Helsingin metron kiihtyvyys

Vs: Kantakaupunkimetro

Bussiin pääsee sentään heti lämpimään.

Pääsee, jos pääsee. Eilen kyllä kädet paleli ja hengitys höyrysi OmniCityllä matkatessa.

Yleisesti ottaen toki busseissa on ihan tarpeeksi lämmintä matkata, mutta poikkeuksia löytyy kuitenkin.
 
En ole nähnyt mummojen enkä muidenkaan kaatuvan metroissa. Sen sijaan busseissa kyllä. Erityisesti mutkissa tulee sellaisia kiihtyvyyksiä, ettei seisten ole todellakaan mukava yrittää matkustaa.

Olen kerran ollut metrossa, joka teki hätäjarrutuksen raiteella olevan asiakkaan vuoksi. Seisojia oli silloinkin, mutta siinä vaunussa jossa olin kukaan ei kaatunut. Metrossakin matkustetaan pitäen jostain kiinni - kuten ympäri maailman.

Kellolla olen mitannut käytännön kiihtyvyyksiä metroliikenteestä. Kiihdytysajat avoradalla ovat 30-35 sekuntia. Matkustamossa ei näe nopeusmittaria, mutta jos ajaa autolla rinnalla, niin silloin näkee - vaikkain autojen mittarit valehtelevat tyypillisesti 10-15 % plussaa. Mutta avoradalla kiihdytetään tietääkseni nopeuteen 80 km/h - foorumin kuskit voivat vahvistaa tai kumota - joten kiihdytys on hitaammillaan noin 0,63 m/s^2 ja nopeimmillaan 0,74 m/s^2.

Joskus tulee pikkusen rivakoita jarrutuksia - jarrutusten ajat ovat tavallisesti samat kuin yllä - ja silloin huomaa kyllä liukupenkin merkityksen. Eikä siihen mitään liukuhousuja tarvita. Tavallinen farkkukangas riittää. Ja se on aika yleinen housumateriaali.

Antero
 
Vs: Kantakaupunkimetro

Ilmeisesti Marjaniemen liityntälinjalla 98 on sitten jotain todella pahasti pielessä... Vai haluaako Antero kenties tahallaan antaa Itä-Helsingin liityntälinjastosta todellista huonomman kuvan?
En valitettavasti voi antaa kokemuksia muusta kuin 98:sta - enään. Aikaisemmin oli vaihtoehtona 93:lle myös 91 tai 98.

Kokemusperäinen tilastoaineisto on kaikille sama. Myöhässä ajo on harvinainen poikkeus. Normaalia 1-2 min etuajassa, pahimmillaan enemän kuin 3 min, koska tähtään 3 min keskimääräiseen odotusaikaan laskettuna aikatauluajasta, en enää tiedä, miten paljon etuajassa on ajettu. Kun ehkä bussia ei näe, tai jos näen, en näe Buscomin näyttöä. Ajat siis katsottu Buscomin aikanäytöstä, sen mukaanhan vaunu lähtee ajoonkin.

Antero
 
Joskus tulee pikkusen rivakoita jarrutuksia - jarrutusten ajat ovat tavallisesti samat kuin yllä - ja silloin huomaa kyllä liukupenkin merkityksen. Eikä siihen mitään liukuhousuja tarvita. Tavallinen farkkukangas riittää. Ja se on aika yleinen housumateriaali.

Jos metron kiihtyvyyttä aiotaan kasvattaa, niin koko ongelman voi ratkaista niin että sitä mukaa kun nykyisten junien penkkejä vaihdetaan, laitetaan tilalle sellaiset muovipenkit joiden istuintyynyn pintaa on esim karhennettu poikittaisurilla, ja avot pysytän kyydissä kun metro tykittää menemään.

t. Rainer
 
Kiihdytysajat avoradalla ovat 30-35 sekuntia. ...Mutta avoradalla kiihdytetään tietääkseni nopeuteen 80 km/h - foorumin kuskit voivat vahvistaa tai kumota - joten kiihdytys on hitaammillaan noin 0,63 m/s^2 ja nopeimmillaan 0,74 m/s^2. Antero
En ole junakuski, mutta vahvistan, että M100 ottaa 30 sekuntia päästäkseen nopeuteen 75km/h (jos ei lähdetä ylämäkeen). M200 kiihtyy nopeammin. Tämän selvitän asap ellei melfstro ehdi ensin. :biggrin:
 
En ole junakuski, mutta vahvistan, että M100 ottaa 30 sekuntia päästäkseen nopeuteen 75km/h (jos ei lähdetä ylämäkeen). M200 kiihtyy nopeammin. Tämän selvitän asap ellei melfstro ehdi ensin. :biggrin:


Mutta M200-vaunuilla on taas pitempi asemilla olo-aika.Jos niihin olisi tehty samanlaiset ovat, kuin M100:siin olisi saanut nopeuttakin lisää.
 
Tässäpä tänään kellottettuja, suuntaa-antavia keskikiihtyvyyksiä M100-sarjan junille (koekaniinina 169-170+181-182):

0...30 km/h keskikiihtyvyys
-RL1 lähtö itään (tasaisella): 7,69 s --> 1,1 m/s^2
-ST1 lähtö itään (hieman alamäkeä): 7,64 s --> 1,1 m/s^2


0...50 km/h keskikiihtyvyys
-IK3 lähtö länteen (tasaisella): 14,85 s --> 0,93 m/s^2
-ST1 lähtö itään (hieman alamäkeä): 13,39 s --> 1,0 m/s^2


0...75 km/h keskikiihtyvyys
-IK3 lähtö länteen (tasaisella): 29,64 s --> 0,70 m/s^2
-ST1 lähtö itään (hieman alamäkeä): 25,76 s --> 0,80 m/s^2


Ja vielä PT1 itään, reiluun alamäkeen kiihdyttäen mitattiin seuraavia tuloksia:
0...80 km/h: 23,64 s --> 0,94 m/s^2
0...85 km/h: 29,53 s --> 0,80 m/s^2
0...86 km/h: 31,44 s --> 0,76 m/s^2
 
Viimeksi muokattu:
Tuli nyt mitattua M200 kiihtyvyys. 100% teholla meni 20 sekuntia 0-80km/h. Kokeilin muutaman kerran, ja edes pieni ylämäki (ST-HN) ei tuota lukemaa muuksi muuttanut.
Mitä oviaikoihin tulee, niin ovet kiinni-painamisen jälkeen M200 ottaa vetoa 3,5 sekuntia myöhemmin kuin M100. M200 siis 7,5sek ja M100 4sek.
 
Takaisin
Ylös