Nokkajunien museointi

Osaako joku konkari kertoa edeltäjien M1-M6 tarkan kohtalon vaunuittain? Aiottiinko näitä museoida enemmän kuin yhden ohjaamon verran?
 
Vs: Metrohavaintoja 2018

Mielenkiinnosta kysyn että onkos m101-106 vielä käytössä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mikähän mahtaa olla nokkajunien nykytila ja lähitulevaisuus?

Onko niitä pidetty ajokuntoisina varikon perukoilla, vai ovatko aloittaneet varhaiseläkkeen?
 
Mielenkiinnosta kysyn että onkos m101-106 vielä käytössä?

Mikähän mahtaa olla nokkajunien nykytila ja lähitulevaisuus?

Onko niitä pidetty ajokuntoisina varikon perukoilla, vai ovatko aloittaneet varhaiseläkkeen?

103-104 ja 105-106 ovat säilytyshallissa yhtenä junana ainakin ulkonaisesti ajokuntoisina. Viimeisen näkemän perusteella niitä pidetään jatkuvasti päällä, koska ilmeisesti herättelyssä on muuten haasteita (junat on laputettu sammuttamis kielloilla).
101-102 on jo aiemmin todetusti M100 peruskorjauksessa uudistettavan ohjaamon ja ohjaamopäädyn matkustamon makettina. A-vaunun ohjaamo on siis purettu ja tilalle on rakennettu puumalli uudistetusta osasta. On varmaan vielä palautettavissa ajokuntoon, jos halua riittää, mutta työtä se kyllä vaatii.
 
Nokkajuna pitäisi kyllä ehdottomasti museoida. Se on ainutlaatuinen juna koko maailmassa. Taajuusmuuttajakäyttö on merkittävimpiä saavutuksia junien ja koko liikenteen kehityksessä.
 
Entä mikä on nykyinen tilanne Nokkajunilla?

Ne ovat syrjässä, mutta ainakin toistaiseksi tallessa. Minun tietääkseni suunnitelmaa niiden hävittämiseksi ei ole ainakaan vielä esitetty.
Museoinnissa on haasteena asiallisen säilytyspaikan löytäminen, kun kalustoa kohta taas tulee viiden M300 junan verran lisää.
 
Ne ovat syrjässä, mutta ainakin toistaiseksi tallessa. Minun tietääkseni suunnitelmaa niiden hävittämiseksi ei ole ainakaan vielä esitetty.
Museoinnissa on haasteena asiallisen säilytyspaikan löytäminen, kun kalustoa kohta taas tulee viiden M300 junan verran lisää.

Jos ihan paniikki säilytyksen suhteen tulee, eikö joko Kampin tai Ruoholahden kääntöraidetilat voisi toimia hätämajoituksena? Meinaan jos nyt joku häiriötilanne tulee, jossa junia joudutaan keskustassa kääntämään itään, niin tuskin kuitenkaan molempien asemien kääntöraiteiden kaikkia raiteita tarvitaan pahimmassakaan skenaariossa.
 
Jos ihan paniikki säilytyksen suhteen tulee, eikö joko Kampin tai Ruoholahden kääntöraidetilat voisi toimia hätämajoituksena? Meinaan jos nyt joku häiriötilanne tulee, jossa junia joudutaan keskustassa kääntämään itään, niin tuskin kuitenkaan molempien asemien kääntöraiteiden kaikkia raiteita tarvitaan pahimmassakaan skenaariossa.

Kääntöraiteet ovat huonoja pitkäaikaissäilytyspaikkoja, koska junat vuotavat mm. paineilmaa koko ajan ja akustotkaan eivät niissä kestä ikuisesti kun niitä ei käytetä. Junia pitäisi siis käytännössä aina tekohengittää silloin harvoin kun niitä otetaan ajoon ja kääntöraiteilla se on monin verroin vaikeampaa kuin varikolla. Toki hätämajoituksena pysyy junat toki tallessa, mutta ei niillä mitään käytännössä pysty tekemään kääntöraiteelta käsin. Kosteassa tunnelissa voivat varmaan vielä homehtuakin ja värikin ehkä vaihtuu, kun ulkopuolisia aina välillä kääntöraiteillekin eksyy.
 
Kääntöraiteet ovat huonoja pitkäaikaissäilytyspaikkoja, koska junat vuotavat mm. paineilmaa koko ajan ja akustotkaan eivät niissä kestä ikuisesti kun niitä ei käytetä. Junia pitäisi siis käytännössä aina tekohengittää silloin harvoin kun niitä otetaan ajoon ja kääntöraiteilla se on monin verroin vaikeampaa kuin varikolla. Toki hätämajoituksena pysyy junat toki tallessa, mutta ei niillä mitään käytännössä pysty tekemään kääntöraiteelta käsin. Kosteassa tunnelissa voivat varmaan vielä homehtuakin ja värikin ehkä vaihtuu, kun ulkopuolisia aina välillä kääntöraiteillekin eksyy.

Ok, ihan ymmärrettäviä syitä kyllä.

Tässä tilanteessa olisi melkein toivonut, että esimerkiksi kaksi nokkiksen vaunupareista olisi pistetty pikkuremppaan jossa infojärjestelmä olisi päivitetty nykyaikaan ja muu juna jätetty koskematta ja ajettu niillä niin pitkään, kuin vaan toimivat. Tällöin olisi vain 1 vp museoitavaksi/säilytettäväksi alkuperäisenä ja ehkä helpommin tilakin löytyisi.
 
Ok, ihan ymmärrettäviä syitä kyllä.

Tässä tilanteessa olisi melkein toivonut, että esimerkiksi kaksi nokkiksen vaunupareista olisi pistetty pikkuremppaan jossa infojärjestelmä olisi päivitetty nykyaikaan ja muu juna jätetty koskematta ja ajettu niillä niin pitkään, kuin vaan toimivat. Tällöin olisi vain 1 vp museoitavaksi/säilytettäväksi alkuperäisenä ja ehkä helpommin tilakin löytyisi.

Nokkajunathan olivat ainakin peruskorjauksen hankesuunnitelmassa mukana, kunnes HSL totesi ettei niiden korjaaminen ole kannattavaa suurempien muutostarpeiden vuoksi.
 
Nokkajunathan olivat ainakin peruskorjauksen hankesuunnitelmassa mukana, kunnes HSL totesi ettei niiden korjaaminen ole kannattavaa suurempien muutostarpeiden vuoksi.

Oliko kuitenkin näin: Nokkajunathan olivat ainakin peruskorjauksen hankesuunnitelmassa mukana, kunnes HKL totesi ettei niiden korjaaminen ole kannattavaa suurempien muutostarpeiden vuoksi.
 
Takaisin
Ylös