Automaattinen metro

Hufvudstadsbladet kirjoittaa kriittisen epäilevästi automatisaatiosta: http://hbl.fi/lokalt/2011-09-26/vastmetron-kan-koras-med-forare-trots-allt

Artikkelista käy ilmi mm. se, että myös kuljettajallisella metrolla päästään 2,5 min vuoroväliin, jos niin halutaan, ja että HKL:n johtokunnassa on halua mahdollistaa toisaalta kuljettajallinen ajo Espoon osuudella ja toisaalta kuuden vaunun junien ajaminen Espooseen.
 
HBL sanoi:
Han [Kari Kälviä] litar på att det ännu ska vara möjligt att ändra planerna och göra tillräckligt stora schaktningar för perronger för sex vagnar, trots att bansträckningen på en del ställen gör arbetet utmanande.

– Vi borde absolut bevara möjligheten att köra med fullånga metrotåg med förare så som man gör på Helsingforsmetron i dag.

Oho. Enpä olisi arvannut, että tämmöistä selvitettäisiin ja että asia pääsisi lehteen asti. No, metrosiperia varmaan opettaa meille, että ei voi.
 
Hufvudstadsbladet kirjoittaa kriittisen epäilevästi automatisaatiosta: http://hbl.fi/lokalt/2011-09-26/vastmetron-kan-koras-med-forare-trots-allt

Artikkelista käy ilmi mm. se, että myös kuljettajallisella metrolla päästään 2,5 min vuoroväliin, jos niin halutaan, ja että HKL:n johtokunnassa on halua mahdollistaa toisaalta kuljettajallinen ajo Espoon osuudella ja toisaalta kuuden vaunun junien ajaminen Espooseen.

Tähän varsinaiseen aiheeseen palatakseni niin metron automatisoinissa pitäisi mielestäni vakavasti tutkia seuraavat vaihtoehdot ettei tarvitse mihinkään purkka-virityksiin ryhtyä:

1) M100-junasarjasta luopuminen. Ne tulevat olemaan 35-40 vuotta vanhoja kun automatisointi valmistuu joten ne ovat käytännössä ehtineet maksaa itsensä siihen mennessä. Uusia junia tilalle vain joissa automatiikka on valmiina.

2) Laituriovista luopuminen maanpäällisillä asemilla, ainakin vähemmän kuormitetuista. Kööpenhaminassa sellainen käytäntö toimii, miksei Helsingissä?

t. Rainer
 
Hufvudstadsbladet kirjoittaa kriittisen epäilevästi automatisaatiosta: http://hbl.fi/lokalt/2011-09-26/vastmetron-kan-koras-med-forare-trots-allt

Artikkelista käy ilmi mm. se, että myös kuljettajallisella metrolla päästään 2,5 min vuoroväliin, jos niin halutaan, ja että HKL:n johtokunnassa on halua mahdollistaa toisaalta kuljettajallinen ajo Espoon osuudella ja toisaalta kuuden vaunun junien ajaminen Espooseen.
Mielenkiintoinen vaihe Helsingin metro kehittämisessä, tosiaankin. Koskahan tulee ilmoitus, että "nyt loppui leikki"?
 
1) M100-junasarjasta luopuminen. Ne tulevat olemaan 35-40 vuotta vanhoja kun automatisointi valmistuu joten ne ovat käytännössä ehtineet maksaa itsensä siihen mennessä. Uusia junia tilalle vain joissa automatiikka on valmiina.

t. Rainer

Tuskin on kovin realistista ajatella että suurimmasta M100-sarjasta tultaisiin lähitulevaisuudessa luopumaan etenkin kun koko sarja on vastikään käynyt läpi täydellisen peruskorjauksen.
 
1) M100-junasarjasta luopuminen. Ne tulevat olemaan 35-40 vuotta vanhoja kun automatisointi valmistuu joten ne ovat käytännössä ehtineet maksaa itsensä siihen mennessä. Uusia junia tilalle vain joissa automatiikka on valmiina.

Kai siitä käyttökelpoisesta kalustosta luopumisen noinkin voi perustella kun syyt siihen ovat ainoastaan idioottimaiset virheet muissa metroon liittyvissä puuhasteluissa. Metrohan ei varsinaisesti ole ole mikään kultakaivos, joten mikään siellä ei ole itseään maksanut takaisin.
 
Mielenkiintoinen vaihe Helsingin metro kehittämisessä, tosiaankin. Koskahan tulee ilmoitus, että "nyt loppui leikki"?
Näyttää siltä että tässä on vaara yllättyä posiittivisesti.

Kiinassa muuten kolisee, tosin (Siemensin?) automaattia ei tästä ehkä syytetä kun junia ohjattiin puhelimella?
YLE sanoi:
Tuoreeltaan on arvioitu, että onnettomuus johtui opastinjärjestelmän viasta. Sen vuoksi metron henkilökunnan täytyi ohjata junia puhelimitse, Xinhua kertoo.
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/09/kiinassa_yli_200_loukkaantui_metroturmassa_2903313.html
 
ohjattiin puhelimella?

Ensinnäkin ikäviä tapauksa nuo onnettomuudet ja kun raiteilla kolisee niin seuraukset on yleensä aina vakavia. Mutta median uutisointi tässäkin tapauksessa herättää hienoista hilpeyttä. Siinähän on varsinainen kuningasautomaatti kun puhelimella ohjataan:redface:

Asia lienee sinänsä oikein, ymmärtääkseni tuolla on opastinlaitteiden tms. vikaannuttua junille annettu suullisesti lupia kulkea sinne ja sinne asti?
 
Ensinnäkin ikäviä tapauksa nuo onnettomuudet ja kun raiteilla kolisee niin seuraukset on yleensä aina vakavia. Mutta median uutisointi tässäkin tapauksessa herättää hienoista hilpeyttä. Siinähän on varsinainen kuningasautomaatti kun puhelimella ohjataan:redface:

Asia lienee sinänsä oikein, ymmärtääkseni tuolla on opastinlaitteiden tms. vikaannuttua junille annettu suullisesti lupia kulkea sinne ja sinne asti?
Samaa mieltä ja varmaan noin, mutta pistihän tuo sanamuoto hymyilemään vaikka asia on tietenkin vakava.
 
Kai siitä käyttökelpoisesta kalustosta luopumisen noinkin voi perustella kun syyt siihen ovat ainoastaan idioottimaiset virheet muissa metroon liittyvissä puuhasteluissa. Metrohan ei varsinaisesti ole ole mikään kultakaivos, joten mikään siellä ei ole itseään maksanut takaisin.

Nojoo, mutta jos pelkästään junia ajattelee niin ne ovat kyllä maksaneet varmaan itsensä kun ovat 40-vuotiaita. Jos vaihtoehto on että automatiikkaa ei saada toiminaan vanhoissa junissa niin minkäs sitten teet? Ehkä niitä junia voisi yrittää myydä jonnekin? Esim Venäjän metroihin tai lähijuniksi Baltian maihin?

t. Rainer
 
Nojoo, mutta jos pelkästään junia ajattelee niin ne ovat kyllä maksaneet varmaan itsensä kun ovat 40-vuotiaita. Jos vaihtoehto on että automatiikkaa ei saada toiminaan vanhoissa junissa niin minkäs sitten teet? Ehkä niitä junia voisi yrittää myydä jonnekin? Esim Venäjän metroihin tai lähijuniksi Baltian maihin? t. Rainer
Mahtavatkohan junat olla liian leveitä ja toisaalta liian keveitä mainitsemiisi käyttöihin?

Eipä tuosta niin hirveän kauan ole, kun maassamme junia ohjattiin puhelimella. Mutta ei siis ajettu :).
Tuossahan, kuten hyvin tiedättekin, tarkoitettiin, että junaliikennettä ohjattiin puhelimitse.

Nuo termit ovat aina vähän hakusessa. Tuossa vähän aikaa sitten lehdessä luki, että kun kahden aseman välillä on vain yksi raidepari, saatetaan välille tarvita kohtauspaikkoja.
 
Nojoo, mutta jos pelkästään junia ajattelee niin ne ovat kyllä maksaneet varmaan itsensä kun ovat 40-vuotiaita. Jos vaihtoehto on että automatiikkaa ei saada toiminaan vanhoissa junissa niin minkäs sitten teet?
Eivät nämä junat itseään koskaan maksa takaisin. Asia pitää ajatella niin päin, että jos uusien junien hankinta ja ylläpito tulee halvemmaksi kuin vanhojen käyttäminen, silloin junat kannattaa uusia. Ja se on varsin kova haaste, kun metrojunat ovat kaikkein yksinkertaisimipia kiskokulkuneuvoja ihmisten kuljettamiseen. Käytännössä lienee niin, että 100-sarjan junat on kannattavaa panna poistoon sitten, kun esimerkiksi oviin, jarruihin tai ohjauselektroniikkaan ei enää saa järkevällä hinnalla varaosia kuluvien ja vikaantuvien tilalle. Tai jos alumiinikorissa alkaa esiintyä väsymisvaurioita, mitä tuskin tulee tapahtumaan.

100-sarjan junien arvoa on myös hyvä verrata kuljettajattomuuden arvoon. 84 metrovaunun jälleenhankinta-arvo on noin 126 M€. Vaikuttaako järkevältä panna tällainen junamäärä romuksi sen vuoksi, että muuten ei voidakaan käyttää suunnilleen samanhintaista kulunvalvontaa?

Hufvudstadsbladet kirjoittaa kriittisen epäilevästi automatisaatiosta: http://hbl.fi/lokalt/2011-09-26/vastmetron-kan-koras-med-forare-trots-allt
Kannattaa muuten lukea paperilehden versio. Siinä on enemmän asiaa. Mirvan blogikin on saanut pari lisäkommenttia HBL:n artikkelin seurauksena.

Antero
 
Näyttää siltä että tässä on vaara yllättyä posiittivisesti.

Kiinassa muuten kolisee, tosin (Siemensin?) automaattia ei tästä ehkä syytetä kun junia ohjattiin puhelimella?

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/09/kiinassa_yli_200_loukkaantui_metroturmassa_2903313.html
Vaimoni, joka seuraa paljon kiinalaista mediaa ja keskustelufoorumeita, kertoi aika uskomattomasta jutusta tämän metro-onnettomuuden yhteydessä, jonka mukaan metron liikenteenohjauksessa olisi onnettomuuden sattuessa ollut sama(t) vastuuhenkilö kuin viime kesäisessä luotijunaonnettomuudessa. Tämä henkilö olisi kuulemma siirretty tuon turman jälkeen Shanghain metron liikenteenjohtoon. Huhu on toki huhu, mutta Kiinassa asuneena ja sitä touhua läheltä seuranneena, voisin todeta kaiken olevan mahdollista...
 
Ahaa, tuon Shanghain metro-onnettomuuden ja junaturman välinen yhteys onkin hieman toisin: opastinjärjestelmän toimittaja kummassakin tapauksessa on Casco, joka on Alstomin ja kiinalaisen firman välinen yhteistyöyritys. Kummassakin tapauksessa onnettomuuden yhdeksi syyksi epäillään vikaa opastinjärjestelmässä.
 
Takaisin
Ylös