Metrohavaintoja 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Näennäinen ovivika

Eilen perjantaina matkustin Siilitieltä keskustan suuntaan noin 8:40 vaunussa 104. Kalasatamaan päästyämme matka tyssäsi, kun jokin ovi ilmoitti olevansa auki. Naiskuljettaja kuulutti asiakkaita tutkimaan, onko jonkin oven välissä este, jonka vuoksi ovet eivät sulkeudu. Kuljettaja avasi ja sulki ovia useaan kertaan, muttei auttanut.

Kun näytti siltä, ettei homma selviä, kuljettaja kertoi, ettei eteenpäin pääse ennen kuin vika selviää. Tässä vaiheessa kalasataman pysähdys oli kestänyt jo muutaman minuutin. Osa matkustajista ryhtyi avittamaan tilannetta päättämällä poistua junasta, eli aukoivat sitten ovia, menivät ja jättivät auki. Kuljettaja kuulutti, että hän lähtee katsomaan ovet itse.

Pian juna kuitenkin lähti liikkeelle ja päästiin Sörnäisiin. Siellä ongelma toistui. Kun Sörkässä avataan eri puolen ovet kuin Kalasatamassa, oli selvä, ettei vikaa ollut oikeasti missään ovessa, vaan ovien ilmaisussa. Niinpä seistiin taas, mutta sillä aikaa kuljettaja ja valvomo ratkaisivat asian siirtämällä ovivalvonnan valvomon monitoreihin. Valvomo näki, että kaikki junan ovet ovat kiinni, joten juna sai luvan mennä ovi-ilmaisusta huolimatta. En tunne junien tekniikkaa, eli oliko liikkeelle pääsemiseksi kytkettävä jotain turvajärjestelyjä pois päältä. Foorumin viisaat metrokuskit voinevat auttaa?

Hakaniemeen tilattiin sitten apua jatkomatkaa varten. Eli odottelimme Hagiksessa hetken, jotta sieltä saatiin vartija mukaan viimeiseen vaunuun vahtimaan, että ovet ovat ilmaisusta huolimatta kiinni. En tiedä, oliko vain harha-aistimus, mutta tuntui siltä, että kuljettaja ajoi Kalasataman jälkeen selvästi hitaammin, eli oli varovainen.

Täydet pisteet kuljettajalle, joka myös kuulutuksissaan painotti sitä, että matkustajien turvallisuutta ei riskeerata tekniikan ongelmilla. Ja lisäpisteitä jakelussa valvomolle, joka otti pettävän tekniikan aina luotettavan ja monipuolisesti toimivan ihmisen hallintaan.

Jos tätä viestiä luetaan metron organisaatiossa, pyydän välittämään kiitokseni hyvästä toiminnasta mainitun junan kuljettajalle. Te sen siellä kuitenkin tiedätte, kuka oli puikoissa turvallisuudestamme huolehtimassa ja ongelmatilanteen mallikkaasti hoitamassa. Eli kiitokset sinulle, pätevä naiskuljettaja!

Tarinan opetus? Kuljettajaa ei metrossa korvaa mikään. :smile:

Antero

PS: Monissa maailman metroissa laiturin lähtöpäässä on monitori tai pari, joista kuljettaja näkee koko junan laiturin puoleisen sivun. Arvatkaa vain, minkä vuoksi. Vastaava käytäntö on yleistynyt uusissa pitkissä raitiovaunuissa. Niiden valvontakameroiden välittämä kuva näytetään jokaisella pysäkillä kuljettajalle ajopöydässä olevaan monitoriin. Näin kuljettaja näkee pitkässäkin vaunussa, että kaikki on kunnossa kun ovet suljetaan ja lähdetään.
 
Vs: Metrohavaintoja

Torstaina 11.1 oli metrossa vaunujärjestys:M103+M104,M102+M101 ja 141+142.Seuraava metro saapui 2 minuutin päästä tuon jälkeen.
 
Vs: Metrohavaintoja

Torstaina 11.1 oli metrossa vaunujärjestys:M103+M104,M102+M101 ja 141+142.
Eipä tainnut olla tuo viimeinen vaunupari 141-142. Se on nimittäin ns. infojuna (uudet matkustajainfolaitteet), jonka saa kytkeä ainoastaan toisiin infojuniin. Sitä siis ei saa kytkeä esim. nokkajunan vaunupareihin.
 
Vs: Metrohavaintoja

Eipä tainnut olla tuo viimeinen vaunupari 141-142. Se on nimittäin ns. infojuna (uudet matkustajainfolaitteet), jonka saa kytkeä ainoastaan toisiin infojuniin. Sitä siis ei saa kytkeä esim. nokkajunan vaunupareihin.

Sitten tuli muistivirhe.Olisiko ollut sitten 171+172?No kuitenkin pääasia oli kaksi nokkametroa samassa junassa ja kenties illalla oli ainoastaan M104+M103 ja M102+M101.
 
Vs: Metrohavaintoja

No kuitenkin pääasia oli kaksi nokkametroa samassa junassa
Jep. Ja tällaisen sattuman todennäköisyys on periaatteessa yhä suurempi ja suurempi sitä mukaa, kun peruskorjattujen määrä kasvaa.
 
Vs: Metrohavaintoja

Jep. Ja tällaisen sattuman todennäköisyys on periaatteessa yhä suurempi ja suurempi sitä mukaa, kun peruskorjattujen määrä kasvaa.


Mites saneerataanko M101-M106-sia ollenkaan vai hylätäänkö ne ilman saneerausta lähiaikoina?

Eilen Vuosaaressa n 18.00 jäi yksi vuoro ajamatta ja tuli siis 20 minuutin vuoroväli hetkeksi. Ja juna muuten ajoi kääntöraiteelle.
 
Vs: Metrohavaintoja

Mites saneerataanko M101-M106-sia ollenkaan vai hylätäänkö ne ilman saneerausta lähiaikoina?
Päätöstä ei ole vielä tehty. On mahdollista, että tehdään vain välttämätöntä korjausta ja poistetaan sitten ensimmäisenä, kun uusia junia tulee.
 
Vs: Metrohavaintoja

Eilen Vuosaaressa n 18.00 jäi yksi vuoro ajamatta ja tuli siis 20 minuutin vuoroväli hetkeksi. Ja juna muuten ajoi kääntöraiteelle.
Vai niin. Jostain syystä metron liikenteenohjaus ei tiedä mitään tämmöisestä tapahtumasta [ajamattomasta lähdöstä] 10.2. :cool:
 
Vs: Metrohavaintoja

Vai niin. Jostain syystä metron liikenteenohjaus ei tiedä mitään tämmöisestä tapahtumasta [ajamattomasta lähdöstä] 10.2. :cool:



Kyllä siitä silti jäi kuuden tienoilla yksi vuoro väliin. Näyttö näytti seuraavaan vuoroon 1 minuuttia kun tulin asemalla toisella metrolla ja, kun kahden minuutin päästä tulin takaisin oli 14 min seuraavaan metroon ja päädyin menemään 98:lla Itiskseen. Kuuden jälkeen voisi lauantaisin pistää muutaman extra-Jokerin Itiksestä.
 
124 jyrisee, mksi?

Matkustin tänään remontteeratussa vaunussa 124. Osaavatko foorumin metrokuljettajat sanoa, miksi tämä vaunu jyrisee? Niin että sisustukset helisee. Pian tämän jälkeen matkustin jollain toisella vaunulla (numero ei jäänyt mieleen), mutta se kulki normaaliin tapaan "suhisemalla".

Antero
 
Vs: Metrohavaintoja

Kampin metroasemalla aika kierähti tänään klo 16.20 toista viikkoa taaksepäin. Kaiuttimista kaikui kolmella kielellä, että vappuna on sunnuntaiaikataulut. Vai oliko jo ennakkotietoa ensi vuodesta?
 
Vs: Metrohavaintoja

M209-210:ssa ei moottorit toimineet asemilta lähdettäessä ja valoistakin toimi ainoastaan 1/3 osa. Vaunupari kulki junan keskellä, joten ei kulkua haitannut, mutta miksi näin? Oliko vikaa vaiko jätetty tahalteen pois päältä?
 
Vs: Metrohavaintoja

M209-210:ssa ei moottorit toimineet asemilta lähdettäessä ja valoistakin toimi ainoastaan 1/3 osa. ... Oliko vikaa vaiko jätetty tahalteen pois päältä?
Varmasti oli jotain vikaa. Tuo mainitsemasi valaistus viittaisi siihen, että valaistus on saanut virtansa akustosta, eli tuo vaunupari on ollut ilman virtakiskosta saatavaa virtaa. Lieköhän sitten vika ollut jossain päin 750V piiriä.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös