Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Maanalainen rautatie, jota meillä nimitetään metroksi, viettää tänään syntymäpäivää. Maailman ensimmäinen maanalainen avattiin 10.1.1863 Lontoossa. The Metropolitan Railwaysta kaikki siis sai alkunsa.
Metropolitan ajoi aluksi höyryveturein. Savun ja höyryn haittojen vähentämiseksi rata oli vain osittain katetettu. 1864 radalle saatiin tankkivetureita, joiden poistohöyry johdettiin vesitankkeihin. Yksi tällainen vetrui, nro 23 vuodelta 1866 on säilynyt ja on esillä London Transport Museumin näyttelyssä Lontoon Covent Gardenilla. Nämä veturit olivat käytössä sähköistykseen 1905 asti.
Metro kehittyi 1800 luvulla siten, että sähkö saatiin käyttöön 1890 City & South London Railwaylla. Juna koostui sähköveturista ja kolmesta ikkunattomasta vaunusta, joissa kussakin oli 33 matkustajapaikkaa. Ikkunoita ei pidetty tarpeellisena, koska tunnelissahan ei ole mitään nähtävää.
Metron synnyinkaupungissa Lontoossa nähtiin moottorivaunuja ensi kerran vasta 1903 Waterloo & City Linella, jonka junat perustuivat amerikkalaisen Frank J. Spraguen tekniikkaan. Se oli kuitenkin Euroopassa jo vanhanaikaista, sillä Budapestin Földalatti vasut oli aloittanut liikenteen moottorivaunuilla jo 1896.
Euroopan metroinnostus jatkui vuosisadan vaihteessa ja sähkötekniikan vauhdittamana. Pariisi avasi metronsa 1900 ja Berliini 1904.
Korkealattiaisen moottorivaunukaluston käyttöönoton jälkeen metroissa ei mitään merkittävää kehitystä olekaan tapahtunut. Materiaalit, komponentit ja valmistustekniikka ovat kehittyneet, mutta perusratkaisu on ollut sama jo yli 100 vuotta. Ja itse maanalaisen rautatien idea siis on nyt 143-vuotias.
Antero
Metropolitan ajoi aluksi höyryveturein. Savun ja höyryn haittojen vähentämiseksi rata oli vain osittain katetettu. 1864 radalle saatiin tankkivetureita, joiden poistohöyry johdettiin vesitankkeihin. Yksi tällainen vetrui, nro 23 vuodelta 1866 on säilynyt ja on esillä London Transport Museumin näyttelyssä Lontoon Covent Gardenilla. Nämä veturit olivat käytössä sähköistykseen 1905 asti.
Metro kehittyi 1800 luvulla siten, että sähkö saatiin käyttöön 1890 City & South London Railwaylla. Juna koostui sähköveturista ja kolmesta ikkunattomasta vaunusta, joissa kussakin oli 33 matkustajapaikkaa. Ikkunoita ei pidetty tarpeellisena, koska tunnelissahan ei ole mitään nähtävää.
Metron synnyinkaupungissa Lontoossa nähtiin moottorivaunuja ensi kerran vasta 1903 Waterloo & City Linella, jonka junat perustuivat amerikkalaisen Frank J. Spraguen tekniikkaan. Se oli kuitenkin Euroopassa jo vanhanaikaista, sillä Budapestin Földalatti vasut oli aloittanut liikenteen moottorivaunuilla jo 1896.
Euroopan metroinnostus jatkui vuosisadan vaihteessa ja sähkötekniikan vauhdittamana. Pariisi avasi metronsa 1900 ja Berliini 1904.
Korkealattiaisen moottorivaunukaluston käyttöönoton jälkeen metroissa ei mitään merkittävää kehitystä olekaan tapahtunut. Materiaalit, komponentit ja valmistustekniikka ovat kehittyneet, mutta perusratkaisu on ollut sama jo yli 100 vuotta. Ja itse maanalaisen rautatien idea siis on nyt 143-vuotias.
Antero