Sivu 93 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1333537383899091929394959697103113133 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1381-1395/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1381

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    843

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Mutta mitähän ”toimenpiteitä” on todellisuudessa luvassa (ja mitä väliä niillä enää tässäkään tapauksessa on, kun kyse on jälleen kerran myöhäisestä jälkiviisaudesta)?
    Sanahelinää. Sauri mainitsee asian siltä varalta, että joku saattaisi ottaa sen muuten esille. Jälkimmäisessä olisi vaarana ikävä keskustelu, uutisotsikot ja tietysti se, että jossain vaiheessa joku väistämättä keksii alkaa pitää Sauria ja muita asianosaisia virkamiehiä epäpätevinä.

  2. #1382
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Automaattinen metro

    HKL: Metron poikkipenkeillä enimmäismäärä istumapaikkoja

    Vaunuihin mahtuva väkimäärä voisi kasvaa pitkittäisiin penkkeihin siirtymällä, mutta mikään Helsingin metrosilloista ei kestäisi kasvaneen kuorman painoa, metroliikennejohtaja sanoo.

    Yleisöosastokirjoituksissa on pohdittu, pitäisikö Helsingin metrovaunuissa siirtyä seinänmyötäisiin pitkittäisiin penkkeihin, jotta ruuhka-aikoina juniin mahtuisi enemmän kulkijoita. Asettelu on tuttu monista suurkaupungeista kuten Lontoosta, New Yorkista ja Roomasta.

    HKL-Metroliikenteen johtaja Tapio Hölttä tyrmää ajatuksen.

    - Metron kuormaa ei voida lisätä. Vaikka penkit muutettaisiin ja saataisiin sisään 50 henkilöä lisää vaunua kohti, sillat eivät antaisi siinä myöten. Sillat pitäisi rakentaa kokonaan uusiksi. Kantavuus on aikanaan laskettu ja ajatus on hylätty.
    YLE Uutiset

  3. #1383

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro



    .

  4. #1384
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Huolimatta jokakesäisistä siltaremonteista HKL on ilmeisesti rakennuttanut tällaista:


    Sakari Kestinen

  5. #1385

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Sanahelinää. Sauri mainitsee asian siltä varalta, että joku saattaisi ottaa sen muuten esille. Jälkimmäisessä olisi vaarana ikävä keskustelu, uutisotsikot ja tietysti se, että jossain vaiheessa joku väistämättä keksii alkaa pitää Sauria ja muita asianosaisia virkamiehiä epäpätevinä.
    Ööö... eikös tämän suhteen ole ollut nesteet housuissa jo eräitä aikoja? Otsikoita on ollut varsin tiuhaan ja Tommy Pohjolan kirjoitukset ovat kääntäneet tunkiota aika syvältä. Nettikommenteissa Sauri ja varsinkin virkamiehen on jo haukuttu lyttyyn. Haltian blogista on käynyt selväksi, että HKL:n johtokuntaa on pidetty pimennossa mennen tullen.

    Noin ikään kuin antropologisena havaintona on aika jännää tämä, miten pitkään toimintakulttuuri organisaatiossa periytyy. Metrohankinnoissa on tunnetusti suhmuroitu alusta asti, mikä sitten näkyy yli 30 vuotta jälkikäteen alimitoitettuina siltoina ja ties minä. Siltojen kevytrakenteisuudesta on ollut tietysti puhetta aina, mutta enpä olisi uskonut, että ne rajoittavat vaunujen sisustusta.

  6. #1386

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Jos nyt oikein muistan, niin metron sillat tarkoituksella rakennettiin niin kevyiksi kun mahdollista ihan demostraatiomielessä, jotta päästäisiin näyttämään, kuinka kevyitä Valmetin alumiinirakenteiset junat olivat.
    Ville

  7. #1387
    mv
    mv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    18.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Huolimatta jokakesäisistä siltaremonteista HKL on ilmeisesti rakennuttanut tällaista:
    Neljän vaunun junissa lisäkuorma olisi reilulla keskipainolla (80kg) 16 tonnia tuon arvioidun 50 matkustajan kasvatuksella. Asiantuntijat arvioikoot miten se sitten jakautuu.

  8. #1388

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Ei tuohon lausuntoon ole muuta vastausta kuin Internet-reaktiokuvat. Ihan oikeasti nyt HKL.

  9. #1389

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Jos nyt oikein muistan, niin metron sillat tarkoituksella rakennettiin niin kevyiksi kun mahdollista ihan demostraatiomielessä, jotta päästäisiin näyttämään, kuinka kevyitä Valmetin alumiinirakenteiset junat olivat.
    Nimenomaan, eli kaupungin virkamiehet olivat palvelemassa jotain aivan ulkopuolista intressiä kaupungin tappioksi. Valmet-kaupoistahan tuli sitten tuomioitakin.

  10. #1390

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Mä en näkisi siltojen painorajoissa ongelmaa. Eikai niitä ole ollut tähänkään asti? Ja lieneekö kevytrakenteisilla silloilla saavutettu jo tähän asti joitain etuja kunnossapidossa tms. verrattuna järeämpiin rakennelmiin? No, en ole siltainsinööriä lähelläkään, joten en tiedä. Mutta en kuitenkaan haluaisi Hesan metroon noita suurkaupunkipenkityksiä

    Mutta mielenkiintoista on nähdä, miten käy laitureille ja niiden myötä junapituuksille. Siinä voi tulla niistä istuma- ja seisomapaikoista pula.

  11. #1391

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Mä en näkisi siltojen painorajoissa ongelmaa. Eikai niitä ole ollut tähänkään asti? Ja lieneekö kevytrakenteisilla silloilla saavutettu jo tähän asti joitain etuja kunnossapidossa tms. verrattuna järeämpiin rakennelmiin? No, en ole siltainsinööriä lähelläkään, joten en tiedä. Mutta en kuitenkaan haluaisi Hesan metroon noita suurkaupunkipenkityksiä
    No haittaa on jo sikäli tullut, että sillat menivät vasta äsken peruskorjaukseen, vaikka normaalisti teräsbetonisiltojen korjausväli on sellaiset 50 vuotta. Eli kunnossapidossa on syntynyt ylimääräisiä kustannuksia. Ulkoisesti kantavammat sillat näyttävät koko lailla samoilta kuin nykyiset. Mutta tärkein haitta on periaatteellinen ja se on sama kuin noissa lyhyissä asemissa: ei ole pelivaraa muutosten tekoon. Mahdollisuutta vähänkään raskaampiin akselipainoihin ei vain ole, vaikka kuinka jossain vaiheessa huomattaisiin, että siitä olisi hyötyä. Tietysti toisessa suunnassa on odottamassa tarpeettoman hyvä speksaus, mikä on enemmänkin meidän suomalaisten ongelma, jonka takia rakennetaan liian kalliisti, mutta ei speksejä vain kannata tiukentaa, jos sillä ei saavuteta kuin vain vähäisiä säästöjä.
    Ville

  12. #1392

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    No haittaa on jo sikäli tullut, että sillat menivät vasta äsken peruskorjaukseen, vaikka normaalisti teräsbetonisiltojen korjausväli on sellaiset 50 vuotta. Eli kunnossapidossa on syntynyt ylimääräisiä kustannuksia.
    Ok, seison korjattuna. Onko noissa alunperin sitten tavoiteltu joitain oikeita hyötyjä tekemällä kevyet kantavuudet. Siis muu kuin ketjussa mainittu demonstraatio?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Mahdollisuutta vähänkään raskaampiin akselipainoihin ei vain ole, vaikka kuinka jossain vaiheessa huomattaisiin, että siitä olisi hyötyä. .
    Lieneekö kyse pelkistä akselipainoista vai sillan kokonaiskantavuudesta? No eihän sillä ole sinänsä merkitystä; jos ei kestä niin ei kestä. Mutta mieleen tulee, että eikös Tka7:lla ole joku 15-16 tonnia akselipaino vaikka teitysti itse vehjehän on aika vaatimattoman painoinen junarunkoihin verrattuna.

  13. #1393

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Mutta mieleen tulee, että eikös Tka7:lla ole joku 15-16 tonnia akselipaino vaikka teitysti itse vehjehän on aika vaatimattoman painoinen junarunkoihin verrattuna.
    Kuormitukseen toki vaikuttaa myös varsinkin vauhti, jolla ajetaan. 80 km/h saadaan aika paljon mahtavampi värähtely kulkemaan sillan rakenteiden läpi kuin vaikka 30 km/h.

  14. #1394
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Ei voi muuta sanoa kuin Metrokioskin toilailut on kyllä varsin hupaisaa seurattavaa.

  15. #1395
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Ei voi muuta sanoa kuin Metrokioskin toilailut on kyllä varsin hupaisaa seurattavaa.
    Hupaisaa toki jos ei ole Helsinkiläinen veronmaksaja...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •