Metroasemien matkustajamäärät

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Mitkä ovat vilkkaimmat metroasemat? Rautatientori, Kamppi ja Sörnäinen taitavat ainakin kuulua näihin? Hakaniemi ja Kaisaniemi eivät vaikuta niin vilkkailta. Olisi kiinnostavaa saada vähän tarkempia matkustajatilastoja tai edes arvioita metroasemien suosituimmuusjärjestyksestä. Tuntuu muuten aika hurjalta, että Kalasatamalla lisi joskus käyttäjiä yhtä paljon kuin Sörnäisillä. Tuskin niitä bussilinjoja sentään aiotaan Kalasataman kautta yhtä paljon johtaa kuin Sörnäisten kautta.
 
Kaksi vilkkainta metroasemaa taitavat olla Rautatientori ja Itäkeskus. Näin ainakin väittää Robert Schwandlin kirjoitama kirja "U-Bahnen in Skandinavien" (Robert Schwandl Verlag, 2004). Tosin tuon mainion opuksen ilmestymisvuodesta lienevät esim. Kampin aseman matkustajamäärät muuttuneet parempaan suuntaan.
 

Kiitos, tällaista en ollut löytänytkään!

Vuonna 1995 järjestys oli tämä:
1. Itäkeskus
2. Rautatientori
3. Herttoniemi
4. Sörnäinen
5. Hakaniemi
6. Kamppi
7. Mellunmäki
8. Kontula
9. Kaisaniemi
10. Ruoholahti
11. Siilitie
12. Myllypuro
13. Kulosaari

Vuonna 2005:
1. Rautatientori
2. Itäkeskus
3. Sörnäinen
4. Herttoniemi
5. Ruoholahti
6. Kamppi
7. Vuosaari
8. Hakaniemi
9. Kaisaniemi
10. Kontula
11. Mellunmäki
12. Siilitie
13. Rastila
14. Myllypuro
15. Puotila
16. Kulosaari

Veikkaisin, että Kampin keskuksen aukaiseminen on nostanut Kampin matkustajamääriä niin, että se voisi olla nelosena tai jopa kolmosena. Aika paljon siellä kuitenkin on väkeä nykyään, aikaisemmin se oli hiljaisempi metroasema.
 
Helsingin metrossa on kyllä hellyttävän vähän matkustajia, kun on liikkunut esim. Pietarin, Moskovan ja Kiovan tungoksissa. Ja jossain Rautatientorilla pyöritetään täydellisen turhaan neljää liukuporrasta yhtä aikaa, vaikka kaksikin riittäisi 90 % ajasta. :)
 
Helsingin metrossa on kyllä hellyttävän vähän matkustajia, kun on liikkunut esim. Pietarin, Moskovan ja Kiovan tungoksissa. Ja jossain Rautatientorilla pyöritetään täydellisen turhaan neljää liukuporrasta yhtä aikaa, vaikka kaksikin riittäisi 90 % ajasta. :)
Onhan noissa kaupungeissa sentään yli Suomen koko väkiluvun verran väkeä. Ja eikos se ole ihan mukavaa, että on väljää ;). Helsinkiläinen metromatkustaja ahdistuisi kiinalaisella hajuetäisyydellä kanssamatkustajastaan; sitä tuntee sympatiaa ja myotätuntoa jopa sardiineja kohtaan säilykepurkissaan.
 
Helsinkiläinen metromatkustaja ahdistuisi kiinalaisella hajuetäisyydellä kanssamatkustajastaan; sitä tuntee sympatiaa ja myotätuntoa jopa sardiineja kohtaan säilykepurkissaan.
Mitä itsekin olen matkustanut Euroopan kaupunkien metroissa, niin väljäähän metrovaunuissa on ollut verrattuna esim. japanilaisiin metroihin. Taitaa muuallakin tuolla Kaakkois-Aasian suunnalla olla melko paljon tungosta metrovaunuissa.
 
Onhan noissa kaupungeissa sentään yli Suomen koko väkiluvun verran väkeä. Ja eikos se ole ihan mukavaa, että on väljää ;). Helsinkiläinen metromatkustaja ahdistuisi kiinalaisella hajuetäisyydellä kanssamatkustajastaan; sitä tuntee sympatiaa ja myotätuntoa jopa sardiineja kohtaan säilykepurkissaan.

Tuo vaunuhan on ihan optimilastissa, Roomassa sen sijaan olen kokenut todellista tungosta. Siellä ihmismassa painoi ihan kunnolla seinää vasten. Ovien kiinni saamisessa meni varmasti kolmisen minuuttia ja sittenkin viimeiseltä jäi reppu ulkopuolelle. Onneksi olen lähes vantaalainen joten en ahdistunut :tongue:
 
metromatkustaja ahdistuisi kiinalaisella hajuetäisyydellä kanssamatkustajastaan; sitä tuntee sympatiaa ja myotätuntoa jopa sardiineja kohtaan säilykepurkissaan.

Sellaistahan Helsingin metrossa on ollut aika usein, kun olen sillä matkustanut. Varsinkin kesän alussa, kun vuorovälejä harvennettiin, niin melkeinpä vertaisin meininkiä Tokion metroon, kun Sörnäisissä alkoi jo olla aika täyttä, niin vielä ihmiset litistivät toisiaan tiiviimmäksi massaksi, että mahtuisi vielä lisää väkeä Hakaniemestä. Tiivistä on ollut tunnelma, mutta ei mahdotonta. Suomalaiselle ehkä vähän outoa. Samoin Tukholmassa oli keskikaupungin busseissa uskomattoman täyttä, se häiritsi vähän enemmän! Oli ihanaa tulla Helsinkiin sen jälkeen, kun täällä pääsee useimmiten bussista poiskin, kun käytävällä ei seiso väkeä päästä päähän.
 
Takaisin
Ylös