Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/49

Viestiketju: Metrohavaintoja 2020

  1. #31
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    984

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    "Junien peruskorjaus parantaa matkustusviihtyvyyttä: matkustamon sisustusta uudistetaan ja juniin asennetaan led-valaistukset."
    Nuohan ovat makuasioita. Todellisista matkustusmukavuutta parantavista ominaisuuksista voitaisiin mainita tuossa kohtaa ennemmin pistorasiat ja pyörä-/lastenvaunupaikat.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    "Junien peruskorjaus parantaa matkustusviihtyvyyttä: matkustamon sisustusta uudistetaan ja juniin asennetaan led-valaistukset."
    Nuohan ovat makuasioita. Todellisista matkustusmukavuutta parantavista ominaisuuksista voitaisiin mainita tuossa kohtaa ennemmin pistorasiat ja pyörä-/lastenvaunupaikat.
    Nyt vertasit viihtyvyyttä ja mukavuutta. Näkisin, että visuaaliset seikat parantavat viihtyvyyttä ja mukavuus paranee sillä, että esim. puhelinta pystyy lataamaan ja pyörät tai lastenvaunut eivät tuki käytäviä jne. Jälkimmäinen toki osaltaan vaikuttaa myös esteettiseen kokonaisuuteen ja sitä kautta viihtyvyyteen.
    Toisaalta, kuten mainitsit, nämä ovat ihan makuasioita. Itse pidän uudenväristä matkustamoa hieman liian kylmänä, vaikka seinien väri on sama kuin M300:ssa, joka ei tunnu kylmältä. Liekö sitten valaistus sävyltään hieman viileämpi vai vertaako silmä uutta vanhaan ruskeaan seinään.

  3. #33

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    718

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Uusi matkustamo on minustakin vähän kylmä. Näkisin syynä valkoisten seinien sekä hyvin kylmän ja suhteellisen kirkkaan valaistuksen yhdistelmän. Olisiko valaistus voinut olla värilämpötilaltaan normaali ja hieman himmeämpi sekä seinät säilyttää vaaleanruskeina?

  4. #34
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    376

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    ...ja pyörät tai lastenvaunut eivät tuki käytäviä...
    Eikös tätä muuten auttaisi, jos vaunuihin olisi ulkopuolelle merkattu vaunujen ja pyörien kohta, kuten muissakin junasarjoissa? Näin ei näyttänyt jostain syystä olevan.

    Eilen pääsin matkustamaan ja ihan hyvältä vaikutti. Jossain vaiheessa jokin vaunu meni sähköttömäksi yhden pysähdyksen aikana suhinoista päätellen ja eräällä asemavälillä matkustamon valot kävivät kaksi kertaa pois päältä muutaman sekunnin ajan. Lisäksi pieninä huomioina; jokin outo sähköinen särinä oli 122:ssa ja ilmanvaihto tuntui olevan koko ajan kesämoodissa, ehkä siksi vaunussa olikin hieman viileää. Muuten kaikki tuntui toimivan kuten pitää (paitsi että Puotila on ruotsiksi Botby Gård, ei Botbygård!).
    Viimeisin muokkaaja APH; 24.11.2020 kello 11:10.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Eikös tätä muuten auttaisi, jos vaunuihin olisi ulkopuolelle merkattu vaunujen ja pyörien kohta, kuten muissakin junasarjoissa? Näin ei näyttänyt jostain syystä olevan.
    Matkustajalle selkeintähän olisi ollut sijoittaa nuo samalla tavalla kuin M200 ja M300 junissa ja merkitä ne jo laiturille. Ohjaamon mylläämisen takia ilmeisesti oli helpointa tehdä vaunu- ja pyöräpaikat ohjaamon taakse.

  6. #36
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    140

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Itsestäkin ainakin kuvissa ja videoilla matkustamo näyttää aika kylmältä, enkä noista valaisimista täysin innostu.

    Jotenkin ehkä sen sijaan ajattelisin, että pyörä-/lastenvaunupaikan merkitseminen muiden vaunusarjojen tyylisesti näyttäisi ehkä junan keulassa vähän hassulta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Lisäksi pieninä huomioina; jokin outo sähköinen särinä oli 122:ssa ja ilmanvaihto tuntui olevan koko ajan kesämoodissa, ehkä siksi vaunussa olikin hieman viileää.
    Mitä tarkoitat ilmanvaihdon kesämoodilla? Eihän noissa ilmastointia ole ollut, eikä sitä niihin lisätty. Ilmatiet kyllä ilmeisesti nuohottiin ja suodattimet vaihdettiin. Että onko siinä kuitenkin jokin säätö vai onko noissa kuitenkin aina samanlainen ilmanvaihto? Ilmateiden huollon vuoksi ilma saattaisi vaihtua aiempaa paremmin ihan muuten vain.

  7. #37
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    376

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Itsestäkin ainakin kuvissa ja videoilla matkustamo näyttää aika kylmältä, enkä noista valaisimista täysin innostu.

