Metrohavaintoja 2008

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

SD202

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,366
Uusi vuosi, uudet kujeet. Ja uusi viestiketju.

Vanhin nokkajunista eli M101-M102 näytti seisovan Itäkeskuksen länsipuolella sijaitsevalla seisontaraiteella ainakin noin tunnin verran puolenpäivän tienoilla. Olisiko kenelläkään esittää todennäköistä syytä tuolle seisonnalle?
 
Vs: Metrohavaintoja tammikuu 2008 -

Vanhin nokkajunista eli M101-M102 näytti seisovan Itäkeskuksen länsipuolella sijaitsevalla seisontaraiteella ainakin noin tunnin verran puolenpäivän tienoilla. Olisiko kenelläkään esittää todennäköistä syytä tuolle seisonnalle?

Kyllä on.
Kyseessä oli liikennetyönjohdon järjestämä vika-ja poikkeustilanteiden kertauskoulutus metrojunankuljettajille. Tuota järjestetään aina kun liikennetuotanto sallii.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sunnuntai 6.1.
Noin klo 14:10 Siilitien asemalla nokkajuna M101-M102 matkalla länteen ja samaan aikaan M103-M104-M105-M106 matkalla itään. Kaikki parhaat junat ajossa tänään! :)
 
Veikkaus: mjk-kurssin koulujuna "liikennevaloissa", elikkäs punaisella opastimella omaa vuoroaan odottamassa.
Veikkaukselle vahvistus. Juurikin näin oli. Kolme koulujunaa on ma-to liikenteessä ja palailevat varikolle juuri noihin aikoihin ja palaavat liikenteeseen iltapäiväruuhkien jälkeen. Lauantaisin koulujunia liikenteessä lähes koko päivän, tosin tällöin kahdella vaunuparilla.

Minutkin voi puikoista bongata :)
 
Vs: Metrojuna, joka katosi.

7.3. siinä 13 pintaan odottelin junaa itään Sörnäisissä. Taulussa luki "2(min) Vuosaari". Eli Hakaniemen paikkeilla. Yhtäkkiä se muuttui "6(min) Mellunmäki". Minuuttiluku siinä sitten heilui 6-5-6-5-4-5-4-5 jne... Väliin kuulutettiin, että junat myöhässä teknisen häiriön vuoksi.
Aikanaan Mellunmäen juna tuli. Keskimmäisessä yksikössä paloivat vikalamput, eikä siinä ollut matkustajia. Olen joskus matkustanut "punalamppuisessa". Se on mukavan hiljaista kyytiä, Vähän jarrut suhahtelevat.
Mutta selvittämättä jää, mitä tapahtui sille Vuosaaren junalle!!!
"The truth is out there" :eek: .
 
Olin Kulosaaren kohdalla metrossa, kun kuljettaja kuulutti "Pahoittelen viivästystä, mutta edellä Sörnäisissä olevassa metrojunassa on ovivika." Päätin sitten mennä samalla junalla Ruoholahteen saakka.

Ruoholahden lähtölaituri oli täysi, sillä oviviallisella junalla kesti kauan kääntöraiteella. Juna oli peruskorjattu M100. Lopulta juna saapui Ruoholahden lähtölaituriin, mutta keskimmäinen vaunupari oli suljettu. Myös ajomoottorit olivat suljetut, joten vaunupari M117-M118 oli ns. tyhjänpanttina junan keskellä hidastamassa matkantekoa.

Jo Ruoholahdessa kyseisen junan perään oli kertynyt aikamoinen letka metrojunia, arviolta noin 3-4 junaa seisoi punaisilla tolpilla.

Lähtölaiturilla matkustajat yrittivät ahtautua vain kahteen toiminnassa olevaan vaunupariin. Vaikka metrojunankuljettaja yritti pitää ihmiset rauhallisina kehottaen odottamaan heti perässä tulevaa junaa, ei viesti tahtonut mennä perille. Vasta Herttoniemen kohdalla alkoi väki vähenemään täyteen ängetyistä vaunuista.

Juna kiihdytti hitaasti. Ylikuorma ja keskellä oleva 60-tonnin tyhjänpanttina oleva vaunupari hidastivat junan kiihdytysvoimaa jopa yli 50%. Kuljettajalle kuitenkin pisteet siitä, että hän ajoi rauhallisesti.

Olin kyydissä Mellunmäkeen saakka, jossa juna tyhjennettiin ja ajettiin loppujen lopuksi varikolle.

Noin tunti tästä eteenpäin Kampissa tapahtui allejäänti, joka sekoitti metroliikenteen jälleen. Varsin sekava päivä metroliikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Olin Kulosaaren kohdalla metrossa, kun kuljettaja kuulutti "Pahoittelen viivästystä, mutta edellä Sörnäisissä olevassa metrojunassa on ovivika." Päätin sitten mennä samalla junalla Ruoholahteen saakka.......

Ilmankos liikenne olikin sekaisin jo ennen sitä alle jääntiä, 13.36 Mellumäen metro lähti vasta 13.42 ja tietysti silloin kun oli kiire kotiin, onneksi ehti matkustaa ennen kuin taas joku oli ajattelematon muiden ihmisten kotimatkoja kohtaan...
 
Käyttäkäämme mielummin sanaa allejäänti kuin yliajo. Kiitos.

Kyllä, allejäänti olisi hieman parempi sana, vaikkakin molemmat sanat mielestäni vihjaavat tekijään, mikä ei oikeastaan olisi tarpeellista. Vilkaisin nopeasti googlen avulla ja uutismediat taitavat voittopuolisesti käyttää sanaa yliajo myös tässä kyseisessä tapauksessa, mutta sen tuskin on tarkoitus välittää mitään käsitystä kenenkään syyllisyydestä tapahtuneeseen.
 
Vilkaisin nopeasti googlen avulla ja uutismediat taitavat voittopuolisesti käyttää sanaa yliajo myös tässä kyseisessä tapauksessa, mutta sen tuskin on tarkoitus välittää mitään käsitystä kenenkään syyllisyydestä tapahtuneeseen.
Helsingin hätäkeskuksen järjestelmässä on nimike RAUTATIE, yliajo. Nimikkeelle ei ole sen ihmeempää perustelua suhteessa sanaan allejäänti. Joku on vain aikoinaan tuon sanan päättänyt ottaa käyttöön, ja sitä ei muuteta muutaman kuukauden vuoksi; uusi häke-järjestelmä (ELS) saapuu tänä vuonna myös Helsingin hätäkeskukseen.
Katsotaan vaihtuuko nimike samalla... :wink:


Tässä ovat Helsingin hätäkeskuksen vielä käytössä käytössä olevat tehtäväluokat raideliikenteelle
P-2-50 RAUTATIE, kolari
P-2-51 RAUTATIE, suistuminen
P-2-52 RAUTATIE, yliajo, ihmisiä puristuksissa
P-2-53 RAUTATIE, yliajo, ihmisiä ei puristuksissa
P-2-60 METRO, asemalla
P-2-61 METRO, tunnelissa
P-2-70 RAITIOTIE, kolari puristuksissa
P-2-71 RAITIOTIE, kolari ei puristuksissa
P-2-72 RAITIOTIE, kaatuminen puristuksissa
P-2-73 RAITIOTIE, kaatuminen ei puristuksissa
P-2-74 RAITIOTIE, yliajo puristuksissa
P-2-75 RAITIOTIE, yliajo ei puristuksissa

Jokaiselle tehtäväluokalle on määritelty tietty määrä tietyn laatuisia pelastusyksiköitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
lyhyt juna

Taas on jäänyt joku tiedote ehkä lukematta, mutta tänä aamuna (17.3.) suunnassa 2 Kamppiin noin 10:35 tullut juna oli kahden vaunuparin juna. Ihmettelin asiaa jo laiturinäytöstä, mutta olivat ihan oikeassa. Ruoholahdessa oli tavallinen lähtölaituri suljettu, juna ei mennyt kääntöraiteelle, vaan lähti takaisin raiteelta 2.
Olikohan poikkeustapaus vai pääsiäisviikon ("Hiljaisen viikon") liikenteenvähennys?
 
Ovatko oviviat käyneet kovinkin yleisiksi? Vaunu 158 ajoi tänään pimeänä klo 19:02 Sörkästä itään. 4-vaunuisen junan 2-vaunussa oli tungosta mutta 3. ja 4. vaunu olivat normaalikuormalla.

Kun tultiin Itäkeskukseen, odoteltiin ainakin pari minuuttia, että mitkään junan ovista aukesivat. Laiturilla tuijoteltiin kovasti keulilla olleen 158:n ja kuljettajan suuntaan. Aika usein kuljettaja kuuluttaa kun on jotain häiriötä, tällä kertaa taisi olla pimeänä 158:n valaistuksen ja ovien lisäksi myös kuulutuslaite. :)

Antero

PS: Eilen oli kuulemma turvalaiteongelmia. Onko metron turvalaite jo kesäterässä eikä kestä lunta maaliskuun lopussa?
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös