Rautatientorin hissit pois käytöstä ainakin maaliskuulle. Ehkä tulevaa varten olisi järkevää, jos vastaavaa tapahtuu, luoda poikkeuskuulutus juniin. Eli esimerkiksi Hakaniemi-Helsingin Yliopisto ja Ruoholahti-Kamppi väleillä kuulutettaisiin, että Rautatientorin hissit ovat pois käytöstä ja seuraavalla asemalla pääsee esteettömästi ulos.
Kerran autoin sokeaa ihmistä koiran kanssa Rautatientorin metroasemalla takaisin junaan, kun junissa eikä asemalla kuuluteta hissien tilanteesta.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 30.01.2020 kello 14:54. Syy: siirretty vuoden 2020 ketjuun
Eli ihan vaan laiskuutta että ei voida tehdä automaattisia kuulutuksia, Helsinki muutenkin jäljessä matkustajainformaatiossa...
Matkustan juuri 304:ssä ja huomionarvoista on se, että junassa ei toimi automaattiset asemakuulutukset. Näytöt näyttävät seuraavaa asemaa ihan oikein, mutta kuulutusta ei tule eikä pysähtyessä näy linjan tai pääteaseman nimeä, kuten pitäisi. Liikkeelle lähtiessä aseman nimi vaihtuu taas seuraavan aseman nimeksi näytöillä mutta mitään ei kuuluteta.
Mikä lie vikana?
Metrossa 108 asemakuulutuksissa jotain häikkää.
317 liikkeellä jo toista päivää vikavaloilla. Lisäksi A-vaunussa kaikki infonäytöt ruf-teksteillä ja B-vaunussa yksi, asematiedot ei siis näkyvissä paitsi loppujunassa (paitsi B-vaunussa keskimmäinen asemanäyttö kokonaan pimeänä).
M300-sarjalaisissa on lisäksi yleistyneet vyöhykekuulutukset ilmeisesti kaikkiin juniin (?) mutta suurimmassa osassa ei näytöillä näy vyöhykeinfo lainkaan. Lisäksi näissäkin puuttuu Itäkeskuksen uudistetut kuulutukset. Eikös siitä ole kohta vuosi kun nämä M100-sarjalaisissa vaihdettiin?
Havainto kai tämäkin: ei yhtään M200-junaa liikenteessä koko päivänä kummallakaan linjalla.
Vastaus vähän myöhässä, mutta hyvä kysymys. Mitään varmaa tietoa ei ole, mutta yksi arvaus on sattuma. Onhan noita M200-sarjalaisia vähemmän kuin satasia ja kolmesatasia (junamäärät: M100: 19, M200: 6, M300: 20). Mutta tietenkin voisi miettiä, että onko myös joku syy, miksi niitä halutaan ajaa vähemmän, kuin muita junia. Esimerkiksi linjalla M1 ei ole viiteen päivään ollut yhtäkään M200-junaa (lähde: bussitutka.fi). M2:lla niitä on ollut, mutta vain 1-3 junaa päivässä.
Havaittu 309 juuri liikenteessä vikavalot päällä.
Kolmeen päivään ei ole ollut yhtään M200 junaa liikenteessä.
Mistähän tämä johtuu?