Metrohavaintoja 2021

Milloin M300 päätyjen penkkejä ollaan aloitettu muuttamaan? Olivat siis perinteisessä vastakkaisessa muodostelmassa, kun aiemmin olivat peräkkäin.

Niitä on muutettu samalla kun ohjaamoihin on tehty ergonomiapäivityksiä. Penkkien alla on ohjaamon ilmanvaihtoa parantavat puhaltimet.
 
Onko tuon Ilmalassa suistuneen vaunun 123-124 tilanteesta havaintoja tai tietoja?
 
Onko tuon Ilmalassa suistuneen vaunun 123-124 tilanteesta havaintoja tai tietoja?

Vaunupari on Ilmalassa odottamassa korjauksia.
Kuten EVhki totesi omassa viestissään, vaunun keulassa on vaurioita. Kyse on siis törmäämisestä veturiin ja siitä on seurannut suistuminen. Korjaustarve on sitten tämän mukaan.
 
Vaunupari on Ilmalassa odottamassa korjauksia.
Kuten EVhki totesi omassa viestissään, vaunun keulassa on vaurioita. Kyse on siis törmäämisestä veturiin ja siitä on seurannut suistuminen. Korjaustarve on sitten tämän mukaan.

Tästä voisi tulkita, että hinausadapteri on pettänyt.
 
Tästä voisi tulkita, että hinausadapteri on pettänyt.

Mahtaakohan metron hinausadapteri olla peräti sama kuin Sm1/2-kaluston hinausadapteri, vai ovatko metron ja Sm1/2-kaluston automaattikytkimet eri korkeudella kiskon harjasta?

Automaattikytkin itsessään on toki pintapuolisesti samanlainen metrossa ja Sm1/2-kalustossa.
 
Mahtaakohan metron hinausadapteri olla peräti sama kuin Sm1/2-kaluston hinausadapteri, vai ovatko metron ja Sm1/2-kaluston automaattikytkimet eri korkeudella kiskon harjasta?

Automaattikytkin itsessään on toki pintapuolisesti samanlainen metrossa ja Sm1/2-kalustossa.

Kytkin lienee melko pitkälti identtinen, mutta Sm1/2 kytkin on reilusti ylempänä.
 
Vaunun 132 taajuusmuuntajan ääni liikkeellelähdössä ja pysähtyessä kuulostaa hieman ’epävireiseltä’, pitkäaikaisena metron käyttäjänä pistää korvaan :D Kuulostaa että menee siis eri tahtiin kuin yleensä ja verrattuna muihin vaunuihin.

Itse matkanteossa ei ollut muuta huomioitavaa kuin tärinä, joka vaunussa oli ehkä hieman tavallista kovempi juurikin liikkellelähdössä ja pysähtyessä. Liekö vaunu siis vetänyt vähän eri tahtiin kuin muut?
 
Vaunun 132 taajuusmuuntajan ääni liikkeellelähdössä ja pysähtyessä kuulostaa hieman ’epävireiseltä’, pitkäaikaisena metron käyttäjänä pistää korvaan :D Kuulostaa että menee siis eri tahtiin kuin yleensä ja verrattuna muihin vaunuihin.

Itse matkanteossa ei ollut muuta huomioitavaa kuin tärinä, joka vaunussa oli ehkä hieman tavallista kovempi juurikin liikkellelähdössä ja pysähtyessä. Liekö vaunu siis vetänyt vähän eri tahtiin kuin muut?

https://www.youtube.com/watch?v=omejqsLFpHI
Kohdassa 2:33 ja 4:10 kuulee tuon eron tavanomaiseen hyvin..
Liekö jotain häiriötä taajuusmuuttajassa, vai onko tälle vaunulle tehty jotain kokeiluja peruskorjauksen yhteydessä?
 
Viimeksi muokattu:
Vaunun 132 taajuusmuuntajan ääni liikkeellelähdössä ja pysähtyessä kuulostaa hieman ’epävireiseltä’, pitkäaikaisena metron käyttäjänä pistää korvaan :D Kuulostaa että menee siis eri tahtiin kuin yleensä ja verrattuna muihin vaunuihin.

Itse matkanteossa ei ollut muuta huomioitavaa kuin tärinä, joka vaunussa oli ehkä hieman tavallista kovempi juurikin liikkellelähdössä ja pysähtyessä. Liekö vaunu siis vetänyt vähän eri tahtiin kuin muut?

Videon äänenlaatu ei itselleni riittänyt, että olisin siitä onnistunut erottamaan mitään poikkeavaa.
Jos vaunuissa on kovin erikokoiset pyörät, tajuusmuuttajat vaihtavat kantoaaltoa selvästi eri tahdissa nopeuden muuttuessa. Sopisiko tämä kuvaukseen? Peruskorjauksessa ajomoottorikäyttöjen toimintaa tai säätöjä ei muuteta.
 
Videon äänenlaatu ei itselleni riittänyt, että olisin siitä onnistunut erottamaan mitään poikkeavaa.
Jos vaunuissa on kovin erikokoiset pyörät, tajuusmuuttajat vaihtavat kantoaaltoa selvästi eri tahdissa nopeuden muuttuessa. Sopisiko tämä kuvaukseen? Peruskorjauksessa ajomoottorikäyttöjen toimintaa tai säätöjä ei muuteta.

Kuvauksesi oli juurikin siltä, miltä vaunussa kuulosti. Epävireisyys kuului juurikin kiihdyttäessä tai hidastaessa, kun liikuttiin vielä matalalla nopeudella (ehkä alle 20 km/h).
 
Takaisin
Ylös