Metrohavaintoja 2019

Huomasin eilen vaunun 160 ovien menevän kiinni heti, kun kuljettaja päättää sulkea ovet, odottamatta piip-piip-piip äänimerkkiä. Näin ainakin etelänpuoleisten ovien kohdalla.
 
Vaunuparin 149-150 vaunu 150 ajelee ruuhkaa vikavalo päällä, ei ota vetoa ja jarrut vinkuu. :D
 
Jatketaan yksinpuhelua: vanhempien junien peruskorjausurakka on alkanut (Lähde: HKL @ Facebook / Instagram). Ensimmäiseksi(?) lähetetyksi vaunuksi päätyi kuvan perusteella 113(-114). Mielenkiinnolla jään odottamaan, millainen lopputulos sitten on. Milloinkohan tuo vaunupari on odotettavissa takaisin Helsinkiin?
 
Jatketaan yksinpuhelua: vanhempien junien peruskorjausurakka on alkanut (Lähde: HKL @ Facebook / Instagram). Ensimmäiseksi(?) lähetetyksi vaunuksi päätyi kuvan perusteella 113(-114). Mielenkiinnolla jään odottamaan, millainen lopputulos sitten on. Milloinkohan tuo vaunupari on odotettavissa takaisin Helsinkiin?

Metrovaunut menevät Kajaanin Vuolijoen Otanmäelle rekkakyydillä, kuten oli arvattavissa, niiden hinaaminen rautatiellä olisi ollut ihan liian vanhanaikaista. Jos näin viime viikolla oikein, tällainen kuljetus eteni nelostietä pohjoiseen. (oli pimeää ja siinä kohdassa oli keskiruohikolla jotain pusikkokumpareita)
 
Metrovaunut menevät Kajaanin Vuolijoen Otanmäelle rekkakyydillä, kuten oli arvattavissa, niiden hinaaminen rautatiellä olisi ollut ihan liian vanhanaikaista. Jos näin viime viikolla oikein, tällainen kuljetus eteni nelostietä pohjoiseen. (oli pimeää ja siinä kohdassa oli keskiruohikolla jotain pusikkokumpareita)

Osaisiko muuten kukaan kertoa, miksi vaunuja ei hinata perille rautateitse? Oletettavasti missään VR:n veturissa ei enää ole metrovaunuihin sopivaa kytkintä, mutta vaunuja siirretään niin paljon, että näin maalaisjärjellä luulisi rautatiekuljetusten olevan helpompi ja edullisempi vaihtoehto. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole?
 
Ne menevät Pieksämäelle eivätkä Otanmäkeen.

Aivan, ajatuskatkossa meni kuljetustapaa miettiessä uudet ratikat ja metrovaunut sekaisin.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:59 ----------

Osaisiko muuten kukaan kertoa, miksi vaunuja ei hinata perille rautateitse? Oletettavasti missään VR:n veturissa ei enää ole metrovaunuihin sopivaa kytkintä, mutta vaunuja siirretään niin paljon, että näin maalaisjärjellä luulisi rautatiekuljetusten olevan helpompi ja edullisempi vaihtoehto. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole?

Kysymys nousee tässä kohtaa vielä selkeämmin esille, koska metrovaunujen kunnostusurakan hoitaa VR.
 
Osaisiko muuten kukaan kertoa, miksi vaunuja ei hinata perille rautateitse? Oletettavasti missään VR:n veturissa ei enää ole metrovaunuihin sopivaa kytkintä, mutta vaunuja siirretään niin paljon, että näin maalaisjärjellä luulisi rautatiekuljetusten olevan helpompi ja edullisempi vaihtoehto. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole?

Jarrujärjestelmiä ei taida saada yhdistettyä veturin ja metrojunan kesken, jolloin kalusto täytyisi hinata jarruttomana. Se taas ei taida olla määräysten mukaan sallittua ainakaan helposti.
 
Tänään 11.9. Bussitutkassa (bussitutka.fi) näkyy (ensimmäistä kertaa?) myös HKL Metroliikenteen kalustoa. Kartoille saa näkyviin molemmat päälinjat, mutta kalustolistauksessa ei jostain syystä näy muita linjoja kuin M1.
 
Tänään 11.9. Bussitutkassa (bussitutka.fi) näkyy (ensimmäistä kertaa?) myös HKL Metroliikenteen kalustoa. Kartoille saa näkyviin molemmat päälinjat, mutta kalustolistauksessa ei jostain syystä näy muita linjoja kuin M1.

RFID-järjestelmän (pisteväli max. 50m) paikkatiedot tulivat tosiaan tänään ensimmäistä kertaa näkyviin Digitransit-rajapinnassa. Saapumisaikaennusteet tulevat tosin vasta myöhemmin.
 
Tänään 11.9. Bussitutkassa (bussitutka.fi) näkyy (ensimmäistä kertaa?) myös HKL Metroliikenteen kalustoa. Kartoille saa näkyviin molemmat päälinjat, mutta kalustolistauksessa ei jostain syystä näy muita linjoja kuin M1.

Metrotuki on tehty sokkona jo aiemmin. Näemmä linjakoodin esittäminen ei toimi metroilla oikein. Fiksaan illemmalla.
 
320 on saanut vyöhykekuulutukset. Näytöillä niitä ei kuitenkaan näy, vaan pyörii kuulutuksenkin kohdalla pelkät asemanimet(näin ei ole muissa M300-yksiköissä). Lisäksi Itäkeskuksen kuulutukset olivat ennallaan (puuttui siis Englanninkielinen versio) tekstinkatkeamisongelmineen.
Lisäksi 320-C:ssä länsipään infonäyttö pimeänä.
Erikoisen epäluotettavia nämä laitteet 300-junissa.
 
Juuri matkalla 184:ssä (M1 Matinkylä - Vuosaari). Vaunun näytöt ovat koko matkan pyörittäneet pelkästään Rastila Rastböle tekstejä, vaikka kuulutukset tulevat oikein eikä reitti ole vielä kulkenut Rastilan kautta. Lisäksi jokaisen kuulutuksen aikana tulee korvia viiltävä sireenimäinen ääni todella voimakkaalla.

Lisättäköön vielä, että loppumatkasta näytöt tyhjenivät kokonaan ja ääniongelma loppui, eli kuulutukset tulivat normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen M100 lähti peruskorjaukseen noin 1kk sitten eikä käsittääkseni vielä ole tullut takaisin, joten kauan yhden vaunuparin peruskorjaus kestää?
 
Takaisin
Ylös