Metron liikennöintiaika

Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Kysymys on siitä että millaisen palvelutason kaupunkilaiset haluavat yön tai ainakin puolenyön paikkeen joukkoliikenteelle.
Metrohan ei kykene tarjoamaan millään lailla busseja parempaa palvelua yöliikenteenä. Kun vieressä kulkevalla Itäväylällä ei ole ha-liikennettä, bussit ovat nopeampi tapa matkusta jopa minkä hyvänsä metroasemaparin välillä. Ja vaihdottomuus pesee metron palvelutason asuinalueille mennen tullen.

Bussiliikenne on tietenkin mahdollista sen vuoksi, ettei kysyntää ole niin paljon, että sen hoitaminen busseilla tulisi ongelmaksi. Esimerkkisi urheilukisasta on kyse siitä, että on tarjottu busseja enemmän kapasiteettia. Mutta kuten Mikko Laaksonen totesi, edellytys on, että myös liityntäliikenne pyörii niin kauan kuin metro kulkee. Muuten metroasemilta ei pääse perille kuin kävellen.

Antero
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Metrohan ei kykene tarjoamaan millään lailla busseja parempaa palvelua yöliikenteenä. Kun vieressä kulkevalla Itäväylällä ei ole ha-liikennettä, bussit ovat nopeampi tapa matkusta jopa minkä hyvänsä metroasemaparin välillä. Ja vaihdottomuus pesee metron palvelutason asuinalueille mennen tullen.
Nykyisen metron, joka alkaa keskustasta ja on vain n 20 km pitkä ja kulkee moottoritien/väylän kanssa rinnan, kohdalla tilanne on juuri tuo. Mutta jos metroverkosto olisi tuplasti pidempi ja kaikkialla ei kulkisi aina moottoritien kanssa rinnan, niin tilanne ei ole enää sama.

Bussiliikennettä voi kanssa järjestä metron kanssa samanaikaisesti niin että reitit eivät kulje koko matkan toistensa vieressä. Metroliikennettä voisi hyvin pidentää esim klo 0100 asti, ja saman aikaan ajaa suoria busseja keskustasta itä-Helsinkiin Lahdentien ja Viikin kautta, jolloin samoja busseja käyttäisivät sekä viikkiläiset että ne kivikkolaiset, kontulalaiset ym jotka eivät halua käyttää yöllä metroa + liityntäbussia. Samalla syntyisi yhteys jolla pääsee yöllä Viikistä ja Vanhakaupungista itä-Helsingin lähiöihin, tarvitsematta kiertää vaihtaen keskustan kautta. Näiden bussilinjojen toinen pää olisi jossain metroasemalla jossa ne kävisivä kääntymässä napaten kyytiin ne jotka tulevat metrolla keskustasta, tai sitten ne risteäisivät metron kanssa Itiksesä ja jatkaisivat esim Ruohuvuoreen tai Laajasaloon.

Juuri tuolla periaatteela rautatiepuolella radanvarsitaajamiin kulkevat yö- tai myöhäisillan bussit kulkevat. Lähtöpaikka keskustassa on sama sekä junalla että bussilla, ja bussi "kruisailee" lähiöissä ajaen ristiin rautatien kanssa monessakin kohtaan, pysähtyen monella asemalla vieden junalla tulleet koteihinsa. Jos tämä resepti onnistuu junissa, niin miksei se onnistu metrossa?

Bussiliikenne on tietenkin mahdollista sen vuoksi, ettei kysyntää ole niin paljon, että sen hoitaminen busseilla tulisi ongelmaksi. Esimerkkisi urheilukisasta on kyse siitä, että on tarjottu busseja enemmän kapasiteettia.
Niin. Onko vaihtoehto sitten ettei järjestetä massatapahtumia? Onhan rautatiepuolella nähty ettei junatkaan riitä, mutta se taas johtuu VR:n jäykkyydestä ettei ymmärretä lisätä vaunuja silloin kun tarvitaan.

t. Rainer
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Onko vaihtoehto sitten ettei järjestetä massatapahtumia? Onhan rautatiepuolella nähty ettei junatkaan riitä, mutta se taas johtuu VR:n jäykkyydestä ettei ymmärretä lisätä vaunuja silloin kun tarvitaan.

Kyllä se ole tapahtumanjärjestäjien suunnittelemattomuutta, jos ei kerrota ajoissa tarpeesta. Eivät junat riitä, jos ne tilataan (YTV:n luvalla ja kai kustannuksellakin) puoltatuntia tai tuntia väärään aikaan kulkuun. Iltaisin, jolloin tarpeita on, olisi kalustoakin ihan miten vain.

VR:n jäykkyys on tässä kyllä kirjoittajan omaa puppupuhetta, mutta sopinee entisen VR:läisen suuhun (tuosta asiastahan mainitsit jossain lähiajan kirjoituksessasi).
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Nykyisen metron, joka alkaa keskustasta ja on vain n 20 km pitkä ja kulkee moottoritien/väylän kanssa rinnan, kohdalla tilanne on juuri tuo. Mutta jos metroverkosto olisi tuplasti pidempi ja kaikkialla ei kulkisi aina moottoritien kanssa rinnan, niin tilanne ei ole enää sama.
Olet aivan oikeassa. Mutta vaikka metrorata olisi pidempi, jos asemavälit ovat edelleen yli kilometrin, tarvitaan yhä bussiliikennettä, jotta asemalta pääsee kotiin. Ja jos matka keskustasta kotikulmille on niin lyhyt, ettei metroliikenne nopeuta matkaa, liikennöintitalouden kanssa tilanne on sama kuin motarin varren metrolla: Ei kannata ajaa metrolla, kun bussit ovat halvempia.

Yöliikenteellä on jossain määrin erilainen luonne kuin päiväliikenteellä. Meillähän on edelleen sellainen tilanne, että illan ja yön vietto tapahtuu "kaupungissa" eli Helsingin keskustassa. Poikittaisen liikenteen tarve on silloin vähäistä. Säteittäinen raideliikenne olisi siis periaatteessa oikea ratkaisu, mutta liian raskaana metrona ei. Kun kapasiteettia ei tarvita päivälläkään, yöliikenteen vähäinen kysyntä tulee vielä kalliimmaksi. Esikaupunkeihin ulottuvalla raitioverkolla ei ole tätä ongelmaa, koska radan avoinna pito ei maksa, raitiovaunujen liikennöinti on busseja halvempaa ja tarjonta voidaan sovittaa kysyntään kuten busseillakin.

Antero
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

- Liityntäterminaaleista tulisi hyvin häiriöalttiita kohteita

Tuo on keskustalaista holhouspolitiikkaa. Maailmassa on useita kaupunkeja joissa metroja liikennöidään öiseen aikaan tai läpi yön. Tunnelbana Tukholmassa esimerkiksi, tai metro Kööpenhaminassa. Suomessakin lähi- ja kaupunkijunia liikennöidään öiseen aikaan, miksi ei siis metroa yhtä hyvin. Sillä on kaupunkilaisia palveleva tarkoitus että myöskin työllistävä vaikutus.

Kunnalisvaaleissa tulisi ottaa metron liikennöintiajan pidentäminen kysymykseksi. Itse ehdottaisin suoraan kahden tunnin lisäystä liikennöintiaikoihin, sekä tunnin aikaistamista. Yhteensä kolme tuntia lisäliikennettä.
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Yöliikenteellä on jossain määrin erilainen luonne kuin päiväliikenteellä. Meillähän on edelleen sellainen tilanne, että illan ja yön vietto tapahtuu "kaupungissa" eli Helsingin keskustassa. Poikittaisen liikenteen tarve on silloin vähäistä. Säteittäinen raideliikenne olisi siis periaatteessa oikea ratkaisu, mutta liian raskaana metrona ei. Kun kapasiteettia ei tarvita päivälläkään, yöliikenteen vähäinen kysyntä tulee vielä kalliimmaksi.
Nyt esitin tilannetta joka on totta jo nyt monille ja muutaman vuoden päästä yhh useammille: Helsingissä ei vietetä iltaa ainoastaan keskustassa ja työpaikoiltakin tullaan kotiin yhä myöhemin, milloin mistäkin syystä. Niin säteittäiselle kuin poikittaiselle nopealle joukkoliikenteelle joka päättyy vasta puolenyön tienoilla alkaa silloin olla tarvetta. Jos metro tulevaisuudessa ajaa kaupungin poikki, niin silloin se on myös poikittainen yhteys. Eivät ihmiset silloin halua katsoa viimeisen metron perävaloja ja kulkea kahdella eri yöbussilla joiden välissä on pitkä odotusaika, jos töistä kotiin lähtö ajoittuu klo 2300 jälkeen, tai konsertti tai jalkapallo-ottelu kaupungin laitamilla kestää puolenyöhön. Euroopasta ei löydy kovin monta kaupunkia jossa metro menee kiinni jo klo 2300. Mainitsit Budapestin. Kulkeeko siellä edes raitiovaunu klo 2300 jälkeen? Entisen itäblokin maiden kaupungit lienevät ainoat, joissa metro ja käytännössä koko joukkoliikenne lakkaa kulkemasta silloin kun kunnon työläisten pitää olla nukkumassa.

Esikaupunkeihin ulottuvalla raitioverkolla ei ole tätä ongelmaa, koska radan avoinna pito ei maksa, raitiovaunujen liikennöinti on busseja halvempaa ja tarjonta voidaan sovittaa kysyntään kuten busseillakin.
Jos esikaupunkiraitiotiellä on yksikin tunneli tai korkeatasoisempi terminaali, se joudutaan "pitämään auki" ja se "maksaa". Eiköhän se ole kustannussyystä kun useimmat Helsingin nykyisistäkin raitiolinjoista lopettaa kulkemisensa klo 2300.

t. Rainer
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Kyllä se ole tapahtumanjärjestäjien suunnittelemattomuutta, jos ei kerrota ajoissa tarpeesta. Eivät junat riitä, jos ne tilataan (YTV:n luvalla ja kai kustannuksellakin) puoltatuntia tai tuntia väärään aikaan kulkuun. Iltaisin, jolloin tarpeita on, olisi kalustoakin ihan miten vain.
Niitä lienee kolmenlaisia yleisötaphtumia.
1) ne, joiden väkimäärä ja päättymisaika aika hyvin tiedetään ja joista ilmoitetaan VR:lle ja liikennelaitokselle
2) ne, joiden väkimäärä tai päättymisaika ei tiedetä ja joista ilmoitetaan VR:lle ja liikennelaitokselle
3) ne, joiden väkimäärä eikä päättymisaikaa tiedetä eikä ilmoiteta VR:lle eikä liikennelaitokselle

Junien kohdalla se ongelma on siinä että junat kulkevat hyvin harvoin, käytännössä vain kerran tunnissa, klo 2300 jälkeen. Lisäjuna vakiojunien välillä maksaa kaiketi aika paljon eikä niitä siksi laiteta turhan usein liikenteeseen. Lisäjunien suosio voi myös jäädä vähäiseksi, jos ihmiset eivät tiedä niiden kulkuajoista, ja kaikki tunkevat vakiojuniin.

t. Rainer
 
Budapestissa on nykyään erittäin hyvin kaupungin kattava ja pitkään likennöivä yölinjuriverkosto. Metro ja ratikat tosiaan lopettavat klo 23-24 välillä, pitäen siis yllä perinnettä kunnon työläisten nukkumaanmenoajasta ;)
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Ainoa poikkeus on muistaakseni ollut yleisurheilun MM-kisojen aikana v 2005 jolloin liikennettä jatkettiin tunnilla.

Myös ilotulituksen SM-kilpailuiden takia viime vuoden elokuussa metroa liikennöitiin noin tunnin verran tavallista pitempään normaalein vuorovälein.

Länsimetron myötä voisi tietenkin kokeilla varovasti esimerkiksi noin tunnilla pidennettyä liikennöintiä sekä metrolla että liityntälinjoilla ainakin viikonloppuisin. Arkiöisin matkustajamäärät ja kustannukset puoltanevat busseja.
 
Viikonloppuisin Tunnelbana Tukholmassa kulkee pikkutunneille asti. Itse en ole siellä huomannut järjestyshäiriöitä. Tukholmalaiset varmaankin tietävät, mitkä seikat voisivat johtaa yöliikenteen loppumiseen tai harventamiseen.

En usko, että Helsingissä metron liikennöintiaikojen osalta tarvitsisimme Keskustalaista holhouspolitiikkaa.
 
Muistakaa nyt kuitenkin ratakunnossapidon tarve. Rataa on huollettava ja korjattava useampana yönä viikossa. Nykyinen matkustajaliikennetön 4-5 tuntia on jo minimiaika minkä esim. kiskonvaihtotyöt vaativat.

Toisen raiteen käyttämistä junaliikenteelle ja toisen varaamista ratatöille en suosittele ainakaan niissä paikoissa joissa raiteet kulkevat vierekkäin. Työtä tekevä kaivinkone kääntyillessään on turvallisuusriski viereistä raidetta käyttävälle matkustajajunalle.
Yhdenraiteen ajo ei myöskään salli 5 minuutin vuoroväliä; vaihteita on sen verran harvassa ja vääränraiteen kulkutiet tavanomaista pidempiä.

Veikkaan, että pidennetyn liikennöintiajan käyttökulut eivät ole järkevässä suhteessa kuljetettuun matkustajamäärään nähden. Asemien vartioinnin ja siivouksen ohella kuljettajia tarvittaisiin enemmän kuin nyt, ja liikenteenohjaajia tarvittaisiin yövuoroon kaksi. Myöhemmin varikolle siivottaviksi ja huollettaviksi saapuvat junat vaatisivat varikon yövuoroon lisää huoltotyöntekijöitä. Jne.
 
Muistakaa nyt kuitenkin ratakunnossapidon tarve. Rataa on huollettava ja korjattava useampana yönä viikossa. Nykyinen matkustajaliikennetön 4-5 tuntia on jo minimiaika minkä esim. kiskonvaihtotyöt vaativat.
Olisi kiinnostava tietää miten muualla maailmassa huoltotöistä selviydytään vaikka metro liikennöi arkisin n klo 0100 asti. Kuvittelisin että muualla kiskonvaihto- ja vastaavat isommat työt toteutetaan niin että suljetaan koko rataosuus pariksi viikoksi kesäloma-aikaan. Myös keskikaupunkien maanalaisten metrolinjojen korjaus onnistuu tosin paremmin sellaisissa miljoonakaupungeissa joissa on monta metrolinjaa, niin että kohteesta A kohteeseen B pääsee vaihtoehtoisilla linjoilla työmaakohta kiertäen.

t. Rainer
 
Olisi kiinnostava tietää miten muualla maailmassa huoltotöistä selviydytään vaikka metro liikennöi arkisin n klo 0100 asti. Kuvittelisin että muualla kiskonvaihto- ja vastaavat isommat työt toteutetaan niin että suljetaan koko rataosuus pariksi viikoksi kesäloma-aikaan.

Juuri noin. Esim. Tukholmassa jonkun metron haaran korvaaminen kesällä bussiliikenteellä on ihan tavallista. Tänä vuonna vihreän linjan osuus Skärmarbrink - Farsta Strand suljetaan jo maaliskuussa 21 viikoksi.
 
Tänä vuonna vihreän linjan osuus Skärmarbrink - Farsta Strand suljetaan jo maaliskuussa 21 viikoksi.

No kiva! Justiinsa saimme avovaimoni kanssa asunnon Gubbängenistä. Joudumme siis kesäksi liityntäliikenteen varaan. Taidanpa ottaa polkupyörän mukaani. Eihän sieltä näköjään ole kuin reilu kahden kilometrin matka T19:n asemalle.
 
Viikonloppuisin Tunnelbana Tukholmassa kulkee pikkutunneille asti. Itse en ole siellä huomannut järjestyshäiriöitä. Tukholmalaiset varmaankin tietävät, mitkä seikat voisivat johtaa yöliikenteen loppumiseen tai harventamiseen.

http://www.uutiskynnys.fi/uutiset/u...eman-kiinni-jengivakivallan-takia-joulupyhina

Itse olen matkustanut öisin vain sinisen linjan rauhallisemmalla haaralla, mutta onpa sielläkin tullut pari kertaa vastaan jossain määrin "kuumottava" tilanne.
 
Takaisin
Ylös