Metron aikataulut + vaihtoyhteydet

Safka

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
374
Joissain ketjuissa on peräänkuulutettu metron aikatauluja liityntäyhteyksineen. 1980-luvulla ja vissiin -90-luvun alussa noita "aikataululakanoita" oli metroasemilla. En tarkalleen muista miltä lakanat näyttivät, mutta teinpä pikapikaa oman versioni siitä miltä ko. aikataulu voisi näyttää tämän hetkisen tilanteen perusteella:


(sisältää parin esimerkkiaseman vaihtoyhteydet)

Vaikka reittioppaita sun muita aikataulupalveluja piisaa, niin olisiko silti aika hiukan taantua ja tehdä tämänkaltaisia tauluja metro- ja lähijuna-asemien seinille? Taskuversiotkin olis kova juttu.

Taulun tekemiseen muuten kului aikaa vajaa pari tuntia – sekin spåraharrastuksestani pois :) – ja ihmettelen eikö aikataulusuunnittelussa riittäisi vuosittain tuollaista parituntista vastaavan tekemiseen?
 
Taulun tekemiseen muuten kului aikaa vajaa pari tuntia – sekin spåraharrastuksestani pois :) – ja ihmettelen eikö aikataulusuunnittelussa riittäisi vuosittain tuollaista parituntista vastaavan tekemiseen?
Mainiota, Safka. HKL:llä näyttää olevan kiireitä. Olisikohan noin 1,5 vuotta sitten kun satuin tapaan Itäkeskuksen asemalla henkilöitä, jotka olivat pohtimassa matkustajainfoa. Kerroin heille juuri tästä tarpeesta, ja he ymmärsivät ja pitivät ajatusta hyvänä. Mutta ei ole sitä parituntista löytynyt.

Lähetäpä malliksi tekemäsi työ HKL:lle ja mukana tarjous, että hintaan 35 €/h maksettuna palkkiona verokortille voit tehdä heille loputkin asemakohtaiset aikataululakanat. :smile:

Antero
 
Lehtileike Metrouutiset 1-83. Siitä vähän näkee millainen tuo "jatkoyhteysaikataulu" oli. Sitä oli myös A4-kokoisena, mustavalkoisena, jaossa matkustajille.
Eli tämä palvelu kuului metron "varhaisvuosiin". En vaan muista milloin se lopetettiin.
Kannattaa lukea tuo juttu myös. Siinä on asiaa mikä on totta tänäkin päivänä.
 
Lehtileike Metrouutiset 1-83. Siitä vähän näkee millainen tuo "jatkoyhteysaikataulu" oli. Sitä oli myös A4-kokoisena, mustavalkoisena, jaossa matkustajille.
Eli tämä palvelu kuului metron "varhaisvuosiin". En vaan muista milloin se lopetettiin.
Kannattaa lukea tuo juttu myös. Siinä on asiaa mikä on totta tänäkin päivänä.
Kummallista kyllä, nykyään monella metron "liityntälinjalla" vuoroväli ei soinnu yhteen metron vuorovälin kanssa! Esimerkiksi linja 83 kulkee ruuhka-aikana 10 minuutin välein, metron kulkiessa neljän minuutin välein. Jos tämä esimerkkilinja 83 kulkisi 12 minuutin välein tällöin, se olisi sovitettu metron mukaan.
 
En tarkalleen muista miltä lakanat näyttivät, mutta teinpä pikapikaa oman versioni siitä miltä ko. aikataulu voisi näyttää tämän hetkisen tilanteen perusteella:

Näyttää hyvältä. Koska linjanumerot selviävät jo sarakkeiden otsikoista, voisi aikatauluriveillä olla linjojen varsinaiset lähtöajat linjanumeron sijasta. Sitten näkisi kannattaako yrittää juosta, jos esim. metro myöhästyy.
 
Näyttää hyvältä. Koska linjanumerot selviävät jo sarakkeiden otsikoista, voisi aikatauluriveillä olla linjojen varsinaiset lähtöajat linjanumeron sijasta. Sitten näkisi kannattaako yrittää juosta, jos esim. metro myöhästyy.

Olen samaa mieltä siitä, että varsinainen lähtöaika kannattaisi saada mukaan. Lakanan koon kasvaessa pitäisi tosin ehkä toistaa linjan numeron kertovaa otsikkoriviä tai asettaa varsinaiseen sarakkeeseen sekä linjan numero että lähtöaika. Siis jokseenkin samaan tapaan kuin YTV:n ohitusaikatauluissa.

Vaihtoyhteyksien aikataulut kertovia julisteita on ollut asemilla vielä ainakin 90-luvun jälkipuoliskolla ja olen niitä myös käyttänyt, kun valittavana oli yhteys joko Itäkeskuksesta tai Mellunmäestä (97). Malli oli minusta graafisesti päivittynyt linkatusta vanhasta versiosta ja mukana oli tietysti yhteyksiä ainakin Kontulasta ja Mellunmäestä. En muista oliko julisteita käytössä vielä Vuosaaren haaran avaamisen jälkeen. Ehkäpä juuri kahden haaran yhteyksien esittäminen oli graafikolle liian vaikeaa?
 
Olen samaa mieltä siitä, että varsinainen lähtöaika kannattaisi saada mukaan. Lakanan koon kasvaessa pitäisi tosin ehkä toistaa linjan numeron kertovaa otsikkoriviä tai asettaa varsinaiseen sarakkeeseen sekä linjan numero että lähtöaika.

Onhan siellä metroasemilla tilaa, sitähän sinne just on kalliilla rahalla louhittu... eikös niitä kolmen-neljän julisteen ständejä ole siellä pilvin pimein? Kyllä tämänkaltainen aikataulu mahtuu kolmeen julisteeseen (ma-pe, la ja su omiksi lakanoikseen) ja ehkäpä pienempäänkin tilaan.

Vaihtoyhteyksien aikataulut kertovia julisteita on ollut asemilla vielä ainakin 90-luvun jälkipuoliskolla – – Malli oli minusta graafisesti päivittynyt linkatusta vanhasta versiosta ja mukana oli tietysti yhteyksiä ainakin Kontulasta ja Mellunmäestä. En muista oliko julisteita käytössä vielä Vuosaaren haaran avaamisen jälkeen.

Graafinen ilme oli ehkä hiukan muuttunut, muttei merkittävästi ja perusperiaate oli kuitenkin sama: kyseiseltä metron lähdöltä keskustasta ehtii ko. bussiin - aikataulunmukaisesti.
(Nykyisinhän periaate on, että "yhteyden toteutumista ei voida taata" ja vastaavanlainen teksti löytyy jo YTV:n pysäkkiaikatauluista: jopa päätepysäkkiaikatauluissa lukee "Ajat ovat ARVIOITUJA ohitusaikoja")

Luulen, että just Vuosaaren haaran avaamisen myötä uo aikataulut hävisivät, tai ainakin niihin aikoihin ja ehkä juuri graafikko-ongelman myötä... Minähän en ole graafikko, ja siksi esitän vain tällaisen:





Lähetäpä malliksi tekemäsi työ HKL:lle ja mukana tarjous, että hintaan 35 €/h maksettuna palkkiona verokortille voit tehdä heille loputkin asemakohtaiset aikataululakanat.

Mä luulen, että tuo 35 €/h ylittää moninkertaisesti HKL:ltä maksettavan maksimituntipalkan/korvauksen suuruuden... eikös moiseen suunnittelutehtävään vaadita vakituista työsuhdetta kuukausipalkkoineen ja kilometrikorvauksineen?
 
Minähän en ole graafikko, ja siksi esitän vain tällaisen:

Onpas hyvä!

Mä luulen, että tuo 35 €/h ylittää moninkertaisesti HKL:ltä maksettavan maksimituntipalkan/korvauksen suuruuden... eikös moiseen suunnittelutehtävään vaadita vakituista työsuhdetta kuukausipalkkoineen ja kilometrikorvauksineen?

HKL:n (ja monen muunkin julkisen toimijan) ongelma on, että laitoksen oman henkilökunnan palkka (ja muutkin edut ja työolosuhteet) ovat vähän niin ja näin, mutta ulkopuolisille konsulteille maksetaan jopa 100 €/h (ja konsulttifirmassa varsinaisen työn voi tehdä joku toisen vuosikurssin teekkari). Niinpä useimmat hakeutuvat ennemmin töihin konsulttifirmoille kuin itse laitokselle.
 
Luulen, että just Vuosaaren haaran avaamisen myötä uo aikataulut hävisivät, tai ainakin niihin aikoihin ja ehkä juuri graafikko-ongelman myötä... Minähän en ole graafikko, ja siksi esitän vain tällaisen:

Aina vain paranee!

Tuollaisen aikataulun tekemisestä olisi muuten sekin hyöty, että siellä suunnittelun päässä saatettaisiin itsekin huomata, miten päättömiä aikatauluja tehdään ja on voimassa.

Tässä taas kokemuspohjaista esimerkkiä: Liityntäbussini saapuu suunnilleen samaan aikaan Itäkeskukseen, kun jatkoyhteyteni 54 tai 58 lähtevät. 54 lähtee jo minuutin ennen ja 58 pari minuuttia myöhemmin - mutta se ei riitä kun on käveltävä niin pitkä matka kuin Itiksen bussilaitureiden välillä voi kävellä. Eli 98 tulo ja 58 lähtö ovat suunnilleen vastakkaisissa nurkissa. Lähtöbusseilla on 20 min vuoroväli kuten 98:llakin, joten päiväsaikaan tämä riemu toistuu joka vuorolla!

No, olin matkalla Lassilaan, mihin 54 on oikein kätevä juttu. Jotta olisin ylipäätään päässyt bussiin, tein liityntämatkan autolla, jolla siis lähden pari miuuttia ennen kuin pääsisin bussilla välttääkseni 18 minuutin vaihtoajan, joka HKL:n nerojen mukaan on keskimäärin 10 min. kun vuorovälit ovat 20 min. :biggrin: Mutta kun Itäkeskus on suuri ja hieno keskusasema, niin siellä on suuri liityntäpysäköintilaitos. Enkä sitten tajunnut, että minun on varattava kävelyaikaa alakerroksen perältä 3 min. Eli 54 lähti kun olin päässyt asemahallin ovelle.

Mutta minähän ehdin sentään 58:iin, jolla pääsen Pasilaan josta on vain 6 min. junalla Lassilaan. Ihan hienoa muuten, mutta 58 saapuu Pasilaan 8 min yli tasaisen 10-minuuttiluvun. Ja se on sama aika, jolloin M-juna lähtee Pasilasta. Eli odotan laiturilla 8 min, koska pari minuuttia menee taas siihen, että pääsen bussipysäkiltä junan laiturille.

Eihän minua tietenkään potuta tämä yhtään. EMME-ennustajien mukaan reitillä 98-58-M vaihtoihin kuluu 15 min, eli vuorovälien puolikkaiden summa. Tosiasiassa vaihtoihin kuluu 26 min. Keski-eurooppalaiseen järjestettyjen ja synkattujen vaihtojen tapaan näihin vaihtoihin ei tarvitsisi kulua kuin 2 minuuttia. Ja kun ajoajat ovat 6+18+6 = 30 min, on aika iso ero, kuluuko vaihtoihin 2 vai 26 min.

Mutta meillähän on maailman parasta joukkoliikennettä, kuten nähdään. Se on niin hyvää, että 32 minuutin matkan sijasta siitä saa nauttia 56 minuuttia. Lisää liityntää!

Antero
 
58:n vuoroväli arjen päiväliikenteessä on 18 min.
No joo. 9-13 on 13 lähtöä Itäkeskuksesta, sitten 13-15 on 8 lähtöä. Sen jälkeen tahti tiivistyy.

Aikataulujen pitäisikin noudattaa vakiominuutteja ja vakiovuorovälejä, jotta vaihdot olisi edes mahdollista synkata. Mutta eihän sellainen kuulu täkäläiseen liityntäliikennejärjestelmään - ja tarkoitan nyt kokonaisuutta, en edes pelkästään Itä-Helsinki - keskusta matkoja. Joten väliäkös sillä, millä minuuteilla bussit kulkevat. Ainahan voi ottaa oman auton tai taksin. Vanhukset, lapset ja muut köyhät joutavatkin sitten odottelemaan.

Antero
 
No joo. 9-13 on 13 lähtöä Itäkeskuksesta, sitten 13-15 on 8 lähtöä. Sen jälkeen tahti tiivistyy.

Aikataulujen pitäisikin noudattaa vakiominuutteja ja vakiovuorovälejä, jotta vaihdot olisi edes mahdollista synkata. Mutta eihän sellainen kuulu täkäläiseen liityntäliikennejärjestelmään - ja tarkoitan nyt kokonaisuutta, en edes pelkästään Itä-Helsinki - keskusta matkoja. Joten väliäkös sillä, millä minuuteilla bussit kulkevat. Ainahan voi ottaa oman auton tai taksin. Vanhukset, lapset ja muut köyhät joutavatkin sitten odottelemaan.
Marmati! On tämä maailma niin kova! Pikaratikkahan kulkisi sekunnin tarkkuudella oli myrsky tahi pakkanen. Ja Metrohan hyytyy tunneliin jo siksi kun Kuttasen Aslakilla on poronerottelu käynnissä!
Eräiden henkilöiden pikaratikkafanaattisuus ja metrojärjestelmän haukkuminen elämäntehtävänä saa kerta kerralta lisää koomisia piirteitä, mikä on omiaan viemään uskottavuuden koko pikaratikkasuunnitelmilta!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Marmati! On tämä maailma niin kova!
...
Eräiden henkilöiden pikaratikkafanaattisuus ja metrojärjestelmän haukkuminen elämäntehtävänä saa kerta kerralta lisää koomisia piirteitä, mikä on omiaan viemään uskottavuuden koko pikaratikkasuunnitelmilta!


Viestiketjua lukevana on ikävää lukea tällaisia kommentteja! Antero Alku tarjoaa oikeasta maailmasta otettuja esimerkkejä vaihtoehdoiksi. Moni muukin on huomannut maailmalla hyvin toimivaa joukkoliikennettä, ja saattaa niistä täällä mainitakin. On rohkeaa puolustaa omia näkemyksiään ja kritisoida metroa siitä huolimattakin, vaikka 5,1 miljoonaa suomalaista pitäisi sitä koko maailman parhaana. Sen sijaan on epäreilua haukkua toisia, ja etenkin kohdistaa se henkilöihin.

Jos vaikka bussipuolella kehutaan kovasti tiettyä firmaa, niin sitä ei varmaankaan pidetä fanaattisuutena, eihän? Uskottavuus kärsii, jos aletaan mollata toisia ja kirjoittaa epäasiallisesti, näiden "pikaratikkaihmisten" en ole nähnyt vielä näin tekevän.
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijaan on epäreilua haukkua toisia, ja etenkin kohdistaa se henkilöihin.

Kyse on nyt siitä, että Antero Alku jauhaa samoja asioita moneen kertaan ja sotkee niillä keskusteluja, joissa käsitellään aivan muita asioita (ja usein vielä rakentavassa hengessä, eikä haluta syyllistää esim. HKL:ää). Kyse ei siis ole asiasta vaan henkilön tavasta esittää niitä.
 
Kyse on nyt siitä, että Antero Alku jauhaa samoja asioita moneen kertaan ja sotkee niillä keskusteluja, joissa käsitellään aivan muita asioita (ja usein vielä rakentavassa hengessä, eikä haluta syyllistää esim. HKL:ää). Kyse ei siis ole asiasta vaan henkilön tavasta esittää niitä.
Aivan. Tämmöinen jatkuva saman asian jauhaminen sai minut kiehumaan yli. En jaksa edes kaikkia Alkun kommentteja lukea, kun sisällön voi jo arvatakin...
 
Takaisin
Ylös