Sivu 4 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456781424446484104 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #46

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Onhan tässä automatisointipäätöksessä se lohduttava seikka että se toteutetaan vasta 5 vuoden päästä, ja tekniikka mahdollisesti ehtii kehittyä tai tulla halvemmaksi siihen mennessä. Jos metroa päätetään pidentää tai rakentaa uusia linjoja ennen sitä, niin tiedetään etukäteen että millainen turvalaitetekniikka niihin tulee, eikä tule sitten yllätyksellisiä jälkiasennuskustannuksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Voin arvata, että joukkoliikennemyönteiset puolueet ovat kirkuen tämän hankkeen takana. Valtuusto tulee jälleen tekemään lähes yksimielisen päätöksen keskustatunnelista, joka on taloudellisestikin mielettömän kannattava. Säästäähän se autoilijoiden aikaa varmasti enemmän kuin mikään metrohanke, koska mikään metrohanke ei lisää autoilua niin paljon kuin keskustatunnelin henkilöautometro.
    Onkohan näin? En ole kuullut että esim. vihreät olisivat niin innokkaasti keskustatunnelin takana. Itse en lähtisi rakentamaan keskustatunnelia ennenkuin länsimetron tai vastaavien länsiraiteiden ensimmäinen vaihe on valmis, ja saatu kokemusta, vähentääkö se läpiajoliikennettä autoilla kaupungin läpi ja kehäykkösellä, vai ei.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.05.2006 kello 13:51. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä

  2. #47
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Onhan tässä automatisointipäätöksessä se lohduttava seikka että se toteutetaan vasta 5 vuoden päästä, ja tekniikka mahdollisesti ehtii kehittyä tai tulla halvemmaksi siihen mennessä.
    Siis automatisointi valmistuu 5 vuoden päästä. Tarjoukset automatisoinnista on jo jätetty ja toimittaja yritetään saada valittua jo ennen juhannusta. Valittava tekniikka ja hinta lyödään lukkoon siinä vaiheessa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.05.2006 kello 13:56.

  3. #48
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Valtuutettu Hakasen tekemä palautusesitys raukesi kannattamattomana.
    Hakasen pitämä asiallinen ja asiantunteva puhe aiheesta löytyy mm. hänen omalta nettisivultaan.
    http://www.skp.fi/hakanen/valtuustos...=170506KVA.txt

    Antero

  4. #49

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    426

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Helsinkiin on tulos simmonen metro misä ei olk kuski ollenka. Tyättömäks jäävät maanalasen kuskit on tarkotus uurelleensijotta kyypareiks Turku seurusteluravintola Uuteen Apteekkim misä muutenkin parveile virkaheittoi undergroundimiähi.

    Radio Sadan "Uutissi Turust" (ei virallissi, mut torellissi) 18.5.2006.

  5. #50
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Hakasen pitämä asiallinen ja asiantunteva puhe aiheesta löytyy mm. hänen omalta nettisivultaan.
    http://www.skp.fi/hakanen/valtuustos...=170506KVA.txt
    Tuossa muuten hyvässä kirjoituksessa hieman ihmetytti se, että alussa sanottiin näin: "Samalla pidämme tärkeänä sitä, että ratkaisuja tehtäessä kuullaan myös matkustajien ja työntekijöiden mielipiteitä", ja kuitenkin puollettiin puoliautomaattista järjestelmää, jota työntekijät eivät kannata. Enkä ihmettele; kuka haluaisi pysyä metrojunankuljettajana jos ajaminen jää pois ja jäljelle jää vain kahden napin painaminen kahden minuutin välein..?

  6. #51
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    HS:n webbisivuilla toimittaja Huhtanen käsittelee automaattimetroa blogissaan. Ulla Rantakokon kommentti tässä linkissä http://blogit.hs.fi/helsinki/?p=152 kertoo karua kieltään Kööpenhaminan automaattimetron todellisuudesta. Rantakokko kertoo asuneensa Köpiksessä vuoden ja käyttäneensä metroa päivittäin.

  7. #52
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Tämänpäivän helsingin uutisissa oli pitkä mielipidekirjoitus koskien automaattimetroa otsikolla "Helsinki ajaa täysautomaattimetrolla kohti täysturvattomuutta" Artikkeli kokonaisuudessaan kuuluu näin:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Uutiset
    Kööpenhaminan automaattimetrojärjestelmä toki toimii kun matkustajat tuntevat vastuunsa. Eivätkä siis ole samanlaisia kuin helsingissä päivittäin törmäilevät matkustajat, jotka pitävät asemilla väkisin metrovaunujen ovia auki, niin että koko suku ja kaimatkin pääsevät samaan junaan. Se, että kaikki junassa jo olevat sekä seuraavilla asemilla tätä junaa odottavat myöhästyvät, ei merkitse näille itsekkäille yksilöille yhtään mitään.
    Muistattehan kai miten takavuosina kävi, kun helsingin metro yritti ajaa nykyistä tiheämpää ruuhka-aikataulua? junat myöhästelivät enemmän tai vähemmän. Metroliikenne oli nykivää ja junat pysähtelivät asemien välillekin, kun edellinen juna vielä vaihtoi matkustajia asemalla.
    Nykyinen neljän minuutin vuoroväli runko-osuudella Ruoholahti-Itäkeskus on kaiketi minimi, joka pystytään pitämään riittävän hyvin ja nimenomaan sen takia että junaa ajaa ihminen.
    Näin matkustajat voivat luottaa metroon kuin kelloon. Tähän lähestulkoon ehdottomaan täsmällisyyteenhän perustuu helsingin metron suosio. Eikä suinkaan siihen, että metro ei ole vähentänyt yksityisautoilua. Suorat rinnakkaiset bussilinjat N-yöbussilinjoja lukuun ottamatta lakkautettiin ja itäväylän bussikaistat voitiin antaa alati kasvavan yksityisautoilun käyttöön. Helsinkiläistä joukkoliikennepolitiikkaa pahimmillaan?
    Jos syöttöbussit liikennöivät noin kahdenkymmenen minuutin välein, luulisi metron viiden(ja "latvoilla" kymmenen) minuutin vuorovälin olevan riittävän tiheä ruuhka-aikojen ulkopuolella.
    Mitenköhän paljon muuten helsinkiläinen virkamieskunta manipuloi veronmaksajia ja mediaa syöttämällä näille väärää tietoa? Kööpenhaminan metroasemista ainoastaan tunneliasemilla on lasiseinät ja -ovet laiturinreunoilla, jotteivät ihmiset voi pudota radalle. Tätä vastoin maan pinnalla sekä silloilla olevilla asemilla ei ole näitä turvaseiniä. Joten kuka tahansa voi pahuuttaan sekoittaa metroliikenteen heittämällä avolaiturilta vieraita esineitä radalle. Niin Helsingissä kuin Kööpenhaminassakin.
    Entä uudelleen koulutettavat metronkuljettajamme? jos he ovat ovat edelleen HKL:n palkkalistoilla ja virka-asuissa samalla kun painivat hörhöjen ja muiden liputtomien kanssa asemalaitureilla, on henkilöstökustannus edelleen olemassa. Vaikka siis itse metrojunien liikennöinnin kulueristä saataisiin poistetuiksi sekä kuljettajat että heidän henkilökustannuksensa.
    Nykyisissä ihmisten ajamissa metrojunissa on automaattiajoon verrattuna yksi oleellinen etu: niissä on ammattitaitoinen elävä kuljettaja. Hänhän ei voi juuri estää väkivallantekoja junan vaunuissa, mutta hän voi koska tahansa hälyttää apua. Kone ei tämmöistä osaa tehdä.
    Jos imagosyistä Helsinki haluaa automaattimetron, joudutaan kaikille tunneliosuuksille niiden koko pituudelta (2X4 km) rakentamaan sivulaituri eli hätäpoistumistie matkustajille. Näinhän on jouduttu tekemään Kööpenhaminassakin metron tunneliosuuksilla. Helsingissä työ olisi näin "jälkiasennuksena" varsin vaativa sekä teknisesti että rahallisesti.
    Helsingin kaupunginhallitus suositteli kaiketi perehtymättömyyttään ja virkamiestensä johdattelemana valtuustolle hanketta, jonka sivukustannuksia kukaan ei ole laskenut saati esitellyt julkisuudessa. Helsingin metron automatisointi ei siis maksa "vain" 70 miljoonaa euroa, vaan paljon enemmän. Laaskekaapa rehellisesti, kuinka paljon!
    Valtuusto päätti hankkia täysautomaattimetron. Veronmaksajana olisin edellyttänyt jo ihan turvallisuussyistä inhimillisemmän puoliautomaattimetrojärjestelmän valitsemista. Se pudottaa metrojunien tekniikan välttämättömän uusimisen hankintahintaakin 20 miljoonaa euroa kuljettamattomaan täysautomaattimetroon verrattuna. Ja mikä oleellista: Kuljettajat jäävät edelleen juniin huolehtimaan matkustajien turvallisuudesta ja junien aikataulussa pysymisestä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 20.05.2006 kello 23:34. Syy: lainaus lainaukseksi

  8. #53
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Puoliautomaatti ja laituriovet olisivat olleet hyvä ratkaisu Helsinkiin. Näin esim. metrojunan pysäytyspaikka asemalla saataisiin aina samaksi. Saa niitä laituriovia muuten pinta-asemillekin. Alla olevassa linkissä Hongkongin MTR:n uusimman osuuden (Disneyland Resort Line) Sunny Bay-asema, jossa on pinta-asemille soveltuvat "laituriportit". Kuvissa näkyy myös millaisia tulevien metron "maksuporttien" kuuluisi olla.

    http://www.gakei.com/drl/sun.htm
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.05.2006 kello 12:24. Syy: lisätty skandit

  9. #54
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Saa niitä laituriovia muuten pinta-asemillekin.
    Muistakaamme sekin, että M100- ja M200-sarjojen ovet eivät ole samoilla kohdilla keskenään.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi
    Muistakaamme sekin, että M100- ja M200-sarjojen ovet eivät ole samoilla kohdilla keskenään.
    Paljonko niissä on heittoa?

  11. #56

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    En usko, että automaattiset ovet soveltuu Helsingin metroon. Nykyäänhän ovien välissä on lähes joka matkalla ainakin yksi ihminen. Minulla on usein tapana huomauttaa ihmisille, etteivät he ole ainoita matkustajia vaan kaikki kärsivät viivytyksistä. Valistus ei kuitenkaan varmaan tehoa.

    Toinen mielenkiintoinen ilmiö on se, että ihmiset eivät päästä pois jääviä ulos, koska pelkäävät ilmeisesti jäävänsä laiturille. Tästä on valistettu aikoinaan tehokkaasti, mutta havaintojeni mukaan keski-ikäiset naiset ja nuoret miehet tekevät tätä nykyään eniten.

    Veikkaan, että automaattiset ovet houkuttelevat ihmisiä häiritsemään enemmän metroliikennettä. Kuskeilla on harvoin tapana puuttua ovien väliin jäämistä. Muutaman kerran korvia vihlova töötti(?) on soinut ja kuski saattanut joskus kuuluttaa, mutta junan perälle taas on vaika nähdä, jos ihmisiä kävelee laiturilla.

  12. #57
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Pari esimerkkiä (videoklippej&#228 täältäpäin maailmaa, kuinka puoliautomaatti ja laituriovet toimivat.

    Shanghai
    Shenzhen

    Lisänä VAL-tyyppinen täysautomaattinen ja kumipyöräinen metro Italiasta:
    Turin
    Viimeisin muokkaaja vristo; 23.05.2006 kello 18:07.

  13. #58
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Lisänä VAL-tyyppinen täysautomaattinen ja kumipyöräinen metro Italiasta:
    Turin
    Tämä TURIN taitaa sijaita lähellä MAILANDia?

  14. #59

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Pari esimerkkiä (videoklippej&#228 täältäpäin maailmaa, kuinka puoliautomaatti ja laituriovet toimivat.
    Kahden noin puolen metrin päässä toisistaan olevan oven pitämisen auki luulisi olevan oleellisesti hankalampaa, joten tuo saattaisi toimia täälläkin, jos vain eri kohdissa olevien ovien ongelman saisi ratkaistua. Saattaisi se matalammalla aidalla toteutettu järjestelmäkin toimia, sillä siinä ovien paikalla ei lienee niin suurta merkitystä ja se varmaankin tulisi huomattavasti em. halvemmaksi.

  15. #60
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Saas muuten nähdä poistetaanko automaation myötä nykyisistä metrojunista ohjaamot kokonaan ja tilalle lisää matkustajapaikkoja? Singaporen automaattimetroissa (varmaan muuallakin) on esteetön näkymä myös eteen ja taakse. Lukitun luukun alla ovat hallintalaitteet, joita mahdollisessa poikkeustapauksessa käytettäisiin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •