Automaattinen metro

Kyllä se on koko ajan ollut mahdollista, kenkä vaan puristaa hintalapun kohdalta.

Eli jo kertaalleen p-korjatut junat vaatisivat taas mittavat muutostyöt jotta automaattiajo niillä onnistuisi? Ei sekään vaikuta kovin järkevältä vaihtoehdolta, automaattiajo olisi pitänyt ottaa huomioon jo silloin kun 100-sarjaa lähdettiin peruskorjaamaan, nyt tuohon hankkeeseen on enää turha alkaa hassaamaan rahaa. Pelkkä kulunvalvonta ehditään aivan varmasti toteuttaa ilman että se myöhästyttäisi länsimetron käyttöönottoa.
 
nyt olisi viimeistään aika antaa Lahdenrannalle lähtöpassit ja kyllä Saurinkin kyky objektiiviseen päätöksentekoon vaikuttaa vähintäänkin kyseenalaiselta!
Meidän erityisolosuhteissamme tällaisesta on turha haaveilla. Kukahan ne lähtöpassit pistäisi vireille - kaupunginhallituksen ja kaupunginjohdon Guggenheim-veljekset vai kenties joku lahjusrikkomuksesta tuomittu espoolainen metrojohtaja?
 
Meidän erityisolosuhteissamme tällaisesta on turha haaveilla. Kukahan ne lähtöpassit pistäisi vireille - kaupunginhallituksen ja kaupunginjohdon Guggenheim-veljekset vai kenties joku lahjusrikkomuksesta tuomittu espoolainen metrojohtaja?
Hesari voi laittaa kenen tahansa lähtöpassit vireille, jos haluaa. Mutta Hesarin metrouutisoinnista voi päätellä ko. puolueettoman lehden kannan. Miksiköhän Itämetroa ylistävät, sen hidastajia haukkuvat uutiset eivät ole mielipidepalstalla?
 
No nyt on Saurin esitys netissä saatavissa. Sen mukaan Siemensiltä saatu myönnytys on, että Siemens suostuu lykkäämään oikeustoimien aloitusta kunnes vanhat metrojunat on automatisoitu taikka korkeintaan vuoteen 2015. Esitystekstin perusteella kynnyskysymys on ollut, että HKL ei halua samaan aikaan käydä oikeutta ja toteuttaa automatisointiprojektia ja kun tämä asia on saatu ratkaistua, tilanne on muuttunut niin oleellisesti, että Siemensin kanssa voitaisiinkin jatkaa. Tätä sopii verrata siihen, millä tavalla johtokunta on linjannut neuvottelutavoitteet. Niitä voi kerrata vaikka Haltian blogista.
 
Status noin lyhyesti, Elina Moision (kh, Vihreät) fb-profiilista:
En vain tiedä, miten tämä projekti menee kunnialla maaliin asti. Tässä vaiheessa voi vain joko hyväksyä Siemensin kanssa etenemisen, ja ratkoa kiistakysymykset tulevina vuosina ja saada se automaatiometro. Tai purkaa sopimus, joka tulee juristien mukaan kalliimmaksi, huomattavasti kalliimmaksi.
Ja noi siis ulkopuolisia juristeja, ja toi että purkaminen tulee kalliimmaksi ei tarkoita sitä etteikö jatkaminen tulisi kalliiksi.

Melkoinen soppa, mutta selittää kyllä miksi toimitaan niin kuin toimitaan.
 
Ja noi siis ulkopuolisia juristeja, ja toi että purkaminen tulee kalliimmaksi ei tarkoita sitä etteikö jatkaminen tulisi kalliiksi.

Melkoinen soppa, mutta selittää kyllä miksi toimitaan niin kuin toimitaan.

No juu. Sopimuksen purkamiseen liittynee sanktioita, joita ei ole julkisuudessa selvitetty (vai enkö vaan ole nähnyt?). Jos taas automatisoiduilla vanhoilla junilla ei kuljettajattomassa ajossa saadakaan suunniteltua vuoroväliä toimimaan, niin se taitaa tulla kalliimmaksi kuin juristit osaavat arvioida.
 
Ja tämmöinen päätös sitten tuli ulos
Helsingin KH sanoi:
Esittelijän ehdotuksesta poiketen

Kaupunginhallitus päätti kumota liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan 16.5 2012 § 92 tekemän päätöksen ja palauttaa asian liikennelaitos -liikelaitokselle uudelleen valmisteltavaksi asiassa aikaansaatu neuvottelutulos huomioon ottaen. Kaupunginhallitus edellyttää että metron ja metroasemien kuljetuskapasiteetti ja liikennevarmuus varmistetaan tekemällä asiasta riittävällä laajuudella selvitys kaupunkisuunnitteluviraston, Helsingin seudun liikenteen ja Helsingin kaupugin liikennelaitoksen toimesta. Selvitys tuodaan kiireellisest HKL-johtokunnan ja kaupunginhallituksen käsittelyyn. Lisäksi kaupunginhallitus edellyttää palautettaessaan asian, että kaupunginhallitus jatkossa saa raportin asian etenemisestä puolen vuoden välein.
http://www.hel2.fi/paatoksenteko/kh-tiedote/index.html
 
Päätöshän on suorastaan hauska. Eli: ei me nyt osata päättää, mutta raportoikaa säännöllisesti, kunnes asia on ratkennut. Tosin kun kaupunginhallitusta ei ole etukäteen informoitu, niin vaikea mitään fiksua on päättää.
 

Kiitoksia linkistä. Osku Pajamäki esitti siis hylkäystä ja HKL:n johtokunnan päätöksessä pysymistä, mikä ei mennyt läpi. Tuo hyväksytty muutos tekstiin oli Vesa Peipisen ja Outi Ojalan esitys, joka meni läpi yhdellä äänellä (7 - 6, tyhjiä 2, poissa 0). "Asemien kapasiteetti" tarkoittanee sitä ihteään, eli saadaan yksi kierros lisää HKL:n kertomusta siitä, miten hirmuisan kallista pidentäminen olisi. KSV:n pitäisi tosin olla nyt selvittämisessä mukana, eli enää ei kai voida laskea silleen, että nykyisen metroradan varteen ei tule uutta rakentamista.
 
Mä luulen, että tässä on nyt muitakin ongelmia kuin keittiömestari. Halutaan kolmen tähden Michelin-ravintola, mutta keittiöön on palkattu hammaslääkäri ja historianopettaja. Lounaskokki löytyisi, mutta hänet on teljetty kellariin ja suukapuloitu. Keittiö on remontoitu viimeksi joskus sotien aikaan ja vaikka kaikki raaka-aineet eivät olisikaan pilaantuneita, niin hernesoppapurkeista ja pikanuudeleista ei vielä kovin kummoista Michelin-ruokaa taio.

Ainoa, mikä toimii on sali ammattitaitoisine, kokeneine tarjoilijoineen. Mutta hammaslääkäri on päättänyt antaa niille jo potkut, kun ei niitä kuulemma tarvita. Osalle on sentään tarjottu töitä tiskareina ja siivoojina.
 
Takaisin
Ylös