Sivu 58 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 183848545556575859606162687898118138 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 856-870/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #856

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    Helsingin vanhoille metroasemille suunnitellut automaattiovet poikkeavat toistaiseksi täysin Länsimetron automaattiovista, joiden on tarkoitus laskeutua ylhäältä alas


    Onko tämmöisistä kuvaa jossain? Enpä ole ikinä ennen kuullutkaan.

  2. #857
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Automaattinen metro

    HKL:n automaattimetrosivulla todetaan vain:
    Helsingin nykyisille metroasemille tulevat ovet ovat 170 cm:n korkuisia ja porttityyppisiä. Länsimetron uudelle osuudelle rakennetaan puolestaan täyskorkeat ovet.
    Havainnekuvista on paha päätellä mitään. Mutta olisiko taas toimittajan väärinymmärrys, kun ovet ylttävät ylhäältä alas?

  3. #858

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mutta olisiko taas toimittajan väärinymmärrys, kun ovet ylttävät ylhäältä alas?
    Sanoisin, että täytyy olla. Giljotiinimallinen ovi ja väkijoukot kuulostaa aika mahdottomalta yhdistelmältä.

  4. #859

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Giljotiinimallinen ovi ja väkijoukot kuulostaa aika mahdottomalta yhdistelmältä.
    Jos se onkin HKL:n vastaus automaattimetron myöhästymisongelmiin, jotka johtuvat oven väliin juoksemisista? Toista kertaa et juokse oven väliin, tai oikeastaan et enää yhtään mihinkään...

  5. #860
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Mutta olisiko taas toimittajan väärinymmärrys, kun ovet ylttävät ylhäältä alas?
    Arvelen näin. Giljotiiniovien toiminta-aikakin olisi 2–3 kertaa sivuttain aukeavien ovien toiminta-aika, sillä oven liikenopeutta ei voi kasvattaa rajattomasti.

    Ihmettelen, mistä kolmas YLE:n jutun kommentoija on keksinyt, että automaatin hinta on 370 M€.

    Antero

  6. #861
    Haltia avatar
    Liittynyt
    14.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    66

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Kiitos taas valaisevista keskusteluista ja kommenteista, niin täällä kuin blogissakin.

    Sen tarkemmin vielä niihin ratkaisuvaihtoehtoihin vielä puuttumatta, kommentoin oviasiaa: laituriovista ei missään vaiheessa ole ollut tarkoitus tehdä giljotiineja, vaan porttimallisia. Virhekäsitys varmaan tullut siitä, että ovet on Länsimetron suunnitelmissa nimetty olemaan ylös asti, eli että koko laituri on lattiasta kattoon seinää, johon portti aukeaa. Eli että pportin yli, sivuitse tai muualtakaan ei voi kulkea.

    Huomenna toivottavasti jo viisaampana jatkon suhteen.

    -Mirva-
    Ajankohtaiset kuulumiset HKL-liikelaitoksen johtokunnan asioista löydät blogistani Haltian kiskotyö

  7. #862

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Sivuhuomautuksena: viime perjantain Tekniikka & Taloudessa Lahdenranta ainakin väitti, että automaation peruminen ei ole vaihtoehto. Harmi.

  8. #863
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Sivuhuomautuksena: viime perjantain Tekniikka & Taloudessa Lahdenranta ainakin väitti, että automaation peruminen ei ole vaihtoehto. Harmi.
    Teknisesti, taloudellisesti ja kaupallisesti tuskin on mitään esteitä perua kuljettajatonta automaattia. Se voi tulla jopa välttämättömäksi, kun sitä ei saada toimimaan. Se voi tulla muutamien esimerkkien tapaan välttämättömäksi jälkeenpäinkin, kun kaikki kulut on maksettu ja uskottu, että ongelmat poistuvat, mutta ne eivät poistu kumminkaan.

    Poliittisesti on ymmärrettävää, että peruminen halutaan pitää poissa valikoimasta mahdollisimman pitkään. Mutta politiikassa asiat voivat toisaalta heittää kuperkeikkaa kaikkein helpoiten. Tästä esimerkkinä on keskustatunneli ja metro itse. Sekä Espoon osalta että kuljettajattoman automaatin osalta jo 1982. Johan metromme kerran oli rakennettu automaatiksi ja se myös toimi silloin. Mutta valtuusto päätti, että Helsingin metrossa on kuljettajat.

    Antero

  9. #864

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Teknisesti, taloudellisesti ja kaupallisesti tuskin on mitään esteitä perua kuljettajatonta automaattia.
    En minä sitä toki tarkoittanutkaan, vaan harmittelin sitä, että Lahdenranta ei suostu sitä edes harkitsemaan. Tosin en minäkään lehdistössä tässä vaiheessa mitään myöntäisi, vaikka pitäisinkin automaatiosta luopumista vaihtoehtona. Sen kortin voi missä vaiheessa vain ottaa esiin, mutta kun se kerran on otettu esiin, on peli jo käytännössä ohi.

  10. #865

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Automaattinen metro

    http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/1...i_2956604.html

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE Näytä viesti
    Automaattimetro voi jäädä haaveeksi

    Automaattimetrosta voidaan joutua luopumaan kokonaan teknisten ongelmien vuoksi. Yhtenä vaihtoehtona esitetään nyt siirtymistä puoliautomaattiratkaisuun, jolloin junassa olisi edelleen kuljettaja valvomassa kulkua.

    Automaattimetro on aikataulustaan myöhässä useita kuukausia vanhojen junien automatisoinnissa ilmenneiden ongelmien vuoksi. HKL:n joukkoliikennejohtokunnan varapuheenjohtaja, SDP:n Ari Lehtinen ei jaksa enää uskoa hankkeen toteutumiseen.

    - Kyllä se näyttää aika synkältä. Niiden selvitysten mukaan, joita meille on toimitettu, ei automaattimetroa saada toimitettua tällä tekniikalla Helsinkiin sillä aikataululla kuin Siemens on luvannut.

    Lehtisen mukaan yhä todennäköisemmältä näyttää, että automaattimetrosta luovutaan kokonaan.

    - Nyt pitää lähteä siitä, että metro saadaan toimivaksi. Luultavasti joudutaan harkitsemaan luopumista automaattimetrohankkeesta kokonaisuudessaan.

    Länsimetro vaarassa

    Neuvottelut Siemensin kanssa automatisoinnin toteutuksesta ovat edelleen kesken. HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta kuitenkin myöntää, että puoliautomaattinen ratkaisu on ollut esillä käydyissä keskusteluissa.

    - Kyllä tällaistakin vaihtoehtoa on väläytelty.

    Lehtinen olisi valmis kovinkiin otteisiin, mikäli Siemens ei löydä ratkaisua ongelmiin.

    - Nyt kun toimitus on viivästynyt lähes kahdeksan kuukautta, pitää koko pakettia harkita uudelleen. Tietysti räikein vaihtoehto on se, että ruvetaan miettimään kaupan purkua, mutta se on tietenkin viimeinen konsti.

    Lehtinen pelkää tilanteen vaikuttavan jo Länsimetron käyttöönottoon.

    - Tässä on ollut kireä aikataulu muutenkin ja tällä on suora haijastusvaikutus Länsimetron valmistumiseen. Varmaan puhutaan jo useista kuukausista länsimetron valmistumisen osalta.

    HKL informoi liikelaitoksen johtokuntaa automaattimetron edistymisestä tänään.

  11. #866
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Nyt tehdään niin, että metron automaatio perutaan, mutta Länsimetro toteutetaan nykysuunnitelman mukaisesti (eli 90-metrin laiturit). Metro liikennöidään nykyisellä osuudella, kuten ennenkin (6-vaunuisina), mutta Espooseen ajaakin 4-vaunuinen, kuljettajan ohjaama, metrojuna. Tämä Espoon metrolinja päätetään Helsingin puolella Hakaniemeen, jossa nykyisen aseman vieressä oleva varaus rakennetaan Espoon metron pääteasemaksi. Siitä sitä voidaan sitten joskus jatkaa eteenpäin.

    Tällöin HKL:n kasvotkin pelastuvat, kun se voi ylpeillä, että Stadissa on sitten kolme metrolinjaa!

    Hyvä idea, mä soitankin heti HKL:lle .
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #867

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tämä Espoon metrolinja päätetään Helsingin puolella Hakaniemeen, jossa nykyisen aseman vieressä oleva varaus rakennetaan Espoon metron pääteasemaksi. Siitä sitä voidaan sitten joskus jatkaa eteenpäin.
    Tuo ei vissiin ollut tarkoitettu ihan vakavasti otettavaksi, mutta miksipä moinen olisi tarpeen? Täällähän on moneen kertaan todistettu, että kuljettajien ajamana pystytään samaan vuoroväliin kuin ilman kuljettajia, eli HKL:n vakuuttelut siitä, että vuorovälin ansiosta metron toteutuva kapasiteetti kasvaa eikä pienene, ovat edelleen voimassa. Suunnitelmia Länsimetron liikennöinnistä pitäisi siis voida noudattaa. Vai liekö niissä jotakin muutakin utopistista kuin Siemensin lupaukset?

    Linjan päättäminen Hakaniemeen olisi kyllä aikamoinen perä edellä puuhun -harjoite. Uusien kääntöraiteiden ja pääteaseman hinnalla varmaan pidentäisi jo muutaman Länsimetron aseman.

  13. #868

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Nyt tehdään niin, että metron automaatio perutaan, mutta Länsimetro toteutetaan nykysuunnitelman mukaisesti (eli 90-metrin laiturit). Metro liikennöidään nykyisellä osuudella, kuten ennenkin (6-vaunuisina), mutta Espooseen ajaakin 4-vaunuinen, kuljettajan ohjaama, metrojuna. Tämä Espoon metrolinja päätetään Helsingin puolella Hakaniemeen, jossa nykyisen aseman vieressä oleva varaus rakennetaan Espoon metron pääteasemaksi. Siitä sitä voidaan sitten joskus jatkaa eteenpäin.

    Tällöin HKL:n kasvotkin pelastuvat, kun se voi ylpeillä, että Stadissa on sitten kolme metrolinjaa!

    Hyvä idea, mä soitankin heti HKL:lle .
    Eiku niin että kolmen vauparin junat yhdistellään automaattisesti uudellen Ruoholahdessa kahden vaunuparin juniksi Espooseen.

  14. #869

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: eikö laitureita vaan voisi pidentää sen verran, että nykymittaisetkin metrojunat voisivat liikennöidä linjan päästä päähän? Laitureiden päät voisi viistottaa niin, että kuski näkisi aikaisemmin ja kattavammin laiturin asema-alueelle saapuessaan, ja tällöin laiturit voisivat olla päistään kapeampia (siis niiltä osin, missä olisi turhan kallista rakentaa nykylevyisiä laitureita). Ja sitten kaartuvien laiturien tapauksessa lähtösuunnan päähän tarkkailumonitorit kuskien avuksi.

  15. #870

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta myöntää, että metrouudistuksessa on huuomioitava myös muut kuin täysmautomaattiratkaisut. Hanke on aikataulustaan myöhässä useita kuukausia.

    Helsingin automaattimetroratkaisu on edelleen auki vanhojen junien automatisoinnissa ilmenneiden ongelmien vuoksi.

    Yhtenä vaihtoehtona esitetään mm. siirtymistä puoliautomaattiratkaisuun, jolloin junassa olisi edelleen kuljettaja valvomassa kulkua.
    Järki alkaa voittaa, koko juttu: http://www.yle.fi/alueet/helsinki/20...a_2957768.html

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •