Varmaan osittain siitäkin. Ja avainsana on juuri tuo "koetaan". Ihmiset myös kokevat automaattimetron turvattomammaksi kuin kuljettajallisen, vaikka tosiasiassa turvallisuus ei välttämättä olisi automaatissa huonompi.
Luulen, että ratikka voittaa metron ja junat siksi, että siellä on kuljettaja, jonka uskotaan tuovan turvallisuutta. Ratikka myös pysähtyy useammin, joten sieltä pääsee tarvittaessa nopeammin pois. Ratikassa ei ole turvattomalta tuntuvia pussinperiä, umpikujia, kuten junissa vaunujen päätyosastoissa.
Ratikka kulkee maan päällä ja kaupunkitilassa, joten voidaan ajatella, että ulkopuoleltakin saisi tarvittaessa apua. Jos joku alkaa vaikka Linnunlaulussa räiskiä aseella, niin viisi minuuttia voi mesota ilman että kukaan ulkopuolinen huomaa mitään. Esim. San Franciscossa busseissa on hälytysnappi, jonka huomaamatonta painamista ei mitenkään havaitse sisältä bussista, mutta ulkopuolella linjatunnuskilpiin ilmestyy tunnuksen sijaan teksti "Emergency, call 911" jolloin ulkopuoliset voivat hälyttää paikalle apua.
Muutenkin ihminen kokee usein suuren ja persoonattoman turvattomaksi. Se pätee tähänkin: mitä pienempi kulkuneuvo, sitä turvallisempi (järjestys bussi, rv, metro/juna).