Sivu 95 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1535557585919293949596979899105115135 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1411-1425/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1411

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    ...Koska "teräspyöräinen sähköjuna on niin hyvä, että sitä ei mikään ole vielä lyönyt laudalta."
    Tämän teknisen tosiasian minäkin kyllä allekirjoitan ilomielin! Ei ole sattuma, että rakennustyömaillakin nähdään se vaiva, että torninostureille rakennetaan radat. Kumipyöräiset nosturit sitten sopivat parhaiten satunnaisiin nostotarpeisiin. Mutta ei pidä unohtaa, että raitiovaunukin on "teräspyöräinen sähköjuna!" Milloin liikenne on säännöllistä, niin ratkaisu on kisko ja teräspyörä, milloin tarvitaan joustavuutta ja pääsyä hankaliinkin paikkoihin, niin ratkaisu on kumipyörä ja mikä tahansa edes suunnilleen tasainen pinta. Kumipyöräkin on omalla tavallaan aivan loistava ratkaisu! Mutta moottoritie on kyllä yhden lajin järjettömyys: siinä yritetään ratkaista kumipyörillä teräspyörille parhaiten sopivaa ongelmaa.
    Ville

  2. #1412
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Melkoiset bon voyage -fiilarit tuli kuin Nykäsellä konsanaan.
    No ei ihme, kun katseli sitä yhtä metrokioskin jäärää, joka takelteli sanoissaan aurinkolasit päässä sisätiloissa… Tahatonta komiikkaa ajan hengen mukaisesti?
    Sakari Kestinen

  3. #1413

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Hesarin koirankakkauutisnettiliite kertoo lyhennettyjen asemien erinomaisuudesta tänään, joten tosiasiat tehtyjen ratkaisujen virheettömyydestä tulevat nyt kansankin tietoon.

    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunki...itse_pidentaa/

  4. #1414

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Tämän teknisen tosiasian minäkin kyllä allekirjoitan ilomielin!
    En minänkään sitä kiistä! Mitä yritin sarkastisesti todeta (mutta epäonnistuin) oli se, että metrokioskilla ei ollut mitään järkeviä vastauksia liittyen metron linjaukseen, vaikutuksiin kaupunkirakenteelle tai asemien jalankulkuympäristöihin. Ei siis mitään ymmärrystä kaupunkisuunnittelusta, mutta tunnelissa kulkeva teräspyöräinen sähköjuna on silti vaan lyömätön peli ja sellainen on pakko saada Helsinkiin.

  5. #1415

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Strafican odotettu raportti näkyy julkaistun. Ihan asiantuntuvan oloinen, sen mukaan mitä mä pystyn arvioimaan.

    Perusviesti on seuraava: jos kahden minuutin vuorovälillä pystytään operoimaan, niin homma toimii. Suurimpien kuormien skenaarioissa homma menee hieman rikki sillä oletuksella, että Kruunuvuoren siltaa ja Pokeri-rataa ei rakenneta. Siis mahdollinen ylikuormitus ratkeaa rakentamalla suunnitellut raitiotieyhteydet.

    Sen sijaan ongelmaksi muodostuu eri haarojen kuormitus: Östersundomin haaran kuorma olisi kaiken uuden rakentamisen kanssa kaksinkertainen Vuosaaren haaraan verrattuna. Lyhyet laiturit estävät ajamisen toisessa suunnassa kahdella yksiköllä ja toisessa kolmella, mikä ratkaisisi ongelman. Ratkaisuksi raportti ehdottaa Östersundomin haaran toiseksi pääksi Kamppia, jolloin kolmiyksikköiset junat olisvat tällä linjalla mahdollisia, tai Jokeri-radan pidentämistä Östersundomiin tukilinjaksi. Se jää ehdottamatta, että ongelma ratkeaisi parhaiten toteuttamalla Österundomin radan pikaraitiotienä, jolloin kuormituseroja eri linjoille ei tulisi.

    Kaikkinensa, raportin mukaan valittu ratkaisu on - juuri ja juuri - mahdollinen herkkyystarkasteluineenkin, ja ehkä vähän yllättävästi lyhyet metrojunat voivat pakottaa rakentamaan seudullisen pikaraitiotieverkon. Varsinkin, jos tosiasiallinen vuoroväli täytyy jättää 2,5 minuutin pituiseksi. Silloin Östersundomin radan toteutus pikaraitiotienä on välttämätöntä.
    Ville

  6. #1416

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ratkaisuksi raportti ehdottaa Östersundomin haaran toiseksi pääksi Kamppia, jolloin kolmiyksikköiset junat olisvat tällä linjalla mahdollisia
    Koko Espoo jäisi puolikkaalle vuorovälille. Mitenkäs tämä mahtuu Länsimetron kuningasajatukseen?

  7. #1417

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Kaikkinensa, raportin mukaan valittu ratkaisu on - juuri ja juuri - mahdollinen herkkyystarkasteluineenkin, ja ehkä vähän yllättävästi lyhyet metrojunat voivat pakottaa rakentamaan seudullisen pikaraitiotieverkon.
    Tosin on siellä mainittu se Vepsäläisen herkkupalakin: Kamppi-Pasila-Viikki-Itäkeskus-metro. Kun lentokenttämetrolta näyttää menneen pohja pois, tynkämetrosta on ovelasti saatu nostetta rakentaa toinen metrolinja Itäkeskukseen.

  8. #1418

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Koko Espoo jäisi puolikkaalle vuorovälille. Mitenkäs tämä mahtuu Länsimetron kuningasajatukseen?
    Eihän tuo nyt suoraan sitä tarkoita.

  9. #1419

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Eihän tuo nyt suoraan sitä tarkoita.
    Juu, voihan vuorovälin jakaa haaroilla muutenkin kuin suhteessa 1:1, mutta koko idea esitettiin raportissa siinä takoituksessa, että eri junapituuksilla vastataan erilaisiin kuormiin. Jos kolmen yksikön junia (Kamppi-Ösundom) ajetaan harvemmin kuin kahden yksikön junia (Matinkylä-Vuosaari), niin koko harjoituksesta vähä niinku katoaa idea.

  10. #1420

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tosin on siellä mainittu se Vepsäläisen herkkupalakin: Kamppi-Pasila-Viikki-Itäkeskus-metro. Kun lentokenttämetrolta näyttää menneen pohja pois, tynkämetrosta on ovelasti saatu nostetta rakentaa toinen metrolinja Itäkeskukseen.
    Surullistahan tässä on se, että tuo Kamppi - Pasila - Itäkeskus -linja olisi kuvitellussa skenaariossa jopa järkevä. Skenaariossa, joka syntyy, kun on tehty (tahallaan?) järjettömiä ja kaupunkirakennetta vahvasti muokanneita joukkoliikennepäätöksiä puoli vuosisataa.

    Asian absurdiutta voi pohtia esimerkiksi siltä kannalta, että katsoo Helsingin karttaa ja pyrkii sulkemaan mielestään kaikki olemassa olevat joukkoliikennejärjestelmät: millä todennäköisyydellä kukaan saisi päähänsä rakentaa metrolinjan Kampista Pasilan kautta Itäkeskukseen?

  11. #1421

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Juu, voihan vuorovälin jakaa haaroilla muutenkin kuin suhteessa 1:1, mutta koko idea esitettiin raportissa siinä takoituksessa, että eri junapituuksilla vastataan erilaisiin kuormiin. Jos kolmen yksikön junia (Kamppi-Ösundom) ajetaan harvemmin kuin kahden yksikön junia (Matinkylä-Vuosaari), niin koko harjoituksesta vähä niinku katoaa idea.
    Voidaanhan kolmiyksikköiset junat myös päättää Ruoholahteen ja siitä länteen liikennöidä lyhyitä. Lyhyillä junilla aiotaan jo muutenkin tuhota liityntäbussisynkka, niin eipä se synkan puuttuminen Ruoholahdessakaan mikään suuri menetys ole.

  12. #1422

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Voidaanhan kolmiyksikköiset junat myös päättää Ruoholahteen ja siitä länteen liikennöidä lyhyitä. Lyhyillä junilla aiotaan jo muutenkin tuhota liityntäbussisynkka, niin eipä se synkan puuttuminen Ruoholahdessakaan mikään suuri menetys ole.
    Toki. Ihmettelin lähinnä sitä, että jätettäisiinkö koko Espoo pidemmän vuorovälin palvelulle. Kapasiteetti kaiketi riittäisi ainakin aluksi, mutta lyhyttä vuoroväliä ollaan ehditty mainostaa.

  13. #1423

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Toki. Ihmettelin lähinnä sitä, että jätettäisiinkö koko Espoo pidemmän vuorovälin palvelulle. Kapasiteetti kaiketi riittäisi ainakin aluksi, mutta lyhyttä vuoroväliä ollaan ehditty mainostaa.
    Tosin tomaattimetron (hehheh, oranssinpunainen automaattimetro eli tomaattimetro ) myötä se pidempikin vuoroväli on vain 4-5 minuuttia, joten ihan katastrofi se ei ole.

  14. #1424

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Kas näin. Saa ottaa vapaasti avatarikseen, jos haluaa, kuka ensimmäisenä ehtii.

    Nimi: Tomaattimetro-01.png
Katselukertoja: 317
Koko: 12,0 KB

  15. #1425
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Voidaanhan kolmiyksikköiset junat myös päättää Ruoholahteen ja siitä länteen liikennöidä lyhyitä.
    Ruoholahden raiteisto soveltuu kovin huonosti tähän. Ruoholahtea voidaan liikennöidä niin, että 6-vaunuiset junat ajavat nykyiseen tapaan kääntöraiteiston kautta. Mutta Espoon lyhyet junat eivät näitä kääntöraiteita voi käyttää, vaan niiden on käytävä kääntymässä puolenvaihtoraiteella Ruoholahden itäpuolella. Ja jotta tällainen liikenne onnistuu, on turha puhua enää edes 4 minuutin vuorovälistä.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •