Sivu 64 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 42444546061626364656667687484104124144 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 946-960/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #946

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Ehkä tuosta etähallittavuudesta käy kevyeksi esimerkiksi VR:n ohjausvaunuprojekti. SR2:t on alunperin suunniteltu etähallittaviksi, mutta vaunujenkin pitää olla melkein uusinta sarjaa. SR1:llä ja vanhemmilla vaunuilla ei onnistu.

    Ja toki on myös kyse millaista tekniikkaa käytetään. Tekniikka on muuttunut aikojen mukana.

  2. #947
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Helsingin metro, ml. 100-sarjan junat, on suunniteltu jo 1970-luvulla automaattiseksi. Toki sen ajan tekniikka varmaan oli erilaista kuin nykyinen automaattitekniikka eikä siitä ole apua tämän nykyisen automaattitouhun kanssa.
    Ongelma on siinä, että laituriovien vuoksi junat pitäisi saada pysähtymän noin 5 sentin tarkkuudella. M100-sarjan jarrutus on tehty matkustusmukavuuden kannalta mahdollisimman hyväksi ja se onkin erittäin hyvin onnistunut. Junat pysähtyvät pehmeästi eli ilman M200-junille tyypillistä ikävää loppunykäystä.

    Pehmeä pysähdys on järjestettävissä, kun pysähtymistarkkuus ei ole senteistä kiinni. 1970-luvun automaatissa ei ollut laituriovia, joten ei ollut tarvetta senttitarkkuuteen. M100-junien pysäytysjarrun (toimii paineilmalla, kuten voitte kuulla) toimintaperiaatetta on vaikea soveltaa senttien tarkkuudelle. Ja ilmeisesti käytännössä mahdotonta, kuten nyt on nähty. Mikä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö M100-junat voisi toimia automaattisina.

    Kysymys on vain siitä, miten tärkeänä pidetään matkustajaa ja matkustusmukavuutta. Kyllä metrosta voi tehdä automaattisen lihakuljettimen, jos ei välitetä siitä, että sisällä on eläviä ihmisiä. Mitä ikävämpi siellä metrossa on olla, sen suurempi on halu siirtyä autoilijaksi. Erityisesti siksi, ettei joukkoliikenteen käyttäjällä ole metrolle vaihtoehtoa.

    Antero

  3. #948

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    SR2:t on alunperin suunniteltu etähallittaviksi
    Eivätkä ole ainoastaan suunniteltu, vaan ovat sitä ihan käytännössäkin. Etähallinta on käytössä aina kun junia vedetään kahdella tai kolmella Sr2:lla - etummainen etähallitsee muita yksittäisellä UIC-standardin mukaisella kaapelilla.

  4. #949

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kysymys on vain siitä, miten tärkeänä pidetään matkustajaa ja matkustusmukavuutta. Kyllä metrosta voi tehdä automaattisen lihakuljettimen, jos ei välitetä siitä, että sisällä on eläviä ihmisiä. Mitä ikävämpi siellä metrossa on olla, sen suurempi on halu siirtyä autoilijaksi. Erityisesti siksi, ettei joukkoliikenteen käyttäjällä ole metrolle vaihtoehtoa.
    Vanhat jarrujärjestelmät ovat olleet aika huonosti ja hitaasti säädettäviä ja reagoivia. Nykyään ei sentintarkkaan pysähtymiseen enää tarvita töksähtelyä, kun jarruja on niin paljon helpompi säätää tietokoneilla reaaliajassa kunkin hetken nopeuden ja paikan mukaan.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 06.12.2011 kello 13:27.

  5. #950
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    M100-junien pysäytysjarrun (toimii paineilmalla, kuten voitte kuulla) toimintaperiaatetta on vaikea soveltaa senttien tarkkuudelle.
    En osaa sanoa, mikä on automaattiajon kannalta vaikeaa - ehkä hyvinkin M100:n säätötekniikka - mutta mainittakoot, että ihmiskuljettajalle nimenomaan M100 on huomattavasti helpompi pysäyttää tarvittaessa hyvinkin suurella tarkkuudella. 100-sarjalaisten käyttäytyminen sähköjarrutuksen päättyessä ja levyjarrujen tullessa mukaan on, kuten Antero sanoi, erittäin onnistuneesti toteutettu, ja siihen on kuljettajan helppo saada sopiva perstuntuma.

    Sen sijaan M200:n jarrutuksen loppuvaihe, jossa sähköjarru alkaa korvautua levyjarruilla, jotka lopuksi toimivat napakasti nappaavana automaattisena pysäköintijarruna, on ainakin elävälle kuljettajalle selkeästi vaikeampi ennustettava. Erityisen tarkka pysähtyminen onkin selvästi 100-sarjaa vaikeampaa, ja haastetta alkaa olla jo melkoisesti, jos pysähdyksestä pitäisi vielä saada mukava. Veikkaanpa, että Vuosaaren laituriovikokeilun alettua tullaan näkemään kerran jos toisenkin M200-sarjan juna, joka ensin ehkä jopa pysähtyy liian aikaisin, ja liruttelee lopun aivan mateluvauhtia.

    Muistelen muuten kuulleeni, että laituriovissa tarvittava pysäytystarkkuus olisi 50 sentin luokkaa, tämän voinee joku asioista paremmin perillä oleva kumota tahi vahvistaa. Käytännössä tosin laituriovien kuljettajamonitori on aika lailla ohjaamon sivuikkunan levyinen, eli kyllä tosiaan tarkkuutta vaaditaan.
    Viimeisin muokkaaja juhanahi; 06.12.2011 kello 13:32. Syy: lisäys

  6. #951

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Muistelen muuten kuulleeni, että laituriovissa tarvittava pysäytystarkkuus olisi 50 sentin luokkaa, tämän voinee joku asioista paremmin perillä oleva kumota tahi vahvistaa. Käytännössä tosin laituriovien kuljettajamonitori on aika lailla ohjaamon sivuikkunan levyinen, eli kyllä tosiaan tarkkuutta vaaditaan.
    Pariisin automaattimetrolinjan 14 tyyppisillä ovilla tarvittava pysähtymistarkkuus on ehkä kymmenisen senttiä.

    http://www.youtube.com/watch?v=Ha1JTPYXYAo

  7. #952
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Helsingin metro, ml. 100-sarjan junat, on suunniteltu jo 1970-luvulla automaattiseksi. Toki sen ajan tekniikka varmaan oli erilaista kuin nykyinen automaattitekniikka eikä siitä ole apua tämän nykyisen automaattitouhun kanssa.
    Eikös se ollut niin, että M100-sarjaa 1970-luvun lopulla ei suinkaan suunniteltu automaattiajoon, vaan vain niitä edeltänyt koejunasarja 1970-luvun alusta, eli vaunut M1-M6. Kun aikoinaan 1970-luvun puolivälissä koejunien M1-M6 testeistä saatiin lopputulos, ettei automaattia tehdä, niin sitten 100-sarjasta tehtiin pelkästään kuljettajan ohjattava perinteinen juna.

  8. #953
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2794

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Eikös se ollut niin, että M100-sarjaa 1970-luvun lopulla ei suinkaan suunniteltu automaattiajoon, vaan vain niitä edeltänyt koejunasarja 1970-luvun alusta, eli vaunut M1-M6. Kun aikoinaan 1970-luvun puolivälissä koejunien M1-M6 testeistä saatiin lopputulos, ettei automaattia tehdä, niin sitten 100-sarjasta tehtiin pelkästään kuljettajan ohjattava perinteinen juna.
    Kyllä, ainoastaan koejunasarjan vaunuilla M1-M6 ajettiin automaatilla. Ja kun todettiin 1970-luvun automaattitekniikan olevan kömpelöä ja kallista, automatisoinnista luovuttiin.

  9. #954
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Laituriovien kokeilu päästään vihdoinkin aloittamaan Vuosaaren asemalla Helmikuun alussa http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...allikaulukset/

  10. #955
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Aamun uutiset YLEn aikaisessa klo 7:00 kertoivat, että HKL päättää automaattimetrosta tänään. Vaihtoehdot ovat jatkaminen Siemensin kanssa tai kaupan purku ja uusi tarjouskilpailu. Huoli on siitä, ettei HKL hidastuta Länsimetroa. Uutisessa sanottiin lopuksi, että asia tulee ensi kuussa HKL:n johtokuntaan.

    En löydä uutista YLEn aikaisen nettisivuilta.

    Antero

  11. #956
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Aamun uutiset YLEn aikaisessa klo 7:00 kertoivat, että HKL päättää automaattimetrosta tänään. Vaihtoehdot ovat jatkaminen Siemensin kanssa tai kaupan purku ja uusi tarjouskilpailu. Huoli on siitä, ettei HKL hidastuta Länsimetroa. Uutisessa sanottiin lopuksi, että asia tulee ensi kuussa HKL:n johtokuntaan.

    En löydä uutista YLEn aikaisen nettisivuilta.

    Antero
    Kyllähän tulevana sunnuntaina ajetaan metrokovausliikennettä metron automatisointiin liittyvien asennustöiden vuoksi, joten...
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #957
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kyllähän tulevana sunnuntaina ajetaan metrokovausliikennettä metron automatisointiin liittyvien asennustöiden vuoksi, joten...
    ...ja Vuosaaressa on jo 1,5 vuotta olleet toimimattomat automaattimetron laituriovet.

    Jos kulunvalvontajärjestelmä vaihdetaan toiseksi, uusitaan kaapeloinnit. Sillä ei ole varsinaisesti mitään tekemistä sen kanssa, onko junissa kuljettajat vai ei. Ja tietty edetään allekirjoitetun hankintasopimuksen mukaisesti niin kauan kunnes jotain muuta sovitaan. Kun kauppa puretaan, katsotaan, mitä on toimitettu ja otetaanko se vastaan ja maksetaan. Voihan olla, että Siemens pääsee toimittamaan uuden tarjouskilpailun jälkeen pelkän uuden kulunvalvonnan ilman kuljettajattomuutta, silloin varmasti asennetut kaapelitkin ovat sellaisenaan käyttökelpoiset. Eikä ensi sunnuntai ole ensi kerta, kun uutta kaapelia lasketaan. Sitä on ollut ratavarressa jo viime kesästä.

    Antero

  13. #958
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Automaattinen junankääntö pääteasemalla Wienin metrossa:

    http://www.youtube.com/watch?v=ADX_zJmyGEY
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #959
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2794

    oletus Vs: Automaattinen metro

    HKL on nyt sitten sopinut Siemensin kanssa, että rakennetaan puoliautomaattinen metro. Kustannusten arvioidaan alenevan 170 M€.

    HKL:n uutinen asiasta: http://www.hel.fi/hki/HKL/fi/uutiset...tiin+muutoksia
    Viimeisin muokkaaja Joonas Pio; 13.01.2012 kello 19:06.

  15. #960
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Metron automatisointiin muutoksia

    Sanoisin, että oli jo aikakin. Ettei sentään ihan haaveeksi jäänyt.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.01.2012 kello 20:13. Syy: siirretty toiseen ketjuun


Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •