Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/20

Viestiketju: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

  1. #1

    Liittynyt
    24.07.2006
    Viestejä
    6

    oletus Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Aiheen idea on simppeli, kuvittele vaikka että kuulut metrotoimikuntaan, ja olet suunnittelemassa helsingin metroa. Sinun täytyy suunnitella helsingille metroverkosto. Siellä saa olla vaikka U-Stadtbahnin tyylisiä kohtia, maanalaisia raitiovaunuasemia, ja ties mitä. Kunhan ei nyt mitään tyylin 700 linjaan ja asemia joka toinen metri. Tässä aiheessa pitää siis tehdä kartta siitä kuvitteellisesta verkostosta. Minulla ah, niin romu paint ei nyt halua toimia, joten te joilla se toimii, olkaa hyvät ja aloittakaa.

    Niille jotka eivät tajunneet aiheen ideaa:
    Piirtäkää paintilla tai jollain muulla ohjelmalla helsingin metroverkko juuri sellaiseksi kuin itse haluat.

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metropolitain Näytä viesti
    Niille jotka eivät tajunneet aiheen ideaa:
    Piirtäkää paintilla tai jollain muulla ohjelmalla helsingin metroverkko juuri sellaiseksi kuin itse haluat.
    Tässä kartta:
    http://suomi24.pp.fi/tramwest/paakaupunkiseutu.PNG
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Kemkimin kommentista innoittuneena erään työryhmän versio aiheesta.


  4. #4

    Liittynyt
    06.03.2006
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Tällaisen suunnittelin: http://www.kiskojarru.net/tavara2/metrosuunnitelma.jpg

    Suunnitelma ei yritäkään olla täydellinen ja linjaukset ovat paikallaan enemmän suuntaa-antavasti kuin tarkasti.

    Nykyinen metroverkko on jotakuinkin paikallaan ja länsimetrokin pitkälti "aidon" suunnitelman mukainen. Ulompi poikittaislinja lähtee Kivenlahden pääteasemalta siten, että junia voidaan suuntaa vaihtamalla ajaa rengaslinjana. Vaihto paikallisjuniin on Espoon keskuksen asemalla, samoin kuin Vantaankoskella. Rata koukkaa myös lentokentän kautta ja Tikkurilassa on vaihto pääradan juniin. Linjan pääteasema on Hakunilassa, jossa taas suuntaa vaihtamalla päästään ajamaan rengasta. Sieltä linja jatkaa kohti Itäkeskusta.

    Sisempi poikittaislinja mukailee Jokeria käyttäen olemassa olevaa raidetta. Vaihto pääradan juniin on Oulunkylässä. Vantaankosken radan juniin pääsee Pohjois-Haagasta. Pitäjänmäeltä Leppävaaraan ajetaan olemassa olevalla kaupunkiradalla lähijunien seassa. Linja päättyy Tapiolaan, jossa on vaihto läntiselle linjalle.

    Yhteys keskustasta lentoasemalle tapahtuu pääsääntöisesti Tikkurilan kautta lähijunalla, mutta täysin vaihdoton yhteys on myös olemassa, vaikkakin ajallisesti pidempi.

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Tästä Miikkan suunnitelmasta, mikä olisi tämän Jokeria mukailevan metron hyöty verrattuna Jokeriin? Olisiko se Jokeri muuten, mutta integroituna jollain tapaa lähijunaverkkoon duokalustolla?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Tehtävä on loppuviimein yllättävän monimutkainen, sillä metroa - tai ylipäänsä mitä hyvänsä joukkoliikennejärjestelmää - pitäisi suunnitella uusien alueiden kanssa samaan aikaan. Me taasen joudumme nyt taivuttelemaan sitä jo vuosikymmeniä sitten rakennettuihin lähiöihin, joten lähtökohdat ovat siis hivenen väärät.

    Jos joku tietää osoitteen johonkin netissä olevaan 1950-luvun ilmakuvaan tai karttaan koko Suur-Helsingin seudusta (jos sellaista edes on saatavilla), niin olkoon ystävällinen ja postatkoon sen tänne, jotta pääsemme aloittamaan puhtaalta pöydältä, eikä tarvitse olla jo-tehtyjen mokien vanki. Pääsisi sitten Tukholman malliin tekemään metroratoja mukailevia lähiöketjuja, joissa vain harvalla metroasema ei ole kävelyetäisyydellä.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Jos joku tietää osoitteen johonkin netissä olevaan 1950-luvun ilmakuvaan tai karttaan koko Suur-Helsingin seudusta (jos sellaista edes on saatavilla), niin olkoon ystävällinen ja postatkoon sen tänne, jotta pääsemme aloittamaan puhtaalta pöydältä, eikä tarvitse olla jo-tehtyjen mokien vanki. Pääsisi sitten Tukholman malliin tekemään metroratoja mukailevia lähiöketjuja, joissa vain harvalla metroasema ei ole kävelyetäisyydellä.
    Eikös tällä forumilla jossain linkattu skannattuihin vanhoihin linjakarttoihin? Nehän ovat oivallinen pohja, jos haluaa lähteä 1950-luvun tilanteesta.

    Ja sitten toinen mahdollisuus. Jos haluaa lähteä nykytilanteesta, niin on meneillään tämä Greater Helsinki Vision 2050 -kilpailu. Sen nettisivulta löytyy yllin kyllin materiaalia, jonka pohjalta voi suunnitella joukkoliikenttettä tästä päivästä eteenpäin.

    Antero

  8. #8
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eikös tällä forumilla jossain linkattu skannattuihin vanhoihin linjakarttoihin? Nehän ovat oivallinen pohja, jos haluaa lähteä 1950-luvun tilanteesta.
    Ei tule kyllä itselläni mieleen missä sellaisiin olisi annettu linkkejä. Jos tarkoitat tätä Castrenin stadtbahnin linjakarttaa, niin eihän tuossa näy kunnolla edes rantaviivoja.

    Täytynee sitten tyytyä Googlen tarjoamien satelliittikuvien apuun.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Ei tule kyllä itselläni mieleen missä sellaisiin olisi annettu linkkejä. Jos tarkoitat tätä Castrenin stadtbahnin linjakarttaa, niin eihän tuossa näy kunnolla edes rantaviivoja.
    En tarkoittanut tuota. Katsopas tätä viestiä ja viestiketjua!

    Antero

  10. #10
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Suunnittele Helsingin metroverkosto uudelleen!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kemkimin kommentista innoittuneena erään työryhmän versio aiheesta.
    Varsin hyvä visio. Joskin Ita-Metro voisi olla kytkettynä Kampista jatkuvalla ratalenkilla Toolon ja Meilahden kautta Pasilaan ("Puolipisara"). Silloin VR:n nykyinen kaupunkirataverkko ja nykyinen metrolinja olisivat samaa järjestelmää, jota liikennoitaisiin metrojunilla (tai niiden kaltaisilla junilla). Muut radat sitten nopeutettuja ja sujuvoitetuja ratikkaratoja (=light rail) mallia Stadtbahn Koln tai kaupunkiratikka Freiburg.
    Viimeisin muokkaaja vko; 08.01.2007 kello 13:14. Syy: lainauksesta kuva pois

  11. #11
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Kivelahdesta metroa tulisi jatkaa Kirkkonummelle, jotta tuo kapasiteetti ottaisiin kunnollisemmin käyttöön. Kirkkonummi on ollutkin kiinnostunut metrohaarasta. Kuten myös Tuusula. Sekä Sipoo.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.11.2012 kello 14:15. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Kivelahdesta metroa tulisi jatkaa Kirkkonummelle, jotta tuo kapasiteetti ottaisiin kunnollisemmin käyttöön. Kirkkonummi on ollutkin kiinnostunut metrohaarasta. Kuten myös Tuusula. Sekä Sipoo.
    Jos kaikki kiinnostuisivat metrosta ja ne toteutettaisiin niin lopputulos olisi varmaan tämäntapainen.

  13. #13
    Aq-Zu avatar
    Liittynyt
    10.09.2012
    Sijainti
    Viikki, Helsinki
    Viestejä
    231

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Jos kaikki kiinnostuisivat metrosta ja ne toteutettaisiin niin lopputulos olisi varmaan tämäntapainen.
    Tuollainen metrokartta olisi hieno juuri Helsingin metrolle... , mutta kummiski sama pitkulainen haarukka siitä jäisi (pidennettynä) jos jatkettaisiin Kivenlahdesta Kirkkonummelle ja sama juttu Mellunmäestä Östersundomiin ja Sipooseen päin

    (ja jos tuo Tuusula nyt oteta joukkoon, sen perusteellahan pitäisi rakentaa toinen metrolinja)
    Vielä yksikin trollaus, niin......

    Kuvat
    Videot
    FB

  14. #14

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aq-Zu Näytä viesti
    kummiski sama pitkulainen haarukka siitä jäisi (pidennettynä) jos jatkettaisiin Kivenlahdesta Kirkkonummelle ja sama juttu Mellunmäestä Östersundomiin ja Sipooseen päin
    Lontoon Undergroundin pisin vaihdoton matka on 54,5 km (West Ruislip - Epping). Matinkylä-Mellunmäki tulee olemaan n. 31 km, jos sitä väliä nyt sitten vaihdottomana ajetaan. Sanoisin, että Pääkaupunkiseutu alkaa olla etäisyyksien puolesta suurkaupunkiluokassa jo ennen Kivenlahden osuuttakin. Lontoossa pisin yksittäinen tunneli on luemma 27,8 km, joka vastaa hyvinkin Sörnäinen-Kivenlahti -tunnelia. Helsingin nykyinen metro olisi tosin Lontoon linjojen joukossa toiseksi hiljaisin Waterloo & Cityn jälkeen (15,9 miljoonaa nousua vuodessa). Oikeasti toiseksi hiljaisin on luemma Metropolitan (66 miljoonaa, vissiin suht lähellä Helsingin lukemaa).

  15. #15

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Helsingin nykyinen metro olisi tosin Lontoon linjojen joukossa toiseksi hiljaisin Waterloo & Cityn jälkeen (15,9 miljoonaa nousua vuodessa). Oikeasti toiseksi hiljaisin on luemma Metropolitan (66 miljoonaa, vissiin suht lähellä Helsingin lukemaa).
    Tehtäisiin se Laajasalon minimetro, niin meilläkin olisi oma Waterloo & Citymme. No toivottavasti ei kuitenkaan.

    Tämä on jo aika off-topiccia. Mutta katsokaapas huviksenne Metropolitanin aikataulua ja kertokaa, tuleeko mieleenne jokin metrosta erotettu raideliikennepalvelu pääkaupunkiseudulla.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tallinna - Riika matkustajajunat avataan uudelleen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 15.05.2007, 13:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •