Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

  1. #1

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    450

    oletus Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Huomasin Sydsvenskanissa artikkelin, teksti on maksumuurin takana, mutta kaaviokuva tulee kaikille. Aika huikea...

    http://www.sydsvenskan.se/2018-05-28...-under-oresund
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  2. #2
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    431

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Huomasin Sydsvenskanissa artikkelin, teksti on maksumuurin takana, mutta kaaviokuva tulee kaikille. Aika huikea...

    http://www.sydsvenskan.se/2018-05-28...-under-oresund
    Paljonko mahtaa maksaa tuo kaavailtu metrotunneli?

  3. #3

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    450

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    PepeB, googletin ja löysin tietoa projektista. Esite on tanskankielinen, mutta yläreunasta saa klikattua tekstit englanniksi ja osin myös ruotsiksi:

    https://oresundsmetro.com/da

    Projekti näyttää maksavan paljon, mutta siitä on myös hyötyä. Vuosien takainen ajatus Suur-Kööpenhaminasta ja Juutinrauman molempien rantojen kaupunkikokonaisudesta on herätetty jälleen henkiin.
    Kyseessä on yksi osa isompaa eurooppalaista raideliikenneinfran parantamista.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7056

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Olen matkustanut Öresundstågilla tänä syksynä. Se on nopea ja kätevä, ja jakelee matkustajat aika tehokkaasti. Malmön puolella on kolme asemaa, ja keskustasta keskustaan matka kestää reilu puoli tuntia, Malmöstä Köpiksen lentoasemalle parisenkymmentä minuuttia. Kun näitä matka-aikoja vertaa vaikkapa junamatkaan Helsingin keskustasta lentoasemalle, niin onhan tuo huikeaa. Mutta 120 SEK menolipusta ei ole mikään halpa hinta. Ei siinä Rosengårdin kundi lähde Köpikseen rilluttelemaan ainakaan, jos matkalippuja säännöllisesti myös tarkastetaan (kuten tunnutaan tekevän). Säännölliseen, päivittäiseen työmatkaliikenteeseen on varmasti omia lipputuotteita, mutta kertalipun hinnasta päätellen ne eivät ole kovin edullisia nekään.

    Nyt on kuitenkin niin, että tuo nykyinen juna kulkee 20 minuutin välein, eikä todellakaan ole läheskään täynnä. Minun on vaikea nähdä tuollaisele hyvin kalliille, uudelle tunnelille minkäänlaisia matkustajamääriin liittyviä perusteluita. Ensin voitaisiin täyttää nykyiset junat, sitten tihentää nykyisen kaksiraiteisen radan liikennettä varmaankin 5 minuutin vuorovälille (olettaen, että Hyllien asemalla tehtävä rajatarkastus edelleen säilyy, tuota pienempään vuoroväliin ei varmaankaan päästä). Jotenkin kuvittelisi, että seuraavaan sataan vuoteen tuolla ei tarvita rinnakkaista ratayhteyttä meren ali tai yli.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2272

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Viime kuussa uutiset kertoivat, että Tanska ottaa tämän kuun alusta käyttöön rajatarkastukset Ruotsin vastaisella rajalla. Hesari lyhyt juttu. Mitä mahtaa vaikuttaa... mahdollisesti Rosengårdin kundien rilluttelua ei pidetä kovin toivottavanakaan. Järjestelyn pitäisi olla väliaikainen, mutta en ole nähnyt mainintaa takarajasta.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7056

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Viime kuussa uutiset kertoivat, että Tanska ottaa tämän kuun alusta käyttöön rajatarkastukset Ruotsin vastaisella rajalla. Hesari lyhyt juttu. Mitä mahtaa vaikuttaa... mahdollisesti Rosengårdin kundien rilluttelua ei pidetä kovin toivottavanakaan. Järjestelyn pitäisi olla väliaikainen, mutta en ole nähnyt mainintaa takarajasta.
    Näinhän se on, että arkinen todellisuus on usein hyvin kaukana visioista. Nuo Schengenin sisäiset rajatarkastukset saavat kestää max. 6 kk, mutta aikaraja on teoreettinen, se vaan sitten uusitaan edellisen 6 kk jakson päättyessä, jos tarve jatkuu. Ruotsihan on näitä tarkastuksia ylläpitänyt nyt neljättä vuotta. Sitä en muista, onko Tanskalla vielä tarkastukset Saksan vastaisella maarajalla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    483

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sitä en muista, onko Tanskalla vielä tarkastukset Saksan vastaisella maarajalla.
    Ainakin pari viikkoa sitten oli.

  8. #8

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Kööpenhaminassa on meneillään metrovillitys. Kaupungin liikenne hoidetaan pääasiassa bussein, ja nyt on suunnitelmana korvata nämä bussit useilla metrolinjoilla. Yksi metrolinja on tarkoitus jatkaa Ruotsiin.

    Ilmeisesti nykyisen tunnelin kapasiteetti on käytetty kokonaan noin 10 vuoden kuluttua. Koska matkustus kaupunkien välillä vain kasvaa, pitää välille rakentaa toinen tunneli. Metrolinjan kapasiteetti on suurempi kuin nykyisen rautatieyhteyden kapasiteetti. Kuinkahan vilkasta Köpiksen bussiliikenne on, jos se pitää korvata metrolla, jonka kapasiteetti on lähijunaa suurempi? Metro ilmeisesti on vain näiden kahden kaupungin väliseen liikenteeseen. Nykyinen lähijunahan palvelee laajempaa aluetta, ja esimerkiksi Lundista on suoria vuoroja Kööpenhaminaan.

    Osaisiko joku arvioida syitä nykyisen rautatieyhteyden alhaiselle kapasiteetille? Voisiko sitä rajoittaa esimerkiksi jokin Kööpenhaminan rautatieaseman raidekapasiteetti? Ja olisiko sellaisen rajoitteen poistaminen halvempaa kuin toinen tunneli? Tai voisiko kapasiteetin täyttymisellä olla jotain tekemistä sen kanssa, että junat ajavat esim. Lundiin? Voisiko Malmön tunneliasemat rajoittaa junamääriä ja kun osan näiden asemien kapasiteetista syö Ruotsin sisäinen liikenne, ei Juutinrauman junia voisi ajaa tiheämpää?

    Kuten huomaatte, ei tässä vielä ole kaikki. Metro palvelee kaupunkialueen liikennettä ja lähijunat maakuntaa, mutta kansainvälistä liikennettä ei palvele mikään. Ruotsista Keski-Eurooppaan suuntautuva matkustaja- ja tavaraliikenne ei ilmeisesti halutulla tavalla mahdu nykyisen putken kautta kulkemaan. Metrotunneliin ei tätä liikennettä saada. Näin ollen Juutinrauman ali pitäisi vielä porata kolmas tunneli kauko- ja tavarajunille. Tanskalaiset eivät tätä halua. Ymmärtäähän sen, ei ole heidän tehtävänsä maksaa infrastruktuuria ruotsalaisia palvelevaan liikenteeseen.

    Kööpenhaminan lentoaseman aseman ohi näyttäisi kulkevan myös rautatie. Onkohan tämä ohitusrata rakennettu tavara- ja kaukoliikennettä varten? Lentoaseman asema ei siis ole tämän radan varrella, mutta tätä rataa pitkin kulkevat junat eivät pääse ohittamaan muita asemia vaan kulkevat niiden läpi.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5764

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Osaisiko joku arvioida syitä nykyisen rautatieyhteyden alhaiselle kapasiteetille? Voisiko sitä rajoittaa esimerkiksi jokin Kööpenhaminan rautatieaseman raidekapasiteetti? Ja olisiko sellaisen rajoitteen poistaminen halvempaa kuin toinen tunneli? Tai voisiko kapasiteetin täyttymisellä olla jotain tekemistä sen kanssa, että junat ajavat esim. Lundiin? Voisiko Malmön tunneliasemat rajoittaa junamääriä ja kun osan näiden asemien kapasiteetista syö Ruotsin sisäinen liikenne, ei Juutinrauman junia voisi ajaa tiheämpää?

    Kuten huomaatte, ei tässä vielä ole kaikki. Metro palvelee kaupunkialueen liikennettä ja lähijunat maakuntaa, mutta kansainvälistä liikennettä ei palvele mikään. Ruotsista Keski-Eurooppaan suuntautuva matkustaja- ja tavaraliikenne ei ilmeisesti halutulla tavalla mahdu nykyisen putken kautta kulkemaan. Metrotunneliin ei tätä liikennettä saada. Näin ollen Juutinrauman ali pitäisi vielä porata kolmas tunneli kauko- ja tavarajunille. Tanskalaiset eivät tätä halua. Ymmärtäähän sen, ei ole heidän tehtävänsä maksaa infrastruktuuria ruotsalaisia palvelevaan liikenteeseen.

    Kööpenhaminan lentoaseman aseman ohi näyttäisi kulkevan myös rautatie. Onkohan tämä ohitusrata rakennettu tavara- ja kaukoliikennettä varten? Lentoaseman asema ei siis ole tämän radan varrella, mutta tätä rataa pitkin kulkevat junat eivät pääse ohittamaan muita asemia vaan kulkevat niiden läpi.
    Mun ymmärtääkseni pitkän matkan matkustaja- ja tavarajunia kulkee sillalla ja niiden määrä tulee lisääntymään että tämä on se pullonkaula. Metro, jos sen tarkoitus on olla samanlainen kuin Kööpenhaminan nykyinen metro, vaikuttaa liian kevyeltä ratkaisulta.

    Joskus 80-luvulla ennenkuin nykyistä siltaa alettiin rakentaa, oli yhtenä vaihtoehtona tunneli Helsingborgin ja Helsingörin välillä, joka olisi ollut vain n 5 km pitkä.
    Kannattaisiko se toteuttaa ennemmin, ja johtaa tavarajunaliikenne ja osa kaukojunaliikenteestä sille?

    t. Rainer

  10. #10

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    183

    oletus Vs: Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun ymmärtääkseni pitkän matkan matkustaja- ja tavarajunia kulkee sillalla ja niiden määrä tulee lisääntymään että tämä on se pullonkaula. Metro, jos sen tarkoitus on olla samanlainen kuin Kööpenhaminan nykyinen metro, vaikuttaa liian kevyeltä ratkaisulta.

    Joskus 80-luvulla ennenkuin nykyistä siltaa alettiin rakentaa, oli yhtenä vaihtoehtona tunneli Helsingborgin ja Helsingörin välillä, joka olisi ollut vain n 5 km pitkä.
    Kannattaisiko se toteuttaa ennemmin, ja johtaa tavarajunaliikenne ja osa kaukojunaliikenteestä sille?

    t. Rainer
    Tunneli Helsingborgin ja Helsingörin välillä on tutkimuksissa:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/HH-tunneln, sen pitäisi olla valmis ensi vuonna.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Malmö
    kirjoittanut hmikko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 20.03.2014, 07:42
  2. Helsingin, Uudenmaan ja Itä-Suomen raideliikenteestä
    kirjoittanut kouvo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 07.01.2011, 22:46
  3. Malmö suunnittelee ratikoiden palauttamista
    kirjoittanut Wänskä foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.10.2008, 17:45
  4. Yksi visio raideliikenteestä
    kirjoittanut Teme444 foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.01.2008, 19:49
  5. Tutkielmia raideliikenteestä
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 19.09.2006, 18:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •