Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/72

Viestiketju: Metrohavaintoja 2019

  1. #1
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Metrohavaintoja 2019

    HSL tiedottaa, että metroliikenne on pysäytetty viranomaisoperaation vuoksi. Mistä mahtaa olla kyse?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:12 ----------

    Vastaankin itse itselleni. Hesarin mukaan tuo näyttää liittyneen Kulosaaresta löytyneeseen toisen maailmansodan aikaiseen pommiin ja sen siirto-operaatioon.

  2. #2

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    603

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Roihupellon metrovarikolle johtava lännen suunnan linjaraiteelta tuleva raide on näemmä varustettu raiteella olevalla ajokielto-merkillä.

    Kauanko raide on ollut suljettuna ja miksi se on suljettu?

  3. #3
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Roihupellon metrovarikolle johtava lännen suunnan linjaraiteelta tuleva raide on näemmä varustettu raiteella olevalla ajokielto-merkillä.
    Kauanko raide on ollut suljettuna ja miksi se on suljettu?
    Pari viikkoa menee. Varikolla on vielä Siemensin asetinlaite ja linjalla Mipro. Liikenne on "yksisuuntaista" syöttöraiteen sillalla, ja tuo mainitsemasi raide on pois käytöstä sen aikaaa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3648

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Tuosta uudesta Mipron asetinlaitteesta:

    Tuoko se jotain matkustajille näkyviä uudistuksia/parannuksia?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tuosta uudesta Mipron asetinlaitteesta:Tuoko se jotain matkustajille näkyviä uudistuksia/parannuksia?
    Äkkiseltään listattuna:
    - Laiturikilvet näyttävät tarkempaa ja luotettavampaa infoa kuin välivaiheessa käytössä ollut RFID-menetelmä.
    - Junat eivät lähde etuajassa asemilta
    - Ruoholahdessa oleva aiemppi Siemens-Mipro -sauma on historiaa, ja junilla ei tule samanlaisia odotuksia sillä alueella

  6. #6
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Eilen (pe) Vuosaaressa ruuhka-aikaan seuraavana ollut lähtö katosi infonäytöltä pariin otteeseen ja kerran oli siirtynyt raiteen 1 näytölle, johon siis ruuhka-aikaan saapuvat keskustasta tulevat junat ja menevät siitä käännölle. Rastilan näytöillä matkalla Matinkylään kyseinen juna näkyi näytöllä niin, että ylimpänä luki Vuosaari 1 min (tältä taiteelta ei mennä vuosaareen) ja näytön keskimmäinen lähtö vilkkui Matinkylänä.

    Rautatientorilla havaitsin myös aiemmin tällä viikolla, että eräs Vuosaareen menevä juna katosi näytöltä hetkeksi kokonaan.

    Havainto tältä aamulta: 315 kulki infolaitteet pimeänä pl. etulasin määränpäänäyttö.

  7. #7

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    603

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Äkkiseltään listattuna:
    - Ruoholahdessa oleva aiemppi Siemens-Mipro -sauma on historiaa, ja junilla ei tule samanlaisia odotuksia sillä alueella
    Näkyykö tämä Mipron asetinlaitteen käyttöönotto jotenkin junien ohjaamoiden hallintalaitteissa? Varsinaista JKV:tähän ei metrossa ole, mutta onko metrojen ohjaamoissa jonkinlainen indikaatioilmaisin esimerkiksi punaisen tolpan mahdolliseen ohittamiseen?

  8. #8
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Eilen (pe) Vuosaaressa ruuhka-aikaan seuraavana ollut lähtö katosi infonäytöltä pariin otteeseen ja kerran oli siirtynyt raiteen 1 näytölle, johon siis ruuhka-aikaan saapuvat keskustasta tulevat junat ja menevät siitä käännölle. Rastilan näytöillä matkalla Matinkylään kyseinen juna näkyi näytöllä niin, että ylimpänä luki Vuosaari 1 min (tältä taiteelta ei mennä vuosaareen) ja näytön keskimmäinen lähtö vilkkui Matinkylänä.
    Rautatientorilla havaitsin myös aiemmin tällä viikolla, että eräs Vuosaareen menevä juna katosi näytöltä hetkeksi kokonaan.
    Kiitos, tämäkin oli hyvä palaute ja havainto.
    Kuluvan viikon aikana on paljastunut että laiturikilvet näyttävät jostain syystä vastaantulevan, samaan aikaan toiselle raiteelle saapunan junan määränpäätä. Asia on selvityksessä Miprolla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Näkyykö tämä Mipron asetinlaitteen käyttöönotto jotenkin junien ohjaamoiden hallintalaitteissa? Varsinaista JKV:tähän ei metrossa ole, mutta onko metrojen ohjaamoissa jonkinlainen indikaatioilmaisin esimerkiksi punaisen tolpan mahdolliseen ohittamiseen?
    Eipä näy miproistus kuljettajalle mitenkään ohjaamon laitteissa. Sen sijaan ohjaamossa on nykyään DAS-laite, josta kuukanko osaa kertoa tarkastikin.

  9. #9

    Liittynyt
    11.12.2012
    Viestejä
    5

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Kiitos, tämäkin oli hyvä palaute ja havainto.
    Kuluvan viikon aikana on paljastunut että laiturikilvet näyttävät jostain syystä vastaantulevan, samaan aikaan toiselle raiteelle saapunan junan määränpäätä. Asia on selvityksessä Miprolla.
    Onko Mipro saanut paikallistettua vikaa vielä?

  10. #10
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Tänään matkustajallinen juna näytti lähtevän Itäkeskuksen keskiraiteelta länteen noin klo 16.28. Havainto itään menevän metron ikkunasta, joten ei tarkempaa tietoa tapahtumasta.

  11. #11
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Tänään matkustajallinen juna näytti lähtevän Itäkeskuksen keskiraiteelta länteen noin klo 16.28. Havainto itään menevän metron ikkunasta, joten ei tarkempaa tietoa tapahtumasta.
    Tämä on ihan perushuttua ruuhka-aikana; jos junat saapuvat Mellunmäen ja Vuosaaren haaroilta samaan aikaan Itäkeskukseen, otetaan toinen junista herkästi keskiraiteen kautta. Näin esimerkiksi matkustajat pääsevät busseihin ja kuljettaja tauolle, tulo-opastimella odottelun sijaan.

  12. #12
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Vuosaarests lähti 304 aiemmin infolaitteet pimeänä, joskin heräsivät Puotilan kohdilla.

    Eilen havainnoin taas Rautatientorilla idän suuntaan näytöiltä katoavan M1-lähdön, toissa päivänä Kampissa M2 länteen - lähtö ilmestyi taas itään vievälle laiturinäytölle.

    Sitten huomasin, että näytöt eivät osaa ilmeisesti tulkita oikein varikolta ruuhka-aikaan liikenteeseen lähteviä junia. Ihmettelin eilen Vuosaaressa, kun klo 14 jälkeen seuraavaan lähtöön olisi näyttöjen mukaan 10 min. Hetken kuluttua saapui kuitenkin tyhjä juna, joka käännön kautta lähti Matinkylään päin ja ilmestyi myös näytöille tällöin. Saattaa tietenkin olla yksittäistapauskin - tai järjestelmän rajoite?

  13. #13

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    442

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    300-sarjan metrojunissa palaa ovien puoellla erittäin usein punaiset merkkivalot. Tarkoittaako tämä jotain erityistä? 100 ja 200-sarjojen junissahan punainen merkkivalo palaa harvoin, tarkoittannee että vaunusa on jokin tekninen ongelma.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  14. #14
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    300-sarjan metrojunissa palaa ovien puoellla erittäin usein punaiset merkkivalot. Tarkoittaako tämä jotain erityistä? 100 ja 200-sarjojen junissahan punainen merkkivalo palaa harvoin, tarkoittannee että vaunusa on jokin tekninen ongelma.
    Veikkaisin, että nuo vikavalojen jatkuvat palamiset liittyvät yhä tuohon viime vuonna puheena olleeseen aiheeseen:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Liittyy tähän.
    Junat ajavat siis ilman yhden telin ajomoottorikäyttöä, mutta tehoreserviä on sen verran, ettei se vaikuta suorituskykyyn. Jarrutuskykykin on ihan ennallaan, koska muut telit jarruttavat sähköjarrulla hieman enemmän ja kuormasta riippuen loput voidaan tarvittaessa kompensoida levyjarruilla.
    Tosin tuossa mainittu päätös on tuon jälkeen uusittu kesäkuun loppuun asti voimassaolevaksi (Poikkeuslupa M300 junayksiköiden käyttämisestä yksi telikäyttö erotettuna määräaikaisesti 30.6.2019 saakka).

  15. #15

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    77

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2019

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Vuosaarests lähti 304 aiemmin infolaitteet pimeänä, joskin heräsivät Puotilan kohdilla.

    Eilen havainnoin taas Rautatientorilla idän suuntaan näytöiltä katoavan M1-lähdön, toissa päivänä Kampissa M2 länteen - lähtö ilmestyi taas itään vievälle laiturinäytölle.
    Tämä liittyy Kampin kohdalla asetinlaitteen ja ATS-järjetelmän vikaan. Näitä yksittäisiä pieniä vikoja asetinlaitteessa ja ATS:ssä on korjailtu tässä parin vikon aikana, mutta kaikki eivät vielä ole valmiita


    Sitten huomasin, että näytöt eivät osaa ilmeisesti tulkita oikein varikolta ruuhka-aikaan liikenteeseen lähteviä junia. Ihmettelin eilen Vuosaaressa, kun klo 14 jälkeen seuraavaan lähtöön olisi näyttöjen mukaan 10 min. Hetken kuluttua saapui kuitenkin tyhjä juna, joka käännön kautta lähti Matinkylään päin ja ilmestyi myös näytöille tällöin. Saattaa tietenkin olla yksittäistapauskin - tai järjestelmän rajoite?
    Tämä on rajoite, joka tule siitä, että metrovarikon ja linjan välillä junat käyttävät eri asetinlaitetta. Liikenteenohjaus on joutunut käsin siirtämään junat varikon ja linjan asetinlaitteiden välillä. Asia korjaantuu kun varikko saadaan samaan asetinlaite- ja ATS-järjestelmään linjaradan kanssa.

Sivu 1 / 5 12345 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2017
    kirjoittanut Nem foorumissa Metrot
    Vastauksia: 151
    Viimeisin viesti: 19.12.2017, 18:27
  2. Metrohavaintoja 2015
    kirjoittanut APH foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 01.01.2016, 11:47
  3. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 17:11
  4. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 07:05
  5. Metrohavaintoja 2012
    kirjoittanut aki foorumissa Metrot
    Vastauksia: 140
    Viimeisin viesti: 28.12.2012, 16:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •