Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/31

Viestiketju: Nokkajunien museointi

  1. #16
    MCW
    MCW ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen MCW avatar
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    131

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Osaako joku konkari kertoa edeltäjien M1-M6 tarkan kohtalon vaunuittain? Aiottiinko näitä museoida enemmän kuin yhden ohjaamon verran?

  2. #17
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Nokkajunat samassa vuorossa http://www.seisake.net

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2165

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MCW Näytä viesti
    Osaako joku konkari kertoa edeltäjien M1-M6 tarkan kohtalon vaunuittain?
    Tästä voi aloittaa: www.raitio.org

  4. #19

    Liittynyt
    06.03.2017
    Viestejä
    662

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Mielenkiinnosta kysyn että onkos m101-106 vielä käytössä?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.01.2019 kello 06:39. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  5. #20
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6462

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Mielenkiinnosta kysyn että onkos m101-106 vielä käytössä?
    Ne jäivät pois käytöstä jo ennen länsimetron liikenteen alkamista.

  6. #21
    Saaresi avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Mikähän mahtaa olla nokkajunien nykytila ja lähitulevaisuus?

    Onko niitä pidetty ajokuntoisina varikon perukoilla, vai ovatko aloittaneet varhaiseläkkeen?

  7. #22
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    256

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussitietäjä Näytä viesti
    Mielenkiinnosta kysyn että onkos m101-106 vielä käytössä?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Saaresi Näytä viesti
    Mikähän mahtaa olla nokkajunien nykytila ja lähitulevaisuus?

    Onko niitä pidetty ajokuntoisina varikon perukoilla, vai ovatko aloittaneet varhaiseläkkeen?
    103-104 ja 105-106 ovat säilytyshallissa yhtenä junana ainakin ulkonaisesti ajokuntoisina. Viimeisen näkemän perusteella niitä pidetään jatkuvasti päällä, koska ilmeisesti herättelyssä on muuten haasteita (junat on laputettu sammuttamis kielloilla).
    101-102 on jo aiemmin todetusti M100 peruskorjauksessa uudistettavan ohjaamon ja ohjaamopäädyn matkustamon makettina. A-vaunun ohjaamo on siis purettu ja tilalle on rakennettu puumalli uudistetusta osasta. On varmaan vielä palautettavissa ajokuntoon, jos halua riittää, mutta työtä se kyllä vaatii.

  8. #23

    Liittynyt
    05.02.2020
    Sijainti
    Imatra
    Viestejä
    6

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Entä mikä on nykyinen tilanne Nokkajunilla?

  9. #24
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    875

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Nokkajuna pitäisi kyllä ehdottomasti museoida. Se on ainutlaatuinen juna koko maailmassa. Taajuusmuuttajakäyttö on merkittävimpiä saavutuksia junien ja koko liikenteen kehityksessä.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    256

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jonne Rantalainen Näytä viesti
    Entä mikä on nykyinen tilanne Nokkajunilla?
    Ne ovat syrjässä, mutta ainakin toistaiseksi tallessa. Minun tietääkseni suunnitelmaa niiden hävittämiseksi ei ole ainakaan vielä esitetty.
    Museoinnissa on haasteena asiallisen säilytyspaikan löytäminen, kun kalustoa kohta taas tulee viiden M300 junan verran lisää.

  11. #26
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    361

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Ne ovat syrjässä, mutta ainakin toistaiseksi tallessa. Minun tietääkseni suunnitelmaa niiden hävittämiseksi ei ole ainakaan vielä esitetty.
    Museoinnissa on haasteena asiallisen säilytyspaikan löytäminen, kun kalustoa kohta taas tulee viiden M300 junan verran lisää.
    Jos ihan paniikki säilytyksen suhteen tulee, eikö joko Kampin tai Ruoholahden kääntöraidetilat voisi toimia hätämajoituksena? Meinaan jos nyt joku häiriötilanne tulee, jossa junia joudutaan keskustassa kääntämään itään, niin tuskin kuitenkaan molempien asemien kääntöraiteiden kaikkia raiteita tarvitaan pahimmassakaan skenaariossa.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    256

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Jos ihan paniikki säilytyksen suhteen tulee, eikö joko Kampin tai Ruoholahden kääntöraidetilat voisi toimia hätämajoituksena? Meinaan jos nyt joku häiriötilanne tulee, jossa junia joudutaan keskustassa kääntämään itään, niin tuskin kuitenkaan molempien asemien kääntöraiteiden kaikkia raiteita tarvitaan pahimmassakaan skenaariossa.
    Kääntöraiteet ovat huonoja pitkäaikaissäilytyspaikkoja, koska junat vuotavat mm. paineilmaa koko ajan ja akustotkaan eivät niissä kestä ikuisesti kun niitä ei käytetä. Junia pitäisi siis käytännössä aina tekohengittää silloin harvoin kun niitä otetaan ajoon ja kääntöraiteilla se on monin verroin vaikeampaa kuin varikolla. Toki hätämajoituksena pysyy junat toki tallessa, mutta ei niillä mitään käytännössä pysty tekemään kääntöraiteelta käsin. Kosteassa tunnelissa voivat varmaan vielä homehtuakin ja värikin ehkä vaihtuu, kun ulkopuolisia aina välillä kääntöraiteillekin eksyy.

  13. #28
    APH
    APH on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    361

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Kääntöraiteet ovat huonoja pitkäaikaissäilytyspaikkoja, koska junat vuotavat mm. paineilmaa koko ajan ja akustotkaan eivät niissä kestä ikuisesti kun niitä ei käytetä. Junia pitäisi siis käytännössä aina tekohengittää silloin harvoin kun niitä otetaan ajoon ja kääntöraiteilla se on monin verroin vaikeampaa kuin varikolla. Toki hätämajoituksena pysyy junat toki tallessa, mutta ei niillä mitään käytännössä pysty tekemään kääntöraiteelta käsin. Kosteassa tunnelissa voivat varmaan vielä homehtuakin ja värikin ehkä vaihtuu, kun ulkopuolisia aina välillä kääntöraiteillekin eksyy.
    Ok, ihan ymmärrettäviä syitä kyllä.

    Tässä tilanteessa olisi melkein toivonut, että esimerkiksi kaksi nokkiksen vaunupareista olisi pistetty pikkuremppaan jossa infojärjestelmä olisi päivitetty nykyaikaan ja muu juna jätetty koskematta ja ajettu niillä niin pitkään, kuin vaan toimivat. Tällöin olisi vain 1 vp museoitavaksi/säilytettäväksi alkuperäisenä ja ehkä helpommin tilakin löytyisi.

  14. #29

    Liittynyt
    18.06.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Ok, ihan ymmärrettäviä syitä kyllä.

    Tässä tilanteessa olisi melkein toivonut, että esimerkiksi kaksi nokkiksen vaunupareista olisi pistetty pikkuremppaan jossa infojärjestelmä olisi päivitetty nykyaikaan ja muu juna jätetty koskematta ja ajettu niillä niin pitkään, kuin vaan toimivat. Tällöin olisi vain 1 vp museoitavaksi/säilytettäväksi alkuperäisenä ja ehkä helpommin tilakin löytyisi.
    Nokkajunathan olivat ainakin peruskorjauksen hankesuunnitelmassa mukana, kunnes HSL totesi ettei niiden korjaaminen ole kannattavaa suurempien muutostarpeiden vuoksi.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    603

    oletus Vs: Nokkajunien museointi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut msorri Näytä viesti
    Nokkajunathan olivat ainakin peruskorjauksen hankesuunnitelmassa mukana, kunnes HSL totesi ettei niiden korjaaminen ole kannattavaa suurempien muutostarpeiden vuoksi.
    Oliko kuitenkin näin: Nokkajunathan olivat ainakin peruskorjauksen hankesuunnitelmassa mukana, kunnes HKL totesi ettei niiden korjaaminen ole kannattavaa suurempien muutostarpeiden vuoksi.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •