Pietarin metrohavaintoja

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Pietarinkin metrossa on kesäpoikkeuksia. Linjaa 4 ajetaan neljänä kesäviikonloppuna kahtena erillisenä palana, Ulitsa Dybenkolta Plostshad Aleksandra Nevskogolle ja Sadovajalta Komendantskij Prospektille. Kokonaan ilman palvelua jäävät siis Ligovskij Prospektin ja Dostojevskajan asemat. Dostojevskajalle toki pääsee punaisen linjan Vladimirskajan aseman kautta. Viime viikonloppu oli ensimmäinen poikkeusviikonloppu ja työt jatkuvat siis kolmena seuraavana viikonloppuna.

Työt liittyvät uuden viitoslinjan rakennustöihin. Valmistuessaan viitonen tulee kulkemaan Komendantskij Prospektilta Kuptshinon itäpuolelle. Neloselle rakennetaan uusi pääteasema Sadovajan yhteyteen, jolloin syntyy Pietarin ensimmäinen kolmen linjan vaihtoasema, Sennaja Plostshad-Sadovaja-Spasskaja. Nelonen kulkee siis Spasskajalta Ulitsa Dybenkolle.
 
Työt liittyvät uuden viitoslinjan rakennustöihin. Valmistuessaan viitonen tulee kulkemaan Komendantskij Prospektilta Kuptshinon itäpuolelle. Neloselle rakennetaan uusi pääteasema Sadovajan yhteyteen, jolloin syntyy Pietarin ensimmäinen kolmen linjan vaihtoasema, Sennaja Plostshad-Sadovaja-Spasskaja. Nelonen kulkee siis Spasskajalta Ulitsa Dybenkolle.

Miksikäs Pietarissa joukkoliikennettä edistetään tällä tavalla ja samalla raitiovaunuliikennettä karsitaan? Eikö johdonmukaisuutta ole? Luulin, että Venäjällä suosittaisiin vain autoja, uuden metrolinjan rakentaminen ei oikein istu tähän ajatukseen.
 
Miksikäs Pietarissa joukkoliikennettä edistetään tällä tavalla ja samalla raitiovaunuliikennettä karsitaan? Eikö johdonmukaisuutta ole? Luulin, että Venäjällä suosittaisiin vain autoja, uuden metrolinjan rakentaminen ei oikein istu tähän ajatukseen.
Pietarissa ajatellaan länsimaiden 1950-luvun tapaan, että raitiovaunut tukkivat kadut ja aiheuttavat ruuhkat. Ne täytyy saada pois, jotta autoille on enemmän tilaa ja ruuhkat siten katoavat.

Pietarissa on myös meidän näkökulmastamme erikoiset omistussuhteet. Raitiotielaitoksen johto ansaitsee hävittämällä ratoja ja varikoita. Tonttimaa on arvokasta, ja varikkoalueet voi myydä hyvällä hinnalla rakennusmaaksi. Tästä en ole aivan varma, mutta jotain omistus ja myymisetuja liittyi myös ratoihin, vaikka ne olisivat kadullakin. Jollain tavalla raitiotieradan purkamisesta tuli rahaa.

Metron rakentaminen on autoilulle eduksi, koska joukkoliikennettä - myös busseja - siirtyy siten pois katutilasta, joka halutaan henkilöautoille. Metron rakentaminen on myös merkittävää liiketoimintaa rakennusliikkeille, ja Venäjän olosuhteissa raha kulkee epäilemättä tällaisten päätösten vauhdittamiseksi.

Antero
 
Urbanrail.net tietää kertoa, että joulukuussa Pietarin metrokartta muuttuisi siten, että keltainen neloslinja käännetään päättymään uudelle Spasskajan asemalle ja vanhasta nelosen pohjoisosasta tulee lila viitonen, joka kulkee uuden Zvenigorodskajan aseman kautta (vaihtoyhteys linjalle 1 Pushkinskajan aseman kautta) ja päättyy kokonaan uudelle Volkovskajan asemalle.

En ole heinäkuun jälkeen käynyt Pietarissa toteamassa, näkyykö Pushkinskajalla todella merkkejä vaihtoyhteyden aukeamisesta. Samassa yhteydessä Pietariin tulisi sitten myös ensimmäinen kolmen linjan vaihtoasema (Sadovaja - Sennaja - Spasskaja).
 
No niin, 20.12.2008 alkaen Pietarin metrossa on ollut viisi linjaa.

Uusina asemina avattiin Spasskaja, Zvenigorodskaja ja Volkovskaja.

Aiheesta kerrotaan (venäjäksi) mm. Pietarin metron etusivulla.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin työt alkoivat jo 80-luvun lopussa, mutta rahoitus oli jäissä yli 10 vuotta. Rahaa saatiin taas 2003. Nyt linjaa on tarkoitus jatkaa eteenpäin Kuptshinon lähiöön.
 
Viimeksi muokattu:
Pietarin raitiolinjoja on purettu lähinnä metron laajenusten ja pidennysten tieltä. Mitään sen kummallisempaa tähän ei tietääkseni liity. Samalla systeemillä ratikkalinjat ovat aika lailla hävinneet muun muassa Munchenistä.

Mutta mukava kun Pietarin metro laajenee. Kaupungin liikenteessä se ainoa sujuva (joskin usein liian täysi liikenneväline).
 
Eivät metron laajennukset kyllä ole tappaneet Pietarista raitiolinjoja. Viime aikojen lakkautukset ovat kaikki tapahtuneet keskustassa.

Tarkemmin metron kotisivuja tutkimalla selvisi, että neloslinja toimii vielä tällä hetkellä vanhalla reitillään Komendantskij Prospektilta Ulitsa Dybenkolle. Spasskajan uusi asema aukeaakin vasta tässä kuussa ja siihen asti uusi viitoslinja ajaa vain Zvenigorodskajan ja Volkovskajan asemien väliä. En tunne Volkovskajan aseman sijaintia, mutta sinne saisi ehkä järjestettyä hyvän raitiovaunusyöttöliikenteen Kuptshinosta.
 
Nelosen ja viitosen uudelleenjärjestely on viivästynyt ja Spasskajan aseman avaamista vielä odotellaan. Viitonen ajaa vain Zvenigorodskajan ja Volkovskajan asemien välillä. Rakenteilla oleva Obvodnyi Kanalin asema näkyy hyvin välissä, sillä koko matkalla tunnelissa paloivat valot.

Zvenigorodskajan asema on ilmeisesti Pietarin ainoa metroasema, jolla ei ole omaa sisäänkäyntiä. Sinne kuljetaan aina Pushkinskajan kautta. :)
 
Enpä olekaan huomannut, että Pietarin metro on laajentunut 28.12.2012. Viitoslinjan eteläpäähän on auennut kaksi uutta asemaa, Buharestskaja ja Mezdunarodnaja.

Näemmä metrokarttaan on ilmestynyt rakenteilla oleva pätkä uutta linjaa 6. Valmista pitäisi tulla vuonna 2017. Toki tuo näyttää heti siltä, että jatkoa on luvassa. Kartassa näkyy myös viitoslinjan tuleva jatko etelään ja neloslinjan jatke Teatralnajan asemalle. Viimeksimainitun jälkeen Mariinskin teatterin saavutettavuus paranee nykytilanteesta.
 
Näemmä metrokarttaan on ilmestynyt rakenteilla oleva pätkä uutta linjaa 6. Valmista pitäisi tulla vuonna 2017.

Yleensä kohtuullisen hyviin lähteisiin perustuvan Yuri Popovin sivun mukaan vuonna 2017 valmistuisivat linjalta 6 muiden metrolinjojen vaihtoasemat ja Yugo-Zapadnajan asema. Lopuille linjan 6 asemille ja Teatralnajan asemalle ei ole tarkkaa vuotta, mutta tällä vuosikymmenellä kuitenkin. Viitoslinjan lopuille asemille annetaan arvioksi 2016. Pietarissa, kuten muuallakin, arvioiduilla valmistumisvuosilla on taipumusta muuttua matkan varrella.

Ykköslinjan eteläosan kapasiteetti on ymmärtääkseni käytetty ja linjan 6 aloitusosuus on tarpeen kuormituksen jakamiseksi muualle. Mikähän on linjalle tulevien rautateiden vaihtoasemien merkitys? Rautateiden ja metron kokonaisuus ei ole tainnut olla kovin saumaton, vaikka pääteasemilla onkin metroasemat?
 
Näemmä metrokarttaan on ilmestynyt rakenteilla oleva pätkä uutta linjaa 6.

Klikkaamalla tuolta sivulta linkkiä "Перспективы развития метрополитена" saa nähtäväkseen paikallisen metrotoimiston tulevaisuuden suunnitelmia. Kartassa on annettu valmistumisaikoja värillä merkattuna muutamaan aikaikkunaan, esim. linja neljä jatkuisi Teatralnajalta Vasiljin saarelle Bolshoi prospektin asemalle jo vuoteen 2015 mennessä. Tämä on ristiriidassa Juri Popovin tietojen kanssa, onneksi asia selviää muutamassa vuodessa.

Linja kuusi näyttäisi jatkuvan vuosien 2021-25 aikana Piskarjovkan suuntaan, koillinen onkin Pietarin metroliikenteen viimeinen periferia.

Kartassa on merkittynä myös rengaslinja, jolle ei valitettavasti ole arvioitu valmistumisaikaa. Rengas on mitoiltaan noin 13,2 x 11,5 km, mitattuna pohjoisesta etelään Lesnaja-Park Pobedy ja idästä länteen Ladozhskaja-Deinskaja asemien välillä. Karkeasti arvioituna rengaslinjan pituus tulee olemaan noin 40 km ja asemia 20 kappaletta. Sportivnajan asemalla on kaksi päällekkäistä asemahallia, joista ylempi on nykyään linjan viisi käytössä, rengaslinjan valmistuttua vaihto tullaan suorittamaan laiturin ylitse, ainakin Wikipediassa on joskus kirjoitettu näin. Ylemmästä hallista näkee alempaan ja muistaakseni alahalli näyttää täysin valmiilta, muutama vuosi sitten siellä oli valotkin päällä. Tietääkö kukaan milloin rengaslinja valmistuu? Onko rakenteilla vai vielä piirustuspöydällä?

Mikähän on linjalle tulevien rautateiden vaihtoasemien merkitys? Rautateiden ja metron kokonaisuus ei ole tainnut olla kovin saumaton, vaikka pääteasemilla onkin metroasemat?

Ylipäänsä vaikuttaa, ettei rautateillä ole kovin suurta merkitystä Pietarin joukkoliikenteessä, pl. ilmeisesti kaupungin koilliset alueet. Muutamalla vaihtoasemalla notkumisen perusteella saumattomuudesta on vaikea väittää mitään varmaa, mutta vaikutelmieni mukaan keskustan ulkopuolisilla laitureilla vaihdetaan säännöllisesti junasta niin metroon kuin maanpäällisiinkin joukkoliikennevälineisiin. Pietarin metron ensimmäinen linja yhdisti avautuessaan 1955 Baltian, Vitebskin ja Moskovan rautatieasemat ja muutaman vuoden kuluttua myös Suomen aseman. Ennen Laatokan aseman rakentamista kaikki rautatieasemat sijaitsivat saman linjan varrella, viime vuosikymmenellä kauppakeskustettu Varsovan asema on Baltian aseman läheisyydessä.
 
Tietääkö kukaan milloin rengaslinja valmistuu? Onko rakenteilla vai vielä piirustuspöydällä?

On ollut piirustuspöydällä ainakin 1970-luvulta lähtien. Silloinen linjaus erosi nykyisestä jonkin verran: Sportivnaja - Petrogradskaja - Vyborgskaja - Pl. Kalinina - Poljusprovskii pr. - Pr. Energetskov - Novotšerkasskaja - Pl. Aleksandra Nevskogo - Obvodny kanal - Frunzenskaja - Baltijskaja (Baltin asema) - Pl. Repina - Bolshoi pr. - Vasileostrovskaja - Sportivnaja (mikäli sain tolkkua nykysuunnitelmakartan kyrillisistä koukeroista).

1970-luvun suunnitelmissa oli myös ulompana kulkeva kehälinja. Sen rippeitä näkyy nykyisessä suunnitelmassa. Eteläinen pääteasema olisi ilmeisesti ollut Strelnajassa, josta linja olisi kulkenut Kazakovskajalle (eli tulevaisuuden kutoslinjaa pitkin). Kazakovskajalta linja olisi jatkunut Avtovon kautta Park Pobedyyn ja seurannut nykysuunnitelman rengaslinjaa pitkin Elizarovskajalle. Kehälinja olisi ilmeisesti jatkunut ul. Dybenkon kautta kaupungin rajaa hipoen (?) ul. Kommunyn aseman kautta ykköslinjan Politehnitšeskajalle ja edelleen kakkoslinjan Pionerskajalle sekä Konnaja Lahtan kautta länsiluoteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös