Nokkajunien museointi

Mikä mahtaa olla vaunujen 103 ja 104 tilanne? Ei ole osunut omaan silmään mitään uutta. Ovatko molemmat yhä varikolla? Vai onko 103 jo romutettu ja/tai 104 luovutettu kaupunginmuseolle?
 
Onko sille mitään suunnitelmia vai jääkö seisomaan yleisöltä piilossa? Tai tuleeko joku peruskorjaus?

Entä onko 103 jo romutettu?

Facebookista Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin Kaupunginmuseo sivuilta vaan katsoin että siirretty kokoelmakeskukseen.


Kaupunginmuseo on pitkään odottanut saavansa metrovaunun kokoelmiin ja joulupukki – tai oikeammin HKL - täytti toiveemme joulukuussa!

Useimmat museoesineet ovat nostettavissa pumppukärryillä tai ainakin trukilla, mutta tämä ei... Valokuvissa kokoelmakeskukseen siirrettävä M104 nokkajuna on yksi kuudesta ensimmäisestä metrojunasta vuodelta 1977. Niitä edelsivät koejunat. Suunnittelun lähtökohtana olivat talviolosuhteet, koska Helsinkiin rakennettiin maailman pohjoisinta metroa.

Metroliikenne keskustasta Itäkeskukseen alkoi tasan 40 vuotta sitten, vuonna 1982, pitkän suunnittelun jälkeen. Asukkaiden ja henkilöautojen määrän kasvaessa oli arvioitu, ettei Helsingin katuverkosto riitä sekä joukkoliikenteelle että yksityisautoille. Metrolla haluttiin myös varmistaa nopeudeltaan kilpailukykyinen joukkoliikenne.

Kuva 1. Lastausovella.
Kuva 2. Nokka sisällä kokoelmakeskuksessa!

Lähde https://www.raitio.org/metro/helsinki/kalusto/m100-sarja/

Kaupunginmuseo tallentaa Helsinkiä ja helsinkiläisten elämää kokoelmiinsa, joihin kuuluu esineitä aina raitiovaunuista Alepan muovikasseihin, Helsinki-aiheisia valokuvia sekä taideteoksia. Tervetuloa tutustumaan kaupunginmuseon esinekokoelmiin ja kokoelmatyöhön museon sosiaalisen median kanavissa aina tiistaisin.

#helsinginkaupunginmuseo #joukkoliikenne #kokoelmatyö #metro #museoesine
Kaupunkiliikenne Oy

Siinä julkaisun teksti.
 
Onko kellään mitään uusia tietoja aiheeseen liittyen? Onko 104 vain varastoitu vai onko esim. kunnostus käynnissä ja tulossa jonnekin esille?
 
Takaisin
Ylös