Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-49/49

Viestiketju: Metrohavaintoja 2020

  1. #46
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    288

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Tämä on kyllä outo päätös. M300-junat ovat vanhempien junien peruskorjauksen jälkeen ainoita kulkuvälineitä HSL-alueella, Suomenlinnan lauttaa lukuunottamatta, jotka eivät kykene esittämään ulkopuolella linjatunnusta, jotka on kuitenkin metroihinkin haluttu tuoda. Luulisi, että niitä haluttaisiin myös viestiä matkustajille.
    Parhaat erottuvat joukosta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Muutenkin se, että ulkoisen matkustajainformaation määrässä 10-metrinen bussi voittaa ylivoimaisesti 90-metrisen metrojunan, on vähän huvittavaa.
    Omasta mielestäni isompi kilpi olisi ollut paljon selkeämpi ja visuaalisestikin tasapainoisemman näköinen. Tarjous leveästä kilvestä (ja sivukilvistäkin muuten) pyydettiin, mutta tekninen ratkaisu junassa, jossa ei ole varauduttu tällaiseen, olisi ollut kuitenkin aivan liian kallis ja lopulta päädyttiin sarjajunien kanssa ulkoisesti samanlaiseen järjestelmään. Itse en ole ollut päättävässä asemassa, kun tästä on neuvoteltu, mutta kyllä päätös kaikesta huolimatta on ollut perusteltu.
    En kuitenkaan itse koe, että pelkän linjatunnuksen puuttuminen metrosta veisi bussin ylivoimaiseen johtoon informaation määrässä. Linjatunnushan on käytännössä ilman kontekstia vain täysin epäinformatiivinen numero tai kirjain-numeroyhdistelmä. Metroissa on matkustajille näkyvänä käytännön linjatunnuksena toiminut ennen pelkkä selväkielinen pääteaseman nimi. Toki niitä numerotunnuksiakin on ollut olemassa taustajärjestelmiä varten, mutta informaatiota ei ole perustettu niiden varaan. Kuinka moni tavallinen matkustaja edes tuntee metron linjatunnuksia tai osaisi valita junan niiden perusteella? Periaatteessa ulkoiseksi informaatioksi riittäisi pelkät laiturinäytöt eikä juna kaipaisi yhtään ulkonäyttöä (kuten ajateltiin automaatin kanssa laiturinäyttöjen takia tapahtuvan). On kuitenkin ihan ymmärrettävää, että matkustaja luottaa enemmän junassa lukevaan tekstiin kuin junasta fyysisesti irralisen näytön informaatioon. Tarkoitushan on matkustajaa junalla eikä laiturinäytöllä. Tämä siis siitäkin huolimatta, että junassa oleva näyttö on potentiaalisesti erehtyvän ihmisen ohjaama ja todennäköisemmin laiturinäyttö on oikeassa, koska se välittää junan reitin konkreettisesti määrittävän järjestelmän tuottamaa informaatiota.

    Mainitaan nyt vielä, että en siis ole yhtään sitä vastaan, että linjatunnusta näytetään myös metrojunissa. Sen puuttuminen tuskin kuitenkaan saa ketään eksymään metroverkkoon tai juuri ketään siirtymään mieluummin esim. bussiin eikä se ainakaan minulle anna mitään lisäarvoa. Bussiessa linjanumeron tuoma lisäarvo itselleni on ainoastaan se, että suurempana numeron näkee jo kauempaa ja bussin voi pysäyttää ajoissa. Metroa ei tarvitse pysäyttää ja pääteaseman nimen ehtii varmistaa monesta paikasta vielä junan pysähtymisen jälkeenkin.
    Linjatunnukset ovat M300 junissakin olleet ihan jo tehtaalta lähtiessä ohjelmoituna reitteihin. Käyttöön ne saatiin tietysti vasta otettaessa Länsimetron reitit käyttöön, vaikka tunnuksia ei näytetäkään kuin sisänäytöillä asemalla seistessä. Ei ideaaliratkaisu, mutta käytettävissä oleva mahdollisuus jakaa informaatiota matkustajille on haluttu hyödyntää.
    Optiojuniin yritetään saada linjatunnus näkymään ulkokilvissäkin, vaikka se ei pääteasematekstin kanssa samalle ruudulle samaan aikaan sovikaan. Jos järjestelmä joustaa riittävästi ja lopputuloksesta saadaan toimiva, voidaan linjatunnusta ja pääteasemaa näyttää vuorotellen. Tämä ei tietenkään ole yhtä elegantti ratkaisu kuin suurella näytöllä molempien näyttäminen koko ajan. Toivotaan, että sillä saataisiin edes vähän kurottua bussien ylivoimaista informaatioetumatkaa kiinni ja tuotua M300:a lähemmäs nykyaikaa odotellessa isompia rahoja ja näyttöjä.

  2. #47
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3864

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Tämä on kyllä outo päätös. M300-junat ovat vanhempien junien peruskorjauksen jälkeen ainoita kulkuvälineitä HSL-alueella, Suomenlinnan lauttaa lukuunottamatta, jotka eivät kykene esittämään ulkopuolella linjatunnusta, jotka on kuitenkin metroihinkin haluttu tuoda. Luulisi, että niitä haluttaisiin myös viestiä matkustajille.

    Muutenkin se, että ulkoisen matkustajainformaation määrässä 10-metrinen bussi voittaa ylivoimaisesti 90-metrisen metrojunan, on vähän huvittavaa.
    Olen täsmälleen samaa mieltä.

    Jatkossa sitten osassa junista näkyy linjatunnus ja osassa ei.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #48
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2004

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Sitä linjatunnusta ei tarvita yhden radan järjestelmässä mihinkään. Kun junassa ja laiturilla lukee Matinkylä tai Tapiola, niin kertoo selvästi mihin asti juna menee. Jos junan edessä vilkkuu vuorotellen linjatunnusta ja pääteasemaa, niin sehän ei ole muuta kuin informaation vaikeammaksi tekemistä. Bussien sisällä vilkuu Stop vuorotellen muun informaation kanssa, eikä kokemus ole miellyttävää. Punainen yhtäjaksoinen Stop-valo pitäisi olla jokaisessa bussissa.

    Metron informaatio on siis kaikista joukkoliikennevälineistä paras.
    Kun joskus metrolinja Töölön kautta Pasilaan jne aukeaa, niin siinä yhteydessä on luontevaa alkaa puhua linjatunnuksista.

  4. #49

    Liittynyt
    18.06.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    48

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2020

    Mikä fontti M100-junien sisänäytöissä on, ja mitenköhän siihen on mahdettu päätyä? Muutaman matkan kokemuksella se vaikuttaa yllättävän vaikealukuiselta verrattuna Articien sisänäyttöjen perus-sans-serif-fonttiin.




    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Periaatteessa ulkoiseksi informaatioksi riittäisi pelkät laiturinäytöt eikä juna kaipaisi yhtään ulkonäyttöä (kuten ajateltiin automaatin kanssa laiturinäyttöjen takia tapahtuvan). On kuitenkin ihan ymmärrettävää, että matkustaja luottaa enemmän junassa lukevaan tekstiin kuin junasta fyysisesti irralisen näytön informaatioon. Tarkoitushan on matkustajaa junalla eikä laiturinäytöllä. Tämä siis siitäkin huolimatta, että junassa oleva näyttö on potentiaalisesti erehtyvän ihmisen ohjaama ja todennäköisemmin laiturinäyttö on oikeassa, koska se välittää junan reitin konkreettisesti määrittävän järjestelmän tuottamaa informaatiota.
    Siemens-aika opetti erityisesti Itäkeskuksesta itään päin meneville kantapään kautta että vain ja ainoastaan junan näyttöön voi luottaa.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2019
    kirjoittanut EVhki foorumissa Metrot
    Vastauksia: 82
    Viimeisin viesti: 26.12.2019, 01:17
  2. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 17:11
  3. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 07:05
  4. Metrohavaintoja 2012
    kirjoittanut aki foorumissa Metrot
    Vastauksia: 140
    Viimeisin viesti: 28.12.2012, 16:22
  5. Metrohavaintoja 2011
    kirjoittanut zige94 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 101
    Viimeisin viesti: 03.01.2012, 18:44

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •