Metron liikennöintiaika

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Mikko Laaksonen sanoi:
Metron yöliikenne on turvallisuussyistä mahdotonta jonka vuoksi metro on öisin pakko korvata suoralla yöbussiliikenteellä.
Onko tämä se varsinainen syy, miksi metroliikenne lopetetaan Helsingssä niin aikaisin? Miten on mahdollista että monessa muussa Euroopan suurkaupungeissa metro kulkee ainakin n klo 0100 asti?

Ja jos ei ole tullut yleiseen tietoon, niin kerrottakoon että yleisurheilun MM-kisojen avajais- ja päättäjäisiltoina metron liikennöintiä on pidennetty 1-2 tunnilla. Jos turvallisuussyyt estävät metroliikennöinnin normaalisti klo 2330 jälkeen, niin miten HKL:llä ollaan nyt tultu niin rohkeiksi, että ollaan voitu massatapahtuman vuoksi jatkaa liikennettä yöhön asti?

Olen myös ihmetellyt, miksi metro aloittaa liikennöinnin jo klo 0500? Moniko tarvitsee metroa silloin? Olisiko järkevintä ajoittaa metron liikennöinti ajalle jolloin matkustajia olisi suhteessa eniten eli n. klo 0600-0100, ja yöbussiliikenne aamuvirkuille ja yökerhokärpäsille?no
 
R.Silfverberg sanoi:
Olen myös ihmetellyt, miksi metro aloittaa liikennöinnin jo klo 0500? Moniko tarvitsee metroa silloin? Olisiko järkevintä ajoittaa metron liikennöinti ajalle jolloin matkustajia olisi suhteessa eniten eli n. klo 0600-0100, ja yöbussiliikenne aamuvirkuille ja yökerhokärpäsille?
Tässä on kiva ajatus joka sietää jatkokehittelyä. Olisiko hyvä ajatus että päiväliikenne alkaisi ja loppuisi tunnin tai kaksi myöhemmin jolloin esim. metro ajelisi 0600-0030 ?
 
Metron iltayön liikenteen puuttumiseen varmaan suurin syy on iltayönliikenteen olemattomat matkustajamäärät su - to. Mielestäni yksi helpoimpia säästökohteita Helsingin seudulla olisi linjojen yhdisteleminen vielä entistä enemmän su - to iltaöisin.

Metron iltayön liikenteestä tehtiin aloite pari vuotta sitten ja HKL selvitti silloin, voitaisiinko bussilinjat 80N - 97N korvata ajamalla metroa iltaöisin harvennetulla vuorovälillä. Selvityksen mukaan bussilinjat kuitenkin tulevat halvemmiksi. En yhtään ihmettele sitä, koska iltayöllä busseilla ei mene väliin Rautatientori - Herttoniemi kuin 10 min ja Rautatientori - Itäkeskus vajaat 15 min. Matka-ajatkin busseilla ovat siis yöllä ihan kilpailukykyiset metroon verrattuna.
 
Itse en usko siihen että metroliikenne olisi kannattamatonta klo 2300-0100 välisenä aikana. Yleisurheilun MM-kisat eivät tuo sellaista lisäystä matkustajamääriiin että sekään olisi perusteltu syy juuri silloin ajaa myöhemmin, kun taas muutoin ei. Helsinki ei ole enää sellainen tuppukylä jossa kaikki menevät nukkumaan jo klo 2300 arki-iltoina. Kysymys ei ole matka-ajoista, vaan siitä että metron myöhäisempi liikennöinti helpottaisi ennen kaikkea niiden liikkumista jotka ovat viettäneet iltaa jossain vähän vieraassa kaupunginosassa ja pitää päästä kotiin keskustan kautta. Yöbussilinjojen linjastoviidakko ja epäsäännölliset aikataulut ei aukea paikkoja huonosti tuntevalle. Asiaa ei helpota sekään että raitiovaunulinjoista vain 3 ja 4 liikennöivät klo 2300 jälkeen, Ratikkaliikennettäkin pitäisi jatkaa n klo 0100 asti ainakin linjan 6 ja 10 osalta.
 
R.Silfverberg sanoi:
Helsinki ei ole enää sellainen tuppukylä jossa kaikki menevät nukkumaan jo klo 2300 arki-iltoina.
Kun yöliikenteen matkustajamääriä katselee, niin kyllä menee. Monilla yöliikenteen lähdöillä on arkisin vain muutamia matkustajia, kunnon matkustajamääriin päästään vain todella harvalla linjalla.
 
Joskus muistelen metron "aikaista" lopetusta perustellun sillä ettei haluta esikaupunkien asemille öisin muodostuvan "tapahtumakeskuksia". Bussilinjat kun vievät ihmiset hajautetummin kotiin.

Lipputulojen kannalta metron yöliikennettä ei varmaankaan voitaisi toteuttaa ennen täyttä porttirahastusta. Huomattavaa vartijoiden lisäystä asemilla ja junissa tarvittaisiin turvallisuuden tunteen luomiseksi: sitä olisi sitten aremmankin ihmisen uskallettava käyttää, suoria busseja ei olisi.
 
R.Silfverberg sanoi:
Olen myös ihmetellyt, miksi metro aloittaa liikennöinnin jo klo 0500? Moniko tarvitsee metroa silloin? Olisiko järkevintä ajoittaa metron liikennöinti ajalle jolloin matkustajia olisi suhteessa eniten eli n. klo 0600-0100, ja yöbussiliikenne aamuvirkuille ja yökerhokärpäsille?
No, oikeastaanhan metroliikenne pääsee käyntiin matkustajaliikenteen osalta noin puoli kuuden aikaan, eli puolisen tuntia ennen ehdottamaasi aikaa. Ainoastaan Itäkeskuksesta itään pääsee ennen puoli kuutta. Itse olin seuraamassa metron aamutouhuja hiljaisena heinäkuun lauantaiaamuna, ja tällöinkin metroon nousi sentään yksi matkustaja Itäkeskuksesta kohti Vuosaarta, kellon ollessa 5:15... :)

Syy siihen, että ensimmäiset vuorot kulkevat jo ennen (puoli) kuutta, lienee se, että metron liikennöinti on sitten jo vakiintunut siinä kuuden kieppeillä:

Kaksi avausjunaa lähtee varikolta jo reilusti ennen viittä, mutta ne eivät siis ota vielä matkustajia. Sitten 5:14 alkaen metroja tupsahtelee varikolta linjalle viiden minuutin välein, aina puolen tunnin ajan. 6:11 ja 6:16 lähtevät varikolta viimeiset junat. Kaikki vuorot kuljettavat matkustajia siis 6:21 alkaen ja tällöin liikenne alkaa olla jo tihentynyt ruuhka-ajan 4 minuutin vuoroväliin.

kuukanko sanoi:
Metron iltayön liikenteen puuttumiseen varmaan suurin syy on iltayönliikenteen olemattomat matkustajamäärät su - to.
kuukanko sanoi:
Matka-ajatkin busseilla ovat siis yöllä ihan kilpailukykyiset metroon verrattuna.
Mm. tuossa viestissä tulikin pari erittäin hyvää syytä iltaliikenteen loppumisajankohtaan. Lisäksi arkiöinä metroliikenteen loputtua rata saadaan vapaaksi erilaisille huolto- ja korjaustoimenpiteille.
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Eihän mahdu. Kampissa on rajattu määrä bussilaituireita kuten myös Elielillä. Läsimetron valmistumisen jälkeen Kampin bussiterminaalia käytetään ilta- ja yöliikenteen tarpeisiin. Metro kun lopettaa n. klo 23 kuten useat ratikkalinjatkin, mutta kaupungissa on elämää senkin jälkeen. Tavoitteena on lopettaa keskustan bussiralli tai ainakin vähentää sitä radikaalisti.

Vaikka tämä puheenvuoro ei varsinaisesti koske TramWestia, niin olen sitä mieltä että jos Espooseen rakennetaan metro tai pikaraitiotie, niin iltaliikenteen pitäisi mielestäni jatkua n klo 0100 asti.

Helsingin nykyisen metron aikainen liikenteen loppuminen on ollut tähän asti jotenkin perusteltua koska matkustus klo 2300 jälkeen on ollut niin vähäistä että sen hoitaminen busseilla on ollut kannattavampaa. Kun ja jos länsimetro aloittaa, niin liikennemäärät koko metron linjalla tulevat olemaan vielä klo 2300 jälkeen isommat kuin nyt, koska moni tulee käyttämään metroa siinä tapauksessa myös kaupungin läpi matkustamiseen. Ajatelkaa vaikka ihimsiä jotka ovat palaamassa juhlista tai myöhäisestä konsertista joka päättyy esim Espoon kulttuurieskuksessa tai länsiauto-areenassa klo 2300 jälkeen, tai vuorotyöntekijöitä jotka ovat palaamassa iltavuorosta tai yleensä mitä tahansa ihmisiä jotka liikkuvat myöhään ja on tarve päästä kaupungin toiselta puolelta toiselle. Pitäisikö heidän matkustaa kahdella eri yöbussilla ja odottaa keskustassa niiden välillä pahimmassa tapaksessa tunnin?

Euroopassa ei ole monta kaupunkia jossa raidejoukkoliikenne loppuu jo klo 2300-2330. Useimissa kaupungeissa se loppu arkisin n klo 0000-0100 ja viikonloppuisin tunnin, pari myöhemmin.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

TramWestissä yöliikenne voidaan ongelmitta hoitaa raitiovaunuilla.
Voi tosin olla, että yöliikenne liikennöidään eri linjastolla kuin päiväliikenne, koska yöliikenteessä ei samalla tavoin tarvitse priorisoida pikaosuuksia.

Metron yöliikenteen hoitaminen busseilla perustuu liityntäkonseptin heikkouksiin. Koska metro ei palvele kaikkia suuriakaan asuntoalueita palvelualueillaan, täytyisi yöliikennekin hoitaa liityntäliikenteenä. Tästä seuraisi kaksi ongelmaa:

- Liityntäterminaaleista tulisi hyvin häiriöalttiita kohteita
- Liityntäliikenteeseen tarvittaisiin kuitenkin jokseenkin saman verran busseja ja kuljettajia kuin koko liikenteen hoitamiseen.
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

TramWestissä yöliikenne voidaan ongelmitta hoitaa raitiovaunuilla.
Voi tosin olla, että yöliikenne liikennöidään eri linjastolla kuin päiväliikenne, koska yöliikenteessä ei samalla tavoin tarvitse priorisoida pikaosuuksia.
Ihan kannaettava ajatus.

- Liityntäterminaaleista tulisi hyvin häiriöalttiita kohteita
- Liityntäliikenteeseen tarvittaisiin kuitenkin jokseenkin saman verran busseja ja kuljettajia kuin koko liikenteen hoitamiseen.

Kaikki joukkoliikenneasemat ja pysäkit ovat yöaikaan häiriöalttiita. Sellaiset terminaalit jossa kokoontuu paljon ihmisiä kerralla odottamaan kulkuneuvoa tuntuvat kuitenkin turvallisemmilta kuin yksinäiset ja syrjäiset laitakatujen pysäkit. Jokainen kokee tietenkin nämä asiat omalla tavallaan.

Se toisen ongelma on ihan konkreettinen, mutta tarkoitin sitä että sitä metron iltaliikenteen lopettamisajankohtaa voisi tarkistaa. Itä-Helsinki ja metron matkustajamäärät ovat kasvaneet paljon niiltä ajoilta kun metro valmistui. Illanvietto -ym paikkoja on syntynyt paljon myös lähiöihin ja muualla asuvilla ihmisillä on tarve päästä niistä koteihinsa. Kun jossain vaiheessa eteläiseen Espooseen syntyy raideliikenneyhteys, alkaa helsinkiläisten kiinnostus sikäläistä huvitteluelämää kohtaan myös kasvamaan. Matkustajapotentiaali kasvaa isommaksi kuin jos olisi pelkästään keskustasta eri suuntaan lähtevät yöbussilinjat jotka ajavat outoja reittejä.

t. Rainer
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Kaikki joukkoliikenneasemat ja pysäkit ovat yöaikaan häiriöalttiita.

Jos yöliikennettä hoidetaan liityntäliikenteenä, tämä häiriön mahdollisuus tuplautuu. Lisäksi tuplaus tapahtuu kohteissa, joiden yöelämään kaikki kaupungin yöelämään osallistuvat eivät halua osallistua, kukin toki omista syistään.

Sellaiset terminaalit jossa kokoontuu paljon ihmisiä kerralla odottamaan kulkuneuvoa tuntuvat kuitenkin turvallisemmilta kuin yksinäiset ja syrjäiset laitakatujen pysäkit.

Eiköhän liene syytä tunnustaa, että odottajien kokonpanossa on eroja eri asemilla.
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Jos yöliikennettä hoidetaan liityntäliikenteenä, tämä häiriön mahdollisuus tuplautuu. Lisäksi tuplaus tapahtuu kohteissa, joiden yöelämään kaikki kaupungin yöelämään osallistuvat eivät halua osallistua, kukin toki omista syistään.

Eiköhän liene syytä tunnustaa, että odottajien kokonpanossa on eroja eri asemilla.

Nämä on syytä pitää mielessä, mutta käsite "yö" on nykyisin aika venyvä. Suurkaupunkiolosuhteissa arki-iltaisin ihmisiä liikkuu suuntaan jos toiseen sekä vapaa-ajanvietoista että töistä kotiin vielä puolen yön maissa. Joukkoliikenteen pitäisi palvella myös niitä jotka ovat tulossa esikaupungeista kesustaan päin, riittävän tiheään kulkevin vuoroin. Massatapahtumien päättyessä esim jossain kulttuurikeskuksessa tai urheiluhallissa eivät harvaan kulkevat yöbussit pysty hoitamaan matkustajavirtoja.

Se käsitys että kaikkien lähiöiden joukkoliikennetsminaalit olisivat levottomampia kuin keskustan on myös aikaansa elänyt. Toki sellaisia "tyypillisiä" löytyy, mutta ne tunnistaa siitä että niissä ei ole sitten mitään muuta aktiviteettia ympärillä kauppojen sulkemisen jälkeen kuin kapakat.

t. Rainer
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Miltä kuulostaisi metron yöliikenne + suorat N-linjat? Kenenkään ei tarvitsisi vaihtaa liityntäbussiin ja halukkaat pääsisivät suoraan metrolla.

Tiedän, liikennöintikulut nousisivat suhteessa matkustajamäärään, mutta jos metroa ajettaisiin kumpaakin linjaa vaikka 30 minuutin välein yöllä?
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Miltä kuulostaisi metron yöliikenne + suorat N-linjat?
Se metro on tuossa konseptissa vain täysin turha. Metroradan rinnalla kulkee kaikkialla bussi, jolla on kuitenkin pysäkkejä tiheämpään kuin metrolla asemia. Kukaan ei tarvitse metroa. Ja kun maanpinnalla on valittavana joko vieressä oleva bussipysäkki tai jossain maan alla parin minuutin kävelyn ja ehkä pelottavan ympäristön päässä metrolaituri, se metro ei vaan houkuttele.

Olen matkustanut Lontoossa yöaikaan, kun metron vuoroväli oli 20 min. En minä laiturilla hengailua pelännyt, sillä siellä oli riittävästi poliiseja. Olen myös odotellut yöbussia Budapestissä - siellä metro meni kiinni noin 23:30. Ei ollut mitenkään turvaton tunne, vaikka ei poliiseja näkynyt.

Metroliikenteen keskeinen ongelma on, että radan ja asemien pitäminen auki maksaa ENEMMÄN kuin liikenteen hoito. Bussi-ja raitioliikenteessä tällaisia kuluja ei ole lainkaan. Se on myös TramWestin etu ja yksi pätevä syy siihen, miksi eritasorakenteita ja erityisesti maanalaisuutta tulee välttää.

Antero
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Miltä kuulostaisi metron yöliikenne + suorat N-linjat? Kenenkään ei tarvitsisi vaihtaa liityntäbussiin ja halukkaat pääsisivät suoraan metrolla.

Tiedän, liikennöintikulut nousisivat suhteessa matkustajamäärään, mutta jos metroa ajettaisiin kumpaakin linjaa vaikka 30 minuutin välein yöllä?

Niin, kulkeehan rautatiepuolellakin junia yöllä samanaikaikaisesti yöbussien kanssa.

Kysymys on siitä että millaisen palvelutason kaupunkilaiset haluavat yön tai ainakin puolenyön paikkeen joukkoliikenteelle. Tähän asti itämetron käyttäjät lienevät olleet tyytyväisiä että liikennöinti päätyy 2330 tai tyytymättömien ininä on ollut liian hiljaista jotta kukaan olisi lotkauttanut korvansa asialle. Kellään ei ole ollut oikeastaan kokemusta myöhemin jatkuvasta metroliikenteestä joten ei voi muodostaa selvää käsitystä miten se voisi toimia. Ainoa poikkeus on muistaakseni ollut yleisurheilun MM-kisojen aikana v 2005 jolloin liikennettä jatkettiin tunnilla. Käsittääkseni kokemukset olivat kaikkien mielestä ihan myönteiset.

Toinen rata jonka liikennöintiaikaa pitäisi tarkistaa aikanaan on kehärata. Lentokentälle laskeutu koneita ympäri vuorokauden, joten olisi aihetta ajaa klo 0000-0500 ainakin yksi juna kerran tunnissa kehäradallakin.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös