Roihupellon metrovarikolle johtava lännen suunnan linjaraiteelta tuleva raide on näemmä varustettu raiteella olevalla ajokielto-merkillä.
Kauanko raide on ollut suljettuna ja miksi se on suljettu?
HSL tiedottaa, että metroliikenne on pysäytetty viranomaisoperaation vuoksi. Mistä mahtaa olla kyse?
---------- Viestit yhdistetty klo 19:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:12 ----------
Vastaankin itse itselleni. Hesarin mukaan tuo näyttää liittyneen Kulosaaresta löytyneeseen toisen maailmansodan aikaiseen pommiin ja sen siirto-operaatioon.
Roihupellon metrovarikolle johtava lännen suunnan linjaraiteelta tuleva raide on näemmä varustettu raiteella olevalla ajokielto-merkillä.
Kauanko raide on ollut suljettuna ja miksi se on suljettu?
Tuosta uudesta Mipron asetinlaitteesta:
Tuoko se jotain matkustajille näkyviä uudistuksia/parannuksia?
Joukkoliikenneharrastaja
Äkkiseltään listattuna:
- Laiturikilvet näyttävät tarkempaa ja luotettavampaa infoa kuin välivaiheessa käytössä ollut RFID-menetelmä.
- Junat eivät lähde etuajassa asemilta
- Ruoholahdessa oleva aiemppi Siemens-Mipro -sauma on historiaa, ja junilla ei tule samanlaisia odotuksia sillä alueella
Eilen (pe) Vuosaaressa ruuhka-aikaan seuraavana ollut lähtö katosi infonäytöltä pariin otteeseen ja kerran oli siirtynyt raiteen 1 näytölle, johon siis ruuhka-aikaan saapuvat keskustasta tulevat junat ja menevät siitä käännölle. Rastilan näytöillä matkalla Matinkylään kyseinen juna näkyi näytöllä niin, että ylimpänä luki Vuosaari 1 min (tältä taiteelta ei mennä vuosaareen) ja näytön keskimmäinen lähtö vilkkui Matinkylänä.
Rautatientorilla havaitsin myös aiemmin tällä viikolla, että eräs Vuosaareen menevä juna katosi näytöltä hetkeksi kokonaan.
Havainto tältä aamulta: 315 kulki infolaitteet pimeänä pl. etulasin määränpäänäyttö.
Kiitos, tämäkin oli hyvä palaute ja havainto.
Kuluvan viikon aikana on paljastunut että laiturikilvet näyttävät jostain syystä vastaantulevan, samaan aikaan toiselle raiteelle saapunan junan määränpäätä. Asia on selvityksessä Miprolla.
Eipä näy miproistus kuljettajalle mitenkään ohjaamon laitteissa. Sen sijaan ohjaamossa on nykyään DAS-laite, josta kuukanko osaa kertoa tarkastikin.![]()
Tänään matkustajallinen juna näytti lähtevän Itäkeskuksen keskiraiteelta länteen noin klo 16.28. Havainto itään menevän metron ikkunasta, joten ei tarkempaa tietoa tapahtumasta.
Tämä on ihan perushuttua ruuhka-aikana; jos junat saapuvat Mellunmäen ja Vuosaaren haaroilta samaan aikaan Itäkeskukseen, otetaan toinen junista herkästi keskiraiteen kautta. Näin esimerkiksi matkustajat pääsevät busseihin ja kuljettaja tauolle, tulo-opastimella odottelun sijaan.
Vuosaarests lähti 304 aiemmin infolaitteet pimeänä, joskin heräsivät Puotilan kohdilla.
Eilen havainnoin taas Rautatientorilla idän suuntaan näytöiltä katoavan M1-lähdön, toissa päivänä Kampissa M2 länteen - lähtö ilmestyi taas itään vievälle laiturinäytölle.
Sitten huomasin, että näytöt eivät osaa ilmeisesti tulkita oikein varikolta ruuhka-aikaan liikenteeseen lähteviä junia. Ihmettelin eilen Vuosaaressa, kun klo 14 jälkeen seuraavaan lähtöön olisi näyttöjen mukaan 10 min. Hetken kuluttua saapui kuitenkin tyhjä juna, joka käännön kautta lähti Matinkylään päin ja ilmestyi myös näytöille tällöin. Saattaa tietenkin olla yksittäistapauskin - tai järjestelmän rajoite?
300-sarjan metrojunissa palaa ovien puoellla erittäin usein punaiset merkkivalot. Tarkoittaako tämä jotain erityistä? 100 ja 200-sarjojen junissahan punainen merkkivalo palaa harvoin, tarkoittannee että vaunusa on jokin tekninen ongelma.
Est modus in rebus.
Veikkaisin, että nuo vikavalojen jatkuvat palamiset liittyvät yhä tuohon viime vuonna puheena olleeseen aiheeseen:
Tosin tuossa mainittu päätös on tuon jälkeen uusittu kesäkuun loppuun asti voimassaolevaksi (Poikkeuslupa M300 junayksiköiden käyttämisestä yksi telikäyttö erotettuna määräaikaisesti 30.6.2019 saakka).
Tämä liittyy Kampin kohdalla asetinlaitteen ja ATS-järjetelmän vikaan. Näitä yksittäisiä pieniä vikoja asetinlaitteessa ja ATS:ssä on korjailtu tässä parin vikon aikana, mutta kaikki eivät vielä ole valmiita
Tämä on rajoite, joka tule siitä, että metrovarikon ja linjan välillä junat käyttävät eri asetinlaitetta. Liikenteenohjaus on joutunut käsin siirtämään junat varikon ja linjan asetinlaitteiden välillä. Asia korjaantuu kun varikko saadaan samaan asetinlaite- ja ATS-järjestelmään linjaradan kanssa.
Sitten huomasin, että näytöt eivät osaa ilmeisesti tulkita oikein varikolta ruuhka-aikaan liikenteeseen lähteviä junia. Ihmettelin eilen Vuosaaressa, kun klo 14 jälkeen seuraavaan lähtöön olisi näyttöjen mukaan 10 min. Hetken kuluttua saapui kuitenkin tyhjä juna, joka käännön kautta lähti Matinkylään päin ja ilmestyi myös näytöille tällöin. Saattaa tietenkin olla yksittäistapauskin - tai järjestelmän rajoite?