Länsimetron vaunuhankinta

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Nyt se sitten alkaa. HS tänään: HKL varautuu 40 uuden metrojunan tilaukseen

Hankitaan siis 40 uutta junaa Länsimetron vaatimaa liikennelisäystä kohden ja lisäksi 10 junan optio Sipoon sekä Kivenlahden jatkoja varten.

Omasta mielestäni suurten valmistajien valmiit konsepitit tulevat olemaan vahvoilla, kuten Bombardierin Movia sekä Alstomin Metropolis. Peruskonsepti kannattanee pitää nykyisenlaisena ja eteenkin M200-sarjan kaltaisena, jolla käyttövuosia on vielä pitkään. Eteenkin, jos asemille tulevat laituriovet, olisi jonkinlainen standardi paikallaan. Tietenkin junat voisivat olla maailmalla nykytrendin kaltaisia 4-vaunuisia läpikuljettavia putkiakin. Mutta toki nykyisen Helsingin metron kaltainen vaunupari-systeemi on toisaalta joustava ja junia voidaan koota vapaammin.

Mielenkiintoista on nähdä, mitä HKL-Metroliikenteessä nyt kaavaillaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Tietenkin junat voisivat olla maailmalla nykytrendin kaltaisia 4-vaunuisia läpikuljettavia putkiakin.
Ei taida onnistua. HKL:lle kelpaisi kyllä, koska se haluaa lyhentää asematkin. Mutta niin kauan kun koko liikenne ei perustu 80-metrisiin juniin, pitää olla mahdollisuus koota 80- ja 120-metrisiä junia. Tämä johtaa siihen, että ainoa kyseeseen tuleva ratkaisu on 40-metrinen kahden ohjaamon juna. Ja se on kahdesta 4-akselisesta telivaunusta koostuva, koska verkko on tehty rautatiemitoituksella ja toimii 20-metrisin vaunuin. Eikä ole halua kehittää verkkoa joustavammaksi, mikä tekisi 40-metrisestä 8-akselisesta kahden nivelen vaunusta mielekkään ratkaisun.

Tietenkin vaunutilauksesta voidaan yrittää saada tekosyy liikennekäytäntöjen muutoksiin eli taivuttaa Espoota 90-metrisiin laitureihin.

Antero
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Lueskelin muuten tuota raide-YVA:n intergaatioselvitystä ja siinä todettiin, ettei maailmassa ole vielä yhtään toteuettua automaattiometroa, johon ei ole koko kalustoa vaihdettu samalla. Ehkäpä Helsingissä on sitten ensimmäinen...

Minun saamieni "luotettavien" tietojen mukaan koko Helsingin metron nykyinen kalusto tullaan muuttamaan automaattiohjauksellae toimivaksi.

t. Rainer
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Mä en ymmärrä miksi HKL tekee tässä päätöksiä YTV:n puolesta. Eikös metrosta tule seudullisena ilmanmuuta Junakalusto Oy:n ja YTV:n putiikki? Ja nyt HKL on lyömässä lukkoon kriteeteitä uusien vaunujen hankkimiseksi. Hamuaako Helsinki tässä taas lisää valtaa itselleen? Ehtihän se jo päättää Espoon puolesta senkin, että länsimetro on automaattinen, mitä ei ihan pureksimatta nielty Espoossa.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Ehtihän se jo päättää Espoon puolesta senkin, että länsimetro on automaattinen, mitä ei ihan pureksimatta nielty Espoossa.

Tota noin, mitkä olisivat olleet vaihtoehdot? (Siis jos metrosta puhutaan ylipäänsä, eikä light-railista)

t. Rainer
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Mä en ymmärrä miksi HKL tekee tässä päätöksiä YTV:n puolesta. Eikös metrosta tule seudullisena ilmanmuuta Junakalusto Oy:n ja YTV:n putiikki?

Tämänhetkisen käsityksen mukaanhan metron liikennöitsijänä jatkaa HKL-Metroliikenne. Toimimalla aktiivisesti tässä asiassa HKL saa nyt päätettyä vaunuhankinnan ennen kuin YTV ehtii päättää omia vaatimuksiaan. Vaunut voidaan siis tilata oransseilla muovipenkeillä ja jos ne eivät kelpaa Espoolle, niin sitten voidaan sanoa että sen kuin maksatte uudet... Toki YTV:lle tilaajana jää aina mahdollisuus vaatia muutoksia vaunuihin, mutta se kaikki näkyy sitten liikenteen hinnassa.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Mutta toki nykyisen Helsingin metron kaltainen vaunupari-systeemi on toisaalta joustava ja junia voidaan koota vapaammin.

Tai vielä joustavampi olisi jos olisi ohjaamot kummassakin päässä tai erillisiä välivaunuja ilman ohjaamoita niin ei tarvitsisi tyytyä kahden, neljän tai kuuden vaunun juniin. Voisi ajaa kolmen tai viiden vaunun junilla.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Tai vielä joustavampi olisi jos olisi ohjaamot kummassakin päässä tai erillisiä välivaunuja ilman ohjaamoita niin ei tarvitsisi tyytyä kahden, neljän tai kuuden vaunun juniin. Voisi ajaa kolmen tai viiden vaunun junilla.


Uskoisin, ettei uusissa metrojunissa ole ohjaamoja ollenkaan. Nykyään suuri osa uusista ja modernisoitavista metroista kulkee ilman kuljettajaa.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Tai vielä joustavampi olisi jos olisi ohjaamot kummassakin päässä tai erillisiä välivaunuja ilman ohjaamoita niin ei tarvitsisi tyytyä kahden, neljän tai kuuden vaunun juniin. Voisi ajaa kolmen tai viiden vaunun junilla.
Täältä sopivia sarjavalmistustuotteita raideleveydellemme:
www.metrowagonmash.ru/english/
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Tämänhetkisen käsityksen mukaanhan metron liikennöitsijänä jatkaa HKL-Metroliikenne.

Niin, siis Helsingin käsityksen. Espoossa ollaan kyllä mun ymmärtääkseni sitä mieltä että HKL ei mitenkään automaattisesti ole espoolaismetron liikennöitsijä.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Eiköhän näihin uusiinkin tulee ohjaamoon joku vipu varikkoajoa varten ;)


Vipu? Ehkä ennemminkin kannettava kauko-ohjain, joka liitetään junaan liittimellä tai sitten radioteitse toimiva, joka voidaan aktivoida toimimaan metroverkoston valvomosta.
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Niin, siis Helsingin käsityksen. Espoossa ollaan kyllä mun ymmärtääkseni sitä mieltä että HKL ei mitenkään automaattisesti ole espoolaismetron liikennöitsijä.

Ymmärtääkseni HKL Metroliikenne tai osia siitä tullaan yhtiöittämään, ja Espoon kaupunki tullee yhdeksi sen osakkaaksi.

t. Rainer
 
Vs: Minkälaista metrokalustoa uusille metrolinjoille Helsinkiin ja pk-seudulle?

Tota noin, mitkä olisivat olleet vaihtoehdot?

Eikös vaihtoehdot ole, että tulee automaatti tai ei tule automaattia. Ja jos HKL haluaa, että tulisi automaatti, niin sitten istutaan Espoon kanssa pöytään ja sanotaan, että meidän mielestä olis kiva kun toi teidän kaupungin alueelle tuleva metro olisi automaattinen, mitä mieltä te olette?

Ei kai se voi niinkään olla, että ensin tehdään Raide-YVA kuljettajametrosta. Sitten puffataan sitä espoolaisvaltuutetuille siten, että kaikissa tiedoissa ja luvuissa on kuskit mukana. Sitten Hki päättää kesken kaiken omin päin että tehdäänkin automaattimetro, jota ei ollut Raide-YVA:ssa mukana. Sitten espoolaisvaltuutetut päättävät Raide-YVA:n kuljettajametroselvityksen perusteella lähteä tekemään automaattimetroa, koska muitakaan vaihtoehtoja ei enää ole. Ei se ihan demokraattista ole.
 
Takaisin
Ylös