Dubain metro

Liittynyt
18 Elokuu 2006
Viestit
2,312
Siltä varalta että jotakuta kiinnostaa Dubaissa rakenteilla oleva metro, paikallisen sanomalehden nettisivuilta löytyy aiheesta hyvä teemapaketti:
http://archive.gulfnews.com/indepth/dubaimetro/

Tietoa löytyy myös Wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dubai_Metro

Dubain metro tulee kieltämättä tarpeeseen. Vielä vuosi sitten viimeksi käydessäni siellä sai kohtuullisen helposti taksin ja liikenne kaupunkia halkovalla moottoritiellä Sheikh Zayed Roadilla oli käsitykseni mukaan vain jonkin verran ruuhkaantunut. Kuluneen viikon reissulla taksin saaminen ruuhka-aikaan oli todella vaikeaa. Matka Internet Cityn bisnesalueelta vanhaan keskustaan Deiraan kesti käsittämättömät 1 h 40 min vähän alle 40 km matkalla.

Jututin ohimennen muutamaa taksinkuljettajaa sekä muutamaa kaupungissa vakituisesti asuvaa työkaveria aiheesta. Konsensus vaikuttaisi olevan, että toisaalta metro tulee tarpeeseen, mutta kaikki eivät vaikuta uskovan että se paljon parantaisi tilannetta: ihmiset siellä ovat pessimististen kommenttien mukaan yleisesti niin tottuneet omaan autoon, että haluavat käyttää sitä, ja toisaalta kävelymatka metroasemilta toimistokolosseihin muodostuu liian pitkäksi äärimmäisen kuumassa ilmastossa. Sijainti moottoritien laidalla pylväiden päällä ei varmasti auta asiaa, kun koko kaavoitus on tehty enemmän autojen ehdoilla kuin kävelijän (esim. kyseisen moottoritien yli tai ali ei ole mitään keinoa kävelijän kulkea, ja autollakin toiselle puolelle päästäkseen saattaa joutua ajamaan liittymien kautta moottoritietä edestakaisin niin pitkään että muutaman kilometrin matkaan saa käytettyä 40 min - 1 h).

Sinänsä metroon näytetään upottavan aika paljon rahaa, sillä keskustassa sitä kaivetaan maan alle ja muualla se on suunnilleen koko matkan pylväiden päällä. Mutta valitettavasti se taitaa olla niinkutsutusti liian vähän, liian myöhään.

Dubai on nopean kehityksensä vuoksi melkoinen kaupunkilaboratorio. Tässä tapauksessa jo vuoden perspektiivillä vaikuttaisi, että se on varoittava esimerkki siitä mitä tapahtuu, jos joukkoliikennettä ei kehitetä etupainotteisesti suhteessa kaavoitukseen. Kun ensin kaavoitetaan auton ehdoilla, joukkoliikenne on jäänyt peruuttamattomasti jälkeen.

Ja vaikka mittakaava on kovin eri, ei voi välttyä ajatukselta että Tampereen Paasikiventien ruuhkat muistuttavat kovasti sitä minkä näkee tulevaisuusvisiona Sheikh Zayed Roadilla. Jos pikaratikan kanssa odotetaan vielä vähänkään pidempään, on enää liian myöhäistä saada ihmisiä vaihtamaan autoa ratikkaan -- kaupunkirakenne on jo mukautunut liikaa autoon. (Ja toisaalta tiedossa on, että puhtaasti auton varaan ei voi rakentaa kaupunkia enää kovin pitkään, huomioiden öljytalouden ja ilmaston haasteet.)

Raideliikenne vaikuttaisi olevan Arabiemiraateissa muutenkin myötätuulessa: lehdissä kerrottiin suunnitteilla olevasta rautatiestä, joka yhdistäisi emiraatit (yhteensä 7 kpl, joista Dubai ja Abu Dhabi ovat suurimmat ja tunnetuimmat) toisiinsa. Tarkoitus olisi aluksi käyttää sitä rahtikuljetuksiin ja myöhemmin aloittaa matkustajaliikenne, jolla saataisiin kevennettyä liikennettä kaupunkien välisellä tieverkolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia Jani kiinnostavista tiedoista tästä autoilun ja "ilmaisen" öljyn ihmemaasta. Luin juuri, miten Dubai on tilannut myös vaatimattoman noin 300:n erän busseja.

Oma käsitykseni on ollut, ettei Dubaissa juuri ole avointa joukkoliikennettä ollutkaan. Paikalliset kulkevat autoilla, duunarit ovat kaikki muualta, ja he eivät tarvitse joukkoliikennettä. Työnantaja kuljettaa heidät omilla busseillaan asuntoloista työmaalle, eikä heillä ole vapaa-aikaa ja rahaa osallistua Dubain elämään.

Ei ole ihme, että Dubai rakentaa metroa. Rahasta kun ei ole kiinni, niin tietenkin tehdään kalleinta mahdollista - vaikka se ei edes ole parasta. En tunne Dubaita, mutta voin arvata, että jos se on tähän asti toiminut henkilöautoilla, siellä ei voi olla sellaisia henkiöliikennevirtoja, ettei niitä voisi hoitaa pintaliikenteellä paremmalla palvelulla ja saavutettavuudella kuin metrolla.

Metron sijoittaminen motarin päälle on lähes huvittavaa typeryyttä, johon voin kuvitella haksahdettavan kun ei ole tarpeen pohtia, mitä rahalla saadaan. Samaa virhettä on esimerkkeinä riittävästi länsimaissa, mutta kukapa kertoisi, ettei motariperiaate toimi käveleville ihmisille.

Vähän samalta tuntuu kuin sadussa keisarin uusista vaatteista. Kukaan ei rohkene kertoa, että rikas Dubai saisi paljon parempaa joukkoliikennettä paljon halvemmilla ratkaisuilla. Ja kaupunki itse tietenkin uskoo asiantuntijana esiintyvää kauppiasta, joka tietenkin haluaa mahdollisimman kalliin kaupan.

Antero
 
Jos pikaratikan kanssa odotetaan vielä vähänkään pidempään, on enää liian myöhäistä saada ihmisiä vaihtamaan autoa ratikkaan -- kaupunkirakenne on jo mukautunut liikaa autoon. (Ja toisaalta tiedossa on, että puhtaasti auton varaan ei voi rakentaa kaupunkia enää kovin pitkään, huomioiden öljytalouden ja ilmaston haasteet.).

Luin Dubaista artikkelin Taloussanomista tai Talouselämästä nettisivuilta. Vaikuttaisi siltä, että siellä on hätä kädessä kun öljy loppuu pian heiltä ja hinnalla millä hyvänsä on saatava asiat kuntoon ennen sitä, jotta talous pyörisi jatkossakin. Muualla maailmassa asioiden toteutus on vähän toista kuin Suomessa, jossa yritetään tehdä asiat järkevimmällä mahdollisella tavalla ja kunnolla. Dubaissa on vain suuremmin ajattelematta mukauduttu lännessä vallitsevaan (länsimaitahan, erityisesti Yhdysvaltoja, Dubai pitää esikuvanaan) autokulttuuriin ja vain suurennettu liikenneväyliä, kun liikenne alkaa tukkeutua. Pilvenpiirtäjät on rakennettu nopeasti ja lämpöeristeet jätetty rakentamatta, koska se hidastaisi rakennustahtia. Ilmastointilaitteet huutavat tämän takia yötäpäivää, mutta kun rahaa Dubaissa on, niin energiaakin on varaa tuhlata. Kerskakulutusta kerrassaan.

Metron sijoittaminen motarin päälle on lähes huvittavaa typeryyttä, johon voin kuvitella haksahdettavan kun ei ole tarpeen pohtia, mitä rahalla saadaan. Samaa virhettä on esimerkkeinä riittävästi länsimaissa, mutta kukapa kertoisi, ettei motariperiaate toimi käveleville ihmisille.

Liikenteestä ymmärtäviä ihmisiä on vähän ja kun useimmat eivät koko liikenneasiaa edes osaa miettiä sen suuremmin, niin on luonnollista ajatella, että jos moottoritie on ruuhkainen, tehdäänpä metro sen viereen. Ei mietitä, mistä ne liikennevirrat syntyvät. Toisaalta Dubain valistunut itsevaltias vaikuttaa siltä, että on kiinnostunut tekemään parasta mahdollista kaupunkia, jos joku vain ehdottaa, millaista se on. Virheistä ei siellä kuulemma rangaista, vaan kehoitetaan ottamaan niistä opiksi jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
Virheistä ei siellä kuulemma rangaista, vaan kehoitetaan ottamaan niistä opiksi jatkossa.
En malttanut olla lohkaisematta, että eihän meilläkään virheistä rangaista. Mutta ei tarvi ottaa opiksikaan. Virheitä saa toistaa. :smile:

Antero
 
Noissa maissa pikaratikat yms. kevyemmät joukkoliikennejärjestelmät kelpuutetaan lähinnä syöttöliikenteeseen. Massajoukkoliikenteeseen metro tai lähijuna tuntuu olevan ratkaisu lähes poikkeuksetta. Hongkongissakin kaupungin light rail-tyypinen järjestelmä on ainoa tappiolla toimiva joukkoliikennejärjestelmä siellä. Sillä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kapasiteettia noiden väkimäärien kuljettamiseen ja hieman sekava linjasto tekee käyttämisen hankalammaksi, kuin selkeä ja helppo metro. Eivät kaikki matkustajat ole niin valistuneita pikaratikan ihailijoita, että osaavat edes kaivata moista tai sitten he osaavat nähdä (tai käytännössä kokea) järjestelmä heikkouksia.

On muuten ilahduttavaa huomata, että tämän foorumin asiantuntijat kelpaisivat neuvonantajiksi tämän maailmaan urbaanien ympäristöjen tehokkaiden joukkoliikennejärjestelmien luomiseksi ja kehittämiseksi ;). Šeikki Muhammad ibn Rašid Al Maktum kuuntelee varmaan mielellään ennenkuin tekee perustavaa laatua olevan virheellisen kaupunki-investoinnin Dubaihinsa.
 
On muuten ilahduttavaa huomata, että tämän foorumin asiantuntijat kelpaisivat neuvonantajiksi tämän maailmaan urbaanien ympäristöjen tehokkaiden joukkoliikennejärjestelmien luomiseksi ja kehittämiseksi ;). Šeikki Muhammad ibn Rašid Al Maktum kuuntelee varmaan mielellään ennenkuin tekee perustavaa laatua olevan virheellisen kaupunki-investoinnin Dubaihinsa.

Kyllä minulle on ainakin syntynyt kuva, että Dubain sheikki on kiinnostunut ottamaan useiden asiantuntijoiden mielipiteitä huomioon päätöksenteossaan, koska tarkoitus on luoda kaupunki, joka on hyvin houkutteleva turistien ja ulkomaalaisten ihmisten houkuttelemiseksi. Siinä varmasti uudet innovatiiviset liikenneratkaisut ja elävä keskikaupunki olisivat asiaa. Luulen, että Dubaissa voitaisiin ihan ennakkoluulottomasti rakentaa rantojen uudet tekosaaret pikaratikkajärjestelmän varaan, siihen se olisi omiaan. Ja linjat voitaisiin tehdä niin, että niiden avulla saataisiin luotua eloa keskustaankin.

Laitoinkohan tuon linkin jo:
http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_paajutut/5770642.shtml
 
Viimeksi muokattu:
Moottoritien yli tai ali ei ole mitään keinoa kävelijän kulkea, ja autollakin toiselle puolelle päästäkseen saattaa joutua ajamaan liittymien kautta moottoritietä edestakaisin niin pitkään että muutaman kilometrin matkaan saa käytettyä 40 min - 1 h.
Tällaisessa ympäristössä metro voi toimia vain, jos asemia on joka korttelissa. Jos kävely ei ole mahdollista, ei voida olettaa, että matkustajat kävelevät metroon pitkän matkan. Asemia on oltava siis joka rakennuksessa tai korttelissa, muutoin matkustajamäärät jäävät hyvin pieniksi.

Noissa maissa pikaratikat yms. kevyemmät joukkoliikennejärjestelmät kelpuutetaan lähinnä syöttöliikenteeseen. Massajoukkoliikenteeseen metro tai lähijuna tuntuu olevan ratkaisu lähes poikkeuksetta. Hongkongissakin kaupungin light rail-tyypinen järjestelmä on ainoa tappiolla toimiva joukkoliikennejärjestelmä siellä. Sillä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kapasiteettia noiden väkimäärien kuljettamiseen ja hieman sekava linjasto tekee käyttämisen hankalammaksi, kuin selkeä ja helppo metro. Eivät kaikki matkustajat ole niin valistuneita pikaratikan ihailijoita, että osaavat edes kaivata moista tai sitten he osaavat nähdä (tai käytännössä kokea) järjestelmä heikkouksia.
Minä en ymmärtänyt, mitä tekemistä tällä on Dubain liikenteen kanssa? Mitä tarkoitat "noilla mailla"? Jos Hong Kongissa on pienen kapasiteetin sekavalinjainen tappiollinen raitiotie, niin ei kai sellaista olisikaan järkeä kopioida Dubaihin? Dubaihin tehdään vaan maailman parasta ja hienointa, niin miksi ei raitiotie?

Metro voi olla selkeä. Ymmärrän selkeän tässä tapauksessa tarkoittavan sellaista metroa, jossa linjoja ja asemia on vähän. En ymmärrä, miten tällainen metro palvelee autoliikenteelle suunniteltua kaupunkia. Kävelymatkat tulevat pitkiksi tai Dubain tapauksessa mahdottomiksi.
 
Minä en ymmärtänyt, mitä tekemistä tällä on Dubain liikenteen kanssa? Mitä tarkoitat "noilla mailla"? Jos Hong Kongissa on pienen kapasiteetin sekavalinjainen tappiollinen raitiotie, niin ei kai sellaista olisikaan järkeä kopioida Dubaihin? Dubaihin tehdään vaan maailman parasta ja hienointa, niin miksi ei raitiotie?

Metro voi olla selkeä. Ymmärrän selkeän tässä tapauksessa tarkoittavan sellaista metroa, jossa linjoja ja asemia on vähän. En ymmärrä, miten tällainen metro palvelee autoliikenteelle suunniteltua kaupunkia. Kävelymatkat tulevat pitkiksi tai Dubain tapauksessa mahdottomiksi.
"Noilla mailla" tarkoitin väestörikkaita Aasian maita.

Ja siellä on muuten ilmastosta johtuen hieman eri tilanne kuin vaikkapa täällä Pohjolassa. Varsinkin päivisin voi olla niin kuuma, ettei se juuri houkuttele kävelyyn tai ylipäätään ulkona oloon. Ilmastoidut kulkuneuvot, kuten muukin infra, ovat tuiki tarpeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja siellä on muuten ilmastosta johtuen hieman eri tilanne kuin vaikkapa täällä Pohjolassa. Varsinkin päivisin voi olla niin kuuma, ettei se juuri houkuttele kävelyyn tai ylipäätään ulkona oloon. Ilmastoidut kulkuneuvot, kuten muukin infra, ovat tuiki tarpeen.

Aika samanlaiselta kuulostaa. Pohjolassakin on talvella melkoisen kylmä, eikä se houkuttele ulkona oloon. Sen takia täällä rakennetaankin lämmitettyjä kauppakeskuksia. Äärimmäinen kylmyys ja äärimmäinen kuumuus ovat huonoja vaihtoehtoja. Kylmyydestä selviää paksuilla vaatteilla ja liikkumalla ahkerasti, kuumuudesta ei selviä oikein millään. Se ero niillä on.
 
On muuten ilahduttavaa huomata, että tämän foorumin asiantuntijat kelpaisivat neuvonantajiksi tämän maailmaan urbaanien ympäristöjen tehokkaiden joukkoliikennejärjestelmien luomiseksi ja kehittämiseksi ;).
Kun dubailainen ostaa puolen miljoonan euron auton, hän tuskin kuvittelee tuntevansa autonsa niin, että tekee itse auton huollot. Ja kun hän sitten autonsa huollattaa, voi käydä niin, että kauniita puheita lupaava huoltoliike tekeekin huolimatonta työtä. Eikä dubailainen omistaja välttämättä huomaa sitä lainkaan ennen kuin autoon tuolee laiminlyödyn huollon johdosta vika ja toinen huolto sitten kertoo, mistä kaikki johtuu.

Ei Dubain sheikki ole kaupunkinsa liikenteen asiantuntija. Hän joutuu luottamaan niihin, jotka onnistuvat vakuuttamaan sheikin siitä, että hän tekee hyviä hankintoja. Meistä muutamat täällä köyhässä Suomessa ymmärtävät, ettei motarin päälle rakennettu metro vastaa tarkoitustaan, mutta sheikin on helpompi uskoa rakennusliikettä tai kansainvälisen konsernin myyntimiestä, joka vakuuttaa, että kallis ratkaisu on myös hyvä. Se ei muuta sitä, kumpi on oikeassa. Sheikille sen ymmärtäminen vaan tulee kalliiksi.

Minun mielestäni tässäkin tapauksessa on kyse myyjän vastuusta, jota ei poista se, että myyjä selittäisi, ettei hän tunne muita ratkaisuja. Mutta voin kuvitella, että on kiva myydä imagosyistä nimenomaan metroa rikkaaseen Dubaihin.

Antero
 
Dubain metron on suunnitellut ranskalainen konsulttitoimisto SYSTRA joka on suunnitellut useita muunlaisiakin joukkoliikenneratkaisuja - mm. Tallinnan, Riikan ja Vilnan pikaraitiotielinjoja.

Olisi kiintoisaa, jos ketjussa pohdittaisiin myös itse suunnitelmaa eikä vain olettamuksia siitä.

Dubain - osa arabikulttuuria - niputtaminen yhteen Hong Kongin - osa kiinalaista kulttuuria - on myös hivenen arveluttavaa. Eiköhän arabikulttuurilla ja kiinalaisella kulttuurilla ole jokseenkin yhtä paljon eroa keskenään kuin "eurooppalaisella" kulttuurilla ja näillä keskenään. Näin myös kaupunkisuunnittelua ja joukkoliikennettä koskien.
 
Dubain - osa arabikulttuuria - niputtaminen yhteen Hong Kongin - osa kiinalaista kulttuuria - on myös hivenen arveluttavaa. Eiköhän arabikulttuurilla ja kiinalaisella kulttuurilla ole jokseenkin yhtä paljon eroa keskenään kuin "eurooppalaisella" kulttuurilla ja näillä keskenään. Näin myös kaupunkisuunnittelua ja joukkoliikennettä koskien.
Käytin Hongkongia toki vain esimerkkinä suuresta kaupunista, joka tarvitsee toimivan joukkoliikenteen. Kaupunkinahan se on melkoinen sekoitus länsimaista ja kiinalaista kulttuuria. Itseasiassa se on melkoinen kansojen sulatusuuni.

Mutta nyt menee tosiaan niin OT:ksi, että vaihdan kurssia mieluusti.

Omasta mielestäni Dubain metrohanke vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, pitäisi joskus mennä käymään kaupungissa, jossa on valmistumassa lähes 900-metriä korkea rakennus: Burj Dubai.
 
Tällaisessa ympäristössä metro voi toimia vain, jos asemia on joka korttelissa. Jos kävely ei ole mahdollista, ei voida olettaa, että matkustajat kävelevät metroon pitkän matkan. Asemia on oltava siis joka rakennuksessa tai korttelissa, muutoin matkustajamäärät jäävät hyvin pieniksi.

Juuri tästä syystä sen toimivuutta paikan päällä epäilläänkin: asemia tulee kartan mukaan melko harvakseltaan, mutta pitkällä radalla ajetaan kovaa. Muistuttaa suoraan sanottuna hieman Helsingin metroa. Materiaalista saa käsityksen että ajatuksena on liityntäliikenne asemilta mm. taksilla ja bussilla.

