Metrohavaintoja 2020

"Junien peruskorjaus parantaa matkustusviihtyvyyttä: matkustamon sisustusta uudistetaan ja juniin asennetaan led-valaistukset."
Nuohan ovat makuasioita. Todellisista matkustusmukavuutta parantavista ominaisuuksista voitaisiin mainita tuossa kohtaa ennemmin pistorasiat ja pyörä-/lastenvaunupaikat.
 
"Junien peruskorjaus parantaa matkustusviihtyvyyttä: matkustamon sisustusta uudistetaan ja juniin asennetaan led-valaistukset."
Nuohan ovat makuasioita. Todellisista matkustusmukavuutta parantavista ominaisuuksista voitaisiin mainita tuossa kohtaa ennemmin pistorasiat ja pyörä-/lastenvaunupaikat.

Nyt vertasit viihtyvyyttä ja mukavuutta. Näkisin, että visuaaliset seikat parantavat viihtyvyyttä ja mukavuus paranee sillä, että esim. puhelinta pystyy lataamaan ja pyörät tai lastenvaunut eivät tuki käytäviä jne. Jälkimmäinen toki osaltaan vaikuttaa myös esteettiseen kokonaisuuteen ja sitä kautta viihtyvyyteen.
Toisaalta, kuten mainitsit, nämä ovat ihan makuasioita. Itse pidän uudenväristä matkustamoa hieman liian kylmänä, vaikka seinien väri on sama kuin M300:ssa, joka ei tunnu kylmältä. Liekö sitten valaistus sävyltään hieman viileämpi vai vertaako silmä uutta vanhaan ruskeaan seinään.
 
Uusi matkustamo on minustakin vähän kylmä. Näkisin syynä valkoisten seinien sekä hyvin kylmän ja suhteellisen kirkkaan valaistuksen yhdistelmän. Olisiko valaistus voinut olla värilämpötilaltaan normaali ja hieman himmeämpi sekä seinät säilyttää vaaleanruskeina?
 
...ja pyörät tai lastenvaunut eivät tuki käytäviä...

Eikös tätä muuten auttaisi, jos vaunuihin olisi ulkopuolelle merkattu vaunujen ja pyörien kohta, kuten muissakin junasarjoissa? ;) Näin ei näyttänyt jostain syystä olevan.

Eilen pääsin matkustamaan ja ihan hyvältä vaikutti. Jossain vaiheessa jokin vaunu meni sähköttömäksi yhden pysähdyksen aikana suhinoista päätellen ja eräällä asemavälillä matkustamon valot kävivät kaksi kertaa pois päältä muutaman sekunnin ajan. Lisäksi pieninä huomioina; jokin outo sähköinen särinä oli 122:ssa ja ilmanvaihto tuntui olevan koko ajan kesämoodissa, ehkä siksi vaunussa olikin hieman viileää. Muuten kaikki tuntui toimivan kuten pitää (paitsi että Puotila on ruotsiksi Botby Gård, ei Botbygård!).
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tätä muuten auttaisi, jos vaunuihin olisi ulkopuolelle merkattu vaunujen ja pyörien kohta, kuten muissakin junasarjoissa? ;) Näin ei näyttänyt jostain syystä olevan.

Matkustajalle selkeintähän olisi ollut sijoittaa nuo samalla tavalla kuin M200 ja M300 junissa ja merkitä ne jo laiturille. Ohjaamon mylläämisen takia ilmeisesti oli helpointa tehdä vaunu- ja pyöräpaikat ohjaamon taakse.
 
Itsestäkin ainakin kuvissa ja videoilla matkustamo näyttää aika kylmältä, enkä noista valaisimista täysin innostu.

Jotenkin ehkä sen sijaan ajattelisin, että pyörä-/lastenvaunupaikan merkitseminen muiden vaunusarjojen tyylisesti näyttäisi ehkä junan keulassa vähän hassulta.

Lisäksi pieninä huomioina; jokin outo sähköinen särinä oli 122:ssa ja ilmanvaihto tuntui olevan koko ajan kesämoodissa, ehkä siksi vaunussa olikin hieman viileää.

Mitä tarkoitat ilmanvaihdon kesämoodilla? Eihän noissa ilmastointia ole ollut, eikä sitä niihin lisätty. Ilmatiet kyllä ilmeisesti nuohottiin ja suodattimet vaihdettiin. Että onko siinä kuitenkin jokin säätö vai onko noissa kuitenkin aina samanlainen ilmanvaihto? Ilmateiden huollon vuoksi ilma saattaisi vaihtua aiempaa paremmin ihan muuten vain.
 
Itsestäkin ainakin kuvissa ja videoilla matkustamo näyttää aika kylmältä, enkä noista valaisimista täysin innostu.

Jotenkin ehkä sen sijaan ajattelisin, että pyörä-/lastenvaunupaikan merkitseminen muiden vaunusarjojen tyylisesti näyttäisi ehkä junan keulassa vähän hassulta.



Mitä tarkoitat ilmanvaihdon kesämoodilla? Eihän noissa ilmastointia ole ollut, eikä sitä niihin lisätty. Ilmatiet kyllä ilmeisesti nuohottiin ja suodattimet vaihdettiin. Että onko siinä kuitenkin jokin säätö vai onko noissa kuitenkin aina samanlainen ilmanvaihto? Ilmateiden huollon vuoksi ilma saattaisi vaihtua aiempaa paremmin ihan muuten vain.

Itse taas ajattelen, että on vielä hämmentävämpää, että vanhoissa junissa tila on eri kohdassa kuin on totuttu, eikä sitä sitten edes merkitä mihinkään.

Ilmanvaihdon kesämoodilla tarkoitan sitä, kun M100-junat alkavat hurisemaan matkustamosta kovempaa, mikä johtuu ilmanvaihdon lisäämisestä. Eli ulkoa vaunun sisään tulevan ilman määrää lisätään puhaltimilla. Normaalisti tämä tapahtuu kesällä kuumalla säällä, mutta ainakin ko. vaunu työnsi viileää ilmaa matkustamoon koko matkan kohotetulla teholla.
 
Lisäksi pieninä huomioina; jokin outo sähköinen särinä oli 122:ssa

Vaunussa on ollut invertteri vaihtovirtaa tarvitseville laitteille ja sellainen voi siristä melko kuuluvastikin. Latauspistokkeita varten on voitu lisätä uusi taajuusmuuttaja, josta tietysti tulee sitten uutta äänimaailmaa.

Ilmanvaihdon kesämoodilla tarkoitan sitä, kun M100-junat alkavat hurisemaan matkustamosta kovempaa, mikä johtuu ilmanvaihdon lisäämisestä. Eli ulkoa vaunun sisään tulevan ilman määrää lisätään puhaltimilla. Normaalisti tämä tapahtuu kesällä kuumalla säällä, mutta ainakin ko. vaunu työnsi viileää ilmaa matkustamoon koko matkan kohotetulla teholla.

Lisäilmanvaihto on toteutettu kattopuhaltimilla, jotka lähtevät päälle kun matkustamon lämpötila nousee tarpeeksi. Normaali ilmanvaihtojärjestelmähän on vaunun alustassa ja puhaltaa ilman sisään penkkien etureunoista. Siinä ei muistaakseni ole tehon säätöä vaan puhallusvoimakkuus on vakio ja ilman lämpötila vain vaihtelee. Jos siis joka paikasta puhaltaa kylmää ja vaunussa on jo viileää, niin järjestelmä varmaan kaipaa pientä viilausta.
 
Matkustajalle selkeintähän olisi ollut sijoittaa nuo samalla tavalla kuin M200 ja M300 junissa ja merkitä ne jo laiturille. Ohjaamon mylläämisen takia ilmeisesti oli helpointa tehdä vaunu- ja pyöräpaikat ohjaamon taakse.

Nythän olisi vieläkin mahdollista saada yhtenäinen käytäntö ja poistaa penkit ohjaamoiden takaa kaikista junatyypeistä, jolloin säilytystilaa tulisi enemmän ja merkinnät saataisiin myös laitureille.
 
Tänään pääsin matkustamaan peruskorjatulla metrolla ja oli kyllä positiivinen yllätys. Tunnelma oli selvästi parempi kuin miltä vaunu kuvissa näytti, eikä harmaa värimaailma kovin pahasti häirinnyt Myös valaisimet näyttivät paremmilta kuin kuvissa.

Nyt kun linjatunnuksetkin (esim. M1) näkyvät linjakilvissä, onko M300-sarjaan suunniteltu linjakilpiä, joihin tuo linjatunnuskin mahtuisi?

Matkustajalle selkeintähän olisi ollut sijoittaa nuo samalla tavalla kuin M200 ja M300 junissa ja merkitä ne jo laiturille. Ohjaamon mylläämisen takia ilmeisesti oli helpointa tehdä vaunu- ja pyöräpaikat ohjaamon taakse.

Itsestä näytti siltä, että ohjaamoa olisi laajennettu kuljettajan puolelta, sillä seinä ei ollut enää suora, vaan toisella puolella ohjaamon ovea seinä oli syvemmällä ja toisen puolen ikkuna näytti kapeammalta. Varmaan siksi päädytty tuohon ratkaisuun, sillä tuolle laajennuksen puolelle ei olisi varmaan mahtunut penkkiparia vastakkain kuten ennen.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:00 ----------

Ja nyt kun katsoin ottamiani kuvia, niin hieman epätarkassa kuvassa näyttää myös siltä, että kuljettajan puoleinen ohjaamon ikkuna olisi kutistunut vähintään alapäästä jos ei myös leveydessä. Onkohan tähän muutokseen jotain syytä tiedossa?
 
Peruskorjatuissa junisss ainakin Vuosaareen tullessa, kun juna ei kuuluta kääntöraiteelle menosta, niin käytössä on vanha kuulutus ilman englantia. Kääntöraidekuulutus taas oli ainakin viimeeksi kuullessa uusi versio.
Lisäksi 113-114:ssä oli volyymit niin hiljaisella että hyväkuuloinenkin sai kyllä aika tarkkaan kuunnella, että sai selvää. Tunnelissa ei ollut mitään mahdollisuutta.
 
Tänään pääsin matkustamaan peruskorjatulla metrolla ja oli kyllä positiivinen yllätys. Tunnelma oli selvästi parempi kuin miltä vaunu kuvissa näytti, eikä harmaa värimaailma kovin pahasti häirinnyt Myös valaisimet näyttivät paremmilta kuin kuvissa.

Nyt kun linjatunnuksetkin (esim. M1) näkyvät linjakilvissä, onko M300-sarjaan suunniteltu linjakilpiä, joihin tuo linjatunnuskin mahtuisi?

Optiojuniin mietittiin isompia kilpiä, mutta hinta ja junien yhdenmukaisuus johtivat vastaaviin kilpiin kuin varsinaisessa sarjassa. Kilvet tullaan kuitenkin liittämään junan matkustajainformaatiojärjestelmään, eli myös takapäässä kilpi toimii.


Itsestä näytti siltä, että ohjaamoa olisi laajennettu kuljettajan puolelta, sillä seinä ei ollut enää suora, vaan toisella puolella ohjaamon ovea seinä oli syvemmällä ja toisen puolen ikkuna näytti kapeammalta. Varmaan siksi päädytty tuohon ratkaisuun, sillä tuolle laajennuksen puolelle ei olisi varmaan mahtunut penkkiparia vastakkain kuten ennen.

Ajopöytää on syvennetty, eli kuljettaja on siirtynyt vähän taaksepäin ja kuljettajan istuimelle on tarvittu muutenkin hieman lisää tilaa. Ohjaamoa on siis tosiaan laajennettu.

Ja nyt kun katsoin ottamiani kuvia, niin hieman epätarkassa kuvassa näyttää myös siltä, että kuljettajan puoleinen ohjaamon ikkuna olisi kutistunut vähintään alapäästä jos ei myös leveydessä. Onkohan tähän muutokseen jotain syytä tiedossa?

En nyt tarkalleen muista miksi näin on, mutta muistelen, että ajopöytä tulee osittain ikkunan kohdalle ja siksi ikkunan alareunaa on pitänyt nostaa hieman ylemmäs.
 
Havainto eiliseltä: junaan 306 on jo asennettu pistorasiat. Peruskorjatuista M100-junista poiketen pistorasiat olivat vaunujen liikkumisrajoitepaikkojen luona, siis siinä, missä penkit ovat sivuttain.
 
Optiojuniin mietittiin isompia kilpiä, mutta hinta ja junien yhdenmukaisuus johtivat vastaaviin kilpiin kuin varsinaisessa sarjassa. Kilvet tullaan kuitenkin liittämään junan matkustajainformaatiojärjestelmään, eli myös takapäässä kilpi toimii.

Tämä on kyllä outo päätös. M300-junat ovat vanhempien junien peruskorjauksen jälkeen ainoita kulkuvälineitä HSL-alueella, Suomenlinnan lauttaa lukuunottamatta, jotka eivät kykene esittämään ulkopuolella linjatunnusta, jotka on kuitenkin metroihinkin haluttu tuoda. Luulisi, että niitä haluttaisiin myös viestiä matkustajille.

Muutenkin se, että ulkoisen matkustajainformaation määrässä 10-metrinen bussi voittaa ylivoimaisesti 90-metrisen metrojunan, on vähän huvittavaa.
 
Takaisin
Ylös