Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/17

Viestiketju: Helsingin metron ratakaavio

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Helsingin metron ratakaavio

    Olen tuommoisen piirrellyt ylös Helsingin metroverkosta. Siitä puuttuu vielä ainakin Itäkeskuksen alueelta vaihteita/raiteita...

    MODEDIT/vko: Poistettu rikkinäinen kuvalinkki 26.11.2005
    Viimeisin muokkaaja vko; 22.04.2006 kello 11:23.
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Itäkeskuksen raiteet

    Onko tosiaan niin, että Itäkeskuksen keskiraiteelle tullaan idästä aina pohjoisen raiteen kautta? Toisin sanoen ei ole mahdollista, että Mellummäestä ja Vuosaaresta voisi saapua junat samaan aikaan rinnakkaisille laitureille.

    Vai onko tässä nyt sellainen kohta, josta vielä puuttuu raiteita?

    Antero

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus

    Todennäköisesti se ei ole niin miten tuo minun kartta väittää. Itäkeskuksen(ja kaikkien muiden paikkojen havainnot on tehty alueilta mihin ihminen pääsee eli junat ja laiturit.) Muistelen nähneeni tuossa muutama päivä sitten kun metrolla tulin Myllypurosta että siinä olisi ristikkovaihde tunnelissa. Eli niin kuin sanoit siihen voi todennäköisesti tulla kaksi junaa saman aikaisesti eri raiteille. Nyt kun poikkeusliikenne, ja kun mellunmäen juna tulee keskimmäiselle raiteelle, sen näkee pohjoisimman raiteen tunnelin suulta ennen kuin se vaihtaa raidetta.
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  4. #4

    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    54

    oletus

    http://img337.imageshack.us/img337/8...trorata5la.jpg
    Tuo kaavio selventänee aika paljon. Kerran kun tulin Myllypuron suunnasta, niin metro joutui odottamaan Vuosaaresta tulevaa junaa.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut typhoon
    http://img337.imageshack.us/img337/8...trorata5la.jpg
    Tuo kaavio selventänee aika paljon. Kerran kun tulin Myllypuron suunnasta, niin metro joutui odottamaan Vuosaaresta tulevaa junaa.
    Tuo selvensi aika paljon. Siitä kiitos. Heräsi vaan ajatus että nyt kun ajetaan poikkeusreiteillä että miksiköhän ne ei aja tuota pätkälinjaa Vuosaareen Mellunmäen sijasta? Mellunmäestä voisi ajaa suoraan kolmoselle ja siitä keskustaan ja Vuosaaresta tuleva metro ajaisi kakkoselle ja siitä käännölle.
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussiterminaali
    Heräsi vaan ajatus että nyt kun ajetaan poikkeusreiteillä että miksiköhän ne ei aja tuota pätkälinjaa Vuosaareen Mellunmäen sijasta? Mellunmäestä voisi ajaa suoraan kolmoselle ja siitä keskustaan ja Vuosaaresta tuleva metro ajaisi kakkoselle ja siitä käännölle.
    Tätä olen minäkin ihmetellyt, koska liikenteen hoidon kannalta olisi fiksumpaa juuri näin päin. Tulee väistämättä mieleen, että pidetäänkö Mellunmäen haaraa ja sen käyttäjiä jollain lailla huonompina ja Vuosaarta Aurinkolahtineen parempana.

    Olisihan voinut ajaa myös "demokraattisesti". Keskustasta tulevat junat olisivat vuorotelleet Vuosaareen ja Mellunkylän väliä, samoin liityntämetrolähdöt.

    Antero

  7. #7
    TKK
    TKK ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    31

    oletus

    HKL-Suunnitteluyksikön perustelu tälle järjestelylle on se, että Kontulan ja Mellunmäen suuntaan on Itäkeskuksesta parempaa bussiliityntäliikennettä kuin Vuosaareen. Tällä nykyisellä järjestelyllä on vähemmän niitä matkustajia, jotka joutuvat metron poikkeusliikenteen vuoksi vaihtamaan kulkuvälinettä kahdesti matkalla Helsingin keskustasta määränpäähänsä Itä-Helsingissä.

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Kampen

    Haluaisin kuulla lisää noista Töölön suuntaan kaartuvista raiteista Kampissa. Itse asiassa Kampin huhuttu extra-metroasema kiehtoo minua myös, kellään tietoa näistä?
    Sakari Kestinen

  9. #9
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Re: Kampen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Haluaisin kuulla lisää noista Töölön suuntaan kaartuvista raiteista Kampissa. Itse asiassa Kampin huhuttu extra-metroasema kiehtoo minua myös, kellään tietoa näistä?
    Nuo Töölön suuntaan kääntyvät raiteet tunnetaan Kampin kääntöraiteena. Kääntöraiteelle ei toki ole Ruoholahden aseman ja kääntöraiteen avaamisen jälkeen ollut nimensä mukaista käyttöä. Pisin raide näistä kolmesta ulottuu noin 600 m:n päähän Kampin aseman laiturin päästä, kahden muun ollessa puolet lyhyempiä. Raiteiden suuntahan on Mechelininkadulle; pisin ulottuu Mechelininkadun-Hietaniemenkadun-Leppäsuonkadun tienoille.

    Kampin kääntöraiteelta itään menevälle linjaraiteelle tuleva raide ylittää länteen ajettavan linjaraiteen, joten sieltä siis löytyy tunnelissa oleva eritasoristeys. Jos seuraa Kampin raiteella 1 Ruoholahdesta tulevan junan saapumista, huomaa sen tulevan sivusta, vaihteesta erkanevalta raiteelta, kun taas sen kiskoista heijastuvat valot paljastavat kääntöraiteelta tulevan raiteen tulevan vaihteesta suoraan.

  10. #10

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Re: Kampen

    Ai raide ulottuu noinkin kauas... Liekö joskus selvitetty, josko siihen raiteen päähän voisi tai peräti kannattaisi laittaa asema? Opiskelupaikkoja ja asutustahan tuolla on aika paljon. Ilmeisesti radalta ei pääse sujuvasti takaisin itään päin...

  11. #11
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    SRS järjesti kerran patikkaretken Kampin käännölle Kampin silloiselta pääteliikennepaikalta. Käveltiin ratapohjaa pitkin Ruoholahteenkin ja toista takaisin. Ihmeteltiin maanalla olevaa ratasiltaakin. Muistaakseni junien kääntöratapihan päässä oli hätäkäyttöön tarkoitetut kierreportaat maanpinnalle ja sieltä jostain verkkojen läpi kajasti Hietaniemen hautausmaata vasten oleva Mechelinkadun jalkakäytävän seutu. Siitä olisi joskus helppo jatkaa rataa kaarteessa jonnekin Taka-Töölöä kohti, mutta ei siihen asemaa voi/kannata rakentaa?

  12. #12
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Re: Kampen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen
    Ai raide ulottuu noinkin kauas... Liekö joskus selvitetty, josko siihen raiteen päähän voisi tai peräti kannattaisi laittaa asema? Opiskelupaikkoja ja asutustahan tuolla on aika paljon. Ilmeisesti radalta ei pääse sujuvasti takaisin itään päin...
    Suomenruåtsalaiset varmaan kannattaisivat Hankenin omaa metroasemaa, mutta tuolta on vain muutama sata metri Kampin keskukseen, joten sikäli turhaa... Jos kiskot johtaisivat vielä muutaman sata metriä Töölömpään niin sitten olisikin jo aivan eri asia. Lienee toistaiseksi siis vain hyvä, että kaikki metrot käyvät Greesviikkenissä asti.
    Tietty eri asia, jos jokin rikas finlandssvensk-säätiö kustantaa sinne raiteen päähän metroaseman, mutta muuten parempi käyttää ne rahat johonkin kriittisempään kohteeseen.

    Mutta entäs se käyttämätön metroasemalaituri? Muistaakseni luin jostain, että Kamppiin olisi rakennettu Töölön suunnan varalle sellainen. Vai olenko nähnyt unia? Onko tällaisia muitakin? Jossain oli puhetta, että johoknin Munkkivuoren(!) liikekeskukseen tms. olisi rakennettu myös metroa varten halli, mutta nykyään siellä olisi alko. Tällaiset metron "pääsiäismunat" kiehtovat meikäläistä suuresti. =)
    Sakari Kestinen

  13. #13
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Se Munkkivuoren ostari on toki alkujaan "metroasema", mutta silloisissa metrosuunnitelmissa esiintynyt metro oli tosiasiassa pikaraitiotie. Nykymallista mammuttimetroa ei sinne asti ole vakavissaan kaavailtu.
    terveisin
    JE

  14. #14

    Liittynyt
    30.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    54

    oletus Re: Kampen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen
    Tällaiset metron "pääsiäismunat" kiehtovat meikäläistä suuresti. =)
    Kampin nykyisten laitureiden alla on kuulemma niiden kanssa kohtisuorassa valmiiksi louhitut hallit toisille laitureille nk. U-linjan metroa varten. Nykyisillä laitureilla näkyy alaosassa betoniset palkit, joiden oletan olevan juuri alla olevien laitureiden kohdalla, ainakin se olisi järkeenkäypää. U-linjan suunnitelma oli kai suunnilleen Huopalahti - Töölö - Kamppi - eteläinen kantakaupunki - Hakaniemi - Käpylä vai olikohan Oulunkylä? Vastaavasti Hakaniemessä olisi nykyisten kanssa yhdensuuntaiset hallit louhittu valmiiksi rinnalle. (Martinlaakson radan laiturithan on rakennettu metroksi muuttamiseen sopiviksi - en sitten tiedä liittyikö se tähän samaan suunnitelmaan.) Nyttemminhän samaisia laitureita suunnitellaan käytettävän Viikin - Pasilan - Töölön - Laajasalon metroon.

    Ja Rautatientorilla kun oli kiire päästä rakentamaan asemaa, vaikka vielä ei ollut päätetty tuleeko metro syvälle vai lähelle pintaa, hötkyiltiin louhimaan tunnelit kumpaankin syvyyteen. Viimeeksi kun asiasta olin jyvällä, ne lähempänä pintaa olevat olivat kössihalleina.

    Ja Sörnäisten paikkeilla tunnelin suulla on valmis haara Itä-Helsingin - Pasilan metrolle.

    Vielä muutama vuosi sitten Kaisaniemen aseman valmiiksi louhitut laiturit, joiden kohdalla junat ajoivat hiljempaa, olisivat kuuluneet tämän tarinan jatkoksi.

    (Edit: typo)

  15. #15
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JMerlin
    Vielä muutama vuosi sitten Kaisaniemen aseman valmiiksi louhitut laiturit, joiden kohdalla junat ajoivat hiljempaa, olisivat kuuluneet tämän tarinan jatkoksi.
    Kyllähän siinä sätkyn saa kun tajuaa miten pitkään Kaisaniemessäkin on jo ollut asema. Mutta kyllä se vaan minulle kelpaa että kymmenen=muutama.
    terveisin
    JE

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin metron koerata
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 07.09.2014, 10:55
  2. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  3. Helsingin metron kiihtyvyys
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 15.02.2007, 18:32
  4. Helsingin metron tekniikan kehittäminen
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 03.11.2006, 13:07
  5. Helsingin nykyisen metron linjaus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 21.07.2005, 17:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •