Huikea idea Örestadin raideliikenteestä (=Kööpenhamina - Malmö)

PepeB, googletin ja löysin tietoa projektista. Esite on tanskankielinen, mutta yläreunasta saa klikattua tekstit englanniksi ja osin myös ruotsiksi:

https://oresundsmetro.com/da

Projekti näyttää maksavan paljon, mutta siitä on myös hyötyä. Vuosien takainen ajatus Suur-Kööpenhaminasta ja Juutinrauman molempien rantojen kaupunkikokonaisudesta on herätetty jälleen henkiin.
Kyseessä on yksi osa isompaa eurooppalaista raideliikenneinfran parantamista.
 
Olen matkustanut Öresundstågilla tänä syksynä. Se on nopea ja kätevä, ja jakelee matkustajat aika tehokkaasti. Malmön puolella on kolme asemaa, ja keskustasta keskustaan matka kestää reilu puoli tuntia, Malmöstä Köpiksen lentoasemalle parisenkymmentä minuuttia. Kun näitä matka-aikoja vertaa vaikkapa junamatkaan Helsingin keskustasta lentoasemalle, niin onhan tuo huikeaa. Mutta 120 SEK menolipusta ei ole mikään halpa hinta. Ei siinä Rosengårdin kundi lähde Köpikseen rilluttelemaan ainakaan, jos matkalippuja säännöllisesti myös tarkastetaan (kuten tunnutaan tekevän). Säännölliseen, päivittäiseen työmatkaliikenteeseen on varmasti omia lipputuotteita, mutta kertalipun hinnasta päätellen ne eivät ole kovin edullisia nekään.

Nyt on kuitenkin niin, että tuo nykyinen juna kulkee 20 minuutin välein, eikä todellakaan ole läheskään täynnä. Minun on vaikea nähdä tuollaisele hyvin kalliille, uudelle tunnelille minkäänlaisia matkustajamääriin liittyviä perusteluita. Ensin voitaisiin täyttää nykyiset junat, sitten tihentää nykyisen kaksiraiteisen radan liikennettä varmaankin 5 minuutin vuorovälille (olettaen, että Hyllien asemalla tehtävä rajatarkastus edelleen säilyy, tuota pienempään vuoroväliin ei varmaankaan päästä). Jotenkin kuvittelisi, että seuraavaan sataan vuoteen tuolla ei tarvita rinnakkaista ratayhteyttä meren ali tai yli.
 
Viime kuussa uutiset kertoivat, että Tanska ottaa tämän kuun alusta käyttöön rajatarkastukset Ruotsin vastaisella rajalla. Hesari lyhyt juttu. Mitä mahtaa vaikuttaa... mahdollisesti Rosengårdin kundien rilluttelua ei pidetä kovin toivottavanakaan. Järjestelyn pitäisi olla väliaikainen, mutta en ole nähnyt mainintaa takarajasta.
 
Viime kuussa uutiset kertoivat, että Tanska ottaa tämän kuun alusta käyttöön rajatarkastukset Ruotsin vastaisella rajalla. Hesari lyhyt juttu. Mitä mahtaa vaikuttaa... mahdollisesti Rosengårdin kundien rilluttelua ei pidetä kovin toivottavanakaan. Järjestelyn pitäisi olla väliaikainen, mutta en ole nähnyt mainintaa takarajasta.

Näinhän se on, että arkinen todellisuus on usein hyvin kaukana visioista. Nuo Schengenin sisäiset rajatarkastukset saavat kestää max. 6 kk, mutta aikaraja on teoreettinen, se vaan sitten uusitaan edellisen 6 kk jakson päättyessä, jos tarve jatkuu. Ruotsihan on näitä tarkastuksia ylläpitänyt nyt neljättä vuotta. Sitä en muista, onko Tanskalla vielä tarkastukset Saksan vastaisella maarajalla.
 
Kööpenhaminassa on meneillään metrovillitys. Kaupungin liikenne hoidetaan pääasiassa bussein, ja nyt on suunnitelmana korvata nämä bussit useilla metrolinjoilla. Yksi metrolinja on tarkoitus jatkaa Ruotsiin.

Ilmeisesti nykyisen tunnelin kapasiteetti on käytetty kokonaan noin 10 vuoden kuluttua. Koska matkustus kaupunkien välillä vain kasvaa, pitää välille rakentaa toinen tunneli. Metrolinjan kapasiteetti on suurempi kuin nykyisen rautatieyhteyden kapasiteetti. Kuinkahan vilkasta Köpiksen bussiliikenne on, jos se pitää korvata metrolla, jonka kapasiteetti on lähijunaa suurempi? Metro ilmeisesti on vain näiden kahden kaupungin väliseen liikenteeseen. Nykyinen lähijunahan palvelee laajempaa aluetta, ja esimerkiksi Lundista on suoria vuoroja Kööpenhaminaan.

Osaisiko joku arvioida syitä nykyisen rautatieyhteyden alhaiselle kapasiteetille? Voisiko sitä rajoittaa esimerkiksi jokin Kööpenhaminan rautatieaseman raidekapasiteetti? Ja olisiko sellaisen rajoitteen poistaminen halvempaa kuin toinen tunneli? Tai voisiko kapasiteetin täyttymisellä olla jotain tekemistä sen kanssa, että junat ajavat esim. Lundiin? Voisiko Malmön tunneliasemat rajoittaa junamääriä ja kun osan näiden asemien kapasiteetista syö Ruotsin sisäinen liikenne, ei Juutinrauman junia voisi ajaa tiheämpää?

Kuten huomaatte, ei tässä vielä ole kaikki. Metro palvelee kaupunkialueen liikennettä ja lähijunat maakuntaa, mutta kansainvälistä liikennettä ei palvele mikään. Ruotsista Keski-Eurooppaan suuntautuva matkustaja- ja tavaraliikenne ei ilmeisesti halutulla tavalla mahdu nykyisen putken kautta kulkemaan. Metrotunneliin ei tätä liikennettä saada. Näin ollen Juutinrauman ali pitäisi vielä porata kolmas tunneli kauko- ja tavarajunille. Tanskalaiset eivät tätä halua. Ymmärtäähän sen, ei ole heidän tehtävänsä maksaa infrastruktuuria ruotsalaisia palvelevaan liikenteeseen.

Kööpenhaminan lentoaseman aseman ohi näyttäisi kulkevan myös rautatie. Onkohan tämä ohitusrata rakennettu tavara- ja kaukoliikennettä varten? Lentoaseman asema ei siis ole tämän radan varrella, mutta tätä rataa pitkin kulkevat junat eivät pääse ohittamaan muita asemia vaan kulkevat niiden läpi.
 
Osaisiko joku arvioida syitä nykyisen rautatieyhteyden alhaiselle kapasiteetille? Voisiko sitä rajoittaa esimerkiksi jokin Kööpenhaminan rautatieaseman raidekapasiteetti? Ja olisiko sellaisen rajoitteen poistaminen halvempaa kuin toinen tunneli? Tai voisiko kapasiteetin täyttymisellä olla jotain tekemistä sen kanssa, että junat ajavat esim. Lundiin? Voisiko Malmön tunneliasemat rajoittaa junamääriä ja kun osan näiden asemien kapasiteetista syö Ruotsin sisäinen liikenne, ei Juutinrauman junia voisi ajaa tiheämpää?

Kuten huomaatte, ei tässä vielä ole kaikki. Metro palvelee kaupunkialueen liikennettä ja lähijunat maakuntaa, mutta kansainvälistä liikennettä ei palvele mikään. Ruotsista Keski-Eurooppaan suuntautuva matkustaja- ja tavaraliikenne ei ilmeisesti halutulla tavalla mahdu nykyisen putken kautta kulkemaan. Metrotunneliin ei tätä liikennettä saada. Näin ollen Juutinrauman ali pitäisi vielä porata kolmas tunneli kauko- ja tavarajunille. Tanskalaiset eivät tätä halua. Ymmärtäähän sen, ei ole heidän tehtävänsä maksaa infrastruktuuria ruotsalaisia palvelevaan liikenteeseen.

Kööpenhaminan lentoaseman aseman ohi näyttäisi kulkevan myös rautatie. Onkohan tämä ohitusrata rakennettu tavara- ja kaukoliikennettä varten? Lentoaseman asema ei siis ole tämän radan varrella, mutta tätä rataa pitkin kulkevat junat eivät pääse ohittamaan muita asemia vaan kulkevat niiden läpi.

Mun ymmärtääkseni pitkän matkan matkustaja- ja tavarajunia kulkee sillalla ja niiden määrä tulee lisääntymään että tämä on se pullonkaula. Metro, jos sen tarkoitus on olla samanlainen kuin Kööpenhaminan nykyinen metro, vaikuttaa liian kevyeltä ratkaisulta.

Joskus 80-luvulla ennenkuin nykyistä siltaa alettiin rakentaa, oli yhtenä vaihtoehtona tunneli Helsingborgin ja Helsingörin välillä, joka olisi ollut vain n 5 km pitkä.
Kannattaisiko se toteuttaa ennemmin, ja johtaa tavarajunaliikenne ja osa kaukojunaliikenteestä sille?

t. Rainer
 
Mun ymmärtääkseni pitkän matkan matkustaja- ja tavarajunia kulkee sillalla ja niiden määrä tulee lisääntymään että tämä on se pullonkaula. Metro, jos sen tarkoitus on olla samanlainen kuin Kööpenhaminan nykyinen metro, vaikuttaa liian kevyeltä ratkaisulta.

Joskus 80-luvulla ennenkuin nykyistä siltaa alettiin rakentaa, oli yhtenä vaihtoehtona tunneli Helsingborgin ja Helsingörin välillä, joka olisi ollut vain n 5 km pitkä.
Kannattaisiko se toteuttaa ennemmin, ja johtaa tavarajunaliikenne ja osa kaukojunaliikenteestä sille?

t. Rainer

Tunneli Helsingborgin ja Helsingörin välillä on tutkimuksissa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/HH-tunneln, sen pitäisi olla valmis ensi vuonna.
 
Takaisin
Ylös