Metrohavaintoja 2020

Metrojunia ei olla kolmiokäännetty 2018 joulun jälkeen. Onko ne nyt lopullisesti jätetty niin, että vaunuparin pariton numero on länteen päin, ja M300 junissa A-vaunu?
 
319 liikkeellä infonäytöt pelkkää ”ruf” - tekstiä näyttäen. Ei näitä ongelmia tunnuta saavan korjattua, edelleenkin esim. Ruoholahden kuulutus puuttuu ja samat tekstien katkeamiset esiintyvät, mitä on ollut jo 2017 loppuvuodesta lähtien.

Lisäksi tuntuu että entistä useammin M300-junilla matkustaessa loppujarrutus on erittäin töksähtävä, että siinä melkein tervejalkainenkin horjahtaa. En sitten tiedä, onko tämä junista vai kuljettajien ajotavan muutoksista johtuvaa, mutta melko huonoa palvelua ainakin. Junissa kuitenkin odottaa tasaista ajoa ja pysähdyksiä.
 
Mitenkäs metrojen peruskorjaus edistyy? Kesällä HKL kertoi Facebookissa ensimmäisten peruskorjattujen vaunujen tulevan liikenteeseen elokuussa. Kun sellaisista ei ole täällä jaettu havaintoja, niin ovatko vieläkään liikenteessä? Aika vähän tullut itse nyt metrolla kuljettua, niin omat havainnot aika rajallisia.

M100-sarjan uusi valko-/harmaaseinäinen sisustus on kyllä kuvissa itselle hieman oudon näköinen, mutta ehkä siihen tottuu, kun pääsee kyytiin. Samoin uudet kattovalaisimet näyttävät vähän oudoilta ainakin yhdessä kuvassa, mikäli ovat siinä jo valmiit.
 
Milloin HSL on harventanut arki-iltojen metrojen vuorovälejä? Yllätys oli nimittäin melkoinen, kun klo 21:n jälkeen junat kulkevatkin vartin välein per linja aiempaan kymppiminsan vuoroväliin verrattuna.

Ei muuten mitään, mutta matkaketjuni katkesi eräänä iltana siten, että oranssisen madon kyydissä kulkeminen vaihtui Taksi Helsingin mustaan Mersuun, jolla ehdin nippa ja nappa kohteeseen.
 
Milloin HSL on harventanut arki-iltojen metrojen vuorovälejä? Yllätys oli nimittäin melkoinen, kun klo 21:n jälkeen junat kulkevatkin vartin välein per linja aiempaan kymppiminsan vuoroväliin verrattuna.

Ei muuten mitään, mutta matkaketjuni katkesi eräänä iltana siten, että oranssisen madon kyydissä kulkeminen vaihtui Taksi Helsingin mustaan Mersuun, jolla ehdin nippa ja nappa kohteeseen.

Elokuussa se tapahtui. Samalla harveni myös lauantai- ja sunnuntaiaamut ennen kello seitsemää.
 
Tämähän on jo naurettavaa HKL:lle. Uusista ’hienoista’ M300-junista on jo kolme vuotta puuttunut kuulutuksia eri reiteiltä (Ruoholahti M1, Mellunmäki kääntöraide M2, jne) ja Itäkeskuksen kohdalla tekstit menee miten sattuu eikä englanninkielisiä kuulutuksia ole saatu kuin M1:lle Vuosaaren suuntaan mennessä, vaikka satasarjan junilla on päivitetty joka suuntaan mennessä. Vyöhykkeen vaihtumisesta kertovia tekstejä ei ole myöskään saatu kuntoon.
 
Tämähän on jo naurettavaa HKL:lle. Uusista ’hienoista’ M300-junista on jo kolme vuotta puuttunut kuulutuksia eri reiteiltä (Ruoholahti M1, Mellunmäki kääntöraide M2, jne) ja Itäkeskuksen kohdalla tekstit menee miten sattuu eikä englanninkielisiä kuulutuksia ole saatu kuin M1:lle Vuosaaren suuntaan mennessä, vaikka satasarjan junilla on päivitetty joka suuntaan mennessä. Vyöhykkeen vaihtumisesta kertovia tekstejä ei ole myöskään saatu kuntoon.

M300 kuulutuslaitteen ongelmat ovat kyllä kieltämättä kiusallisia ja erittäin valitettavia. Aiemminhan on jo JLF:llä kerrottu, että järjestelmätoimittaja on mennyt konkurssiin ja valitettavasti ilman toimittajaa on suljetun järjestelmän kanssa aika vähän tehtävissä. Muun muassa noita vyöhykekuulutuksia on yritetty saada korjattua ihan käsityönäkin, mutta huonolla menestyksellä.
Onneksi järjestelmä pääpiirteissään toimii sen verran hyvin, että joitakin ilmiselviä puutteita lukuunottamatta suurin osa kuulutuksista ja teksteistä tulee oikein.
Tähän liittyen on nyt kuitenkin jo valoa tunnelin päässä (eikä se ole vastaan tuleva juna), joten toivottavasti puutteet saadaan korjattua pikaisesti.
 
M300 kuulutuslaitteen ongelmat ovat kyllä kieltämättä kiusallisia ja erittäin valitettavia. Aiemminhan on jo JLF:llä kerrottu, että järjestelmätoimittaja on mennyt konkurssiin ja valitettavasti ilman toimittajaa on suljetun järjestelmän kanssa aika vähän tehtävissä. Muun muassa noita vyöhykekuulutuksia on yritetty saada korjattua ihan käsityönäkin, mutta huonolla menestyksellä.
Onneksi järjestelmä pääpiirteissään toimii sen verran hyvin, että joitakin ilmiselviä puutteita lukuunottamatta suurin osa kuulutuksista ja teksteistä tulee oikein.
Tähän liittyen on nyt kuitenkin jo valoa tunnelin päässä (eikä se ole vastaan tuleva juna), joten toivottavasti puutteet saadaan korjattua pikaisesti.

Oho, tuo tieto on mennyt minulta ohi. Onko sinulla mitään kertoa siitä, miten nuo laitteet ovat noin hankalia saada toimimaan? Näin maallikkona voisi kuvitella, että näyttöjen syöttämä teksti jossain tiedostomuodossa ja kuulutusten äänitiedostot isketään junien laitteisiin, ja ne näyttävät ja kuuluttavat ne, kuten on tiedostoihin koodattu (mutta näin ei selvästi ole :biggrin:). Esimerkiksi Itäkeskuksessa on joissain tapauksissa vanha teksti ja uusi kuulutus, joten jonnekin on vanhat tekstit jääneet kummittelemaan. Ja toinen ongelma taitaa olla se, että jokin merkkimäärärajoitus iskee vastaan pitkissä teksteissä. M100-sarjassa tämä taitaa olla ohitettu niin, että vaikka on yksi kuulutus, tulee tekstit parissa osassa. Esimerkiksi Itäkeskuksessa tulee suomen- ja ruotsinkieliset tekstit putkeen ja pienen tauon jälkeen englanninkielinen versio.

Millainen tämä valo mahtaa olla, vai onko vielä salaisuus?
 
Oho, tuo tieto on mennyt minulta ohi. Onko sinulla mitään kertoa siitä, miten nuo laitteet ovat noin hankalia saada toimimaan? Näin maallikkona voisi kuvitella, että näyttöjen syöttämä teksti jossain tiedostomuodossa ja kuulutusten äänitiedostot isketään junien laitteisiin, ja ne näyttävät ja kuuluttavat ne, kuten on tiedostoihin koodattu (mutta näin ei selvästi ole :biggrin:). Esimerkiksi Itäkeskuksessa on joissain tapauksissa vanha teksti ja uusi kuulutus, joten jonnekin on vanhat tekstit jääneet kummittelemaan. Ja toinen ongelma taitaa olla se, että jokin merkkimäärärajoitus iskee vastaan pitkissä teksteissä. M100-sarjassa tämä taitaa olla ohitettu niin, että vaikka on yksi kuulutus, tulee tekstit parissa osassa. Esimerkiksi Itäkeskuksessa tulee suomen- ja ruotsinkieliset tekstit putkeen ja pienen tauon jälkeen englanninkielinen versio.

Millainen tämä valo mahtaa olla, vai onko vielä salaisuus?

Reitit ovat tosiaan omissa tiedostoissaan, jotka muistaakseni ovat jotain XML:ää muistututtavaa sisällöltään ja jokaiselle mahdolliselle reitille kumpaankin suuntaan on oma tiedostonsa. Periaatteessa käsin muokkaaminen on siis mahdollista, mutta tiedostoissa on paljon sellaista tietoa, joka ei oikein aukea ilman dokumentaatiota ja käytännössä toimiva reittieditori onkin välttämätön. Vaikka siis HKL:ssä onkin taitavia bittinikkareita ja muita tietotekniikan osaajia, niin täydellisesti toimivaa lopputulosta ei saatu aikaan siinä ajassa minkä näitä resursseja pystyttiin tähän asiaan käyttämään.
Tämän tarkemmin en lähde järjestelmän vikoja julkisesti avaamaan. Mitään perustavanlaatuista ongelmaa järjestelmässä ei siis kuitenkaan ole ja korjailun tarve oli matkustajainformaatiojärjestelmille tyypillisesti täysin odotettua.

Konkurssiin ajautunut RUF Telematic oli osa RUF Groupia, joten kaikkea ei menetetty. Muun muassa varaosien saatavuus on onnistuttu varmistamaan ja kun konkurssista aiheutunut turbulenssi on hellittänyt, näyttää siltä, että ohjelmistotukikin saadaan ryhmittymän muilta osilta.
 
Reitit ovat tosiaan omissa tiedostoissaan, jotka muistaakseni ovat jotain XML:ää muistututtavaa sisällöltään ja jokaiselle mahdolliselle reitille kumpaankin suuntaan on oma tiedostonsa. Periaatteessa käsin muokkaaminen on siis mahdollista, mutta tiedostoissa on paljon sellaista tietoa, joka ei oikein aukea ilman dokumentaatiota ja käytännössä toimiva reittieditori onkin välttämätön. Vaikka siis HKL:ssä onkin taitavia bittinikkareita ja muita tietotekniikan osaajia, niin täydellisesti toimivaa lopputulosta ei saatu aikaan siinä ajassa minkä näitä resursseja pystyttiin tähän asiaan käyttämään.
Tämän tarkemmin en lähde järjestelmän vikoja julkisesti avaamaan. Mitään perustavanlaatuista ongelmaa järjestelmässä ei siis kuitenkaan ole ja korjailun tarve oli matkustajainformaatiojärjestelmille tyypillisesti täysin odotettua.

Konkurssiin ajautunut RUF Telematic oli osa RUF Groupia, joten kaikkea ei menetetty. Muun muassa varaosien saatavuus on onnistuttu varmistamaan ja kun konkurssista aiheutunut turbulenssi on hellittänyt, näyttää siltä, että ohjelmistotukikin saadaan ryhmittymän muilta osilta.

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta!

Toinen kysymys: M100-junien peruskorjaus :biggrin: Onko tähän kommentoida mitään? Myöhässä se on, mutta miksi?
 
Toinen kysymys: M100-junien peruskorjaus :biggrin: Onko tähän kommentoida mitään? Myöhässä se on, mutta miksi?

Syitä en osaa sanoa, mutta HKL:n mukaan ensimmäiset peruskorjatut vaunut ovat tänään tulleet liikenteeseen. Kesällä niiden kerrottiin aloittavan liikenteessä elokuussa, joten onhan siinä aika paljon viivästystä tullut. Tässä HKL:n video uusituista vaunuista.

Itseäkin kyllä kiinnostaisi kuulla viivästyksen syyt ja se, miten prosessi tästä etenee. Ja jos matkustatte vaunuilla, niin kertokaa toki myös, jos on jotain kiinnostavia havaintoja niistä. Itse en ole vielä niillä päässyt kulkemaan.
 
Tänään tuli asiasta HKL:n tiedote "Metrojunien peruskorjaus parantaa matkustusviihtyvyyttä". Tässä alkua:
HKL sanoi:
HKL peruskorjaa kaikki M100- ja M200-sarjan metrojunat. Peruskorjaukset on aloitettu M100-sarjan junista. Kaksi ensimmäistä metrojunaa on peruskorjattu, ja ne ovat palanneet matkustajaliikenteeseen maanantaina 23. marraskuuta.

Junien peruskorjaus parantaa matkustusviihtyvyyttä: matkustamon sisustusta uudistetaan ja juniin asennetaan led-valaistukset. M100-sarjan metrojuniin tulee lisää avointa tilaa, joka soveltuu muun muassa polkupyörien kuljettamiseen. Peruskorjauksessa päivitetään myös matkustajainformaatiojärjestelmä, pintakäsitellään kori ja uudistetaan M100-junien ohjaamot kokonaan ajopöytä mukaan lukien. Ajoergonomian parannus toteutetaan metrojunankuljettajien toiveiden ja tarpeiden pohjalta.

Myös M200-sarja siis peruskorjataan.
 
Takaisin
Ylös