Sivu 7 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567
Näytetään tulokset 91-103/103

Viestiketju: Kööpenhaminan metrorengas

  1. #91
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Frederiksberg ei ehtinyt olla metron päättärinä kuin väliaikaisesti, muutaman kuukauden ajan vuonna 2003. S-junan käyttämä rataosa, jolle Frederiksberg oli pääteasema, on sen sijaan lakkautettu kokonaan jo jokunen vuosi ennen metron tuloa.
    terveisin
    JE

  2. #92

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Automaatiohullutus senkun pahenee. Konsulttitoimiston tuottamassa analyysissä todetaan, että S-banen muuttaminen automaattiradaksi lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa vuorovälien tihentämisen sekä pienentää myöhästymisten määrää.

    Tanskan liikenneministeri Hans Christian Schmidt suhtautuu myönteisesti S-banen automaatioon, joka on toteutettavissa kuuden - kymmenen vuoden kuluessa. Analyysin mukaan kustannukset kohoavat 3300 M kruunuun (443 M euroa) ja vuosittaisissa liikennöintikuluissa säästetään 45 M kruunua (6 M euroa).
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  3. #93

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Automaatiohullutus senkun pahenee. Konsulttitoimiston tuottamassa analyysissä todetaan, että S-banen muuttaminen automaattiradaksi lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa vuorovälien tihentämisen sekä pienentää myöhästymisten määrää.
    Vaikuttaa samansuuntaiselta kehitykseltä kuin muuallakin maailmassa. Aikaisemmin automaattimetrot rakennettiin lähinnä uusinvestointeina, mutta nyt vanhojen järjestelmien automatisointi näyttää olevan hiljalleen lähdössä vauhtiin.

  4. #94

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Automaatiohullutus senkun pahenee. Konsulttitoimiston tuottamassa analyysissä todetaan, että S-banen muuttaminen automaattiradaksi lyhentää matka-aikoja, mahdollistaa vuorovälien tihentämisen sekä pienentää myöhästymisten määrää.

    Tanskan liikenneministeri Hans Christian Schmidt suhtautuu myönteisesti S-banen automaatioon, joka on toteutettavissa kuuden - kymmenen vuoden kuluessa. Analyysin mukaan kustannukset kohoavat 3300 M kruunuun (443 M euroa) ja vuosittaisissa liikennöintikuluissa säästetään 45 M kruunua (6 M euroa).
    Tanska on niin pieni maa että jos Kööpenhaminan S-junat automatisoitaidaan niin samalla voitaisiin koko Tanskan junaliikenne automatisoida saman tien. Tanska voisi toimia junaliikenteen-automatisoinnin koelaboratoriona. Tulisi halvemmaksi kun laitevalmistajat asentaisi laitteitaan ilmaiseksi juniin ja ratoihin.

    t. Rainer

  5. #95
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Vaikuttaa samansuuntaiselta kehitykseltä kuin muuallakin maailmassa. Aikaisemmin automaattimetrot rakennettiin lähinnä uusinvestointeina, mutta nyt vanhojen järjestelmien automatisointi näyttää olevan hiljalleen lähdössä vauhtiin.
    Mihinkähän maailmaan mahdat viitata? En ole huomannut, että yleisesti olisi yleistymässä vanhojen järjestelmien automatisointi. Syykin käy ilmi tästä selvityksestä: Takaisinmaksuaika on 74 vuotta hankinnalle, jonka käyttöaika 25–30 vuotta. (74 vuotta ilman korkoja. Korkojen kanssa ei koskaan, sillä ”hytöy” vastaa 1,35 %:n vuosikorkoa pääomalle, ja yleisesti käytetyt korot ovat 3–5 %.)

    Antero

  6. #96

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mihinkähän maailmaan mahdat viitata? En ole huomannut, että yleisesti olisi yleistymässä vanhojen järjestelmien automatisointi.
    Vanhojen järjestelmien automatisointiprojekteja on nyt vireillä tai rakenteilla esimerkiksi Pariisissa (linjat 1 ja 13), Helsingissä, jossa samalla myös pidennetään metroa ja Kööpenhaminassa, joka suunnittelee laajamittaista junien automatisointia. Varmaan projekteja löytyy enemmänkin, mutta nämä tulivat ensimmäisinä mieleen.

    Kyseessä on iso muutos aikaisempaan tilanteeseen, jossa automaatteja tehtiin vain kokonaan uusiin järjestelmiin.

  7. #97
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Kööpenhaminan metro on maailman paras metro. Olkoonkin että juna- ja laiturikoko asettaa joitain rajoituksia, on ne korvattavissa tiheällä vuorovälillä ja linjastolaajennuksilla.

    No en Köpenhaminan metrosta Helsinkiin mallia ottaisi. Toinen metrolinja Espa-Kamppi-Töölö-Melahti-Pasila perustunnelilla toteutettuna pikaratikkalinjastona on oikeansuuntainen vaihtoehto. Perustunnelilla keskinopeudesta saadaan heti 20-30km/h nopeampi kuin ratastalinistien Karlsruhe ja muut höpöhöpö esimerkit tasoristeyksineen ja keskustan museoraitioteineen ei oikein sovi aina ja kaikkialle eikä ole mikään paras ratkaisu. Turkuun ja Tampereelle keskustaan tasoristeykset vielä menettelevät. Myöhemmin voi tehdä uusia ratkaisuja. Mutta Helsingissä on lähtöratkaisun oltava perusteellisesti eri kuin Turussa ja Tampereella.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.12.2012 kello 12:28. Syy: asiattomuudet pois

  8. #98
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Kööpenhaminan metro on maailman paras metro.
    Koska...?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Toinen metrolinja Espa-Kamppi-Töölö-Melahti-Pasila perustunnelilla toteutettuna pikaratikkalinjastona on oikeansuuntainen vaihtoehto. Perustunnelilla keskinopeudesta saadaan heti 20-30km/h nopeampi kuin ratastalinistien Karlsruhe ja muut höpöhöpö esimerkit tasoristeyksineen ja keskustan museoraitioteineen ei oikein sovi aina ja kaikkialle eikä ole mikään paras ratkaisu.
    Koska...?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Turkuun ja Tampereelle keskustaan tasoristeykset vielä menettelevät. Myöhemmin voi tehdä uusia ratkaisuja. Mutta Helsingissä on lähtöratkaisun oltava perusteellisesti eri kuin Turussa ja Tampereella.
    Koska...?

    Oikeasti! Vähän perusteluja voisi yrittää esittää.

    Tyylillisesti samaa kollia, sebastinia yms. kuin muut ovat sanoneet.

  9. #99
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Kööpenhaminan metro on maailman paras metro.
    Ja
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    No en Köpenhaminan metrosta Helsinkiin mallia ottaisi.
    Aukotonta logiikkaa... "Maailman paras metro" ei siis olekaan paras?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Perustunnelilla keskinopeudesta saadaan heti 20-30km/h nopeampi kuin ratastalinistien Karlsruhe ja muut höpöhöpö esimerkit tasoristeyksineen ja keskustan museoraitioteineen ei oikein sovi aina ja kaikkialle eikä ole mikään paras ratkaisu.
    [citation needed]

    Myös sanat Karlsruhe ja museoraitiotie samassa lauseessa ovat yhtä lähellä toisiaan kuin Turku ja Andromedan tähdistö. Ja kumma juttu kun Kalsruhe ja muut Euroopan laadukkaimmat raitioliikennekaupungit kelpaavat "ratastalinisteille" esimerkeiksi. Vastaavasti mielikuvitustunneli on mielestäsi loistava esimerkki?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mutta Helsingissä on lähtöratkaisun oltava perusteellisesti eri kuin Turussa ja Tampereella.
    Syystä että?
    Näin se nyt vaan menee

  10. #100
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Kööpenhaminan metro nyt on vain maailman parhaimpia ellei paras metro. Silti en sitä Helsinkiin ottaisi, muuan muassa kustannusten takia, ja koska Helsingissä toinen, ja kolmas, ja neljäs ja viides jne. metrolinja on perustellumpaa toteuttaa pikaraitiokevytmetrona.

    Tasoristeyskortteliratikka sopii Turkuun ja Tampereelle väestöpohjan ja kaupunkirakenteen takia paremmin, mutta Helsingissä pikaraitiokevytmetrolinjaston perustaminen vaatii perustavanlaatuisesti toisenlaisen ratkaisun, koska Turku, Tampere ja Helsinki ovat perustavanlaatuisesti erilaisia kaupunkeja ja kaupunkialueita. Eli lähtökohtaisesti perustavanlaatuisuuden takia on perusteltua toteuttaa alustavanlaatuisesti eri ratkaisu kuin Turussa ja Tampereella.

    Kun raidekulkuneuvo kulkee eristetyllä radalla, on se heti lähtökohtaisesti nopeampi kuin kortteliratikka. Kuinka voi väittää toista?

    Se että joku on opiskellut jossain Karlsruhessa ja ajanut tietyllä ratikalla päivittäin, ja siitä on ihania muistoja, ei tarkoita että sellainen systeemi on pakko toteuttaa Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle. Tottakai olen sitä mieltä että muiden maiden ja kaupunkien ratkaisuista voi olla opittavaa, ja niistä ottaa hyvät puolet mukaan suunnitteluun Helsinkiin. Mutta pelkkä kustannus yksinään ei ole hyvä puoli.

    Tässä keskustelussa, joka on aiheesta Kööpenhaminan metrorengas, on puhuttu myös raitioteiden lakkautuksesta yms. Kööpenhaminan (ja Ruotsinkin vastaavista) asioista, niin täällä ollaan väärässä. Tanskassa ja Ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen ajoon, sama mikä Suomessa, tuolloin ja se vaikutti raitioliikententeen lopettamiseen, sillä esimerkiksi raitiokalusto Köpiksessä oli vasemmanpuoleiselle liikennöinnille. Oikeanpuoleiseen ajoon siirtyminen vaikutti joukkoliikenteeseen myös Göteborissa ja muuallakin Ruotsissa.

  11. #101
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Tämä keskustelu menee jo vähän toivottomaksi, mutta yritetään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Kööpenhaminan metro nyt on vain maailman parhaimpia ellei paras metro. Silti en sitä Helsinkiin ottaisi, muuan muassa kustannusten takia, ja koska Helsingissä toinen, ja kolmas, ja neljäs ja viides jne. metrolinja on perustellumpaa toteuttaa pikaraitiokevytmetrona.
    Eli maailman paras metro ei olekaan paras silloin kun metro voi olla pikaraitiotie...? Vai tarkoitatko että Kööpenhaminan metro on maailman paras metro, mutta vielä parempi vaihtoehto kuin yksikään metro on pikaraitiotie?

    Virhepäätelmä on minusta siinä, että paras ei ole teknisesti yksiselitteisesti määriteltävissä vaan paras kulloiseenkin tilanteeseen on siihen tilanteeseen sopivin vaihtoehto.

    Voisin olla eri mieltä toki myös siitä onko Kööpenhaminan metro maailman paras edes puhtaasti teknisin kriteerein. Kokeillut en ole, mutta kuulemastani en ole erityisemmin vakuuttunut.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tasoristeyskortteliratikka sopii Turkuun ja Tampereelle väestöpohjan ja kaupunkirakenteen takia paremmin, mutta Helsingissä pikaraitiokevytmetrolinjaston perustaminen vaatii perustavanlaatuisesti toisenlaisen ratkaisun, koska Turku, Tampere ja Helsinki ovat perustavanlaatuisesti erilaisia kaupunkeja ja kaupunkialueita. Eli lähtökohtaisesti perustavanlaatuisuuden takia on perusteltua toteuttaa alustavanlaatuisesti eri ratkaisu kuin Turussa ja Tampereella.
    Ja mikä on tuo perustavanlaatuinen ero kaupunkien rakenteissa? Itse kaupunkiseudun koko ei ole relevantti suure vaan enemmän merkitystä on korridorin asukasmäärillä tietyllä etäisyydellä asemista / pysäkeistä. Minusta päällisin puolin näiden kolmen kaupungin kesken on harvinaisen vähän perustavanlaatuista eroa, varsinkaan kun lähtee vertaamaan erilaisiin ulkomaisiin kaupunkeihin. Toki kaikki ovat oman muotoisiaan: Helsingin keskusta on niemellä, Tampere puristuu järvien väliin kannakselle ja Turussa ei ole ihan samanlaisia maantieteellisiä rajoitteita missään suunnassa (mutta toki meri tulee vastaan jonkin matka päässä keskustasta).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Kun raidekulkuneuvo kulkee eristetyllä radalla, on se heti lähtökohtaisesti nopeampi kuin kortteliratikka. Kuinka voi väittää toista?
    Eristyksen asteessa on eroja. On fyysisesti eristetty rata ilman tasoristeyksiä (tunnelissa täysin eristettynä kaikesta mahdollisesta, tai sitten maan pinnalla alttiina säälle ja vaikkapa lentäville objekteille, esim. linnuille, lennokeille, kuumailmapalloille tms.), fyysisesti eristetty rata tasoristeyksin, oma rata ilman fyysistä eristystä mutta täysin etuoikeuksin risteyksissä, oma rata ilman fyysistä eristystä mutta ilman etuoikeuksia ja sekakaista. Ainakin.

    Kortteliratikka on aika epämääräinen ilmaus. Ja väittäisin että täyden eristyksen kustannukset useimmissa tapauksissa ovat niin korkeat että etu verrattuna kevyempään eristykseen ei perustele miksi lisäkustannus pitäisi maksaa. Mieluummin kannattaa tehdä lisää vähemmän eristettyä rataa ja saada näin jaettua kapasiteettia laajemmalle alueelle.

    Tuskin kukaan kiistää täyden eristyksen hyötyjä, kyse on vain kustannusten ja hyödyn suhteesta. Ei kannata ampua hyttystä kranaatinheittimellä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Se että joku on opiskellut jossain Karlsruhessa ja ajanut tietyllä ratikalla päivittäin, ja siitä on ihania muistoja, ei tarkoita että sellainen systeemi on pakko toteuttaa Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle. Tottakai olen sitä mieltä että muiden maiden ja kaupunkien ratkaisuista voi olla opittavaa, ja niistä ottaa hyvät puolet mukaan suunnitteluun Helsinkiin. Mutta pelkkä kustannus yksinään ei ole hyvä puoli.
    Ei Karlsruhen mallissa ole kyse siitä, että joku tuntisi nostalgiaa sinne. Itsekään en ole koskaan edes käynyt ko. kaupungissa. Kyseessä on innovatiivinen konsepti, josta kannattaa ottaa oppia.

  12. #102
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    ...perustaminen vaatii perustavanlaatuisesti toisenlaisen ratkaisun, ... perustavanlaatuisesti erilaisia kaupunkeja ... perustavanlaatuisuuden takia on perusteltua...
    Valotat varmaan mitä tämä "perustavanlaatuisuus" merkitsee mielestäsi käytännössä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Kun raidekulkuneuvo kulkee eristetyllä radalla, on se heti lähtökohtaisesti nopeampi kuin kortteliratikka. Kuinka voi väittää toista?
    Niin... ei kukaan ole varmaan muuta väittänytkään. Rautatietasoisesti eristetty rautatie ja raitiotie yli sata vuotta sitten rakennetussa korttelikaupungissa ovat kaksi eri asiaa. Mutta tämä jänkkääminen ei johda mihinkään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Se että joku on opiskellut jossain Karlsruhessa ja ajanut tietyllä ratikalla päivittäin, ja siitä on ihania muistoja, ei tarkoita että sellainen systeemi on pakko toteuttaa Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle.
    sekä
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tottakai olen sitä mieltä että muiden maiden ja kaupunkien ratkaisuista voi olla opittavaa, ja niistä ottaa hyvät puolet mukaan suunnitteluun Helsinkiin.
    Kukaan ei varmaan ole ehdottanut täällä Karlsruhen kaltaista laajaa duoraitiovaunuverkkoa sellaisenaan Helsinkiin, vai mitä?

    Hämärää päättelyketjuasi edustaa myös se, että toistuvasti vailla perusteluja viittaat kintaalla Karlsruhen malliin, mutta kuitenkin olet sitä mieltä, että hyvistä järjestelmistä voidaan ottaa oppia.

    Melko moni tällä foorumilla on kirjoittanut kyllästykseen asti nimenomaan siitä, että mallikkaista ja toimivista järjestelmistä on poimittava parhaat palat ja sovellettava niitä täällä käytännössä. Se kun on avain muuttaa nykyistä kieroonkasvanutta toimintakulttuuria.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mutta pelkkä kustannus yksinään ei ole hyvä puoli.
    Ei itseisarvona. Nykyaikaisissa raitiojärjestelmissä kustannustehokkuus on vain yksi monista hyvistä puolista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tässä keskustelussa, joka on aiheesta Kööpenhaminan metrorengas, on puhuttu myös raitioteiden lakkautuksesta yms. Kööpenhaminan (ja Ruotsinkin vastaavista) asioista, niin täällä ollaan väärässä.
    Voit trollaamisen tasolla olevan huutelun sijaan aloittaa siitä, että (1.) kerrot eritellen missä asioissa täällä ollaan mielestäsi väärässä, (2.) millä tavalla asioissa ollaan mielestäsi väärässä ja (3.) miten perustelet tarvittavia lähteitä ja esimerkkejä käyttäen kuinka asiat mielestäsi ovat "oikein".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tanskassa ja Ruotsissa siirryttiin oikeanpuoleiseen ajoon, sama mikä Suomessa, tuolloin ja se vaikutti raitioliikententeen lopettamiseen, sillä esimerkiksi raitiokalusto Köpiksessä oli vasemmanpuoleiselle liikennöinnille.
    Höpö höpö

    Tanskan raitioliikenne on ollut oikeanpuoleista, kuten maan muukin liikenne. Tästä johtuen kalusto on ollut luonnollisesti oikeanpuoleista. Asian on voinut havaita ihan vaikka vaan katselemalla jlf:n ketjusta http://jlf.fi/f21/7245-tanskalainen-hjulekalenteri/ löytyviä videopätkiä kuten esimerkiksi tätä:https://www.youtube.com/watch?v=B4jsx5ZQb5w

    Suosittelen lukemaan ajatuksella Mikon jo aiemmin ketjuun kirjoittaman pätkän:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Kööpenhaminan raitiotie korvattiin busseilla eli hitaammalla ja pienikapasiteettisemmalla kulkumuodolla. Tämähän johtui siitä, että raitiotien lakkautuksen tarkoituksena Kööpenhaminassa oli joukkoliikenteen palvelutason heikentäminen ja kapasiteetin pienentäminen sekä yksityisautoilun edistäminen.

    Kööpenhaminan raitiotien lakkautuksesta ei valitettavasti tietääkseni ole tehty tieteellistä tutkimusta. Vastaavat tutkimukset Tukholmasta ja Turusta ovat osoittaneet, että lakkautus perustui siellä vääristeltyihin laskelmiin. Koska Kööpenhaminan raitiotie oli oleellisesti kehittyneempi kuin Turun ja Tukholman, on todennäköistä että aiheutunut taloudellinen vahinko oli paljon suurempi. Turussakin aiheutunut vahinko oli nykyrahassa noin 43 miljoonaa euroa. Kööpenhaminassa vahinko oli 5-10 kertaa suurempi koska verkosto oli modernimpi ja vasta oli hankittu 100 uutta vaunua.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Oikeanpuoleiseen ajoon siirtyminen vaikutti joukkoliikenteeseen myös Göteborissa ja muuallakin Ruotsissa.
    (Yllättäen)

    Göteborgissa ja Norrköpingissä (muutaman Tukholman esikaupunkilinjan lisäksi) päätettiin säästää toimiva liikennejärjestelmä, muissa kaupungeissa päätettiin keskittyä yksityisautoilun kasvattamiseen.

    Suuri raitioteiden lakkautusaalto Ruotsissa johtui pitkälti oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymisen ajankohdan (1967) vuoksi. Aikakausi oli kaikkein raitiotievihamielisintä ja päätöksiet lakkautuksista tehtiin pääsääntöisesti puutteellisten ja/tai vääristeltyjen tietojen valossa.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 0:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:30 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tasoristeyskortteliratikka sopii Turkuun ja Tampereelle ... mutta Helsingissä pikaraitiokevytmetrolinjaston perustaminen vaatii perustavanlaatuisesti toisenlaisen ratkaisun
    Ja tämän jälkeen sanot toisessa ketjussa näin:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Helsingissä kantakaupungin ulkopuolella voi olla pikaraitiolinjastolla myös joitakin tasoristeyksiä
    Eli ei voi, mutta voi?
    Näin se nyt vaan menee

  13. #103

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kööpenhaminan metrorengas

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Voisin olla eri mieltä toki myös siitä onko Kööpenhaminan metro maailman paras edes puhtaasti teknisin kriteerein. Kokeillut en ole, mutta kuulemastani en ole erityisemmin vakuuttunut.
    Minä olen täysin vakuuttunut siitä, että Kööpenhaminan metro on maailman paras tanskalainen automaattimetro.

Sivu 7 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •