Metronäyttely

Liittynyt
2 Toukokuu 2007
Viestit
2,402
Oletteko jo käynyt Päivälehden museossa metronäyttelyssä? Minä olin äsken. Se metrosimulaattori on makee! :p
 
Oletteko jo käynyt Päivälehden museossa metronäyttelyssä? Minä olin äsken. Se metrosimulaattori on makee! :p

Kerro vähän mitä kaikkea siellä on? Jos sais sitten aikaseksi käydä siellä. Onko se simu ihan "kunnollinen", saa siis kokeilla metron ajamista?
 
Ihan kunnollinen simu on. Pikkasen nykii, mutta mukava. Sinne simuun on laitettu kojelauta, mutta ohjataan kyllä tietokoneen joystikillä... Ja sillähän ajetaan vaan Myllypurost Sörkkaan. Sinne seinille on laitettu julisteita metroasemista ja vanhoista lehdistä joissa on metrojuttuja. Sitten sielä on pari metron penkkiä ja metron ovet (vanhan metron) ja sellaisia prototyyppejä pienoismalleina. Pienet saavat värittää oman metron vahakynillä ja sitten kahdella eurolla saa sellaisen kirjan, missä voi koota itse paperisen metron. Mutta ihan kiva paikka, ja sinnehän on vapaa pääsy.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin kokeilin metrosimua. Aseman kohdalle pysähtyminen ei onnistu ehkä ekalla yrittämällä. Jos tiplaa, joutuu aloittamaan alusta.
Muuten näyttely on mielenkiintoinen, kiitos Nuorisoasiankeskuksen mediatyöpajan ohjajille ja nuorille tekijöille.
 
Aseman kohdalle pysähtyminen ei onnistu ehkä ekalla yrittämällä.
..ja joka tapauksessa se pysäyttäminen ei ole missään määrin realistista :-| Jarrutuksen keventäminen tai edes rullaaminen ei onnistu. Jos olet aloittanut jarrutuksen ja siirrät kahvan keskiasentoon, simu jatkaa jarruttamista. Jos sitten yrität estää ennenaikaisen pysähtymisen ottamalla hiukan vetoa, alkaa simu kiihdyttää reippaasti, ja vaikka heti perään jarruttaisit täydellä teholla, kestää tolkuttoman kauan, ennen kuin simu alkaa jarruttamaan... Ja sitten onkin jo asemalaituri loppunut... Kai tuohon kikkailuun voisi tottua, mutta totuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, valitettavasti.

Hesarissahan oli alkuviikosta juttua tuosta metrosimulaattorista. Jutusta kävi ilmi, että oikea metrojunankuljettajakaan ei onnistunut aina pysäyttämään junaa laiturille. Kertonee jotain jarrutuksen realistisuudesta... ;)


Erityisesti vielä simussa häiritsee kuvan tökkiminen, ja se, että äänimailma vastaa kuvan tapahtumia kovin huonosti (viiveellä), jos laisinkaan.

Simuhan on siis toteutettu siten, että ohjaamonäkymävideokuvaa hidastetaan ja nopeutetaan joystickin liikuttelun mukaan. Pienen zoomauksen aiheuttaman ratageometrian ylikorostumisen ja yliluonnollisen kovan matkavauhdin vielä sallisi, kun ottaa huomioon, että "simu" on tarkoitettu "tavallisille ihmisille", mutta se, ettei ajaminen muistuta edes etäisesti oikeaa metroa, on jo aika ikävää...

Mutta kaikesta huolimatta, on tuo parempi kuin ei mitään. Kyllä siitä varmaan jonkinlaisen käsityksen kuljettajan näkövinkkelistä saa. Toivottavasti saisivat viriteltyä sitä vielä paremmaksi.
 
Olisipa mukava, kun saisi tommosen simulaattorin kotiin!
Mikseivät ne suoraan tee siitä PC-kopiota, että kaikki metrofriikit pääsisivät kotona ajelemaan?

Terveisin,
Snade
 
Olisipa mukava, kun saisi tommosen simulaattorin kotiin!
Mikseivät ne suoraan tee siitä PC-kopiota, että kaikki metrofriikit pääsisivät kotona ajelemaan?

MSTS lisäosia löytyy niin paljon (Esim täältä), joista osassa on mertrojakin ajettavana, kuten S- bahn ym. , ettei välttämättä riittäisi tarpeeksi kysyntää. Toisaalta, nyt kun peli on jo valmiina, ei sen kopioiminen pitäisi olla mahdoton homma.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olisipa mukava, kun saisi tommosen simulaattorin kotiin!
Mikseivät ne suoraan tee siitä PC-kopiota, että kaikki metrofriikit pääsisivät kotona ajelemaan?
Esim. MS-Train Simulatorilla tai muulla vastaavalla tuollaisen voisi tehdä. Mutta se vaatii paitsi taitoja, myös aikaa. Saksassa alan harrastajat ovat mallintaneet ainakin MST:lle yhden Ruhrin alueen Stadtbahn-linjan. Suomessakin on jonkin verran simuharrastajia, ja joitain ajatuksia lienee ollutkin.

Antero
 
Esim. MS-Train Simulatorilla tai muulla vastaavalla tuollaisen voisi tehdä. Mutta se vaatii paitsi taitoja, myös aikaa. Saksassa alan harrastajat ovat mallintaneet ainakin MST:lle yhden Ruhrin alueen Stadtbahn-linjan. Suomessakin on jonkin verran simuharrastajia, ja joitain ajatuksia lienee ollutkin.
Kun käy Saksassa minkä tahansa kodinkonetavaratalossa, niin noita junasimulaattorien lisäosia löytää pilvin pimein. Raitiovaunu- tai metrolinjoista tehtyjä lisäosia en ole nähnyt, mutta S-Bahn -radoista niitä on tosiaan tehty joitakin.
Täältä löytynee lisätietoa.
 
KIrjasto 10'ssä on noin kuukauden ajan nähtävillä kuvaesitys metrosta.
Jos haluaa kuulla myös musiikin, niin kuulokkeita on lainattavissa palvelupisteestä. Esitys kuuluu osana metro 25v. juhlavuoden ohjelmaan.
 
Tänään on virallinen Helsingin metron 25-vuotispäivä. On myös julkaistu muistokirja.

Vuosaaren asema on valittu vuoden metroasemaksi. Valinnan tekivät kuljettajat eli alan ammattilaiset, joilla on näkemystä kaikkiin metroasemiin. Kuulema esim. Mellunmäen haararadan mikään kolmesta asemasta ei saanut pisteen pistettä.

Tulevan Etelä-Espoon metroradan asemat ovat haasteellisessa tilanteessa. Palkinnon sai nyt maanpinnalla sijaitseva auringonvaloisa, vaalea, lasikatteinen ja ilmava Vuosaaren "kasvihuone", jollaista ei voi rakentaa maanalle. Pimeään Espoon peruskallioon ei sellaista saa.
 
Pimeään Espoon peruskallioon ei sellaista saa.
Ehkä hätä ei sittenkään ole suurin. Kakkos-, kolmos- ja nelossijat edellä kerrotussa äänestyksessä menivät Kaisaniemelle, Kampille ja Hakaniemelle; ne kaikki sijaitsevat syvällä maan alla. Kuten Compact itsekin kertoi, pinta-asemat Myllypurosta koilliseen eivät pärjänneet kisassa edes yhdenkään äänen verran.

Mitä metronäyttelyyn tulee, kävin eilen koeajamassa simulaattorilla. Muuten meni metron ohjastaminen nappiin, mutta Sörkassa jarrutus meni sittenkin pitkäksi... :)
 
Helsingin metro ja lähijunat olisi hieno lisäosa Zusiin. **TS:n ostaminen on eettisesti väärin :lol:

Tai sitten tuo standalone-metrosimulaattori (korjatulla ajomallilla) open sourcena kaikille käyttiksille! ;)
 
Vuosaaren asema on valittu vuoden metroasemaksi. Valinnan tekivät kuljettajat eli alan ammattilaiset, joilla on näkemystä kaikkiin metroasemiin.

Tulevan Etelä-Espoon metroradan asemat ovat haasteellisessa tilanteessa. Palkinnon sai nyt maanpinnalla sijaitseva auringonvaloisa, vaalea, lasikatteinen ja ilmava Vuosaaren "kasvihuone", jollaista ei voi rakentaa maanalle. Pimeään Espoon peruskallioon ei sellaista saa.
Vuosaaren aseman lasikatteinen osa onkin kesälämpimillä kuin kasvihuone (toki ilman kasveja). Talviviimassa se ei kovinkaan suojaisa ole.
 
Takaisin
Ylös