Metrohavaintoja 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Mellunmäessä mättää

Taas eilen aamulla parhaimpaan tungosaikaan matkustajamme meni Myllypuron asemalle. Laituritaulu näytti 3 min, sitten 6 min, sitten ei mitään ja taasen sitten 6 min, johon se jämähti. No 15 min odotuksen jälkeen juna vihdoin tuli ja lähti sitten täydessä seisomalastissa länttä kohti. Mitään ei tietenkään kuulutettu. Matkustajamme näki odotusaikanaan kolmen junan menevän Mellunmäen suuntaan. (Paljonko niitä sinne mahtuneekaan.)
Matkustajamme mielestä tällaista on tänä syksynä tapahtunut turhan usein.:mad:
 
Infonäytöt 121+122

Tänä aamuna huomasin vaunun 122 kattoon ilmaantuneet infonäytöt. Näytöissä pyöri (ainakin) liikennetiedotteita ja valokuvia metrosta. Pois jäädessä tarkistin että kaverissa 121 oli myös samanlaiset.
 
Vs: Infonäytöt 121+122

Tänä aamuna huomasin vaunun 122 kattoon ilmaantuneet infonäytöt. Näytöissä pyöri (ainakin) liikennetiedotteita ja valokuvia metrosta. Pois jäädessä tarkistin että kaverissa 121 oli myös samanlaiset.

Jep,

M122:ssahan on kameratkin. Ohjaamossakin taisi olla kamera kuvaamassa rataa, joka on kylläkin jo poistettu.
 
Vs: Infonäytöt 121+122

Tänä aamuna huomasin vaunun 122 kattoon ilmaantuneet infonäytöt. Näytöissä pyöri (ainakin) liikennetiedotteita ja valokuvia metrosta. Pois jäädessä tarkistin että kaverissa 121 oli myös samanlaiset.
Ne ovat olleet paikoillaan jo joitakin viikkoja. 121:n kuvasin puoliyllättäen Pyhäinpäivänä 3.11. eli nelisen viikkoa sitten. Laitteet olivat olleet vaunussa jo jonkin aikaa sitäkin ennen.
 
Vs: Metrohavaintoja

Infonäytöt ovat kannatettava idea. Kumpa uutiset vielä päivitettäisiin riittävän usein. Muistan nähneeni ruuduissa yli viikonkin vanhaa tietoa.
 
Vs: Metrohavaintoja

Muistan nähneeni ruuduissa yli viikonkin vanhaa tietoa.
Sattuipa yhden kerran metrolinja 98:lle sellainen bussi, jossa oli myös infonäyttö. Tai oikeasti mainosnäyttö. Siellä oli Helsingin uutisten uutisia sekä 3 päivää vanhoja säätiedotuksia. Onneksi tällaisen auton käyttö oli vain tilapäinen häiriö, eikä busseissa enää ole näkynyt vanhentuneita säätiedotuksia. Vikatilanne on siis korjattu.

Antero
 
Vs: Metrohavaintoja

Tänään meni yksinäinen metrovaunu lavetilla kohti pohjoista valtatie 4:lla Lahden Renkomäen kohdalla noin kello 12:30. Itse porhalsin moottoritietä vastakkaiseen suuntaan, joten vaunun numeroa en ehtinyt bongata.
 
Vs: Metrohavaintoja

Tänään meni yksinäinen metrovaunu lavetilla kohti pohjoista valtatie 4:lla Lahden Renkomäen kohdalla noin kello 12:30. Itse porhalsin moottoritietä vastakkaiseen suuntaan, joten vaunun numeroa en ehtinyt bongata.

HKL 160
 
Vs: Metrohavaintoja

Huomiselle bongauspäivälle (keskiviikko 12.12.07) hiukan vinkkiä...

Aito ja alkuperäinen, 1977 valmistunut Nokkajuna (101-106) lähtee aamulla varikolta liikenteeseen yhtenä junana. Mikäli mitään vikoja tai muita murheita ei päivän mittaan tule, tuo asianmukainen juna on liikenteessä iltaruuhkan päättymiseen saakka.

HKL-Metroliikenteen liikenteenohjaaja Kari Ahonen ja liikennejärjestelijä Tero Paavilainen ansaitsevat kiitokset tästä harrastajaystävällisestä junakokoonpanosta. Nuo vaunuparit sattuivat tällä kertaa sopivasti varikolle, joten tällainen palojen loksauttelu oli nyt mahdollista. :smile:

Kuvia (mm.) Seisake.nettiin huomenna illalla.
 
Vs: Metrohavaintoja

Siellähän se kokonainen Nokkajuna tosiaan jyristeli :)

Valitettavasti kauniin kuvauspäivän valoisien tuntien hyödyntäminen oli allekirjoittaneella melko rajallista, mutta joitain kuvia nyt kuitenkin tuli otettua.

Seisakeella blogikirjoitus päivän komeimmasta junakokoonpanosta sekä toki muutamia Nokkajunakuvia.

HKL-Metroliikenteen liikenteenohjaaja Kari Ahonen, liikennejärjestelijä Tero Paavilainen ja kikkamies Ari Muhonen ansaitsevat kiitokset tästä harrastajaystävällisestä junakokoonpanosta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Metrohavaintoja

Kiitos Juhanalle mahtavasta informaatiosta, joka mahdollisti aikaisin heräämisen nokkajuna-ajelua varten! :)
 
Vs: Metrohavaintoja

Itäkeskus 11.12 klo 19.31
Keskimmäiselle raiteelle oli hyytynyt kokonainen metro, ja raiteen 3 (länteen päin menevien raide) ohitti metro jossa luki ei matkustajille. Ohittavassa metrossa oli havaintoni mukaan viisi yksikköä (10 vaunua)! Ainakin varmasti enemmän kun normaalit 3 yksikköä eli 6 vaunua. Tietääkö kukaan mistä oli kysymys/ voiko joku vahvistaa havaintoni?
 
Vs: Metrohavaintoja

Tietääkö kukaan mistä oli kysymys/ voiko joku vahvistaa havaintoni?
Kuulostaa normaalilta arki-illalta. Ruuhka-ajan jälkeen junat lyhennetään nelivaunuisiksi, ja näistä pois napsaistuista vaunupareista muodostuu tyhjävaunujunia. Näkemäsi junat olivat tulossa Mellunmäen ja Vuosaaren kääntöraiteilta ja matkalla varikolle. Kymmenvaunuinen siirto Mellumäestä varikolle on aikataulunmukainen. Myös keskiraiteella pimeänä seisova juna kuuluu tämänhetkisiin normaaleihin käytäntöihin; sen vienti varikolle ei kuulu metrojunankuljettajien ajosarjoihin, vaan varikon porukasta tulee sitten joku hakemaan tuon kakkosraiteella seisovan vuoronkin aikanaan pois asemalta.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös