Metrohavaintoja 2022

Kertoo jtn oleellista suomalaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta, että raideliikennevälineiden kuljettajista onnistutaan luomaan pula.

a) Homma luonnistuu viikon koulutuksella simpanssilta
b) Työn yksitoikkoisuuden ja muun vastenmielisyyden voi korvata rahalla

Mutta ei. Rahaa löytyy ylipitkään koulutukseen (ja koulutettavien valintaprosessiin ja muuhun hallintoon ja paperinpyörittelyyn). Rahaa ei löydy korvaukseksi työstä.
 
Nyt on ajettu harvemmalla vuorovälillä 3/6 ruuhkassa ja 3,75/7,5 sen ulkopuolella, niin estääkö jokin harventamasta vuoroväliä lisää jotta kuljettajia riittäisi, kuten raitioliikenteessä on tehty. Ainakin jutun perusteella normaali vuoroväli ei vaikuta lähestyneen vielä tapeeksi harvaa aiheuttaakseen ruuhkaa yksistään, vaan sen aiheuttaa ajamattomat lähdöt jolloin yksittäinen vuoroväli on heti runko-osuudella tuplan.
 
Näyttää olevan metrossa kerrankin ahdasta: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009235232.html

Voitaisiinko tätä ahtautta lievittää tilapäisesti käyttämällä vähät kuljettajaresurssit tehokkammin, eli ajetaan 6 vaunun junia Kampista jommallekummalle itähaaralle, ja 4 vaunun junia Espoosta toiselle itähaaralle? Kuljettajatarve olisi pienempi ja sillä osuudella, jolla matkustajia on enemmän, olisi edes joka toinen juna täysmittainen.

Tilanne tulee jatkumaan pahana vielä pitkään, vaikka kaikki kynnelle kykenevät ns. kaupunkiliikennekuljettajat (ajolupa sekä metroon että ratikkaan) on tiettävästi siirretty metroon – ratikkapuolellahan ajamattomia lähtöjä on pyritty hätätila-aikatauluilla vähentämään, mikä ajoittain onnistuukin.
Kyllä se on tasapuolisuuden nimissä ajettava Helsingissäkin pätkäjunilla koska meillä täällä Espoossakin joudutaan tähän tyytymään! Tiivistäkää tiivistäkää niin kyllä mahtuu! Olisi se epäreilua jos Helsingissä ajettaisiinkin pitkillä :)
 
Tänään M315:ssä kuului kuulutus "Kalasatama, ovet aukeavat junan oikealla puolella", tai jotain sen tapaista. Kuulutus tuli myös ruotsiksi ja englanniksi.
 
a) Homma luonnistuu viikon koulutuksella simpanssilta
b) Työn yksitoikkoisuuden ja muun vastenmielisyyden voi korvata rahalla.
Kyllä sinulla käsitys veturinkuljettajan työstä (johon verrattavissa metrojunankuljettajan työ on).

Siinä olet oikeassa, että ratkaisu tähän on sellainen, että metrojunankuljettajilla aletaan maksaa sellaista palkkaa, joka houkuttelee alalle. Tällä hetkellä esimerkiksi minun ei kannattaisi mennä sinne töihin, kun palkkataso putoaisi todella tuntuvasti.
 
Espoo 3.12.2022

Metroliikenne osuudella Matinkylä - Kivenlahti käynnistyi siis tänä aamuna klo 4.56. Itse kävin ennen aamuyhdeksää Kivenlahden ja Espoonlahden asemilla. Matkustin samalla koko uuden osuuden. Muutama kuva edellä kerrotuilta asemilta tässä.
 
Mielenkiintoisesti uusien asemien kuulutukset kuulostivat paljon perinteisemmiltä kuin Länsimetron ensimmäisen osan (ainakin 200-sarjan junassa). Ero oli hyvin selvä, uuden osan ääni oli perinteisen "väsynyt" ja Länsimetron ykkösvaiheen ääni kirkas ja voimakas.
 
Koskakohan muuten kaikki M100-sarjan metrot menevät poistoon? itellä ei ole muuten niitä mitään vastaan, mut se vain rasittaa kun niissä ei ole "perinteistä niveltä" toisin kuin M200:ssa, jolloin vaunujen läpi ei ole kulkumahdollisuutta kummallakaan puolella. Olen pitkään ihmetellyt miksei ne valmistettu perinteisellä haitariosalla vaunuparien välissä niinkuin valtaosa maailman metrojunista jo siihen aikaan. Ite oisin myös voinut odottaa että juniin olisi peruskorjauksen yhteydessä vaunujen väliosa muutettu läpikuljettavaksi haitariksi niinkuin M200:sessa mutta eipä tullut, ois kyllä voinut tulla. Sen takia pyrin ite usein välttämään M100:sella matkustamista mikäli ei ole kiire mihinkään. :tongue:
 
Koskakohan muuten kaikki M100-sarjan metrot menevät poistoon? itellä ei ole muuten niitä mitään vastaan, mut se vain rasittaa kun niissä ei ole "perinteistä niveltä" toisin kuin M200:ssa, jolloin vaunujen läpi ei ole kulkumahdollisuutta kummallakaan puolella. Olen pitkään ihmetellyt miksei ne valmistettu perinteisellä haitariosalla vaunuparien välissä niinkuin valtaosa maailman metrojunista jo siihen aikaan. Ite oisin myös voinut odottaa että juniin olisi peruskorjauksen yhteydessä vaunujen väliosa muutettu läpikuljettavaksi haitariksi niinkuin M200:sessa mutta eipä tullut, ois kyllä voinut tulla. Sen takia pyrin ite usein välttämään M100:sella matkustamista mikäli ei ole kiire mihinkään. :tongue:

Mielenkiintoinen perustelu olla matkustamatta jollakin metrolla :D . Syy lienee se, että vaunut ovat jo melko vanhoja eikä niille olla nähty kovin pitkää tulevaisuutta. Vaunun ulkokuoren modifiointi maksaa jo melko paljon enemmän, jolloin kokonaan uusien vaunujen hankita olisi jo järkevämpää tulevaisuutta ajatellen.
 
Mielenkiintoinen perustelu olla matkustamatta jollakin metrolla :D

Makuasia toki, mutta ite tykkään enemmän matkustaa M200- ja 300-sarjalaisilla. Toki tää on asia josta voi olla montaa eri mieltä, ja joku muu voi olla sitä mieltä että se on hyvä asia ettei vaunusta ole kulkumahdollisuutta toiseen (ja näinollen pitää 100:sta parhaana metrona), mutta ite tykkään enemmän siitä ratkaisusta että voi siirtyä vaunusta toiseen matkan aikana ja omaan silmään se myös näyttää paremmalta. Mut onko sinulla muuten tietoa koska M100:set poistuu liikenteestä?
 
Makuasia toki, mutta ite tykkään enemmän matkustaa M200- ja 300-sarjalaisilla. Toki tää on asia josta voi olla montaa eri mieltä, ja joku muu voi olla sitä mieltä että se on hyvä asia ettei vaunusta ole kulkumahdollisuutta toiseen (ja näinollen pitää 100:sta parhaana metrona), mutta ite tykkään enemmän siitä ratkaisusta että voi siirtyä vaunusta toiseen matkan aikana ja omaan silmään se myös näyttää paremmalta. Mut onko sinulla muuten tietoa koska M100:set poistuu liikenteestä?

En ole kovin perillä metroon liittyvistä asioista. Muistan kuitenkin lukeneeni jostain asiakirjasta, että viimeiset poistuisivat viimeistään 2030. Joku voi korjata jos olen väärässä.
 
Mut onko sinulla muuten tietoa koska M100:set poistuu liikenteestä?

En ole kovin perillä metroon liittyvistä asioista. Muistan kuitenkin lukeneeni jostain asiakirjasta, että viimeiset poistuisivat viimeistään 2030. Joku voi korjata jos olen väärässä.

Näin olen aiemmin kirjoittanut asiasta:

Metron kapasiteetin yleissuunnitelmassa muistan nähneeni, että M200 poistuu arviolta vuonna 2029, mutta M100-sarjaa olisi käytössä vielä tuon jälkeen (vuonna 2030 17 vuoron verran, (nykyisin 19) ja 2031 vielä 6 vuoron verran). Ehtivätköhän M200-junat nuo hyötyä kovinkaan paljon tuosta peruskorjauksesta, jos ovat käytössä max 6 vuotta peruskorjauksesta poistuen liikenteestä jo ennen M100-sarjaa? Tuossa tiedostossa jopa arvioitiin, että M200 on korvattava tuolloin (vaatisi huomattavia kunnostustoimenpiteitä), mutta M100-sarja olisi mahdollista kunnostaa uudelleen vielä kertaalleen.

En tiedä, onko sittemmin tullut muutoksia suunnitelmiin vai ei.
 
M200 kohdalla niiden pieni määrä on myös uuteen peruskorjaukseen vaikuttava asia.

Oliko niitä muuten alunperin tarkoitus hankkia noin vähän? Oliko hankinnalla siis jotain optiota metroverkon laajentumista varten, mistä luovuttiin, esimerkiksi kun Länsimetron kanssa ruvettiin suunnittelemaan taas automatisointia.
 
En ole kovin perillä metroon liittyvistä asioista. Muistan kuitenkin lukeneeni jostain asiakirjasta, että viimeiset poistuisivat viimeistään 2030. Joku voi korjata jos olen väärässä.

Tässä kuvakaappaus viime vuonna julkaistusta "Metron kapasiteetin ja luotettavuuden lisääminen" -yleissuunnitelmasta. Sen mukaan M100-sarja poistuisi 2030-luvun alkupuolella samalla, kun M400-sarjan metron otetaan käyttöön.

Näyttökuva 2022-12-5 kello 7.21.07.png
 
Koskakohan muuten kaikki M100-sarjan metrot menevät poistoon? itellä ei ole muuten niitä mitään vastaan, mut se vain rasittaa kun niissä ei ole "perinteistä niveltä" toisin kuin M200:ssa, jolloin vaunujen läpi ei ole kulkumahdollisuutta kummallakaan puolella. Olen pitkään ihmetellyt miksei ne valmistettu perinteisellä haitariosalla vaunuparien välissä niinkuin valtaosa maailman metrojunista jo siihen aikaan. Ite oisin myös voinut odottaa että juniin olisi peruskorjauksen yhteydessä vaunujen väliosa muutettu läpikuljettavaksi haitariksi niinkuin M200:sessa mutta eipä tullut, ois kyllä voinut tulla. Sen takia pyrin ite usein välttämään M100:sella matkustamista mikäli ei ole kiire mihinkään. :tongue:

Tuo poistoaikataulu tulikin jo, eli ei siitä enempää.
M100 junien korirakenne eikä sähkölaitteiden sijoittelu salli vaunujen välisen ylikulun rakentamista. Vaunu takapäätyyn reiän tekeminen ehkä vielä onnistuisi, mutta sen vahvistaminen ylikulun kannakointia ym. varten olisi vaikeaa. Lisäksi takapääty on täytetty sähkölaitteilla ja ohjauselektroniikalla, joille ei ole muuta luontevaa paikkaa ja uuden paikan tekeminen vaatisi hirvittävän määrän kaapelointia. Ylikulun rakentaminen olisi siis todella iso muutos eikä saavutettuun hyötyyn nähden investoinnin arvoista.
Vaunujen välisestä kulkuyhteydestä on sekä hyötyä että haittaa. Häiriökäyttäytymistä tai pahimmassa tapauksessa tulipaloa pääsee karkuun toiseen vaunuun, mutta toisaalta häiriköillä on myös mahdollisuus kulkea ympäri junaa esteettä ja savulla myös mahdollisuus levitä koko junaan. Vapaata istumapaikkaa on tietysit helpompi etsiä kun junassa pääsee kulkemaan, mutta ainakana itse en ole koskaan huomannut mitään valtavaa matkustajavirtaa vellomassa edestakaisin vaunusta toiseen. Ihmettelen siksi nuivaa suhtautumista ylikuluttomiin juniin, joita on liki puolet kalustosta, mutta kukin tyylillään.

Näin olen aiemmin kirjoittanut asiasta:

Metron kapasiteetin yleissuunnitelmassa muistan nähneeni, että M200 poistuu arviolta vuonna 2029, mutta M100-sarjaa olisi käytössä vielä tuon jälkeen (vuonna 2030 17 vuoron verran, (nykyisin 19) ja 2031 vielä 6 vuoron verran). Ehtivätköhän M200-junat nuo hyötyä kovinkaan paljon tuosta peruskorjauksesta, jos ovat käytössä max 6 vuotta peruskorjauksesta poistuen liikenteestä jo ennen M100-sarjaa? Tuossa tiedostossa jopa arvioitiin, että M200 on korvattava tuolloin (vaatisi huomattavia kunnostustoimenpiteitä), mutta M100-sarja olisi mahdollista kunnostaa uudelleen vielä kertaalleen.

En tiedä, onko sittemmin tullut muutoksia suunnitelmiin vai ei.

En ole nyt muistin varassa ihan varma onko tuo 6 vuotta enää viimeisin luku, mutta kyllä vähän turhan lyhyeksi jää käyttöaika peruskorjauksen jälkeen.
Nuo huomattavat kunnostustoimenpiteet pitävät sisällään todennäköisesti ohjauselektroniikan uusimisen, joka alkaa tulla tiensä päähän. Koko junan ohjausjärjestelmä pitäisi siis korvata uudella, joka on iso työ ja suunnitelu kallista suhteessa pieneen junasarjaan. Koska M100 sarja ollaan joka tapauksessa korvaamassa, on halvempaa ostaa samalla tarvittava määrä uusia juna korvaamaan M200 sarja. Kalustovalikoimakin saadaan siten yhtenäisemmäksi, joka on tietysti vähän tylsää, mutta kunnossapidon kannalta hyvä.
M100 ja M200 sarjat ovat yhtälailla edellisestä automatisointiyrityksestä opittuna turhan työläitä sovitettavaksi moderniin kuluvalvontajärjestelmään. Ei siis kannata edes yrittää kun paine uusimiselle on jo muutenkin olemassa.

M200 kohdalla niiden pieni määrä on myös uuteen peruskorjaukseen vaikuttava asia.

Oliko niitä muuten alunperin tarkoitus hankkia noin vähän? Oliko hankinnalla siis jotain optiota metroverkon laajentumista varten, mistä luovuttiin, esimerkiksi kun Länsimetron kanssa ruvettiin suunnittelemaan taas automatisointia.

Silloin kun M200 hankittiin, ei minun tietääkseni ollut mitään välitöntä laajentumissuunnitelmaa eikä siten optioitakaan. Sarja siis hankittiin vain täyttämään lisääntynyttä kalustotarvetta Vuosaaren haaralle ja tarve oli tosiaan aika pieni. Länsimetro ja automatisointi tulivat sen verran paljon M200 sarjan jälkeen, että mahdolliset optiot olisivat jo todennäköisesti umpeutuneet sitä ennen.
 
Takaisin
Ylös