Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-24/24

Viestiketju: Helsingin metron kiihtyvyys

  1. #16
    trumanb avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    149

    oletus Vs: Kantakaupunkimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Bussiin pääsee sentään heti lämpimään.
    Pääsee, jos pääsee. Eilen kyllä kädet paleli ja hengitys höyrysi OmniCityllä matkatessa.

    Yleisesti ottaen toki busseissa on ihan tarpeeksi lämmintä matkata, mutta poikkeuksia löytyy kuitenkin.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsingin metron kiihtyvyys

    En ole nähnyt mummojen enkä muidenkaan kaatuvan metroissa. Sen sijaan busseissa kyllä. Erityisesti mutkissa tulee sellaisia kiihtyvyyksiä, ettei seisten ole todellakaan mukava yrittää matkustaa.

    Olen kerran ollut metrossa, joka teki hätäjarrutuksen raiteella olevan asiakkaan vuoksi. Seisojia oli silloinkin, mutta siinä vaunussa jossa olin kukaan ei kaatunut. Metrossakin matkustetaan pitäen jostain kiinni - kuten ympäri maailman.

    Kellolla olen mitannut käytännön kiihtyvyyksiä metroliikenteestä. Kiihdytysajat avoradalla ovat 30-35 sekuntia. Matkustamossa ei näe nopeusmittaria, mutta jos ajaa autolla rinnalla, niin silloin näkee - vaikkain autojen mittarit valehtelevat tyypillisesti 10-15 % plussaa. Mutta avoradalla kiihdytetään tietääkseni nopeuteen 80 km/h - foorumin kuskit voivat vahvistaa tai kumota - joten kiihdytys on hitaammillaan noin 0,63 m/s^2 ja nopeimmillaan 0,74 m/s^2.

    Joskus tulee pikkusen rivakoita jarrutuksia - jarrutusten ajat ovat tavallisesti samat kuin yllä - ja silloin huomaa kyllä liukupenkin merkityksen. Eikä siihen mitään liukuhousuja tarvita. Tavallinen farkkukangas riittää. Ja se on aika yleinen housumateriaali.

    Antero

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kantakaupunkimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Ilmeisesti Marjaniemen liityntälinjalla 98 on sitten jotain todella pahasti pielessä... Vai haluaako Antero kenties tahallaan antaa Itä-Helsingin liityntälinjastosta todellista huonomman kuvan?
    En valitettavasti voi antaa kokemuksia muusta kuin 98:sta - enään. Aikaisemmin oli vaihtoehtona 93:lle myös 91 tai 98.

    Kokemusperäinen tilastoaineisto on kaikille sama. Myöhässä ajo on harvinainen poikkeus. Normaalia 1-2 min etuajassa, pahimmillaan enemän kuin 3 min, koska tähtään 3 min keskimääräiseen odotusaikaan laskettuna aikatauluajasta, en enää tiedä, miten paljon etuajassa on ajettu. Kun ehkä bussia ei näe, tai jos näen, en näe Buscomin näyttöä. Ajat siis katsottu Buscomin aikanäytöstä, sen mukaanhan vaunu lähtee ajoonkin.

    Antero

  4. #19

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsingin metron kiihtyvyys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti

    Joskus tulee pikkusen rivakoita jarrutuksia - jarrutusten ajat ovat tavallisesti samat kuin yllä - ja silloin huomaa kyllä liukupenkin merkityksen. Eikä siihen mitään liukuhousuja tarvita. Tavallinen farkkukangas riittää. Ja se on aika yleinen housumateriaali.
    Jos metron kiihtyvyyttä aiotaan kasvattaa, niin koko ongelman voi ratkaista niin että sitä mukaa kun nykyisten junien penkkejä vaihdetaan, laitetaan tilalle sellaiset muovipenkit joiden istuintyynyn pintaa on esim karhennettu poikittaisurilla, ja avot pysytän kyydissä kun metro tykittää menemään.

    t. Rainer

  5. #20
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Helsingin metron kiihtyvyys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kiihdytysajat avoradalla ovat 30-35 sekuntia. ...Mutta avoradalla kiihdytetään tietääkseni nopeuteen 80 km/h - foorumin kuskit voivat vahvistaa tai kumota - joten kiihdytys on hitaammillaan noin 0,63 m/s^2 ja nopeimmillaan 0,74 m/s^2. Antero
    En ole junakuski, mutta vahvistan, että M100 ottaa 30 sekuntia päästäkseen nopeuteen 75km/h (jos ei lähdetä ylämäkeen). M200 kiihtyy nopeammin. Tämän selvitän asap ellei melfstro ehdi ensin.

  6. #21
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Helsingin metron kiihtyvyys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    En ole junakuski, mutta vahvistan, että M100 ottaa 30 sekuntia päästäkseen nopeuteen 75km/h (jos ei lähdetä ylämäkeen). M200 kiihtyy nopeammin. Tämän selvitän asap ellei melfstro ehdi ensin.

    Mutta M200-vaunuilla on taas pitempi asemilla olo-aika.Jos niihin olisi tehty samanlaiset ovat, kuin M100:siin olisi saanut nopeuttakin lisää.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Helsingin metron kiihtyvyys

    Tässäpä tänään kellottettuja, suuntaa-antavia keskikiihtyvyyksiä M100-sarjan junille (koekaniinina 169-170+181-182):

    0...30 km/h keskikiihtyvyys
    -RL1 lähtö itään (tasaisella): 7,69 s --> 1,1 m/s^2
    -ST1 lähtö itään (hieman alamäkeä): 7,64 s --> 1,1 m/s^2


    0...50 km/h keskikiihtyvyys
    -IK3 lähtö länteen (tasaisella): 14,85 s --> 0,93 m/s^2
    -ST1 lähtö itään (hieman alamäkeä): 13,39 s --> 1,0 m/s^2


    0...75 km/h keskikiihtyvyys
    -IK3 lähtö länteen (tasaisella): 29,64 s --> 0,70 m/s^2
    -ST1 lähtö itään (hieman alamäkeä): 25,76 s --> 0,80 m/s^2


    Ja vielä PT1 itään, reiluun alamäkeen kiihdyttäen mitattiin seuraavia tuloksia:
    0...80 km/h: 23,64 s --> 0,94 m/s^2
    0...85 km/h: 29,53 s --> 0,80 m/s^2
    0...86 km/h: 31,44 s --> 0,76 m/s^2
    Viimeisin muokkaaja juhanahi; 11.02.2007 kello 17:36.

  8. #23
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Helsingin metron kiihtyvyys

    Tuli nyt mitattua M200 kiihtyvyys. 100% teholla meni 20 sekuntia 0-80km/h. Kokeilin muutaman kerran, ja edes pieni ylämäki (ST-HN) ei tuota lukemaa muuksi muuttanut.
    Mitä oviaikoihin tulee, niin ovet kiinni-painamisen jälkeen M200 ottaa vetoa 3,5 sekuntia myöhemmin kuin M100. M200 siis 7,5sek ja M100 4sek.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Helsingin metron kiihtyvyys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Tuli nyt mitattua M200 kiihtyvyys. 100% teholla meni 20 sekuntia 0-80km/h.
    Eli M200:lla ollaan aika hyvissä lukemissa; keskikiihtyvyys 0-80 km/h on näin ollen 1,1 m/s^2.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin metron koerata
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 07.09.2014, 10:55
  2. Helsingin metron tekniikan kehittäminen
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 87
    Viimeisin viesti: 03.11.2006, 13:07
  3. Dm12:n kiihtyvyys
    kirjoittanut vompatti foorumissa Junat
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 14.07.2006, 18:32
  4. Helsingin metron ratakaavio
    kirjoittanut Bussiterminaali foorumissa Metrot
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 26.03.2006, 23:02
  5. Helsingin nykyisen metron linjaus
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 21.07.2005, 17:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •