Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/67

Viestiketju: Metron liikennöintiaika

  1. #16
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kysymys on siitä että millaisen palvelutason kaupunkilaiset haluavat yön tai ainakin puolenyön paikkeen joukkoliikenteelle.
    Metrohan ei kykene tarjoamaan millään lailla busseja parempaa palvelua yöliikenteenä. Kun vieressä kulkevalla Itäväylällä ei ole ha-liikennettä, bussit ovat nopeampi tapa matkusta jopa minkä hyvänsä metroasemaparin välillä. Ja vaihdottomuus pesee metron palvelutason asuinalueille mennen tullen.

    Bussiliikenne on tietenkin mahdollista sen vuoksi, ettei kysyntää ole niin paljon, että sen hoitaminen busseilla tulisi ongelmaksi. Esimerkkisi urheilukisasta on kyse siitä, että on tarjottu busseja enemmän kapasiteettia. Mutta kuten Mikko Laaksonen totesi, edellytys on, että myös liityntäliikenne pyörii niin kauan kuin metro kulkee. Muuten metroasemilta ei pääse perille kuin kävellen.

    Antero

  2. #17

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Metrohan ei kykene tarjoamaan millään lailla busseja parempaa palvelua yöliikenteenä. Kun vieressä kulkevalla Itäväylällä ei ole ha-liikennettä, bussit ovat nopeampi tapa matkusta jopa minkä hyvänsä metroasemaparin välillä. Ja vaihdottomuus pesee metron palvelutason asuinalueille mennen tullen.
    Nykyisen metron, joka alkaa keskustasta ja on vain n 20 km pitkä ja kulkee moottoritien/väylän kanssa rinnan, kohdalla tilanne on juuri tuo. Mutta jos metroverkosto olisi tuplasti pidempi ja kaikkialla ei kulkisi aina moottoritien kanssa rinnan, niin tilanne ei ole enää sama.

    Bussiliikennettä voi kanssa järjestä metron kanssa samanaikaisesti niin että reitit eivät kulje koko matkan toistensa vieressä. Metroliikennettä voisi hyvin pidentää esim klo 0100 asti, ja saman aikaan ajaa suoria busseja keskustasta itä-Helsinkiin Lahdentien ja Viikin kautta, jolloin samoja busseja käyttäisivät sekä viikkiläiset että ne kivikkolaiset, kontulalaiset ym jotka eivät halua käyttää yöllä metroa + liityntäbussia. Samalla syntyisi yhteys jolla pääsee yöllä Viikistä ja Vanhakaupungista itä-Helsingin lähiöihin, tarvitsematta kiertää vaihtaen keskustan kautta. Näiden bussilinjojen toinen pää olisi jossain metroasemalla jossa ne kävisivä kääntymässä napaten kyytiin ne jotka tulevat metrolla keskustasta, tai sitten ne risteäisivät metron kanssa Itiksesä ja jatkaisivat esim Ruohuvuoreen tai Laajasaloon.

    Juuri tuolla periaatteela rautatiepuolella radanvarsitaajamiin kulkevat yö- tai myöhäisillan bussit kulkevat. Lähtöpaikka keskustassa on sama sekä junalla että bussilla, ja bussi "kruisailee" lähiöissä ajaen ristiin rautatien kanssa monessakin kohtaan, pysähtyen monella asemalla vieden junalla tulleet koteihinsa. Jos tämä resepti onnistuu junissa, niin miksei se onnistu metrossa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Bussiliikenne on tietenkin mahdollista sen vuoksi, ettei kysyntää ole niin paljon, että sen hoitaminen busseilla tulisi ongelmaksi. Esimerkkisi urheilukisasta on kyse siitä, että on tarjottu busseja enemmän kapasiteettia.
    Niin. Onko vaihtoehto sitten ettei järjestetä massatapahtumia? Onhan rautatiepuolella nähty ettei junatkaan riitä, mutta se taas johtuu VR:n jäykkyydestä ettei ymmärretä lisätä vaunuja silloin kun tarvitaan.

    t. Rainer

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko vaihtoehto sitten ettei järjestetä massatapahtumia? Onhan rautatiepuolella nähty ettei junatkaan riitä, mutta se taas johtuu VR:n jäykkyydestä ettei ymmärretä lisätä vaunuja silloin kun tarvitaan.
    Kyllä se ole tapahtumanjärjestäjien suunnittelemattomuutta, jos ei kerrota ajoissa tarpeesta. Eivät junat riitä, jos ne tilataan (YTV:n luvalla ja kai kustannuksellakin) puoltatuntia tai tuntia väärään aikaan kulkuun. Iltaisin, jolloin tarpeita on, olisi kalustoakin ihan miten vain.

    VR:n jäykkyys on tässä kyllä kirjoittajan omaa puppupuhetta, mutta sopinee entisen VR:läisen suuhun (tuosta asiastahan mainitsit jossain lähiajan kirjoituksessasi).

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Nykyisen metron, joka alkaa keskustasta ja on vain n 20 km pitkä ja kulkee moottoritien/väylän kanssa rinnan, kohdalla tilanne on juuri tuo. Mutta jos metroverkosto olisi tuplasti pidempi ja kaikkialla ei kulkisi aina moottoritien kanssa rinnan, niin tilanne ei ole enää sama.
    Olet aivan oikeassa. Mutta vaikka metrorata olisi pidempi, jos asemavälit ovat edelleen yli kilometrin, tarvitaan yhä bussiliikennettä, jotta asemalta pääsee kotiin. Ja jos matka keskustasta kotikulmille on niin lyhyt, ettei metroliikenne nopeuta matkaa, liikennöintitalouden kanssa tilanne on sama kuin motarin varren metrolla: Ei kannata ajaa metrolla, kun bussit ovat halvempia.

    Yöliikenteellä on jossain määrin erilainen luonne kuin päiväliikenteellä. Meillähän on edelleen sellainen tilanne, että illan ja yön vietto tapahtuu "kaupungissa" eli Helsingin keskustassa. Poikittaisen liikenteen tarve on silloin vähäistä. Säteittäinen raideliikenne olisi siis periaatteessa oikea ratkaisu, mutta liian raskaana metrona ei. Kun kapasiteettia ei tarvita päivälläkään, yöliikenteen vähäinen kysyntä tulee vielä kalliimmaksi. Esikaupunkeihin ulottuvalla raitioverkolla ei ole tätä ongelmaa, koska radan avoinna pito ei maksa, raitiovaunujen liikennöinti on busseja halvempaa ja tarjonta voidaan sovittaa kysyntään kuten busseillakin.

    Antero

  5. #20
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    - Liityntäterminaaleista tulisi hyvin häiriöalttiita kohteita
    Tuo on keskustalaista holhouspolitiikkaa. Maailmassa on useita kaupunkeja joissa metroja liikennöidään öiseen aikaan tai läpi yön. Tunnelbana Tukholmassa esimerkiksi, tai metro Kööpenhaminassa. Suomessakin lähi- ja kaupunkijunia liikennöidään öiseen aikaan, miksi ei siis metroa yhtä hyvin. Sillä on kaupunkilaisia palveleva tarkoitus että myöskin työllistävä vaikutus.

    Kunnalisvaaleissa tulisi ottaa metron liikennöintiajan pidentäminen kysymykseksi. Itse ehdottaisin suoraan kahden tunnin lisäystä liikennöintiaikoihin, sekä tunnin aikaistamista. Yhteensä kolme tuntia lisäliikennettä.

  6. #21

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Yöliikenteellä on jossain määrin erilainen luonne kuin päiväliikenteellä. Meillähän on edelleen sellainen tilanne, että illan ja yön vietto tapahtuu "kaupungissa" eli Helsingin keskustassa. Poikittaisen liikenteen tarve on silloin vähäistä. Säteittäinen raideliikenne olisi siis periaatteessa oikea ratkaisu, mutta liian raskaana metrona ei. Kun kapasiteettia ei tarvita päivälläkään, yöliikenteen vähäinen kysyntä tulee vielä kalliimmaksi.
    Nyt esitin tilannetta joka on totta jo nyt monille ja muutaman vuoden päästä yhh useammille: Helsingissä ei vietetä iltaa ainoastaan keskustassa ja työpaikoiltakin tullaan kotiin yhä myöhemin, milloin mistäkin syystä. Niin säteittäiselle kuin poikittaiselle nopealle joukkoliikenteelle joka päättyy vasta puolenyön tienoilla alkaa silloin olla tarvetta. Jos metro tulevaisuudessa ajaa kaupungin poikki, niin silloin se on myös poikittainen yhteys. Eivät ihmiset silloin halua katsoa viimeisen metron perävaloja ja kulkea kahdella eri yöbussilla joiden välissä on pitkä odotusaika, jos töistä kotiin lähtö ajoittuu klo 2300 jälkeen, tai konsertti tai jalkapallo-ottelu kaupungin laitamilla kestää puolenyöhön. Euroopasta ei löydy kovin monta kaupunkia jossa metro menee kiinni jo klo 2300. Mainitsit Budapestin. Kulkeeko siellä edes raitiovaunu klo 2300 jälkeen? Entisen itäblokin maiden kaupungit lienevät ainoat, joissa metro ja käytännössä koko joukkoliikenne lakkaa kulkemasta silloin kun kunnon työläisten pitää olla nukkumassa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Esikaupunkeihin ulottuvalla raitioverkolla ei ole tätä ongelmaa, koska radan avoinna pito ei maksa, raitiovaunujen liikennöinti on busseja halvempaa ja tarjonta voidaan sovittaa kysyntään kuten busseillakin.
    Jos esikaupunkiraitiotiellä on yksikin tunneli tai korkeatasoisempi terminaali, se joudutaan "pitämään auki" ja se "maksaa". Eiköhän se ole kustannussyystä kun useimmat Helsingin nykyisistäkin raitiolinjoista lopettaa kulkemisensa klo 2300.

    t. Rainer

  7. #22

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kyllä se ole tapahtumanjärjestäjien suunnittelemattomuutta, jos ei kerrota ajoissa tarpeesta. Eivät junat riitä, jos ne tilataan (YTV:n luvalla ja kai kustannuksellakin) puoltatuntia tai tuntia väärään aikaan kulkuun. Iltaisin, jolloin tarpeita on, olisi kalustoakin ihan miten vain.
    Niitä lienee kolmenlaisia yleisötaphtumia.
    1) ne, joiden väkimäärä ja päättymisaika aika hyvin tiedetään ja joista ilmoitetaan VR:lle ja liikennelaitokselle
    2) ne, joiden väkimäärä tai päättymisaika ei tiedetä ja joista ilmoitetaan VR:lle ja liikennelaitokselle
    3) ne, joiden väkimäärä eikä päättymisaikaa tiedetä eikä ilmoiteta VR:lle eikä liikennelaitokselle

    Junien kohdalla se ongelma on siinä että junat kulkevat hyvin harvoin, käytännössä vain kerran tunnissa, klo 2300 jälkeen. Lisäjuna vakiojunien välillä maksaa kaiketi aika paljon eikä niitä siksi laiteta turhan usein liikenteeseen. Lisäjunien suosio voi myös jäädä vähäiseksi, jos ihmiset eivät tiedä niiden kulkuajoista, ja kaikki tunkevat vakiojuniin.

    t. Rainer

  8. #23
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Metron liikennöintiaika

    Budapestissa on nykyään erittäin hyvin kaupungin kattava ja pitkään likennöivä yölinjuriverkosto. Metro ja ratikat tosiaan lopettavat klo 23-24 välillä, pitäen siis yllä perinnettä kunnon työläisten nukkumaanmenoajasta
    Vauhtia vaunuun!

  9. #24
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ainoa poikkeus on muistaakseni ollut yleisurheilun MM-kisojen aikana v 2005 jolloin liikennettä jatkettiin tunnilla.
    Myös ilotulituksen SM-kilpailuiden takia viime vuoden elokuussa metroa liikennöitiin noin tunnin verran tavallista pitempään normaalein vuorovälein.

    Länsimetron myötä voisi tietenkin kokeilla varovasti esimerkiksi noin tunnilla pidennettyä liikennöintiä sekä metrolla että liityntälinjoilla ainakin viikonloppuisin. Arkiöisin matkustajamäärät ja kustannukset puoltanevat busseja.

  10. #25
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Metron liikennöintiaika

    Viikonloppuisin Tunnelbana Tukholmassa kulkee pikkutunneille asti. Itse en ole siellä huomannut järjestyshäiriöitä. Tukholmalaiset varmaankin tietävät, mitkä seikat voisivat johtaa yöliikenteen loppumiseen tai harventamiseen.

    En usko, että Helsingissä metron liikennöintiaikojen osalta tarvitsisimme Keskustalaista holhouspolitiikkaa.

  11. #26
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Metron liikennöintiaika

    Muistakaa nyt kuitenkin ratakunnossapidon tarve. Rataa on huollettava ja korjattava useampana yönä viikossa. Nykyinen matkustajaliikennetön 4-5 tuntia on jo minimiaika minkä esim. kiskonvaihtotyöt vaativat.

    Toisen raiteen käyttämistä junaliikenteelle ja toisen varaamista ratatöille en suosittele ainakaan niissä paikoissa joissa raiteet kulkevat vierekkäin. Työtä tekevä kaivinkone kääntyillessään on turvallisuusriski viereistä raidetta käyttävälle matkustajajunalle.
    Yhdenraiteen ajo ei myöskään salli 5 minuutin vuoroväliä; vaihteita on sen verran harvassa ja vääränraiteen kulkutiet tavanomaista pidempiä.

    Veikkaan, että pidennetyn liikennöintiajan käyttökulut eivät ole järkevässä suhteessa kuljetettuun matkustajamäärään nähden. Asemien vartioinnin ja siivouksen ohella kuljettajia tarvittaisiin enemmän kuin nyt, ja liikenteenohjaajia tarvittaisiin yövuoroon kaksi. Myöhemmin varikolle siivottaviksi ja huollettaviksi saapuvat junat vaatisivat varikon yövuoroon lisää huoltotyöntekijöitä. Jne.

  12. #27

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Metron liikennöintiaika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Muistakaa nyt kuitenkin ratakunnossapidon tarve. Rataa on huollettava ja korjattava useampana yönä viikossa. Nykyinen matkustajaliikennetön 4-5 tuntia on jo minimiaika minkä esim. kiskonvaihtotyöt vaativat.
    Olisi kiinnostava tietää miten muualla maailmassa huoltotöistä selviydytään vaikka metro liikennöi arkisin n klo 0100 asti. Kuvittelisin että muualla kiskonvaihto- ja vastaavat isommat työt toteutetaan niin että suljetaan koko rataosuus pariksi viikoksi kesäloma-aikaan. Myös keskikaupunkien maanalaisten metrolinjojen korjaus onnistuu tosin paremmin sellaisissa miljoonakaupungeissa joissa on monta metrolinjaa, niin että kohteesta A kohteeseen B pääsee vaihtoehtoisilla linjoilla työmaakohta kiertäen.

    t. Rainer

  13. #28
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Metron liikennöintiaika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olisi kiinnostava tietää miten muualla maailmassa huoltotöistä selviydytään vaikka metro liikennöi arkisin n klo 0100 asti. Kuvittelisin että muualla kiskonvaihto- ja vastaavat isommat työt toteutetaan niin että suljetaan koko rataosuus pariksi viikoksi kesäloma-aikaan.
    Juuri noin. Esim. Tukholmassa jonkun metron haaran korvaaminen kesällä bussiliikenteellä on ihan tavallista. Tänä vuonna vihreän linjan osuus Skärmarbrink - Farsta Strand suljetaan jo maaliskuussa 21 viikoksi.

  14. #29

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metron liikennöintiaika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tänä vuonna vihreän linjan osuus Skärmarbrink - Farsta Strand suljetaan jo maaliskuussa 21 viikoksi.
    No kiva! Justiinsa saimme avovaimoni kanssa asunnon Gubbängenistä. Joudumme siis kesäksi liityntäliikenteen varaan. Taidanpa ottaa polkupyörän mukaani. Eihän sieltä näköjään ole kuin reilu kahden kilometrin matka T19:n asemalle.

  15. #30
    sam
    sam ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Metron liikennöintiaika

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Viikonloppuisin Tunnelbana Tukholmassa kulkee pikkutunneille asti. Itse en ole siellä huomannut järjestyshäiriöitä. Tukholmalaiset varmaankin tietävät, mitkä seikat voisivat johtaa yöliikenteen loppumiseen tai harventamiseen.
    http://www.uutiskynnys.fi/uutiset/ul...ia-joulupyhina

    Itse olen matkustanut öisin vain sinisen linjan rauhallisemmalla haaralla, mutta onpa sielläkin tullut pari kertaa vastaan jossain määrin "kuumottava" tilanne.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. HSL: Helsingin bussin 11 liikennöintiaika pitenee 30.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.04.2011, 09:30
  3. HSL: Bussin 11 liikennöintiaika pitenee 1.4.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.03.2011, 11:40
  4. HSL: Bussin 4X liikennöintiaika piteni
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.07.2010, 09:00
  5. HKL: Bussin 11 liikennöintiaika piteni
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.05.2009, 09:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •