Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

  1. #1
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Se, mitä nimität raskaan raideliikenteen verkoksi, ei ole ollenkaan samaa kuin Helsingin metro tai lähijunat. Se on lähinnä Stadtbahnia, jos eurooppalaista vertailua haetaan. Vaunujen leveys 2,6 m, laituri on kyllä korkea, mutta raideleveys 1067 tai 1435 mm. Käytössä sekä ilmajohto että sivukisko. Sisältä kaikki ovat samanlaisia.
    Taikasana on ilmajohto ja saksisanka.

    Vaunut.orgissa on hiljattain ollut esillä muutama kuva metron koejunasta matkustajaliikenteessä vuodelta 1975. Kuvien yhteydessä tuli kommenteissa esille "uusi havainto", että metrolla on nähtävästi ollut tuolloin käytössä sekarunko eli pehmeä sinipenkkinen (sekä siis tuuletusikkunallinen) M2 + pehmeä oranssipenkkinen (umpi-ikkunainen) M3. M1 paloi kelvottomaksi v. 1973. Ilmeisesti M4 on sitten laitettu sivuraiteelle huilimaan. Junarungothan ovat alun perin M1+M2, M3+M4 ja M5+M6. Viimeksi mainittu oli kovamuovinen oranssipenkkijuna eli nykyjunan penkkiproto.

    Koetin etsiä joitain kuvia kirjahyllyssä lojuvista Metrotoimiston sen aikaisista toimintakertomuksista, vaan en kyllä sekajunakuvaa (eri sisustusjärjestelmä ja tuuletusikkunat) M2+M3 löytänyt. Osui vain silmiini muutama nyt tänäpäivänä sykähdyttävä lause, jotka on tullut tietenkin jo muinoin luettua. Vaan laitetaan ne nyt muistin aikana muillekin tässä esille!

    Helsingin kaupungin Metrotoimiston vuoden 1975 toimintakertomuksesta:

    "Virtakiskolaitoksen suunnittelu saatiin päätökseen varikkoa lukuunottamatta. Varikolla luovuttiin ilmajohdinjärjestelmästä ja siirryttiin virtakiskoon radan sivussa."

    "Automaattisen liikenteenohjausjärjestelmän suunnittelua jatkettiin."

    Oli siis käytännössä tuohon asti ollut olemassa visio kattovirroitinsysteemistä, tosin käyttökohteena vain Roihupellon varikon ratapiha. Automaattiajo oli myös vielä ajatuksena.

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    M1 paloi kelvottomaksi v. 1973.
    Onko lainkaan selvinnyt mikä sen tulipalon aiheutti?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Oli siis käytännössä tuohon asti ollut olemassa visio kattovirroitinsysteemistä, tosin käyttökohteena vain Roihupellon varikon ratapiha. Automaattiajo oli myös vielä ajatuksena.
    Mitä etuja sillä pelkästään varikon kattavalla kattovirroitinsysteemillä olisi saavuttanut? Onko sellaista muualla käytössä?

    t. Rainer

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Mitä etuja sillä pelkästään varikon kattavalla kattovirroitinsysteemillä olisi saavuttanut?
    Ratapiha olisi esteetön esim. huoltomiesten kävelemiseen raiteiden poikki niin kuin on VR:n sähköjunavarikolla Ilmalassa tai HKL:n raitiovaunuhallissa Koskelassa.

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Vaunut.orgissa on hiljattain ollut esillä muutama kuva metron koejunasta matkustajaliikenteessä vuodelta 1975. Kuvien yhteydessä tuli kommenteissa esille "uusi havainto", että metrolla on nähtävästi ollut tuolloin käytössä sekarunko eli pehmeä sinipenkkinen (sekä siis tuuletusikkunallinen) M2 + pehmeä oranssipenkkinen (umpi-ikkunainen) M3. M1 paloi kelvottomaksi v. 1973. Ilmeisesti M4 on sitten laitettu sivuraiteelle huilimaan. Junarungothan ovat alun perin M1+M2, M3+M4 ja M5+M6. Viimeksi mainittu oli kovamuovinen oranssipenkkijuna eli nykyjunan penkkiproto.
    Katselin tuossa vanhoka kuvia M3-M4:n romuttamolle viennistä ja M5-M6:sta, joka vielä oli metrovarikolla kun SRS siellä kerran vieraili. Näissä kuvissa ei näkynyt tuuletusikkunoita.
    Että ilmeisesti tuollainen sekarunko on täytynyt olla jossain vaiheessa.
    Vai olisivatko vaihtaneet tuuletusikkunat pois ennen romutusta.
    SRS:n sivuilta löytyy kuva tunneliprofiilin mittausvaunusta M2. Siinä on tuuletusikkunat.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 18.01.2007 kello 12:10.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Että ilmeisesti tuollainen sekarunko on täytynyt olla jossain vaiheessa.
    Vai olisivatko vaihtaneet tuuletusikkunat pois ennen romutusta.
    Näyttää varsin ilmeiseltä, että M1:n palon jälkeen liikenteessä on ollut sekarunkokin (M2+M3) jossain vaiheessa. M2:n päädyttyä mittausvaunuksi M3 lienee kytketty takaisin M4:n kanssa sellaiseksi pariksi, joksi ne oli alkujaankin tarkoitettu. Minullakin on 1980-luvulta sellaisia kuvia, joissa näkyy vaunupari M3+M4 ja junan kaikki sivuikkunat ovat "umpilasia" ilman tuuletusosaa.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Vs: Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Taikasana on ilmajohto ja saksisanka.
    Entäs ilmajohdon kaveriksi lyyra-, yksipolvi- tai tankovirroitin?
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  7. #7
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Automaattimetro, ilmajohto ja saksisanka

    Tuo automaattimetro ei oikein hyvältä kuulosta. Tulee mieleen tilanne lauantailta Rautatietorin kuilusta, jossa iäkäs mies putosi kahden metrovaunun väliin, jolloin koko metroliikenne pysähtyi. Samaisesta tilanteesta oli kuva(, (jonka minä satuin ottamaan) UL 100:sen 22 tammikuuta numerossa. Tuossa tilanteessa olisi voinut olla vaikeampi pysäyttää metroliikennettä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •