Espoota johdateltu harhaan, tarkoituksella

Liittynyt
8 Tammikuu 2007
Viestit
8
Nyt kun Espoo on lobattu metron käyttäjiksi, ryhdyttiin tekemään Helsingissä uusia raitiotielinjauksia. Auta armias jos noita skenaarioita olisi pantu Espoon metropäätöksiä sekoittamaan! Minusta tietty aikajärjestys kaavailuissa ja yleisölle ilmoitteluissa on tahallista massojen ohjailua ja jonkinasteista ohjausta. Siis se on valehtelua Helsingin toimesta.


linkki stadin pravdaan


"Keskustan ja Laajasalon välille aluksi raitiotie
Tervasaaren ja Korkeasaaren reittiä kannatetaan Helsingin johdossa"

Jo vuosia minua olisi kiehtonut ajatus siitä, että mahdollinen espoon pikaraitiotie osaksi olisi haarautunut myös tähän kaavailtuun suuntaan. Metro työnnettin väkisin Espooseen ja tämäkin todistaa, kuinka tiedotus/propagandatoiminta on suurille väestömassoille tärkeämpää kuin eri vaihtoehtojen luova mukaanotto. En minä ainakaan nähty vaihtoehtoa pikaraitsikkaa välille Laajasalo - Espoo yhtään missään hutkimuksessa, jolla johdateltiin eritasoisesti asiaan perehtyneitä poliitikkoja tekemään päätöksiään kaikessa suuressa viisaudessaan. Pikaraitsikkahan terrorisoitiin Helsingin toimesta. Sille ei avattu noita mahdollisuuksia, eli liittymistä stadin sporalinjoihin. Ja Lipponen + liikenneministeritkin lupasivat biljoonia, jos Espoo huolii metron ja vain metron.

Noh, liennytyksenä todettakoon, että Olavi Louko/Espoo, pani reunaehtoja, kuten asemien valoisuus ja niiden sijoittelu mahdollisimman lähelle maan pintaa, joilla vaihtoyhteyksiä koetettaisiin parannella ja jalankulkijoita kutsua enemmän metron käyttäjiksi. Eli metroa yritetään, kaikkine vikoineen, kuitenkin toteuttaa hieman aiempaa paremmin. Silti erittäin kallis päätös ja joukkoliikenteen osuus ei lisäänny yhtä paljon kuin olisi noussut hyvällä pikaraitsikalla, jota Helsinkin ei olisi boikotoinut. Vääryys vallitsee maailmassa.
 
Eli metroa yritetään, kaikkine vikoineen, kuitenkin toteuttaa hieman aiempaa paremmin. Silti erittäin kallis päätös ja joukkoliikenteen osuus ei lisäänny yhtä paljon kuin olisi noussut hyvällä pikaraitsikalla, jota Helsinkin ei olisi boikotoinut. Vääryys vallitsee maailmassa.

Näin se on. Tunteilla on tässä maailmassa suuri merkitys. Insinöörit ja ekonomit jos olisivat tämän maailman johdossa, lopputulos olisi kovin erilainen. Tehokas. Saattaa kuulostaa jo kuluneelta, mutta tulisi sekoittaa tehokkuutta ja tunteita, näin saadaan teknisesti hyvä ratkaisu, joka tuntuu hyvältä. Sirkushuveja esiintyy, verovaroillakin kustannettuna. Mutta valtaväestö ei siitä vedä herneitä nenäänsä, elävät kuten ennenkin ja muutamat asioista perillä olevat kritisoivat ehkä lehdissä.
 
"aluksi raitiotie"

Miksi "Keskustan ja Laajasalon välille aluksi raitiotie" on otsakkeena.

Mitäs lähitulevaisudessa sitten rakennetaan, kun raitsikka pannaan vain "aluksi"?

Kuvitteleeko hesarin toimittaja, että samalle linjalle tehtäisiin vielä metro perään? Tiedotus muistuttaa minua entisen Neuvostoliiton omasta. Pitääkö hesarin toimittajan alittaa jokin äö-määrä, jotta pääsee sinne töihin?

:biggrin:
 
HELSINGIN PÄÄTÖS LÄNSIMETROSTA

On surkuhupaisaa seurata miten Helsingin yritys nousta eurooppalaisten suurkaupunkien joukkoon vaikuttaa sekä taloudellisesti, että toiminnallisesti pääkaupunkiseudun raideliikenneratkaisuihin. Länsimetropäätöksellä on ainoastaan negatiivisia vaikutuksia verrattuna sitä esillä olleeseen pikaraitiotiesuunnitelmaan.

Joukkoliikennematkojen ylivoimainen ykköskohde pääkaupunkiseudulla on Helsingin rautatieasema. Länsimetron hinnalla olisi Etelä-Espooseen saatu kattava raitiotiejärjestelmä, joka olisi tuonut suorat ja vaihdottomat yhteydet lähiöistä rautatieasemalle. Toisinpäin ajateltuna myös helsinkiläiset olisivat hyötyneet asiasta. Vaihdottomat yhteydet toimivat luonnollisesti myös toisinpäin.

En tiedä mitä painostuskeinoja Helsinki on Espoon suuntaan esittänyt, jotta Länsimetrohanke on saatu jyrättyä läpi. Länsimetro ei missään tapauksessa palvele Espoon taloudellisia eikä liikenteellisiä etuja. Uskon myös, että tavallisten helsinkiläisten kannalta raitiotiejärjestelmä olisi ollut toimivampi vaihtoehto kuin Länsimetro.

Ainoa selitys minkä keksin tälle naurettavalle metrohypetykselle on se, että Helsinki yrittää näyttää suurkaupungilta. Statuksen kohottaminen ulkopuolisten silmissä tulee veronmaksajille kuitenkin
turhan kalliiksi.

Linjat Rautatieasemalta ovat satamaradalla kulkevalle ratikalle
1. Ruoholahti-Lauttasaari-Westendin asema-Haukilahti-Iso_Omena-Kivenlahti
2. Ruoholahti-Lauttasaari-Westendin asema-Haukilahti-Iso_Omena-Nuottaniemi
3. Ruoholahti-Lauttasaari-Westendin asema-Tapiola-Mankkaa
4. Ruoholahti-Lauttasaari-Westendin asema-Tapiola-Leppävaara
5. Ruoholahti-Lauttasaari-Westendin asema-Tapiola-Olari
6. Ruoholahti-Lauttasaari-Keilalahti-Otaniemi-Tapiola-Westendin asema.

Näillä linjoilla + tarvittavilla bussiyhteyksillä katetaan Etelä-Espoon julkinen liikenne. Linjojen pysäkkien määrään en tässä sen tarkemmin puutu. Vuorovälit pääteasemilta kuitenkin ovat 12 min. Näin kaikkien linjojen yhteisellä osuudella vuoroväliksi muodostuu 2 minuuttia.
 
Mikko Laaksoselle vastaus.

Kiitoksia raidetaksivinkistä.
Olen muuten Lontoossa käyttänyt Gatwikin kentällä toimivaa raidetaksia jo reilut 10 vuotta sitten. Toimi aivan moitteetomasti ja odotusaika oli lyhyt.

Translinen tarjoama ratkaisu on paljon laajempi kokonaisuus kuin nämä sivuilla mainitut raidetaksit, sillä se kuljettaa myös rahdin ja yhteiskuntajätteet samassa putkessa. Lisäksi se toimii kokonaan vaihtoehtoisella energialla.

Se käyttää jo olemassa olevaa raidetekniikkaa ja muutenkaan siinä ei ole vaikeita teknillisiä ratkaisuja.

Muuten onko tällä foorumilla joku sensuuri, koska en enää löydä minun edellistä Transline kirjoitustani?

