Metrohavaintoja 2019

En ole nähnyt junaa 307 liikenteessä enkä varikolla tai missään puoleen vuoteen niin missäköhän se oikein mahtaa olla?
 
Erikoinen huomio, oletteko huomanneet: osassa M300-junia ovilehtien musta alareuna on muuhun junaan nähden liian matalalla, eli musta linja rikkoontuu. Tätä esiintyy sekä yksittäisten ovilehtien, että ovilehtiparien kohdalla.

Toinen havainto: 310 ajeli ’ruf’ tekstit infonäytöillä. Kuulutukset toimivat, näytöt ei.
 
Erikoinen huomio, oletteko huomanneet: osassa M300-junia ovilehtien musta alareuna on muuhun junaan nähden liian matalalla, eli musta linja rikkoontuu. Tätä esiintyy sekä yksittäisten ovilehtien, että ovilehtiparien kohdalla.

Ovissa musta raita on teipattu ja joistain ovista tarra on irronnut todennäköisesti töhrynpoistossa tai jäänyt asentamatta ovilehden vaihdon jälkeen. Ihan oven alareunassa on lisäksi korkea kumitiiviste, eli tarran puuttuminen paljasta oranssia väriä kynnykseen asti.

Toinen havainto: 310 ajeli ’ruf’ tekstit infonäytöillä. Kuulutukset toimivat, näytöt ei.

Kiitos tästä havainnosta. Nämä jää kuljettajilta näkemättä eikä tule vikalappuja. Harva matkustajakaan viitsii palautteena näistä ilmoittaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:32 ----------

En ole nähnyt junaa 307 liikenteessä enkä varikolla tai missään puoleen vuoteen niin missäköhän se oikein mahtaa olla?

Tänään näin ajossa.

Yritettiin piilotella tuota junaa, mutta jäätiin kiinni. :wink:
 
Onkos muuten näiden M300 junien jarruvastusvian syy selvinnyt kun niitä on nyt alettu urakalla korjaamaan. Viimeviikolla korjattiin 4 junaa
 
Anteeksi pikkutarkkuuteni: onko kukaan huomanut, että Vuosaareen tullessa M100-junissa kuulutuksen kuuluessa (ei kääntöraide-versio) lukee näytöillä VUOSAARI PÄÄTEASEMA, NORDSJÖ ÅNDSTATION, VUOSAARI TERMINUS. Kaikkea sitä ihminen huomaa :lol:
 
Hyvä että vika on saatu selvitettyä. Sellainen kysymys vielä että onko mahdollista että näihin korjattuihin juniin iskisi sama vika uudelleen? Olen ruvennut kiinnittämään huomiota siihen että mitkä ovat ehjiä, ja mitkä rikkinäisiä niin ainakin 303 on kertaalleen korjattu, mutta on tainnut hajota uudelleen sillä se on ajanut jo jonkun aikaa vikavalot päällä. Lisäksi 316, 304 ja 307 ovat olleet korjauksen jälkeen vikavalot palaen liikenteessä, ja nyt ajavat taas ilman vikavaloja.
 
Hyvä että vika on saatu selvitettyä. Sellainen kysymys vielä että onko mahdollista että näihin korjattuihin juniin iskisi sama vika uudelleen? Olen ruvennut kiinnittämään huomiota siihen että mitkä ovat ehjiä, ja mitkä rikkinäisiä niin ainakin 303 on kertaalleen korjattu, mutta on tainnut hajota uudelleen sillä se on ajanut jo jonkun aikaa vikavalot päällä. Lisäksi 316, 304 ja 307 ovat olleet korjauksen jälkeen vikavalot palaen liikenteessä, ja nyt ajavat taas ilman vikavaloja.

Koska vika ilmeni melko laajassa mittakaavassa lyhyen ajan sisällä, ei toimittaja pystynyt heti vastaamaan äkilliseen varaosien tarpeeseen, kun jarruvastus on kuitenkin lähtökohtaisesti junan iän kestävä osa. Sen vuoksi ei pystytty käyttämään uusia saati parannettuja osia, vaan ensiapuna vastuksia otettiin tarvittaessa ehjistä junista (eli useamman jarruvastusvian sattuessa samaan junaan, jaettiin vikoja ehjiin juniin, jolloin kaikilla pystyttiin vielä liikennöimään). Alkuperäisiä ja alkuperäisen mallisia vastuksia on siis edelleen käytössä. Luonnollisesti toisista junista lainatut samanlaiset ja lähes yhtä paljon kilometrejä kerääneet osat hajoavat melko suurella todennäköisyydellä jossakin vaiheessa eikä vikojen uusiutumisilta ole siksi pystytty välttymään.

Joulun jälkeen on saatu muutettujakin vastuksia juniin, mutta valtaosa on edelleen alkuperäistä mallia, tosin osa niistä uusina asennettuja.
Tällä hetkellä "vain" vajaa puolet junista liikennöi jarruvastusvian kanssa, eli aika suuri määrä on saatu (ainakin tilapäisesti) korjattua.
 
Kiitos vastauksestasi! Aika jännää ja mielenkiintoista tämä kyllä on. Tarkoittaako tämä siis sitä, että junat joissa on uudenmallinen tai uutena asennettu jarruvastus nyt sitten kestää eikä hajoa samalla tavalla kuin nämä alkuperäiset?
 
Kiitos vastauksestasi! Aika jännää ja mielenkiintoista tämä kyllä on. Tarkoittaako tämä siis sitä, että junat joissa on uudenmallinen tai uutena asennettu jarruvastus nyt sitten kestää eikä hajoa samalla tavalla kuin nämä alkuperäiset?

Siihen luotetaan, mutta tilannetta vielä seurataan. Testejä on tehty ja tehdään vielä lisää. Korjauksen riittävyydestä halutaan täysi varmuus ennen kuin kaikki vastukset vaihdetaan uusiin.
 
Ok, Kiitos tiedosta! Toivotaan että viat saadaan korjattua, vaikka onhan ne punaset valot ihan kivan näkösiä tuolla liikenteessä. Muistatko muuten ulkoa että mitkä junat ovat uudenmallisen jarruvastuksen kanssa ajossa. Veikkaisin että 318 ainakin on.
 
Takaisin
Ylös