Metrohavaintoja 2019

Ok, Kiitos tiedosta! Toivotaan että viat saadaan korjattua, vaikka onhan ne punaset valot ihan kivan näkösiä tuolla liikenteessä. Muistatko muuten ulkoa että mitkä junat ovat uudenmallisen jarruvastuksen kanssa ajossa. Veikkaisin että 318 ainakin on.

Parin viikon takaisessa tilanteessa uusia vastuksia on ollut junissa: 301, 304, 308, 309, 310, 311, 313, 314, 316 ja 318. Pääasiassa uusia vastuksia on asennettu vanhojen vikaantuneiden tilalle, eli järjestelmällisesti ei ole koko junan vastuksia vielä korvattu kuin parista junasta. Pääasiassa on siis sekaisin uusia ja vanhoja, eli edellä mainituissa junissa saattaa vielä esiintyä vikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Joitakin ongelmia laiturinäytöissä tuntuu vieläkin olevan. Muutama päivä sitten ihmettelin, kun näytöillä luki Tapiola 1 min, Matinkylä 2 min ja Matinkylä 3 min, lopulta kuitenkin tuli Matinkylän juna ensin, niinkuin normaalisti kuuluukin.

Ja ainakin Vuosaaressa usein ruuhkaliikenteen alkaessa voi havaita useita 10 min vuorovälejä näytöillä, kun ne eivät ilmeisesti osaa tulkita varikolta tulevia junia oikein. ’Ei matkustajille’ kyltein saapuvan junan mennessä kääntöraiteelle reagoivat näytöt siihen oikein, ja seuraava lähtö aikaistuu oikein.
 
Metrokuulutuksiin on nyt lisätty ilmoitukset vyöhykkeen vaihtumisesta kolmella kielellä. Lisäksi Itäkeskuksessa on uusittu kuulutuksen sanamuotoa. Aiemmin sanottiin tämä juna jatkaa Mellunmäkeen/Vuosaareen, nyt jatkaa on korvattu verbillä menee. Lisäksi tähänkin kuulutukseen lisätty englanti kotimaisten jatkoksi.
 
Metrokuulutuksiin on nyt lisätty ilmoitukset vyöhykkeen vaihtumisesta kolmella kielellä. Lisäksi Itäkeskuksessa on uusittu kuulutuksen sanamuotoa. Aiemmin sanottiin tämä juna jatkaa Mellunmäkeen/Vuosaareen, nyt jatkaa on korvattu verbillä menee. Lisäksi tähänkin kuulutukseen lisätty englanti kotimaisten jatkoksi.

Jatketaan omilla huomioilla. Ainakin jossain M300-vaunussa linjalla M1 itään päin tuon Itäkeskuksen kuulutuksen teksti kuulutusnäytöissä oli yhä vanha teksti (joka ei myöskään tuttuun tapaan näkynyt kuin osittain). Lisäksi ainakin Keilaniemessä kuulutustekstissä puhuttiin A vyöhykkeestä (ei A-vyöhykkeestä, kuten kaiketi pitäisi). Muutenkin näytti vähän hassulta, kun vyöhykerajalla pidempikin teksti pyöri näytöissä koko asemavälin ja kieli vaihtui välillä ihan kesken kaiken ennen kuin teksti oli ehtinyt loppuun asti.

Vanhempana havaintona se, että myöskään jossain ylimääräisessä infokuulutuksessa koko teksti ei ehdi näkyä näytössä (ainakaan ennen uudistusta ei näkynyt). Olisikohan ollut kyseessä pidempi versio ovien väliin menemiseen liittyvästä kuulutuksesta tms.
 
Jatketaan omilla huomioilla. Ainakin jossain M300-vaunussa linjalla M1 itään päin tuon Itäkeskuksen kuulutuksen teksti kuulutusnäytöissä oli yhä vanha teksti (joka ei myöskään tuttuun tapaan näkynyt kuin osittain). Lisäksi ainakin Keilaniemessä kuulutustekstissä puhuttiin A vyöhykkeestä (ei A-vyöhykkeestä, kuten kaiketi pitäisi). Muutenkin näytti vähän hassulta, kun vyöhykerajalla pidempikin teksti pyöri näytöissä koko asemavälin ja kieli vaihtui välillä ihan kesken kaiken ennen kuin teksti oli ehtinyt loppuun asti.

Vanhempana havaintona se, että myöskään jossain ylimääräisessä infokuulutuksessa koko teksti ei ehdi näkyä näytössä (ainakaan ennen uudistusta ei näkynyt). Olisikohan ollut kyseessä pidempi versio ovien väliin menemiseen liittyvästä kuulutuksesta tms.

Kiitos huomioista. Vyöhykekuulutuksia ei olla vielä päivitetty kaikkiin M300 juniin eikä päivityksiä jatketa ennen kuin päivityspaketti saadaan korjattua. Itäkeskuksen kuulutus on muutettu toistaiseksi vain M1 reitille niissä junissa, joissa päivitys on asennettuna.

Myös tuota mainitsemaasi kuulutustekstin katkeamista tutkitaan. Samaa katkeamista esiintyy myös muissa pitkissä kuulutuksissa.

Kuulutuslaitteet ovat lähtökohtaisesti melko yksinkertaisia, mutta jostain syystä ne ovat yleensä vaikeimpia laitteita saada toimimaan luotettavasti ja oikein. Valmistajasta riippumatta. :lol:
 
Kiitos huomioista. Vyöhykekuulutuksia ei olla vielä päivitetty kaikkiin M300 juniin eikä päivityksiä jatketa ennen kuin päivityspaketti saadaan korjattua. Itäkeskuksen kuulutus on muutettu toistaiseksi vain M1 reitille niissä junissa, joissa päivitys on asennettuna.

Myös tuota mainitsemaasi kuulutustekstin katkeamista tutkitaan. Samaa katkeamista esiintyy myös muissa pitkissä kuulutuksissa.

Kuulutuslaitteet ovat lähtökohtaisesti melko yksinkertaisia, mutta jostain syystä ne ovat yleensä vaikeimpia laitteita saada toimimaan luotettavasti ja oikein. Valmistajasta riippumatta. :lol:

Onko korjatussa versiossa huomioitu M1:llä Ruoholahden puuttuva kuulutus ja M2:lla Mellunmäki kääntöraide ja Tapiolassa se pitkä rimpsu kääntöraidekuulutuksen jälkeen?
Sitten jos vielä kerkeää näihin vaikuttamaan palautteella: M1:llä seuraavan aseman nimi ei näy Vuosaaresta lähdettäessä, vain M1 Matinkylä pyörii näytöillä, mutta rastilasta lähdettäessä toimii jo oikein. Sama homma M2:lla mutta seuraavan aseman nimi näkyy oikein vasta Itäkeskuksen jälkeen. :)

Lisäys: Ainakaan M100-juna 111 ei näyttänyt vyöhykkeen vaihtumista näytöillä (M1 suunta Itä), vaan pelkästään vanhaan malliin KULOSAARI, BRÄNDÖ, vaikka kuulutus oli uusi.
 
Kiitos huomioista. Vyöhykekuulutuksia ei olla vielä päivitetty kaikkiin M300 juniin eikä päivityksiä jatketa ennen kuin päivityspaketti saadaan korjattua. Itäkeskuksen kuulutus on muutettu toistaiseksi vain M1 reitille niissä junissa, joissa päivitys on asennettuna.

Voi olla tarpeeton tarkennus, mutta tosiaan tuossa mainitsemassani junassa oli vyöhykekuulutukset kyllä käytössä, mutta Itäkeskuksessa tekstinä näkyi vanha kuulutus, vaikka kaiuttimista kuuluikin uusi versio.
 
Eilen 1.5. oli 305 liikkeellä matkustajainfo pimeänä ja äänettömänä, tänään sama kohtalo 313:lla. Mikäköhän näissä on, kun suhteellisen usein on samaa oiretta havaittavissa? En muista koskaan M100- tai M200-junissa matkustajainfon olleen koko matkan pimeänä.
 
Minkähän vuoksi kaupungista idän suuntaan tullessa ennen Kulosaarta tulee kuulutus "Kulosaari. Viimeinen asema ennen B-vyöhykettä"? Idästä kaupunkiin mennessä ennen Hertsikkaa tulee kuulutus "Herttoniemi. Viimeinen asema ennen A-vyöhykettä", jonka ymmärrän, mutta ensin mainittua en, sillä pelkkää A-vyöhykkeen lippua ei ole olemassakaan.
 
Minkähän vuoksi kaupungista idän suuntaan tullessa ennen Kulosaarta tulee kuulutus "Kulosaari. Viimeinen asema ennen B-vyöhykettä"? Idästä kaupunkiin mennessä ennen Hertsikkaa tulee kuulutus "Herttoniemi. Viimeinen asema ennen A-vyöhykettä", jonka ymmärrän, mutta ensin mainittua en, sillä pelkkää A-vyöhykkeen lippua ei ole olemassakaan.

Mielenkiintoinen huomio. Kuulutukset ovat tulleet HSL:ltä, eli siellä lienee joku ajatellut asiaa (tai sitten ei). :biggrin:
 
Lännessä kuulutetaan ihan samalla tavalla molempien vyöhykkeiden viimeiset asemat.

Onko nämä vyöhykkeiden vaihtumisesta kertovat kuulutukset metrossa ja lähijunissa tulleet jäädäkseen? Tuntuu erikoiselta jos tästä tehdään pysyvä käytäntö. Eihän aiemminkaan metrossa ja junissa kuulutettu seuturajan vaihtumisesta.
 
Takaisin
Ylös