Kiitoksia Jani kiinnostavista tiedoista tästä autoilun ja "ilmaisen" öljyn ihmemaasta. Luin juuri, miten Dubai on tilannut myös vaatimattoman noin 300:n erän busseja.
Oma käsitykseni on ollut, ettei Dubaissa juuri ole avointa joukkoliikennettä ollutkaan. Paikalliset kulkevat autoilla, duunarit ovat kaikki muualta, ja he eivät tarvitse joukkoliikennettä. Työnantaja kuljettaa heidät omilla busseillaan asuntoloista työmaalle, eikä heillä ole vapaa-aikaa ja rahaa osallistua Dubain elämään.
Ei ole ihme, että Dubai rakentaa metroa. Rahasta kun ei ole kiinni, niin tietenkin tehdään kalleinta mahdollista - vaikka se ei edes ole parasta. En tunne Dubaita, mutta voin arvata, että jos se on tähän asti toiminut henkilöautoilla, siellä ei voi olla sellaisia henkiöliikennevirtoja, ettei niitä voisi hoitaa pintaliikenteellä paremmalla palvelulla ja saavutettavuudella kuin metrolla.
Metron sijoittaminen motarin päälle on lähes huvittavaa typeryyttä, johon voin kuvitella haksahdettavan kun ei ole tarpeen pohtia, mitä rahalla saadaan. Samaa virhettä on esimerkkeinä riittävästi länsimaissa, mutta kukapa kertoisi, ettei motariperiaate toimi käveleville ihmisille.
Vähän samalta tuntuu kuin sadussa keisarin uusista vaatteista. Kukaan ei rohkene kertoa, että rikas Dubai saisi paljon parempaa joukkoliikennettä paljon halvemmilla ratkaisuilla. Ja kaupunki itse tietenkin uskoo asiantuntijana esiintyvää kauppiasta, joka tietenkin haluaa mahdollisimman kalliin kaupan.
Antero