    Jotenkin ehkä sen sijaan ajattelisin, että pyörä-/lastenvaunupaikan merkitseminen muiden vaunusarjojen tyylisesti näyttäisi ehkä junan keulassa vähän hassulta.



    Mitä tarkoitat ilmanvaihdon kesämoodilla? Eihän noissa ilmastointia ole ollut, eikä sitä niihin lisätty. Ilmatiet kyllä ilmeisesti nuohottiin ja suodattimet vaihdettiin. Että onko siinä kuitenkin jokin säätö vai onko noissa kuitenkin aina samanlainen ilmanvaihto? Ilmateiden huollon vuoksi ilma saattaisi vaihtua aiempaa paremmin ihan muuten vain.
    Itse taas ajattelen, että on vielä hämmentävämpää, että vanhoissa junissa tila on eri kohdassa kuin on totuttu, eikä sitä sitten edes merkitä mihinkään.

    Ilmanvaihdon kesämoodilla tarkoitan sitä, kun M100-junat alkavat hurisemaan matkustamosta kovempaa, mikä johtuu ilmanvaihdon lisäämisestä. Eli ulkoa vaunun sisään tulevan ilman määrää lisätään puhaltimilla. Normaalisti tämä tapahtuu kesällä kuumalla säällä, mutta ainakin ko. vaunu työnsi viileää ilmaa matkustamoon koko matkan kohotetulla teholla.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Lisäksi pieninä huomioina; jokin outo sähköinen särinä oli 122:ssa
    Vaunussa on ollut invertteri vaihtovirtaa tarvitseville laitteille ja sellainen voi siristä melko kuuluvastikin. Latauspistokkeita varten on voitu lisätä uusi taajuusmuuttaja, josta tietysti tulee sitten uutta äänimaailmaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Ilmanvaihdon kesämoodilla tarkoitan sitä, kun M100-junat alkavat hurisemaan matkustamosta kovempaa, mikä johtuu ilmanvaihdon lisäämisestä. Eli ulkoa vaunun sisään tulevan ilman määrää lisätään puhaltimilla. Normaalisti tämä tapahtuu kesällä kuumalla säällä, mutta ainakin ko. vaunu työnsi viileää ilmaa matkustamoon koko matkan kohotetulla teholla.
    Lisäilmanvaihto on toteutettu kattopuhaltimilla, jotka lähtevät päälle kun matkustamon lämpötila nousee tarpeeksi. Normaali ilmanvaihtojärjestelmähän on vaunun alustassa ja puhaltaa ilman sisään penkkien etureunoista. Siinä ei muistaakseni ole tehon säätöä vaan puhallusvoimakkuus on vakio ja ilman lämpötila vain vaihtelee. Jos siis joka paikasta puhaltaa kylmää ja vaunussa on jo viileää, niin järjestelmä varmaan kaipaa pientä viilausta.

  9. #39

    Liittynyt
    02.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    59

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Matkustajalle selkeintähän olisi ollut sijoittaa nuo samalla tavalla kuin M200 ja M300 junissa ja merkitä ne jo laiturille. Ohjaamon mylläämisen takia ilmeisesti oli helpointa tehdä vaunu- ja pyöräpaikat ohjaamon taakse.
    Nythän olisi vieläkin mahdollista saada yhtenäinen käytäntö ja poistaa penkit ohjaamoiden takaa kaikista junatyypeistä, jolloin säilytystilaa tulisi enemmän ja merkinnät saataisiin myös laitureille.

  10. #40
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    140

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Tänään pääsin matkustamaan peruskorjatulla metrolla ja oli kyllä positiivinen yllätys. Tunnelma oli selvästi parempi kuin miltä vaunu kuvissa näytti, eikä harmaa värimaailma kovin pahasti häirinnyt Myös valaisimet näyttivät paremmilta kuin kuvissa.

    Nyt kun linjatunnuksetkin (esim. M1) näkyvät linjakilvissä, onko M300-sarjaan suunniteltu linjakilpiä, joihin tuo linjatunnuskin mahtuisi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Matkustajalle selkeintähän olisi ollut sijoittaa nuo samalla tavalla kuin M200 ja M300 junissa ja merkitä ne jo laiturille. Ohjaamon mylläämisen takia ilmeisesti oli helpointa tehdä vaunu- ja pyöräpaikat ohjaamon taakse.
    Itsestä näytti siltä, että ohjaamoa olisi laajennettu kuljettajan puolelta, sillä seinä ei ollut enää suora, vaan toisella puolella ohjaamon ovea seinä oli syvemmällä ja toisen puolen ikkuna näytti kapeammalta. Varmaan siksi päädytty tuohon ratkaisuun, sillä tuolle laajennuksen puolelle ei olisi varmaan mahtunut penkkiparia vastakkain kuten ennen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:00 ----------

    Ja nyt kun katsoin ottamiani kuvia, niin hieman epätarkassa kuvassa näyttää myös siltä, että kuljettajan puoleinen ohjaamon ikkuna olisi kutistunut vähintään alapäästä jos ei myös leveydessä. Onkohan tähän muutokseen jotain syytä tiedossa?

  11. #41
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    376

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Peruskorjatuissa junisss ainakin Vuosaareen tullessa, kun juna ei kuuluta kääntöraiteelle menosta, niin käytössä on vanha kuulutus ilman englantia. Kääntöraidekuulutus taas oli ainakin viimeeksi kuullessa uusi versio.
    Lisäksi 113-114:ssä oli volyymit niin hiljaisella että hyväkuuloinenkin sai kyllä aika tarkkaan kuunnella, että sai selvää. Tunnelissa ei ollut mitään mahdollisuutta.

  12. #42
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Tänään pääsin matkustamaan peruskorjatulla metrolla ja oli kyllä positiivinen yllätys. Tunnelma oli selvästi parempi kuin miltä vaunu kuvissa näytti, eikä harmaa värimaailma kovin pahasti häirinnyt Myös valaisimet näyttivät paremmilta kuin kuvissa.

    Nyt kun linjatunnuksetkin (esim. M1) näkyvät linjakilvissä, onko M300-sarjaan suunniteltu linjakilpiä, joihin tuo linjatunnuskin mahtuisi?
    Optiojuniin mietittiin isompia kilpiä, mutta hinta ja junien yhdenmukaisuus johtivat vastaaviin kilpiin kuin varsinaisessa sarjassa. Kilvet tullaan kuitenkin liittämään junan matkustajainformaatiojärjestelmään, eli myös takapäässä kilpi toimii.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Itsestä näytti siltä, että ohjaamoa olisi laajennettu kuljettajan puolelta, sillä seinä ei ollut enää suora, vaan toisella puolella ohjaamon ovea seinä oli syvemmällä ja toisen puolen ikkuna näytti kapeammalta. Varmaan siksi päädytty tuohon ratkaisuun, sillä tuolle laajennuksen puolelle ei olisi varmaan mahtunut penkkiparia vastakkain kuten ennen.
    Ajopöytää on syvennetty, eli kuljettaja on siirtynyt vähän taaksepäin ja kuljettajan istuimelle on tarvittu muutenkin hieman lisää tilaa. Ohjaamoa on siis tosiaan laajennettu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Ja nyt kun katsoin ottamiani kuvia, niin hieman epätarkassa kuvassa näyttää myös siltä, että kuljettajan puoleinen ohjaamon ikkuna olisi kutistunut vähintään alapäästä jos ei myös leveydessä. Onkohan tähän muutokseen jotain syytä tiedossa?
    En nyt tarkalleen muista miksi näin on, mutta muistelen, että ajopöytä tulee osittain ikkunan kohdalle ja siksi ikkunan alareunaa on pitänyt nostaa hieman ylemmäs.

  13. #43
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    376

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Havainto eiliseltä: junaan 306 on jo asennettu pistorasiat. Peruskorjatuista M100-junista poiketen pistorasiat olivat vaunujen liikkumisrajoitepaikkojen luona, siis siinä, missä penkit ovat sivuttain.

  14. #44
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Havainto eiliseltä: junaan 306 on jo asennettu pistorasiat. Peruskorjatuista M100-junista poiketen pistorasiat olivat vaunujen liikkumisrajoitepaikkojen luona, siis siinä, missä penkit ovat sivuttain.
    Pistorasiat on asennettu myös junaan 307 ja ensi viikon alussa valmistuu 319.

  15. #45
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    376

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Optiojuniin mietittiin isompia kilpiä, mutta hinta ja junien yhdenmukaisuus johtivat vastaaviin kilpiin kuin varsinaisessa sarjassa. Kilvet tullaan kuitenkin liittämään junan matkustajainformaatiojärjestelmään, eli myös takapäässä kilpi toimii.
    Tämä on kyllä outo päätös. M300-junat ovat vanhempien junien peruskorjauksen jälkeen ainoita kulkuvälineitä HSL-alueella, Suomenlinnan lauttaa lukuunottamatta, jotka eivät kykene esittämään ulkopuolella linjatunnusta, jotka on kuitenkin metroihinkin haluttu tuoda. Luulisi, että niitä haluttaisiin myös viestiä matkustajille.

    Muutenkin se, että ulkoisen matkustajainformaation määrässä 10-metrinen bussi voittaa ylivoimaisesti 90-metrisen metrojunan, on vähän huvittavaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2019
    kirjoittanut EVhki foorumissa Metrot
    Vastauksia: 82
    Viimeisin viesti: 26.12.2019, 02:17
  2. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 18:11
  3. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 08:05
  4. Metrohavaintoja 2012
    kirjoittanut aki foorumissa Metrot
    Vastauksia: 140
    Viimeisin viesti: 28.12.2012, 17:22
  5. Metrohavaintoja 2011
    kirjoittanut zige94 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 101
    Viimeisin viesti: 03.01.2012, 19:44

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •