Porton metro

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,085
Anteronkin tällä foorumilla kehuma Porton metro on hieman totutusta poikkeava metrojärjestelmä. Mielestäni erittäin tyylikäs ja malliesimerkki, miten uudet metrojärjestelmät voidaan toteuttaa.

Tässä linkki SkyscreaperCity foorumille ja sen Porton metroa käsittelevään ketjuun. Katsokaa ja lukekaa koko pitkä ketju; monet kuvat ko. ketjussa ovat upeita. Pitäisi varmaan mennä käymään.
 
Uuuh.. toihan on ihan p0rnoa. Varsinainen herkku :tongue:

- Janne
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täytyy kyllä kehua. Mutta systeemin ovatkin suunnitelleet ranskalaiset alan ammattilaiset.

Yhden päivän kokemuksella kaupungista sanoisin, että kyllä siellä olisi kokonaisuutena vielä paljon töitä liikenteessä. Ratikka/metro on tunneloitu keskustassa, joten keskusta onkin tupaten täynnä autoja. Kaikkien pääkatujen liikenne tuntui seisovan ja autot kiertelevät pienten asuntokatujen kautta.

Matkustin Portoon maaseudulta vuokra-autolla, ja oli todellinen tuska päästä autosta eroon ja ajamaan ratikka/metrolla. Kaikki tiet tuntuivat olevan tukossa ja molempiin suuntiin. Ja kun ei tuntenut kaupunkia, ei arvannut lähteä kovin etäälle etsimään liityntäpysäköintiä.

Eli raideliikenne on tehty sinänsä oikein, mutta kaupungin liikennesunnittelu ei. Portossa olisi pitänyt ymmärtää sama kuin Strasbourgissa - ja monessa muussa Ranskan kaupungissa: Raideliikenteen pitää kulkea maan päällä hillitsemässä autoilua. Lisäkapasiteettia voidaan tarvittaessa ottaa maan alta myös, ja Portossa näyttikin siltä, että matkustajia systeemille riitti.

Verkkoa ollaan laajentamassa, mutta mahtaako löytyä poliittista rohkeutta lähteä taisteluun auton ylivaltaa vastaan. Ratikalle toki riittää matkustajia liikenteen kasvussa, koska autoilu ei enää voi kasvaa. Mutta autoilu pitäisi kääntää ratikan avulla laskuun.

Antero
 
Täytyy kyllä kehua. Mutta systeemin ovatkin suunnitelleet ranskalaiset alan ammattilaiset.
Olenkin miettinyt viimeaikoina, että miltähän näyttäisi Helsingin seudun joukkoliikenne, jos sen suunnittelu annettaisiin vastaavien ulkomaalaisten ammattilaisten käsiin (tai edes jotain konsuttiapua). Sen verran tyylikästä jälkeä (ihan arkkitehtoonisestikin) on nykyään syntynyt Porton lisäksi mm. eri puolille Ranskaa. Ja taitaa tuo buumi levitä muuallekin ja vastavanlaisia järjestelmiä näytetään toteutettavan mm. Ateenaa, Teneriffalle yms.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Olisihan tässäkin mallia Länsimetrolle. Ihan tyylikästä, sanoisin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Olisihan tässäkin mallia Länsimetrolle.
Tuli muuten mieleeni kysymys, että miksi vaikkapa juuri Portossa voidaan vielä nykyäänkin rakentaa joukkoliikennekayttoon yksitunnelisia ratkaisuja ja maan allekin sivulaituriasemia, mutta Suomessa ei? Ovathan kummatkin EU-maita. Onko kyse Suomen tinkimättomyydestä ja Portugalin "levaperaisyydesta"? Vaiko ihan kansallisesta lainsäädännon eroista mm. turvallisuusasioissa?? Onhan Porton metro maanalainen 7km/15 tunneliasemaa; koko verkon pituus on 70 kilometria.

Esitän kysymykseni siis ihan uteliaisuuttani tiedustelumielessä.
 
Vs: Länsimetro

Tuli muuten mieleeni kysymys, että miksi vaikkapa juuri Portossa voidaan vielä nykyäänkin rakentaa joukkoliikennekayttoon yksitunnelisia ratkaisuja ja maan allekin sivulaituriasemia, mutta Suomessa ei? Ovathan kummatkin EU-maita. Onko kyse Suomen tinkimättomyydestä ja Portugalin "levaperaisyydesta"? Vaiko ihan kansallisesta lainsäädännon eroista mm. turvallisuusasioissa?? Onhan Porton metro maanalainen 7km/15 tunneliasemaa; koko verkon pituus on 70 kilometria.
Taisit vastata kysymykseesi itse. 7 km / 15 asemaa = 470 metrin asemaväli. Siis lyhyempi kuin hätäpoistumisteiden vaatimus, ja oikea asema on eri luokan poistumistie kuin kuilu ja kierreportaat. Vaunut ovat matalalattiaisia, tunnelit tilavia ja valaistuja ja niissä on kuljettaja. Tilanne on olennaisesti erilainen kuin Matinkylän kuljettajattomassa metrosuunnitelmassa, joka menee osin myös merenpinnan alapuolella.

Minusta Porto on oikein hyvä esikuva länsimetron toteuttamiseksi. Vähän niin kuin TramWest... :)

Antero
 
Vs: Länsimetro

Minusta Porto on oikein hyvä esikuva länsimetron toteuttamiseksi. Vähän niin kuin TramWest... :)
Tuli käytyä reilu viikko sitten Portossa. Olin kyllä haltioissani tuosta järjestelmästä, niin upean monipuolinen verkosto se on. Jotkut maanalaiset asemat olivat ehkä liiankin massiivisia, joten jos TramWestin kustannukset halutaan saada pilviin, niin Portosta voi toki ottaa mallia. :D

Hauskaa kyllä, itse kutsuisin tuota järjestelmää raitiovaunuksi, mutta Porto-Campanhan asemalla meille matkalipun myynyt virkailija puhui metrosta - ja siihen tuo "m" -logokin viittaa. Liikennöinnissä oli joitain metromaisia piirteitä kuten se, että keskustassa oli maanalaisia asemia ja se että juna/vaunu pysähtyi joka asemalla/pysäkillä, oli kyytiin nousijoita ja kyydistäpoistujia tai ei. Sen sijaan välillä tuo rata kulki katua pitkin, joten kai se oli silloin sitten raitiovaunu. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tiedoksi, että SRS-uutisissa on julkaistu kuvareportaasi Porton metrosta.

Katsoen, ihmetellen ja kenties toivoen tällaista Suomeenkin!
 
Raitiotie tuo on. Riittävän nopeaa ja modernia raitiotietä voi tietysti hyvin kutsua metroksi, jos niin halutaan.
 
Raitiotie tuo on. Riittävän nopeaa ja modernia raitiotietä voi tietysti hyvin kutsua metroksi, jos niin halutaan.

Olkoon mikä on, mutta aivan mahtavalta ja todella hienolta tuo näyttää. Tuo on pakko päästä kokemaan itsekkin! :)
 
Ja Helsingin metro on lähijuna! Riittävän hidasta lähijunaa voi toki kutsua metroksi jos niin halutaan.

Sisäinen keppostelijani photoshoppaisi Porton metrot oransseiksi ja esittelisi niitä Helsingin metrona aina sopivassa tilanteessa. Portolainen kävelykadun metroasema on hienoimpia joita olen nähnyt.
 
Olisihan tässäkin mallia Länsimetrolle. Ihan tyylikästä, sanoisin.
... tällä foorumilla kehuma Porton metro on hieman totutusta poikkeava metrojärjestelmä. Mielestäni erittäin tyylikäs ja malliesimerkki, miten uudet metrojärjestelmät voidaan toteuttaa.

Tässä
linkki SkyscreaperCity foorumille ja sen Porton metroa käsittelevään ketjuun. Katsokaa ja lukekaa koko pitkä ketju; monet kuvat ko. ketjussa ovat upeita.
Olenkin miettinyt viimeaikoina, että miltähän näyttäisi Helsingin seudun joukkoliikenne, jos sen suunnittelu annettaisiin vastaavien ulkomaalaisten ammattilaisten käsiin (tai edes jotain konsuttiapua). Sen verran tyylikästä jälkeä (ihan arkkitehtoonisestikin) on nykyään syntynyt Porton lisäksi...

Vriston aiemmin esittämän mukaan Porton metrosta olisi voinut ottaa mallia Helsingin länsimetronkin rakentamiseen. Ihan samaa mieltä hänen kanssaan!
 
Raitiotie tuo on. Riittävän nopeaa ja modernia raitiotietä voi tietysti hyvin kutsua metroksi, jos niin halutaan.

http://farm4.static.flickr.com/3212/3746718418_1f2fe2c0a1_z.jpg?zz=1
http://farm4.static.flickr.com/3107/3183939504_dc3e903f84_z.jpg
http://farm1.static.flickr.com/46/131080804_c7f78aaa67_z.jpg?zz=1
http://farm2.static.flickr.com/1217/1007903133_1f91d364ab_z.jpg?zz=1
j.n.e.

En kyllä allekirjoita tuota toveri JE:n lausuntoa, että "Metro do Porto" olisi raitiotie. Kyllä se on ihan oikea Metro.

Se vaan on jotain ihan muuta kuin mitä Suomessa metro-sanalla halutaan viestiä. Se "metro" taipuu moneksi muuksikin, kuin sellaiseksi vanhakantaiseksi maanuumeniin rakennetuksi valtionrautatiet-tyylin paikallisjunaksi, mihin suomalaiseen erityisolosuhteeseen hallinto- ja suunnitteluvirkamiehet meidät pakottavat. Ehkä eivät muusta - paremmasta - sitten tiedä? On Portossa CP:n sähköjunalähiliikennettäkin, eli jos on raskaampaan junakalustoon viehtynyt, niin koettavaa on heillekin. Ja keskustassa on ratikoitakin, niitä museaalisia...
 
Takaisin
Ylös