Metro 40 vuotta

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,281
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008979894.html 1980-luvun retrometro ajaa Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä sunnuntaina. Helsingin metro täyttää 40 vuotta ja sen kunniaksi retrometro ajaa sunnuntaina kolme kertaa Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä.

Mitäköhän "retroa" näissä sarjajunissa oikein on? Koko sarja on aktiivikäytössä ja käyvät parhaillaan jo toista peruskorjauskierrosta. Oikea retrometro olisi ollut nokkajuna 101-106 jossa oli vielä hyvin säilynyt alkuperäinen tunnelma. Nokkajuna päätettiin kuitenkin paalata, joten se siitä retrosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ruoholahtihan on avattu melkein 10 vuotta merton varsinaisen alun jälkeen. Haara Mellunmäkeenkin on vanhempi. Eikö todellisen retrojunan kuuluisi kulkea vain Kampin ja Itäkeskuksen väliä?

Ajetaanko tätä kuusivaunuisella junalla, onko sellainen edes enää mahdollista?
 
Ruoholahtihan on avattu melkein 10 vuotta merton varsinaisen alun jälkeen. Haara Mellunmäkeenkin on vanhempi. Eikö todellisen retrojunan kuuluisi kulkea vain Kampin ja Itäkeskuksen väliä?

Ajetaanko tätä kuusivaunuisella junalla, onko sellainen edes enää mahdollista?

Tuossa jutussa mainitaan että junassa on kolme vaunuparia.
 
Ruoholahtihan on avattu melkein 10 vuotta merton varsinaisen alun jälkeen. Haara Mellunmäkeenkin on vanhempi. Eikö todellisen retrojunan kuuluisi kulkea vain Kampin ja Itäkeskuksen väliä?

Ajetaanko tätä kuusivaunuisella junalla, onko sellainen edes enää mahdollista?
Eikös varsinainen retrojuna olisi linjalla Itäkeskus-Hakaniemi, jollaisena linja avattiin 1982? Kamppihan tuli käyttöön vasta 1984, jollen väärin muista (toki sekin on mahdollista).
 
Eikös varsinainen retrojuna olisi linjalla Itäkeskus-Hakaniemi, jollaisena linja avattiin 1982? Kamppihan tuli käyttöön vasta 1984, jollen väärin muista (toki sekin on mahdollista).

Olis, mutta Hakaniemessä ei ole kääntöraidetta ja tuskin toimisi muun metroliikenteen seassa linjaraiteilla kääntö. Matkustajakoeliikenne Hakaniemeen alkoi kai kesäkuussa 1982 ja Rautatientorille heinäkuussa. Sitten taas virallinen liikenne, jota tässä juhlitaan elokuussa Rautatientorille sekin. Rautatientorillä kääntämisessä kai sama ongelma.
 
Olis, mutta Hakaniemessä ei ole kääntöraidetta ja tuskin toimisi muun metroliikenteen seassa linjaraiteilla kääntö. Matkustajakoeliikenne Hakaniemeen alkoi kai kesäkuussa 1982 ja Rautatientorille heinäkuussa. Sitten taas virallinen liikenne, jota tässä juhlitaan elokuussa Rautatientorille sekin. Rautatientorillä kääntämisessä kai sama ongelma.
Niin se tais olla, itsekin muistelin, että Rautatientorille metro matkasi kuukautta myöhemmin, kuin Hakaniemen aloitus. Mutta noin muuten sä taidat tuntea asianhaarat logistisella puolella meikäläistä paremmin.
 
Eikös varsinainen retrojuna olisi linjalla Itäkeskus-Hakaniemi, jollaisena linja avattiin 1982? Kamppihan tuli käyttöön vasta 1984, jollen väärin muista (toki sekin on mahdollista).

Olis, mutta Hakaniemessä ei ole kääntöraidetta ja tuskin toimisi muun metroliikenteen seassa linjaraiteilla kääntö. Matkustajakoeliikenne Hakaniemeen alkoi kai kesäkuussa 1982 ja Rautatientorille heinäkuussa. Sitten taas virallinen liikenne, jota tässä juhlitaan elokuussa Rautatientorille sekin. Rautatientorillä kääntämisessä kai sama ongelma.

Teoreettisesti Itäkeskus-Hakaniemi kyllä toimisi, mutta pitäisi sitten ajaa tyhjä juna kääntämään vaikka Kamppiin. Toki junaan sai nyt ilmeisesti jäädä käännön ajaksi. Liekö ollut osin siksi, että kääntö haittaisi mahdollisimman vähän muuta liikennettä? Sitä itsekin vähän ihmettelin, että miksi Ruoholahti Kampin sijaan?
 
Sitä itsekin vähän ihmettelin, että miksi Ruoholahti Kampin sijaan?

Kampin käännöllä joudutaan ajamaan ristiin tasossa linjaraiteen kanssa. Tämä on vähän hankalaa jos välissä pitäisi ajaa normaalia liikennettä. Ruoholahden (ja Tapiolan) käännöt ovat tältä osin helpompia.
 
Kampin käännöllä joudutaan ajamaan ristiin tasossa linjaraiteen kanssa. Tämä on vähän hankalaa jos välissä pitäisi ajaa normaalia liikennettä. Ruoholahden (ja Tapiolan) käännöt ovat tältä osin helpompia.
Millä tavalla ”ristiin”?
Ei Kampin kääntö nykyään ole sen kummempi kuin Ruoholahti tai Tapiolakaan.

On toki totta, että Kampissa ajetaan Ruoholahteen menevän 2-raiteen yli, mutta se mennään siltaa pitkin eikä sen pitäisi vaikuttaa muuhun liikenteeseen mitään. Ajettiinhan näin kesästä 2016 aina Länsimetron avaamiseen asti.

Kampin käännöltä poistuminen on myös paljon nopeampaa, koska Ruoholahden Sn35 vaihteen sijaan Kampissa oli muistaakseni Sn60 heti vaihdealueen jälkeen.
 
Millä tavalla ”ristiin”?
Ei Kampin kääntö nykyään ole sen kummempi kuin Ruoholahti tai Tapiolakaan.

On toki totta, että Kampissa ajetaan Ruoholahteen menevän 2-raiteen yli, mutta se mennään siltaa pitkin eikä sen pitäisi vaikuttaa muuhun liikenteeseen mitään. Ajettiinhan näin kesästä 2016 aina Länsimetron avaamiseen asti.

Kampin käännöltä poistuminen on myös paljon nopeampaa, koska Ruoholahden Sn35 vaihteen sijaan Kampissa oli muistaakseni Sn60 heti vaihdealueen jälkeen.

Totta, periaattessa kaikki käännöt ovat samanlaisia. Kampin käännöllä ei käsittääkseni kuitenkaan ole ajettu pitkillä junilla sitten Ruoholahden valmistumisen kuin poikkeustilanteissa. 2016 Kampissa kävi kääntymässä vain lyhyitä junia ja Ruoholahden suunnasta junia tuli vain viiden minuutin välein.

Kysäisen asiaa vielä paremmin tietäviltä oliko joku erityinen syy jättää Kampin kääntö ajamatta.
 
Eikös varsinainen retrojuna olisi linjalla Itäkeskus-Hakaniemi, jollaisena linja avattiin 1982? Kamppihan tuli käyttöön vasta 1984, jollen väärin muista (toki sekin on mahdollista).

Jo tosiaan koeliikenne alkoi kesäkuun 1982 alussa. Taisi olla vain ruuhka-aikana. Asemia oli vain Hakaniemi, Kulosaari, Herttoniemi, Siilitie ja Itäkeskus. Tosin Siilitie ei ollut varsinainen asema vaan seisake. Kamppi avattiin 1983 ja Sörnäinen 1984.
 
Takaisin
Ylös