Metrohavaintoja 2019

Liittynyt
25 Lokakuu 2017
Viestit
470
HSL tiedottaa, että metroliikenne on pysäytetty viranomaisoperaation vuoksi. Mistä mahtaa olla kyse?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:12 ----------

Vastaankin itse itselleni. Hesarin mukaan tuo näyttää liittyneen Kulosaaresta löytyneeseen toisen maailmansodan aikaiseen pommiin ja sen siirto-operaatioon.
 
Roihupellon metrovarikolle johtava lännen suunnan linjaraiteelta tuleva raide on näemmä varustettu raiteella olevalla ajokielto-merkillä.

Kauanko raide on ollut suljettuna ja miksi se on suljettu?
 
Roihupellon metrovarikolle johtava lännen suunnan linjaraiteelta tuleva raide on näemmä varustettu raiteella olevalla ajokielto-merkillä.
Kauanko raide on ollut suljettuna ja miksi se on suljettu?
Pari viikkoa menee. Varikolla on vielä Siemensin asetinlaite ja linjalla Mipro. Liikenne on "yksisuuntaista" syöttöraiteen sillalla, ja tuo mainitsemasi raide on pois käytöstä sen aikaaa.
 
Tuosta uudesta Mipron asetinlaitteesta:

Tuoko se jotain matkustajille näkyviä uudistuksia/parannuksia?
 
Tuosta uudesta Mipron asetinlaitteesta:Tuoko se jotain matkustajille näkyviä uudistuksia/parannuksia?
Äkkiseltään listattuna:
- Laiturikilvet näyttävät tarkempaa ja luotettavampaa infoa kuin välivaiheessa käytössä ollut RFID-menetelmä.
- Junat eivät lähde etuajassa asemilta
- Ruoholahdessa oleva aiemppi Siemens-Mipro -sauma on historiaa, ja junilla ei tule samanlaisia odotuksia sillä alueella
 
Eilen (pe) Vuosaaressa ruuhka-aikaan seuraavana ollut lähtö katosi infonäytöltä pariin otteeseen ja kerran oli siirtynyt raiteen 1 näytölle, johon siis ruuhka-aikaan saapuvat keskustasta tulevat junat ja menevät siitä käännölle. Rastilan näytöillä matkalla Matinkylään kyseinen juna näkyi näytöllä niin, että ylimpänä luki Vuosaari 1 min (tältä taiteelta ei mennä vuosaareen) ja näytön keskimmäinen lähtö vilkkui Matinkylänä.

Rautatientorilla havaitsin myös aiemmin tällä viikolla, että eräs Vuosaareen menevä juna katosi näytöltä hetkeksi kokonaan.

Havainto tältä aamulta: 315 kulki infolaitteet pimeänä pl. etulasin määränpäänäyttö.
 
Äkkiseltään listattuna:
- Ruoholahdessa oleva aiemppi Siemens-Mipro -sauma on historiaa, ja junilla ei tule samanlaisia odotuksia sillä alueella

Näkyykö tämä Mipron asetinlaitteen käyttöönotto jotenkin junien ohjaamoiden hallintalaitteissa? Varsinaista JKV:tähän ei metrossa ole, mutta onko metrojen ohjaamoissa jonkinlainen indikaatioilmaisin esimerkiksi punaisen tolpan mahdolliseen ohittamiseen?
 
Eilen (pe) Vuosaaressa ruuhka-aikaan seuraavana ollut lähtö katosi infonäytöltä pariin otteeseen ja kerran oli siirtynyt raiteen 1 näytölle, johon siis ruuhka-aikaan saapuvat keskustasta tulevat junat ja menevät siitä käännölle. Rastilan näytöillä matkalla Matinkylään kyseinen juna näkyi näytöllä niin, että ylimpänä luki Vuosaari 1 min (tältä taiteelta ei mennä vuosaareen) ja näytön keskimmäinen lähtö vilkkui Matinkylänä.
Rautatientorilla havaitsin myös aiemmin tällä viikolla, että eräs Vuosaareen menevä juna katosi näytöltä hetkeksi kokonaan.
Kiitos, tämäkin oli hyvä palaute ja havainto.
Kuluvan viikon aikana on paljastunut että laiturikilvet näyttävät jostain syystä vastaantulevan, samaan aikaan toiselle raiteelle saapunan junan määränpäätä. Asia on selvityksessä Miprolla.

Näkyykö tämä Mipron asetinlaitteen käyttöönotto jotenkin junien ohjaamoiden hallintalaitteissa? Varsinaista JKV:tähän ei metrossa ole, mutta onko metrojen ohjaamoissa jonkinlainen indikaatioilmaisin esimerkiksi punaisen tolpan mahdolliseen ohittamiseen?
Eipä näy miproistus kuljettajalle mitenkään ohjaamon laitteissa. Sen sijaan ohjaamossa on nykyään DAS-laite, josta kuukanko osaa kertoa tarkastikin. ;)
 
Kiitos, tämäkin oli hyvä palaute ja havainto.
Kuluvan viikon aikana on paljastunut että laiturikilvet näyttävät jostain syystä vastaantulevan, samaan aikaan toiselle raiteelle saapunan junan määränpäätä. Asia on selvityksessä Miprolla.

Onko Mipro saanut paikallistettua vikaa vielä?
 
Tänään matkustajallinen juna näytti lähtevän Itäkeskuksen keskiraiteelta länteen noin klo 16.28. Havainto itään menevän metron ikkunasta, joten ei tarkempaa tietoa tapahtumasta.
 
Tänään matkustajallinen juna näytti lähtevän Itäkeskuksen keskiraiteelta länteen noin klo 16.28. Havainto itään menevän metron ikkunasta, joten ei tarkempaa tietoa tapahtumasta.
Tämä on ihan perushuttua ruuhka-aikana; jos junat saapuvat Mellunmäen ja Vuosaaren haaroilta samaan aikaan Itäkeskukseen, otetaan toinen junista herkästi keskiraiteen kautta. Näin esimerkiksi matkustajat pääsevät busseihin ja kuljettaja tauolle, tulo-opastimella odottelun sijaan.
 
Vuosaarests lähti 304 aiemmin infolaitteet pimeänä, joskin heräsivät Puotilan kohdilla.

Eilen havainnoin taas Rautatientorilla idän suuntaan näytöiltä katoavan M1-lähdön, toissa päivänä Kampissa M2 länteen - lähtö ilmestyi taas itään vievälle laiturinäytölle.

Sitten huomasin, että näytöt eivät osaa ilmeisesti tulkita oikein varikolta ruuhka-aikaan liikenteeseen lähteviä junia. Ihmettelin eilen Vuosaaressa, kun klo 14 jälkeen seuraavaan lähtöön olisi näyttöjen mukaan 10 min. Hetken kuluttua saapui kuitenkin tyhjä juna, joka käännön kautta lähti Matinkylään päin ja ilmestyi myös näytöille tällöin. Saattaa tietenkin olla yksittäistapauskin - tai järjestelmän rajoite?
 
300-sarjan metrojunissa palaa ovien puoellla erittäin usein punaiset merkkivalot. Tarkoittaako tämä jotain erityistä? 100 ja 200-sarjojen junissahan punainen merkkivalo palaa harvoin, tarkoittannee että vaunusa on jokin tekninen ongelma.
 
300-sarjan metrojunissa palaa ovien puoellla erittäin usein punaiset merkkivalot. Tarkoittaako tämä jotain erityistä? 100 ja 200-sarjojen junissahan punainen merkkivalo palaa harvoin, tarkoittannee että vaunusa on jokin tekninen ongelma.

Veikkaisin, että nuo vikavalojen jatkuvat palamiset liittyvät yhä tuohon viime vuonna puheena olleeseen aiheeseen:

Liittyy tähän.
Junat ajavat siis ilman yhden telin ajomoottorikäyttöä, mutta tehoreserviä on sen verran, ettei se vaikuta suorituskykyyn. Jarrutuskykykin on ihan ennallaan, koska muut telit jarruttavat sähköjarrulla hieman enemmän ja kuormasta riippuen loput voidaan tarvittaessa kompensoida levyjarruilla.

Tosin tuossa mainittu päätös on tuon jälkeen uusittu kesäkuun loppuun asti voimassaolevaksi (Poikkeuslupa M300 junayksiköiden käyttämisestä yksi telikäyttö erotettuna määräaikaisesti 30.6.2019 saakka).
 
Vuosaarests lähti 304 aiemmin infolaitteet pimeänä, joskin heräsivät Puotilan kohdilla.

Eilen havainnoin taas Rautatientorilla idän suuntaan näytöiltä katoavan M1-lähdön, toissa päivänä Kampissa M2 länteen - lähtö ilmestyi taas itään vievälle laiturinäytölle.

Tämä liittyy Kampin kohdalla asetinlaitteen ja ATS-järjetelmän vikaan. Näitä yksittäisiä pieniä vikoja asetinlaitteessa ja ATS:ssä on korjailtu tässä parin vikon aikana, mutta kaikki eivät vielä ole valmiita

Sitten huomasin, että näytöt eivät osaa ilmeisesti tulkita oikein varikolta ruuhka-aikaan liikenteeseen lähteviä junia. Ihmettelin eilen Vuosaaressa, kun klo 14 jälkeen seuraavaan lähtöön olisi näyttöjen mukaan 10 min. Hetken kuluttua saapui kuitenkin tyhjä juna, joka käännön kautta lähti Matinkylään päin ja ilmestyi myös näytöille tällöin. Saattaa tietenkin olla yksittäistapauskin - tai järjestelmän rajoite?

Tämä on rajoite, joka tule siitä, että metrovarikon ja linjan välillä junat käyttävät eri asetinlaitetta. Liikenteenohjaus on joutunut käsin siirtämään junat varikon ja linjan asetinlaitteiden välillä. Asia korjaantuu kun varikko saadaan samaan asetinlaite- ja ATS-järjestelmään linjaradan kanssa.
 
Takaisin
Ylös