Katsohan uudestaan sivut: www.translinesys.com
 
Viimeksi muokattu:
Muuten onko tällä foorumilla joku sensuuri, koska en enää löydä minun edellistä Transline kirjoitustani?
Huomautettakoon tähän väliin, että Pedro50 on itse kyseisen yrityksen projektiryhmän jäsen vastuualueenaan mm. markkinointi. Ylläpidon toimesta on poistettu kaksi hänen kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoittamaansa täysin samansisältöistä yhtiön tuotteita markkinoivaa viestiä. Jatkossa vastaavanlaisista viesteistä tullaan muistuttamaan muutenkin kuin viestit poistamalla.
 
Senruuri siis pelaa, jopa yölläkin! Kiitänkin ylläpitoa sensuurin olemassa muistutuksesta.

Haluan kysyä nyt suoraan kuka tätä sivustoa oikein pyörittää? Taitaa olla Espoon metrotoimiston suora äänitorvi, jossa muita mielipiteitä tai vaihtoehtoja ei sallita? Näin näköjään nujerrettiin pikaraitiotie ja muut järkevät vaihtoehdot.

Olen toki tuon www.translinesys.com tukiryhmän jäsen ja en ole työsuhteessa ja enkä saa sieltä palkkaa. Olen ollut vain muuten innostunut asiasta, koska tämä järjestelmä voisi pelastaa maailmaa saasteilta ja onnettomuuksilta. Se voisi myös tuoda Suomeen vaihtoehtoiselle energia-sektorille kaivattuja uusia työpaikkoja ja on taloudellisesti kannattava ja eikä sen rakentamiseen ja ylläpitoon tarvita veronmaksajien tukea.

Lopetan palstan lukemisen ja käyttämisen tähän. Kerta oli näköjään tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo Transline-sivusto on sinänsä mielenkiintoinen, erityisesti talouslaskelmiensa osalta. Antaa vähän erilaisen kuvan länsimetron taloudesta kuin viralliset laskelmat.

Itse järjestelmäideasta totean, että tarkastelu on jäänyt teoreettiselle tasolle ja unohtaa muutamia keskeisiä joukkoliikenteen ominaisuuksia.

Kapasiteettitarkastelut puuttuvat kokonaan. Samoin niihin liittyvät ratkaisut aikataulunmukaisen ja kutsuohjatun liikenteen periaateiden eroista. Kutsuohjaushan ei voi toimia, elleivät vaunut pääse toistensa ohitse milloin hyvänsä, kuten kadulla kaistaa vaihtava taksi. Kaksiraiteisella (yksi raide yhteen suuntaan) radalla vaunut kulkevat kuin ketjussa, jolloin pysäkkien ohittaminen pysähtymättä ei hyödytä, jos ajetaan järjestelmän minimivuorovälillä - kuten pienikokoisten vaunujen kanssa on tehtävä.

Monet Translinen mainitsemat edut eivät liity mitenkään juuri Transline-nimiseen raidetaksi- tai ilmarataratkaisuun. VAL-metrot ja Transline eivät paljon toisistaan poikkea, sillä VAL voidaan yhtä hyvin tehdä ilmaratana ja putkeen. Jarrutusenergian takaisinsyöttö ja "vuoristorataperiaate" kineettisen energian hyödyntämiseksi ovat arkipäivää jo, jälkimmäinen jopa metrojen alusta alkaen. Aurinko- ja tuulienergiaa voidaan koota minkä hyvänsä liikennejärjestelmän väylän varressa. Ei sitä varten tarvita ilmarataa.

En usko, että Transline syntyy samaan hintaan kuin maanpäälle rakennettu raitiotierata. Translinelle itselleen olisi hyväksi edetä jossain hankkeessa ideaa pidemmälle, jotta saisivat itsekin todellisemman kuvan systeeminsä hinnasta - edes hankesuunnitelman tarkkuudella. Ideahan ei ole mitenkään uusi. Näitä on ollut muutama maailmassa olemassa jo kohta puoli vuosisataa. Jos ilmarata-raidetaksi olisi niin ylivoimainen kuin väitetään, niitä olisi kyllä enemmän.

Antero
 
Vaikka olenkin myös raitiotiejärjestelmien ystävä, niin tarkasteluni jälkeen länsimetro-päätös vaikuttaa yhä luonnollisemmalta.

On vain sellainen tosiasia, että Helsingissä on jo ns. raskas metro ja sen jatke eteläiseen Espooseen rakennetaan suoraan sen standardien mukaisesti. Toki kun edellisestä metro jatkeesta Vuosaareen on kulunut jo runsaat vuosikymmen, niin jotkut osat ovat saattaneet tarkentua tai muuttua (esim. asemien suunnitelussa varaudutaan jo alusta pitäen ns. kotrolloituun lippusysteemiin). Mutta yhtä kaikki, tämä nyt YTV-alueen metroksi muuttuva järjestelmä on Helsingin seudun standardi, meidän "U-Stadtbahn"-järjestelmämme. Joukkoliikenneväylänä se tulee olemaan aivan ylivertainen; niinhän ylistävät kaikki päättäjätkin, niin politikot (puoluerajoihin katsomatta) kuin virkamiehetkin. Olisi kertakaikkista ihmisten aliarviointia sanoa, ettei kukaan heistä tiedä paremmasta. On viisaampaa käyttää jo olemassaolevaa standardia.

Raitioliikennehän laajenee myös kokoajan ja Laajasalon projekti on yksi osa näitä suunnitelmia. Raitioliikenne näytää muuten säilyvän kantakaupungin jakelijana ja toivottavasti syrjäyttää bussiliikenteen sieltä. Se ei mitenkään pysty kilpailemaan metron ja lähijunan kanssa nopeudessa, sillä en usko, että Helsingissä on halua/valmiuksia antaa raitioliikenteelle sellaisia etuuksia tai väyliä, kuin metrolla on (ja lähijunalla, jos Pisara joskus toteutetaan). Edes 60km/h nopeus ratikalla jossain Manskulla tuntuu aika utopialta, sen sijaan metro ajaa sitä koko kantakaupungin halki. Saksassa tämä onnistuu, mutta Suomessa siihen on vielä pitkä matka. Oikeastaan tällainen työnjako metron/lähijunan ja ratikan välillä on varsin hyvä ja silloin ne eivät uhkaa toisiaan järjestelminä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: "aluksi raitiotie"

Miksi "Keskustan ja Laajasalon välille aluksi raitiotie" on otsakkeena.

Mitäs lähitulevaisudessa sitten rakennetaan, kun raitsikka pannaan vain "aluksi"?

Kuvitteleeko hesarin toimittaja, että samalle linjalle tehtäisiin vielä metro perään? Tiedotus muistuttaa minua entisen Neuvostoliiton omasta. Pitääkö hesarin toimittajan alittaa jokin äö-määrä, jotta pääsee sinne töihin?

:biggrin:
Tällaisia "esimetroja" on jo rakennettu maailmassa; esim. useimmat Saksan nykyiset U-Bahn-ratikat ovat tällaisia ja Tukholman tunnelbanan esiaste välillä Slussen-Skanstull oli metromitoituksella tehty ratikkatunneli alkujaan. Lisää esimerkkejä on vaikka kuinka. Eli suunnitellaan ja rakennetaan sellainen järjestelmä, johon mitoituksensa puolesta sopii myöhemmin metrojuna, mutta jota aluksia ajetaan raitiovaunuilla. Tässä Laajasalon raideyhteydessä tätä "esimetroa" tulee olemaan tuo tunneli/siltayhteys kantakaupungin ja Kruunuvuorenrannan välillä, muutenhan se toimii kuin nykyinenkin ratikka; Laajasalossakin mennään ihan katuverkossa (toivottavasti edes osittain autoliikenteestä erotettuna).

Jos/kun varsinainen metro Laajasaloon ja edelleen Santahaminaan sitten joskus toteutetaan, niin uskon vahvasti, että se on täysin tunnelimetro. Uudenmaan ympäristökeskushan on todennut tunnelimetron olevan ympäristön kannalta kaikkein paras vaihtoehto ja uskon tämä linjan säilyvän jatkossakin Helsingin metron jatkoprojekteissa. Myös metron tulevan automaattisen liikennöinnin kannalta tunnelimetro on vähiten alttiina häiriöille.
 
Viimeksi muokattu:
Se voisi myös tuoda Suomeen vaihtoehtoiselle energia-sektorille kaivattuja uusia työpaikkoja ja on taloudellisesti kannattava ja eikä sen rakentamiseen ja ylläpitoon tarvita veronmaksajien tukea.

Miksi sitten raidetaksi-intoilijat havittelevat systeemilleen veronmaksajien tukea elinkaarimallilla? Rakentakoot omalla kustannuksellaan omalle maalleen systeeminsä ja ajelkoot siellä keskenään omalla kustannuksellaan itsensä rikkaiksi, kun homma kerran on niin kannattavaa. :lol: Ehkä kaupunki saattaa heltyä kaavoittamaan heille sirkustontin. ;)
 
Kapasiteettitarkastelut puuttuvat kokonaan. Samoin niihin liittyvät ratkaisut aikataulunmukaisen ja kutsuohjatun liikenteen periaateiden eroista. Kutsuohjaushan ei voi toimia, elleivät vaunut pääse toistensa ohitse milloin hyvänsä, kuten kadulla kaistaa vaihtava taksi.

Joo, kaikenlaista saa tietysti kaupitella, mutta ihan mitä vaan ei kannata ostaa.

Mielenkiintoinen oli ajatus jätekuljetuksesta, jonka vaunut kulkee silloin kun ei ole muuta liikennettä ja kuitenkin muuta liikennettä on aina silloin kun joku menee matkustajavaunuun. Ja jos jätteet raahataan asemalle niihin hienoihin säiliöihin, niin kyllä tarvitaan huikeasti sekä raide- että säiliökapasiteettia.

Jos verkosto rakennettaisiin kapasiteetiltaan niin kattavaksi, että matkustajavaunu ja jätevaunu olisi joka talon nurkalla, niin kaupungista loppuisi tila kaikelta muulta. Varsinkin kun joka paikasta pääsisi vaunuun ja samalla pääsisi pysähtymättä joka paikan ohi. Tarvittavien ilmaratojen määrän rakentamisen ja energiankulutuksen (oli se miten ilmaista tahansa :D ) ympäristörasituksella ajetaan nykyisilä jätteiden autokuljetuksia pieni ikuisuus. Raitiovaunusta puhumattakaan.

Jos ilmarata-raidetaksi olisi niin ylivoimainen kuin väitetään, niitä olisi kyllä enemmän.

Kuinka moni raidetaksin havittelija suostuisi itse asumaan kaupungissa, jonka kaikki kadut ja laajemmatkin alueet olisivat ilmaratojen varjostamat? Ja systeemihän on tietysti niin hyvä, että se huoltaa ja korjaa ja selvittää kaikki häiriötkin ihan itsestään. Mitenkähän pitkä se elinkaari ihan oikeasti olisi?

Espoossahan selviteltiin raidetaksia jo 70-luvulla ja kalliiksi havaittiin. Ihan näyttää vanhat systeemit kaivetun naftaliinista. Nyt vaan ovat netissä monivärisinä sivustoina pienin lisukkein eikä mustavalkopiirroksina paperilla.
 
Onko Espoo heräämässä? Espooseen havitellaan pikaraitiotietä (yle.fi)

Ehkei vielä ole liian myöhäistä, vaikka kyllä nuo 40 kilometriä olisi voinut olla valmiita jo 10-20 vuotta sitten ja metron jättää sadan vuoden päähän. Nyt ei sitten ole rahaa kumpaakaan.

Koska kyse on joukkoliikennepolitiikasta, löytyy tekstistä myös hauska lausahdus:
yle.fi sanoi:
Pikaraitiojärjestelmästä huolimatta bussiliikenne säilyy Espoon joukkoliikenteen perustana.
 
Takaisin
Ylös