkaan mahdu sisään.

En kyllä löytänyt linkkaamastasi dokusta selitystä, miten automaatti lisää kapasiteettia ja linjanopeutta (commercial speed). Sillä jos kapasiteettia lisätään sillä, että tehdään läpikäveltävä juna, se ei ole mitenkään automaatin ansio. Ohjaamojen poistaminen on, mutta siitä ei tule 10 % lisäystä. Linjanopeus ei voi parantua kuin uuden kaluston paremmasta kiihtyvyydestä. Sekään ei johdu automaatista, vaan uusien junien moottoritehosta.

Näyttääkin olevan automaattimetrojen maan tapa, että niitä pitää perustella valehtelemalla. Vai mitä muuta se on, kun puhutaan muuta kuin minkä tiedetään olevan totta.

Antero
 
En kyllä löytänyt linkkaamastasi dokusta selitystä, miten automaatti lisää kapasiteettia ja linjanopeutta (commercial speed). Sillä jos kapasiteettia lisätään sillä, että tehdään läpikäveltävä juna, se ei ole mitenkään automaatin ansio. Ohjaamojen poistaminen on, mutta siitä ei tule 10 % lisäystä. Linjanopeus ei voi parantua kuin uuden kaluston paremmasta kiihtyvyydestä. Sekään ei johdu automaatista, vaan uusien junien moottoritehosta.

Näyttääkin olevan automaattimetrojen maan tapa, että niitä pitää perustella valehtelemalla. Vai mitä muuta se on, kun puhutaan muuta kuin minkä tiedetään olevan totta.

Kyllä sinä jaksat väittää mustaa valkoiseksi. Muut sitten valehtelevat kun eivät satu tukemaan satujasi. Onko sinulle koskaan tullut mieleen, että voisit olla väärässäkin? :roll:

Pariisissa on ihan oikea kunnolla toimiva automaattimetrolinja 14, joka on viritetty maksimaaliselle nopeudelle. Olen vielä itse ajanut tuolla linjalla.

Minä pidän RATP:ia paljon uskottavampana automaattimetroasiantuntijana kuin itä-helsinkiläistä ratikkaharrastajaa ja tuskin olen ainoa.
 
Viimeksi muokattu:
Pariisissa ollaan muuten juuri automatisoimassa metrolinjaa 1 ja yhtenä syynä on, että automaatti ja laituriovet lisäävät tuon erittäin raskaasti kuormitetun linjan maksimikapasiteettia arviolta noin 10 %. Automatisointi oikein toteutettuna nopeuttaa pysäkkiaikoja ja lisää kapasiteettia. http://wutc2010.com/usbproc/pdf/plenary3.pdf

Itse matkustin viime kesänä Pariisin metolinjoilla 1 ja 14. Kummallakin linjalla on käytössä lasiovia ja huomasin, että ykköslinjan ovet olivat aina 2-3 sekuntia nopeammat kuin automaattisen linjan 14 maksimaalisen nopeiksi asennetut ovet. Vaikea uskoa että automaatti muka voisi parantaa tuon linjan kapasiteettia kovinkaan radikaalisti. Aamuruuhkassa junia menee aikataulun mukaan kahden minuutin välein (linjalla 1 siis).

Se täytyy muuten tähän väliin todeta, että linja 1 on todella raskaasti kuormitettu linja. Menin keskustasta (en nyt muista miltä asemalta) La Defenseen (huomatkaa filmin junien vuoroväli!) ja sain odottaa joko yksi tai kaksi junaa ennen kuin mahduin änkemään sisälle. Ja koko matka mentiin kuin sillit purkissa pääteasemalle asti. Itse sainkin muistaakseni seisoa koko matkan nurkaan ahtautuneena.

Monilla Pariisin metrolinjoilla ja asemilla, joissa ei lasiovia käytetä on kuljettajilla käytäntö heittää ovet auki lennosta kun saavutaan asemalle. Tätähän harrastetaan myös Helsingin metrossa, mutta oman havaintoni mukaan Pariisissa ovet avataan aikaisemmin kuin Hesassa. Tämä nyt on luokassa sekuntien säästö, mutta nopeuttaapahan edes jonkun verran matkaa, kun ovet on jo auki kun juna pysähtyy. Tässä filmissä näkee kyseisen periaatteen.
 
Vastaus siihen, miten saadaan ihmiset olemaan menemättä sulkeutuvien ovien väliin ja käynnistämään turva-avaus oli ensin, että kyllä ne oppivat kun itsensä ensin satuttavat.

Tuo muuten oikein hyvä periaate. Yritin itse kerran tehdä Varion oville M100:n ovenavaustempun. Olkavarsiin tuli kunnon mustelmat ja tuon kokemuksen jälkeen kunnioitus ovia kohtaan parani kertalaakista.

---------- Viesti lisätty kello 22:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:51 ----------

Itse matkustin viime kesänä Pariisin metolinjoilla 1 ja 14. Kummallakin linjalla on käytössä lasiovia ja huomasin, että ykköslinjan ovet olivat aina 2-3 sekuntia nopeammat kuin automaattisen linjan 14 maksimaalisen nopeiksi asennetut ovet. Vaikea uskoa että automaatti muka voisi parantaa tuon linjan kapasiteettia kovinkaan radikaalisti. Aamuruuhkassa junia menee aikataulun mukaan kahden minuutin välein (linjalla 1 siis).

Laituriovien asennukset ovat osa linjan 1 automatisointiprojektia, joka valmistuu vuoden loppuun mennessä. Ilmeisesti linjalla 1 laituriovien toimintaa on yhä nopeutettu lisää. Kun kävin Pariisissa vuoden 2009 alussa linjalla 1 ei ollut vielä ovia.
 
Kyllä sinä jaksat väittää mustaa valkoiseksi. Muut sitten valehtelevat kun eivät satu tukemaan satujasi. Onko sinulle koskaan tullut mieleen, että voisit olla väärässäkin? :roll:
Minulla on tapana selvittää asiat eikä olla oikeassa tai väärässä luulojen ja uskomusten perusteella, mikä näyttää olevan sinun tapasi. Kun sinulta kysyy perusteluita, aloitat henkilökohtaisen mollaamisen, millä osoitat ettet tiedä etkä ymmärrä asioita.

Pariisissa on ihan oikea kunnolla toimiva automaattimetrolinja 14, joka on viritetty maksimaaliselle nopeudelle. Olen vielä itse ajanut tuolla linjalla.
Niin on varmasti viritetty, kun olet lukenut operaattorin mainostekstejä. Nehän ovat aina oikeassa, kuten kaikki muutkin, jotka olet asettanut auktoriteeteiksi ja jotka puoltavat sinisilmäistä teknologiauskoasi kaikkivoipaan automaattiin. Ja olet ajanutkin tuolla metrolla, joten sinähän tiedät siitä kaiken! Minäkin muuten olen ”ajanut” eli matkustanut sillä kuten sinäkin. Mutta sen lisäksi tiedän siitä paljon muutakin kuin mainoslauseita.

Minä pidän RATP:ia paljon uskottavampana automaattimetroasiantuntijana...
Niin varmasti, kun et ymmärrä asioita itse.

... kuin itä-helsinkiläistä ratikkaharrastajaa ja tuskin olen ainoa.
Sinähän se tiedät näköjään tämänkin asian parhaiten. Kerropa millä kompetenssilla sinä kykenet määrittelemään ihmisiä asioissa, joista et itse osoita tietämystä ja ymmärtämystä. Ethän sinä edes uskalla paljastaa itsestäsi mitään, kun pusikosta on niin helppo huudella – ilmeisesti kavereiden kanssa.

Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

Antero
 
Kiitos rakentavasta vastauksesta.

Nyt ymmärrän, ettei Pariisissa mitään metroista tiedetä. Maailman metrotietämyksen Alkuaste on niin korkea, ettei Kaupunkiliikenteen messiaan sanoja tule kenenkään kyseenalaistaa. Aamen.
 
Takaisin
Ylös