Kampin metroasema

Liittynyt
30 Heinäkuu 2005
Viestit
55
Kampin (vanha) metroasema oli valmistuessaan mielestäni arkkitehtonisesti ylivoimaisesti tyylikkäin. Nyt se on Kampin keskuksen rakentamisen jäljiltä jätetty hunningolle; mm. taideteosta ei ole vaivauduttu palauttamaan liukuporraskuiluun, ja bussien lähtöpysäkit on jätetty evakkoon Tennispalatsin viereen metroaseman etualan ollessa hukkatilana.

Samaan aikaan tuntuisi, että Kampin metroaseman läntisenkin lippuhallin luonteva paikka nykytilanteessa olisi yhtä tasoa alempana, samassa tasossa Kampin keskuksen bussiterminaalin ja Sähkötalon tulevan alakerran kanssa (joiden välille joka tapauksessa tulee maanalainen yhteys). En ole kuitenkaan nähnyt missään puhuttavan suunnitelmista siirtää lippuhalli alemmas.

Onko foorumilaisilla asiasta tietoa? Onko metroaseman nykyinen alennustila merkki siitä, että sille aiotaan piakkoin tehdä mullistus, jonka edellä sitä ei enää kannata laitella kuntoon?
 
Bussipysäkit ainakin odottavat alueen katujen uudistamista (johon kuuluu myös Kampin ratikkakiskojen rakentaminen). Uusi päätepysäkkialue tulee Kampintorille ja metroaseman kohdalle tulee tavallinen pysäkki.
 
Onko metroaseman nykyinen alennustila merkki siitä, että sille aiotaan piakkoin tehdä mullistus, jonka edellä sitä ei enää kannata laitella kuntoon?

Luultavasti. Sähkötalon muutosluonnoksissa näkyy ilmeisesti kaksi vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa Kampin terminaalista (tasolta +9.8) tulee kulku Sähkötalon kellariaulaan (tasolle +11.4). Kulku metroasemalle tapahtuu edelleen nousemalla katutasolle (+16.3) tai Kampin terminaalin itäisen sisäänkäynnin kautta.

Mutta kuvissa näkyy myös "Muutosluonnokset / lopputilanne", joka on ilmeisesti tarkoitettu toteutettavaksi myöhemmin. Siinä metron läntinen sisäänkäynti jaetaan kahtia tasolla +11.4, jolloin Kampin terminaalista (taso +9.8) busseilta tullessa mennään laitureilta heti Sähkötaloon (ei edes nykyisten ovien kautta, vaan suoraan kohti Sähkötaloa), noustaan tasolle +11.4, josta on käynti metrolaiturin liukuportaille. Onhan se vähän hölmöä, että pitää nousta ensin 1,6 m ylöspäin ja sitten taas alaspäin, mutta ehkä tasolle +9.8 tehtäessä käynti Sähkötalon tasolle +11.4 tulisi liian vaikeaksi, eikä 1,6 metriä ole kovin paljon.

KSV on ilmeisesti käsitellyt asiaa loppuvuonna 2003, joten en enää löydä netistä esityslistatekstejä. Suunnitelmaluonnokset ovat pdf:nä koneellani, ja voin lähettää niitä sähköpostitse, jos jotakuta kiinnostaa.
 
Kampin (vanha) metroasema oli valmistuessaan mielestäni arkkitehtonisesti ylivoimaisesti tyylikkäin. Nyt se on Kampin keskuksen rakentamisen jäljiltä jätetty hunningolle; mm. taideteosta ei ole vaivauduttu palauttamaan liukuporraskuiluun, ja bussien lähtöpysäkit on jätetty evakkoon Tennispalatsin viereen metroaseman etualan ollessa hukkatilana.

Puhumattakaan itse laituritasosta, jossa roikkuu johtoja siellä sun täällä ja vallitsee muutenkin hälläväliä-tunnelma pahimmasta päästä :mad: Näyttää rakennustyömaalta, eikä pääkaupungin keskustassa sijaitsevan uuden keskusta-alueen vilkkaalta metroasemalta.
 
Puhumattakaan itse laituritasosta, jossa roikkuu johtoja siellä sun täällä ja vallitsee muutenkin hälläväliä-tunnelma pahimmasta päästä :mad: Näyttää rakennustyömaalta, eikä pääkaupungin keskustassa sijaitsevan uuden keskusta-alueen vilkkaalta metroasemalta.

Katselin sieltä uuden Kampin keskuksen puoleisen metrotasanteen hissin vierestä ja rakentaminen näyttää olleen kovin huolimatonta. Lattialaatat oli laitettu miten sattuu, johtoja roikkui, rappausta ei oltu siistitty rappauksen ja metalliseinän saumassa. Tätäkö on tämän päivän rakentaminen?
 
Takaisin
Ylös