Uskon, että siellä on kyllä tavallaan paras asiantuntemus käytössä ja hyvät tavoitteet, mutta lähtötilanne on vaikea. Millä autokaupungin muuttaisi hetkessä joukkoliikennekaupungiksi? Mittakaava on jo valmiiksi ihan eri, ja tähän saakka kehitys on suuntautunut siihen, että moottoritien varteen on rakennettu kauppakeskuksia, eikä niinkään historiallista keskustaa (siinä määrin kuin sellainen on olemassa -- eihän siellä varsinaista vanhaa kaupunkia käsittääkseni edes ole) ole pyritty aktiivisesti kehittämään viihtyisäksi.

Minullekin tulee mieleen, että tietyillä edellytyksillä nykyistä metroverkkoa laajempi pikaratikka olisi voinut olla toimivampi ratkaisu, mutta dubailaisten kunniaksi täytyy sanoa, että siellä rakennustyö etenee todella vikkelään tahtiin: muutamassa vuodessa tarkoitus tulla valmista, ensimmäinen vaihe pitäisi olla valmiina jo 2009. Tosin yhteiskunnallinen päätöksenteko on keskitetymmissä käsissä kuin parlamentaarisesti hallituissa maissa ja siksi se on prosessimielessä hyvin tehokasta.

"Noilla mailla" tarkoitin väestörikkaita Aasian maita.

Ja siellä on muuten ilmastosta johtuen hieman eri tilanne kuin vaikkapa täällä Pohjolassa. Varsinkin päivisin voi olla niin kuuma, ettei se juuri houkuttele kävelyyn tai ylipäätään ulkona oloon. Ilmastoidut kulkuneuvot, kuten muukin infra, ovat tuiki tarpeen.

Dubai ei itse asiassa ole mitenkään erityisen väkirikas, mahtaako olla puolitoista miljoonaa asukasta nykyään (?). Mutta se kasvaa todella kovaa tahtia. Väkilukuun nähden nykyiset ruuhkat ovat kyllä jostain muualta kuin tästä maailmasta, mutta selittynevät suurella autoriippuvuudella.

Ilmasto-olot toki ovat ankarat, mutta toisaalta ovathan ne Suomessakin toisinpäin ankarat, kuten tuossa jo eräät huomauttivatkin.
 
Millä autokaupungin muuttaisi hetkessä joukkoliikennekaupungiksi?
Kun puhutaan autoKAUPUNGISTA, ei auton varaan tehdystä haja-asutuksesta, on perimmältään väärä lähtökohta rakentaa mahdollisimman keskitettyä (ja kallista) joukkoliikennettä. Autokaupungissa liikenne toimii maanpinnalla ja jakautuneena ajoneuvoliikenteen osalta pienimpään mahdolliseen yksikköön. Joukkoliikenne istuu tähän lähtökohtaan parhaiten, kun sen yksikkökoko myös on mahdollisimman pieni - puuttumatta tässä vaiheessa houkutelevuuteen.

Joukkoliikenteen yksikkökoon määrittelyssä täytyy lähteä hyväksyttävästä kävelyetäisyydestä, joka väestötiheyden perusteella johtaa johonkin ratkaisuun. Ja tässä kohdataan palvelutason ja houkuttelevuuden ongelma. Autoaupungissa "onneksi" ei autollakaan pääse jokaisen oven eteen (hyväksyttävä kävelymatka olisi vain 3-4 metriä), joten joukkoliikenteen kävelymatkaksi voisi ottaa pysäköintilaitosten tiheyden.

Metron kanssa Dubaissa näytetään ottaneen vertailuetäisyydeksi moottoritien liittymätiheys, mikä ei tietenkään mitenkään voi vastata joukkoliikenteeltä vaadittavaa saavutettavuutta. En ennusta suurta suosiota joukkoliikenteelle, jossa näyttäisivät kaikki joukkoliikennematkat olevan kahden vaihdon matkoja - automatkojen tapaan, kun autoilla liitytään kahdesti moottoritiehen.

Antero
 
Miten niin autoilija vaihtaa kaksi kertaa? Kun espoolainen tulee katumaasturilla Helsinkiin, hän ajaa sen ison talon tallista, kaasuttaa länsiväylälle, sitten keskustaan, sitten lämpimään parkkihalliin. Ei kait hän joudu muuta vaihtamaan kuin vaihdetta tai radiokanavaa Energyltä Kissille.
 
Takaisin
Ylös