Automaattimetroja Kaakkois-Aasiassa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Vs: Automaattinen metro

Pekingissä avataan tämän kuun lopulla uusi metrolinja 5, jota operoitaan miehitetyllä automaatioajolla (eli kuljettaja antaa lähtökäskyn ja juna sekä tietokone hoitaa loput). Ko. linjaan kuuluu tietysti myös laituriovet tunneliasemilla sekä eräänlaiset puolittaiset laituriportit maanpäällisillä asemilla. Junat ovat Alstomin Metropolis-sarjaa. Tässä kuvasarja SkyscraperCity-foorumilta .
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Automaattinen metro

Pekingissä avataan tämän kuun lopulla uusi metrolinja 5, jota operoitaan miehitetyllä automaatioajolla (eli kuljettaja antaa lähtökäskyn ja juna sekä tietokone hoitaa loput).
Onko Vristo missään ehkä kiinankielisillä sivustoilla kerrottu, miksi tämä ei ole kuljettajaton?

En tunne Pekingin ilmasto-olosuhteita, mutta esim. Singaporessa asemien laituriseinillä on toinenkin hyvä syy kuin automaattiajo. Nimittäin ilmastointi. Asemat ja junat ovat ilmastoituja, mutta eivät tunnelit.

Ko. linjaan kuuluu tietysti myös laituriovet tunneliasemilla sekä eräänlaiset puolittaiset laituriportit maanpäällisillä asemilla. Junat ovat Alstomin Metropolis-sarjaa. Tässä kuvasarja SkyscraperCity-foorumilta .
Linkittämissäsi kuvissa näkyivät maanpäällisillä asemilla laiturikaiteet portteineen. Olisikohan tälle kaikelle yksi syy ihan vain turvallisuus suuren ihmismäärän vuoksi?

Antero
 
Vs: Automaattinen metro

Onko Vristo missään ehkä kiinankielisillä sivustoilla kerrottu, miksi tämä ei ole kuljettajaton?
Kiinassa kaikki uudet metrot toimivat miehitetty automaatioajo-periaattella. Työvoimaa kuitenkin riittää ja Kiinan tapaisessa valtiossa kaikkialla on valvojansa, joten nämäkin kuljettajat ovat siis enemmänkin metrojunanvalvojia kuin kuljettajia. Väkirikkaimmissa metrokaupungeissa, kuten Pekingissä, Shanghaissa ja Guangzhoussa on jopa laiturilla erilliset valvojat matkustajien kontroloimiseen ja ovikäyttäytymisen valvontaan. Syytä onkin, sillä ainakin Shanghaissa homma on joskus tosi villiä kun kaikki ryntäävät asemalle saapuvaan junaan ja yrittävät saada istumapaikan. Hupaisaa katsottavaa kertakaikkiaan moinen hosuminen. Mutta toistaiseksi Kiinassa en tiedä yhtään miehittämätöntä automaattimetroa, Singaporessa ja Kuala Lumpurissa on. Esimerkiksi tältäsivustolta löytyy tietoa Hongkongin metron eli MTR:n junien tekniikasta. Myöskin siellä istuu train operator eli "junankäyttäjä" ohjaamossa ja painaa nappia antaakseen lähtökäskyn. Juna ja järjestelmä hoitaa sitten kaiken muun junan ovien sulkeutumisesta aina seuraavalle asemalla saakka.

En tunne Pekingin ilmasto-olosuhteita, mutta esim. Singaporessa asemien laituriseinillä on toinenkin hyvä syy kuin automaattiajo. Nimittäin ilmastointi. Asemat ja junat ovat ilmastoituja, mutta eivät tunnelit.
Tuolla Kaakkois-Aasian maissa kaikki uudet metrot ovat lähes saman kaavan mukaan suunniteltuja ja rakennettuja; Kiinassa on jo metrostandardi, joka koskee niin asemia kuin juniakin. Samaa kaavaa noudatetaan muuallakin, kuten vaikkapa Bangkokissa Thaimaassa ja juuri Singaporessa tai vaikkapa New Delihissä Intiassa. Ilmastointi on todella tarpeen monissa noissa kaupungeissa ja Pekingissäkin saattaa lämpötila nousta kesäisin noin 40 aseteeseen. Mielestäni on hyvä joukkoliikenteen imagon kannalta, että metrojärjestelmillä on aika yhteinäinen korkea standardi. Siellä nuo järjestelmät ovat todella nimensä veroisia eli "massajoukkoliikennevälineitä".


Linkittämissäsi kuvissa näkyivät maanpäällisillä asemilla laiturikaiteet portteineen. Olisikohan tälle kaikelle yksi syy ihan vain turvallisuus suuren ihmismäärän vuoksi?
Sekin on varmasti syy ja estääpähän se jossain määrin ilkivaltaista käyttäytymistä, vaikkakin tuolla sitä ei juuri metroissa näy, sillä sanktiot siitä ovat niin kovat. Voi olla myös, että tuollainen tietokonepohjainen järjestelmä vaatii asemille tuollaiset toimiakseen luotettavasti. Tarkoitan tällä sitä, että joka asemalla junat ja nuo portit käyttäytyvät samallalailla. Portin koko vaan hiema vaihtelee aseman mukaan eli tunnelissa koko laituriovi ja maanpäällisillä asemilla tuollainen "puoliportti". Luulisi sellaisen helpottavan järjestelmää. (Tämä on siis vain minun oletukseni)
 
Viimeksi muokattu:
Shanghaissa tulee kova metroverkon laajennus käyttöön lauantaina 29.12.2007, kun kolme kokonaan uutta metrolinjaa ja kaksi jo olemassa olevan metrolinjan laajennusta otetaan yleisöliikenteeseen käyttöön. Yhteensä noin 100km uutta metrorataa ja 66 asemaa, mikä on suurin metrolaajennus maailmassa tähän mennessä.

Linkki
 
Vs: Automaattinen metro

Mielestäni on hyvä joukkoliikenteen imagon kannalta, että metrojärjestelmillä on aika yhteinäinen korkea standardi. Siellä nuo järjestelmät ovat todella nimensä veroisia eli "massajoukkoliikennevälineitä".

Voitaisiinko Kiinasta kopioida metrostandardit tänne Helsinkiin, jotta esimerkiksi uusi Töölön metro suunniteltaisiin näiden standardien mukaiseksi? Vai onko näissä standardeissa joitain Aasian olosuhteisiin sovellettuja asioita, jotka eivät toimisi Helsingin kantakaupungissa? Tulisi varmasti halvemmaksi kopioida asiat Kiinasta, jossa asiat tehdään standardien mukaan, kuin alkaa tänne kehitellä omaa systeemiä. Varaosat ja kaikki muutkin saataisiin massatuotantona Kiinasta samalla kun heillekin niitä tuotetaan. Tietysti metrojunat ovat täällä Helsingissä omanlaisiansa ja se ratastandardi on jo lyöty lukkoon, mutta muuten.
 
Vs: Automaattinen metro

Voitaisiinko Kiinasta kopioida metrostandardit tänne Helsinkiin, jotta esimerkiksi uusi Töölön metro suunniteltaisiin näiden standardien mukaiseksi? Vai onko näissä standardeissa joitain Aasian olosuhteisiin sovellettuja asioita, jotka eivät toimisi Helsingin kantakaupungissa? Tulisi varmasti halvemmaksi kopioida asiat Kiinasta, jossa asiat tehdään standardien mukaan, kuin alkaa tänne kehitellä omaa systeemiä. Varaosat ja kaikki muutkin saataisiin massatuotantona Kiinasta samalla kun heillekin niitä tuotetaan. Tietysti metrojunat ovat täällä Helsingissä omanlaisiansa ja se ratastandardi on jo lyöty lukkoon, mutta muuten.
Kiinalaiseen metrostandardiin kuuluu olennaisena osana tuo kalustokin, jotka hankitaan kaikkiin kaupunkeihin samojen mitoitusten mukaan. Nykyiset metrojunat (puhutaan kiinalaisesta "A-metrojuna"-standardista) ovat perusrakenteeltaan noin 20-22 metriä pitkiä ja 3,0-3,2 metriä leveitä vaunuja, joissa on yleensä viidet kaksoisovet per vaunusivu ja pelkistetyt (mutta hyvät istua) muovi- tai pelti-istuimet istuimet pitkittäin niiden välissä. Seisomatilaa on siis runsaasti. Ilmastointi vaunuissa on luonnollisesti vakiona. Näitä vaunuja on sitten sellaisia, joissa on yksi ohjaamo toisessa päässä sekä ohjaamattomia välivaunuja (jälkimmäisiä on moottorillisia ja moottorittomia). Näistä "palikoista" kootan sitten sopivan kokoisia metrojunia, yleensä 6- tai 8-vaunuisia, kaupungista riippuen. Ainoa metrkittävä ero on virroitustapa Pekingin metron kohdalla (vanhin metrosysteemi Kiinassa), koska siellä käytettään virtakiskovirroitusta, joten se muodostaan Pekingin kokoisessa kaupungissa oman sivustandardinsa. Myös Hongkongin junien mitoituksessa on hieman eroa manner-Kiinan metrosysteemeihin verrattuna, mutta Shangaissa käytössä oleva standardi näyttäisi olevan vakiintumassa koko muualle maahan. Shanghaissa on käytössä myös "light rail"- kevytmetro, jotka ovat kyllä muuten samantyypisiä kuin edellämainitut, mutta vaunujen leveys on vain 2,65 metriä, jolloin seisomakäytävä jää hieman kapeammaksi. Tällaisia kevytmetrolinjoja ovat esimerkiksi Shanghain esikaupunkialueilla liikennöivät linjat 5 ja 9.

Voisihan se olla ihan kiehtova ajatus, että Helsingin uudet metrolinjat olisi rakennettu tuollaiseen standardiin ja kalustoa sitten saisi jonkun kiinalaisen metrokaupungin suurtilauksen yhteydessä ehkäpä hieman edullisemmin. Toki nykyinen helsinkiläinen "standardikin" on ihan hyvä omasta mielestäni.
 
Takaisin
Ylös