Minne metroa voisi jatkaa?

Nyt Kampin terminaali on huonosti sijoitettu.
Mutta tämähän on Helsingin kaupunginkin hyväksymä ratkaisu ja juuri näinä aikoina sitä esitellään UITP:n juhlavieraillekin. Kampin ja Rautatientotin välinen matka on siis "mitätön" Helsingille. Samaten uuden Kamppi-Kruunuvuorenranta-metrolinjan miniversion toinen keskustan asema on suunnitteilla Esplanadille ja tämänkin ainakin HKL-SUY hyväksyy ko. linjan keskusta-asemaksi ja yhteydeksi myös Rautatietorille (jollei halua menna Herttoniemen kautta). Helsinkiläinen on metro on kyllä hieman jäykähkö, mutta silti suosittu joukkoliikenneväline.

Tein nämä metronäkemykseni Helsingin nykyistä metrobuumia "simuloiden" ja isolla vaihteella.

Jos metrolinjalle 2 tehtäisiin asemat Erottaja ja Kauppatori, niin linjan 3 voisi silloin linjata myös tuon Erottajan kautta Rautatietorille (josta tulisi siten risteysasema linjoille 1 ja 3). Linja 3 suunnattaisiin sitten Hakaniemeä kohti, josta ehdottamaani reittiä eli Kallion ja Alppilan kautta Pasilaan jne. Useammat asemat (ja osa vieläpä risteysasemiksi) lisäisivät tietysti kustannuksia, mutta automaattimetrohan maksaisi ne pian takaisin mitättöminä liikennöintikustannuksina ;).

Helsingin uudet metrolinjat voisivat tietysti olla myös tällaisia, joka puolestaan avaisi aivan uusia mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tämähän on Helsingin kaupunginkin hyväksymä ratkaisu... ...Samaten uuden Kamppi-Kruunuvuorenranta-metrolinjan miniversion toinen keskustan asema on suunnitteilla Esplanadille ja tämänkin ainakin HKL-SUY hyväksyy ko. linjan keskusta-asemaksi ja yhteydeksi myös Rautatietorille ...

Ei Helsingin keskusta ole siellä, minne kaupunki tai HKL-SUY sen määräävät. Se on siellä, missä ihmiset sen kokevat olevan. HS testasi tätä kulkemalla kaupungilla kartan kanssa. Satunnaisotannalla käskettiin ohikulkijoita tökkäämään neula siihen, missä "ydin" heidän mielestään on. Ylivoimaisesti suurin osa tökkäsi neulan Rautatientorin, Kolmen sepän ja Forumin muodostaman kolmion alueelle.

Keskusta on aikojen kuluessa siirtynyt. Jos nykyinen ytimen ydin on esim. Kolmen sepän aukio, niin 1900-luvun alkuvuosina ydin oli Unioninkadulla Aleksin ja Espan välisellä osuudella. Siksi Kauppatoristakin tuli raitioteiden ensimmäinen keskeinen vaihtopaikka. Ykkönen on siellä yhä reliktinä, ja senhän tiedämme, kuinka keskeistä palvelua se tarjoaa :(

HS:n testissä muutama sijoitti keskustan lännemmäs kuin mihin on totuttu, jopa Kamppiin asti. Kampin terminaalilla on varmaan osuutta asiaan, samoin sillä, että Kamppiin on keskittynyt paljon yöelämää.
 
Niin, lähdettiinhän sitä kaupungista aikanaan "maalle" Töölönlahden ympäristössä oleville huviloille. Joku Haaga tms., joka nykyään mielletään lähes kantakaupunkiin kuuluvaksi oli täysin maaseutua. Niin se maailma muuttuu ja omasta mielestäni on vain hyvä, että keskusta-käsite hieman laajenee.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain keskustan sijainnin muuttumisesta kertoo sekin, että aikanaan kaupunkilaiset lahjoittivat ylioppilaille tontin kaupungin laidalta, ettei opiskelijoiden juhlinta häiritsisi kaupunkilaisten elämää. Nykyisin kukaan ei taida väittää, että vanha (tai uusikaan) ylioppilastalo olisi kaupungin laidalla... Tähän perustuu myös HYY:n nykyisin varsin mittava ja tuottoisa omaisuus.
 
Metrolinja 1 olisi siis itä-länsisuuntainen Vuosaaren satama-IK-Kamppi-Kivenlahti ja (Sipoo?)-Mellunmaki-IK-Kamppi-Tapiola
Metrolinja 2 olisi Santahamina-Esplanadi-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Kumpula-Viikki ja Kruunuvuori-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Metsälä-Maunula
Metrolinja 3 olisi Munkkisaari-Punavuori-Esplanadi-Hakaniemi-Kallio-Alppila-Pasila-Ruskeasuo-Pikku-Huopalahti-Munkkivuori

Metrolinjalla 2 asemat olisivat siis Santahamina-Laajasalo-Kruunuvuori-Katajanokka-Esplanadi-Kamppi-Töölö-Oopera-Meilahti-Pasila. Asemavaraukset voisivat olla Etu-Töölössä (nykyinen kääntöraide) ja Topeliuksen-, Nordenskoldin- ja Linnankoskenkadun risteyksessä. Pasilasta jatkuisi kaksi haaraa: Pasila-Metsälä-Maunula (Suursuo) ja Pasila-Kumpula-Viikki (asemavaraus Viikinmaessa). Liikennettä ajettaisiin kahdella junaryhmällä Santahaminasta Viikkiin ja Kruunuvuoresta Maunulaan. Junat olisivat samanlaisia kuin "minimetrossakin" (Laajasalon metron alkuvaihe) eli yhtäputkea olevia 3-vaunuisia yksikoitä, vuorovali 3/6 minuuttia. Yksiköiden pituutta voitaisiin kasvattaa matkustajamäärien kasvaessa.

Metrolinja 3 asema Munkkisaari voisi olla vaihtoehtoisesti Eira, jolloin se palvelisi ehkäpä paremmin ja samalla olisi varauduttu linjan jatkamiseen tulevaisuudessa aina Hernesaareen saakka, jos se vapautuu asuntokäyttöön. Kaukainen visio voisi olla myös jatko Hernesaaresta Jätkäsaaren kautta joko Ruoholahteen tai Lauttasaareen Vattuniemeen ja sielta edelleen Lauttasaaren "keskusasemalle". Tämä loisi hyvän yhteyden Vattuniemestä, joka jää Länsimetron myötä harmillisesti bussiliityntäalueeksi.

Linja 3 muut asemat olisivat siis Punavuori (jossain Viiskulman tienoilla), Esplanadi (risteysasema linjan 2 kanssa ja jossain Kluuvi-Kämpin talon sektorilla, jolloin muodostaisi kiinteän yhteyden RT:n ja Kaisaniemen asemien kanssa), Hakaniemi (olemassaoleva varaus nykyisen laituritason vieressa), Kallio (Kallion kirkon alla), Alppila (Viipurinkadun alla), Pasilan asema, Ruskeasuo (Manskun alla), Munkkivuori (Raumantien alla, ostarin tuntumassa). Jatko olisi suunniteltu Taliin (Muusantori) sekä Pajamäkeen (asema Raide-Jokerin aseman yhteydessä).

Linjaa 3 ajettaisiin samanlaisella kalustolla kuin linjaa 2 eli yhtäputkea oleva 3-4-vaunuinen metrojuna, jonka pituutta voidaan tulevaisuudessa lisätä tarpeen mukaan. Kaikilla asemilla olisi varaus siihen. Vuorovali olisi sama 3/6 minuuttia ja ajettaisiin yhtena junaryhmänä, mutta mahdolliset em. laajennukset jakaisivat kahteen junaryhmään.

Nykyiselle metrolinjalle lisatään mahdollisesti Torkkelin asema, joka parantaisi Kallion-Torkkelin-Harjun joukkoliikenneyhteyksiä.

Lisäksi siis Raide-Jokeri kokonaisuudessaan ja mahdollisesti shuttlemetro välille Kalasatama-Pasila ("minimetro'). Jälkimmainen voisi olla myös jonkun uuden metrohaaran alku.

Mites sitten ratikkalinjat tällaisen myllerryksen jälkeen?

Linja h1 Kolmikulmasta RT:n kautta Hameentielle ja edelleen Makelankadun kautta Käpylan asemalle.
Linjat h4/T ennallaan
Linja h6 Salmisaaresta Jätkäsaaren kautta nykyiselle reitilleen ja edelleen Arabianrantaan
Linja h8 Jätkäsaaresta Ruoholahden metroaseman kautta nykyiselle reitilleen Arabianrantaan
Linja h9 nykyisen suunnitelman mukaan, mutta Ilmalan asemalle saakka
Linja h10 muuten nykyinen, mutta Aleksia Kauppatorille ja edelleen mahdollisesti Perämiehenkadulle (ruuhkalinja 10A)

Kiertolinjat
h3B/T kuten nykyäänkin mutta Porvoon/Viipurinkadun rata jää pois käytostä ja ajetaan reittiä Sturenkatu-Aleksis Kiven katu-Konepaja-alue-Pasila-nykyinen reitti. Samoin ajetaan suoraan Manskun kautta.
h7A/B ajetaan pitkälti kuten nykyäänkin, mutta Kampin sekä Mikonkadun uudisratojen ja Töölön kautta. Länsi-Pasilassa reitti on oikaistu ja Itä-Pasilasta ajetaan Sornaisten entistä satamaradan pohjaa Hermannin rantatielle ja Varastokadun kautta edelleen Kalasataman metroasemalle. Sieltä reitti jatkuu Sompasaaren kautta Sörnaisten rantatielle ja edelleen Merihakaan ja Hakaniemeen. Täältä mennään nykyistä reittiä Liisankadun ja Snellmaninkadun kautta Aleksille.


Tällaista jälkeä isolla metrovaihteella Helsingin metropolille ;).
 
Viimeksi muokattu:
Linja h10 muuten nykyinen, mutta Aleksia Kauppatorille ja edelleen mahdollisesti Perämiehenkadulle (ruuhkalinja 10A)
h10/A voidaan toki jatkaa aina Huopalahden asemalle saakka, jolloin sen luonne runkolinjana vahvistuu (yhteys Jokerille ja lähijuniin). Ja jos Suomenlinnaan joskus tosissaan harkittaisiin ratikkayhteyttä (jälleen) olisi h10/A nimenomaan tämä linja.

Linjat h4/T ennallaan
Tarkemmin ajatellen h4/T olisi tuolloin melko päällekkainen metron kanssa (asema Katanokalla), joten voisi syytä on muuttaa ainakin h4:sen itäinen päätepysäkki jonnekin muualla. h4 voisi ajaa Liisankatua ja Snellmanin katua Hakaniemeen sekä yhdistää se johonkin koillisen suunnan ratikkalinjaan uudeksi, pitkäksi heilurilinjaksi (esim. suuntaan Oulunkylä/Veräjämäki korvaten bussilinjan h65). h4T voisi olla ennallaan terminaaliyhteyden takia, mutta numeroituna vaikkapa h5:ksi.
 
Viimeksi muokattu:
vristo sanoi:
Metrolinja 2 olisi Santahamina-Esplanadi-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Kumpula-Viikki ja Kruunuvuori-Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Metsälä-Maunula
Unohdin Laajasalon puolelta erään tärkeän aseman, Gunillantie nimittäin. Kamppi-Laajasalo-Santahaminan raskaassa metrosuunnitelmassahan se on mukana ja niin myös minullakin. Myös ko. linjan asema "Vanhakaupunki" esiintyy oikeassa suunnitelmissa, joten oman visioni "Viikinmäki" voisi hyvin olla myös tuo.
 
Nykyiselle metrolinjalle lisatään mahdollisesti Torkkelin asema, joka parantaisi Kallion-Torkkelin-Harjun joukkoliikenneyhteyksiä.

Näkisin järkevämpänä rakentaa Sörnäisten asemalle uusi sisäänkäynti toiseen päähän. Se sijoittuisi Torkkelinkadun ja Pengerkadun kulmaukseen, jossa nykyään kohoavat metron ilmastointitornit. Kallion keskustaan kun vielä sijoitettaisiin asema, sinne Karhupuiston kohdalle, josta nykyinen metrolinja sopivasti kulkeekin, palvelutaso paranisi paljon. Kallio on niin tiiviisti rakennettu kaupunginosa, ettei sitä voi jättää liitynnän varaan. Lisäksi liityntä ei toimi Sörnäisistä Karhupuiston suuntaan, vain Hakaniemestä on riittävät yhteydet. Vähintäinkin tarvittaisiin bussilinja Hakaniemi-Siltasaarenkatu-Karhupuisto-Agricolankatu-Pengerkatu-Sörnäinen, mielellään tietenkin ratikka.
 
Piirtelin tuon metrovisioni (muutamin muutoksin) Google Mapiin. Muutin muunmuassa joitain asemien paikkoja ja nimiä (linjan 3 aseman Esplanadi muutin Kluuviksi, joka vastaa paremmin sen paikkaa) sekä laitoin muutaman asemavarauksen. Jatkan myöhemmin lisää. Nykyisen metrolinjan sekä sen jatkon linjauksen Espooseen varmasti muistatte, sekä Raide-Jokerin linjauksen.
 
Hienoa jälkeä, vristo! Kartta näyttää erittäin "todelliselta", vaikkakaan noin laaja metro ei taida kovin nopeasti Helsinkiin syntyä. Piirtää voi toki aina. Itse piirtelin kuluneena keväänä laajaa raitioverkkoa linjaväreineen kaikkineen.
 
Näkisin järkevämpänä rakentaa Sörnäisten asemalle uusi sisäänkäynti toiseen päähän. Se sijoittuisi Torkkelinkadun ja Pengerkadun kulmaukseen, jossa nykyään kohoavat metron ilmastointitornit.
Tässä voisi olla ideaa, riippuu siitä paljonko maksaa, aika hiljainen kulmahan tuo on.

Kallion keskustaan kun vielä sijoitettaisiin asema, sinne Karhupuiston kohdalle, josta nykyinen metrolinja sopivasti kulkeekin, palvelutaso paranisi paljon. Kallio on niin tiiviisti rakennettu kaupunginosa, ettei sitä voi jättää liitynnän varaan.
Samalla vaivalla ja luultavasti huomattavasti pienemmin kustannuksin kaivaisi tunnelin Karhupuistosta Hakaniemen asemalle ja siihen liukuportaat. Pituutta tuolle tulisi semmoiset 300 metriä, olisiko tuo minuutin matka rullaportaissa? Voisi olla muutenki suosittu väylä ainakin huonolla säällä, itsekin tulee usein matkustettua yksi pysäkinväli kolmosella kun ei jaksa kavuta sitä Porthaninkatua ylös.

Lisäksi liityntä ei toimi Sörnäisistä Karhupuiston suuntaan, vain Hakaniemestä on riittävät yhteydet. Vähintäinkin tarvittaisiin bussilinja Hakaniemi-Siltasaarenkatu-Karhupuisto-Agricolankatu-Pengerkatu-Sörnäinen, mielellään tietenkin ratikka.
Tuossa Pengerkadussa ei ole mielestäni järkeä, Hämeentie on korttelin päässä. Torkkelinmäki on nimensä mukaisesti mäellä ja siten hieman eri juttu, joten pieni koukkaus vaikka jollekin pohjoisesta tulevalle bussille reitille Hämeentie - Torkkelinkatu - Porthaninkatu voisi olla ihan kiva idea. Esim. 22 voisi jatkaa tuota reittiä Sörnäisistä Hakaniemeen saakka. Veikkaan, että paikalliset eivät olisi kovin innoissaan kiskoista idyllisellä Torkkelinkadulla, ja ei niille ole oikein tarvettakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vastauksena otsikon kysymykseen, metroa pitäisi jatkaa pääradalle, eli yhdistää lähijunat ja metro tavalla tai toisella.

Sikäli kun tähän ei päästä ja jos sinne Sipooseen vedetään metro, niin tarvitaan jonkinlaiset ohitusraiteet. Ehkä toinen raidepari. Tai sitten vedetään suosiolla juna sinne, eli HELI-rata.

Tai sitten tehdään yhdistelmä noista kahdesta, se niistä haaroista joka vedetään Sipooseen muutetaan junaradaksi. Tälle tehdään omat raiteet ilman asemia Itäkeskuksesta eteenpäin metroraiteiden viereen ja edelleen Teollisuuskadun suuntaisesti Pasilaan ja siitä pääradalle. Eli linja menisi (Mellunmäen kautta) Sipoon asemat - Mellunkylä - Kontula - Myllypuro - Itäkeskus - Sörnäinen (oma asema Teollisuuskadun kohdalla) - Pasila - Rautatieasema.

Tai jotain sinnepäin. Joka tapauksessa Metro Sipooseen joka pysähtyy joka asemalla on sietämättömän hidas.
 
Lisäsin karttaani myos Ruskeansuon maanalaisen metrovarikon, jonne tulisi linjojen 2, 3 ja 5 keskusvarikko sekä korjaamo. Tämä varikko sijoittuisi siis täysin Keskuspuiston sisään, joten se olisi ympäriston kannalta ihanteellinen. Lisäksi sieltä saadaan sujuvasti junat jokaiselle em. metrolinjalle. Linja 2 tarvitsisi lisäksi todennäkoisesti kuitenkin pienimuotoisen säilytysraideryhmän Laajasaloon.

Pasilan metroasema tulisi välittomasti rautatieaseman alapuolelle (poikittain siihen nähden) ja niinpä Keski-Pasilassa metrorata voisi kulkea hetken aikaa taivasalla, niin että nykyinen Pasilan silta olisi rakennettu 2-kerroksiseksi: ylemmassä kerroksessa raitiovaunut ja bussit, alemmassa metro. Näin mm. harrastajat pääsisivät bongailemaan vilkasta metroliikennettä ko. sillalla (tämähan on perin tärkeää ;)). Keski-Pasila olisi muuten rakennettu asuin- ja toimistokäyttoon (WAU-arkkitehtuuria).
 
Viimeksi muokattu:
Piirtelin tuon metrovisioni (muutamin muutoksin) Google Mapiin. Muutin muunmuassa joitain asemien paikkoja ja nimiä (linjan 3 aseman Esplanadi muutin Kluuviksi, joka vastaa paremmin sen paikkaa) sekä laitoin muutaman asemavarauksen. Jatkan myöhemmin lisää. Nykyisen metrolinjan sekä sen jatkon linjauksen Espooseen varmasti muistatte, sekä Raide-Jokerin linjauksen.

Miksi tuo linja kiertää Stadionin kautta? Ovatko Stadikan käyttäjämäärät niin suuria, että linjan kannattaisi kiertää Töölön suuria alueita noin reunasta?
 
Samalla vaivalla ja luultavasti huomattavasti pienemmin kustannuksin kaivaisi tunnelin Karhupuistosta Hakaniemen asemalle ja siihen liukuportaat. Pituutta tuolle tulisi semmoiset 300 metriä, olisiko tuo minuutin matka rullaportaissa? Voisi olla muutenki suosittu väylä ainakin huonolla säällä, itsekin tulee usein matkustettua yksi pysäkinväli kolmosella kun ei jaksa kavuta sitä Porthaninkatua ylös.

Voisiko harkita tällaisia liukuhihnoja, joita on Tukholman T-Centralissa siniselle linjalle mentäessä? Sellaisia todella pitkiä, joita on nopea kävellä ja jotka samalla viettävät vähän ylös päin.
 
Takaisin
Ylös