Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-44/44

Viestiketju: Metron paloturvallisuus

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Määräysten mukaan hätäpoistumistiet on merkittävä (sellainen vihreä juokseva ukonkuva) ja ovien niihin on auettava ilman avaimia ja työkaluja. Kaikkialta, missä yleisöä voi olla, on oltava näkyvä viitoitus hätäpoistumisteille. Ellei löydy, määräyksiä on rikottu ja asiasta voi ilmoittaa viranomaisille.

    Antero

  2. #32
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Vakavasti, minua ihmetyttää mitä tapahtuu jos esim. Sörnäisten aseman liukuportaan moottori syttyy?
    Jokainen onnettomuustilanne on toki ainutlaatuinen, mutta monenlaisiin onnettomuustilanteisiin on metron kaltaisissa järjestelmissä ollut pakko varautua hyvin. Jos Sörkän liukuportaan moottori syttyisi, voisi tapahtua esimerkiksi seuraavaa: ellei savua ehdittäisi havaita ensin, sprinkleri laukeaisi kun lämpö palotilassa nousee. Tällöin pelastuslaitos saa automaattisesti hälytyksen. Samoin tieto tulee viimeistään tässä vaiheessa metron järjestyksenpidolle sekä metrovalvomoon tekniselle päivystäjälle. Tällöin paikalle saataisiin vartij(oit)a, asemalle voitaisiin kuuluttaa toimintaohjeita ja aseman savunpoistojärjestelmää voitaisiin alkaa käyttää tilanteen vaatimalla tavalla. Esimerkiksi paikalle matkalla oleva päivystävä palomestari voi esittää painavan sanansa savunpoiston hoitamisesta.

    Asemilla ja tunnelissa muutenkin on savunpoistoluukkuja ja asemien ratatunneliaukot on varustettu savuovin. Tunneliasemien liukuportaikoissa voi nähdä puhaltimet, joiden avulla (sekä savunpoistoaukkoja ja savuovia apuna käyttäen) voidaan melko monipuolisesti luoda asemalle yli- tai alipaine savun ohjaamiseksi. Asemalaiturilla on myös vähän väliä alkusammutuskalustoa ja pikapaloposteja, samoin myös hätäpuhelimia. Pelastuslaitoksen (ja HKL:n) taktiikkana mahdollisessa palotilanteessa olisi varmastikin saada asema ensi tilassa tyhjäksi ihmisistä. Jokaiselta tunneliasemalta pääsee ulos vähintään kahta reittiä, ja hissejä en tässä yhteydessä laske reiteiksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Eikä kukaan taida tietää, miten sinne hätäuloskäyntiin pääsee. Kukahan tulee ovet avaamaan?
    Hätäuloskäynnit on merkitty varsin selkeästi, kannattaa katsella, kun metroasemalla seuraavan kerran liikkuu. Kuten hätäuloskäynnin täytyykin, oven saa auki kuka tahansa. Ei kuitenkaan kannata kokeilla, ellei ole hätätilanne. Saa varmasti vartijat peräänsä.

  3. #33

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Helsingin Sanomien sähköisen version keskustelupalstalla oli ihan mielenkiintoinen länsimetrokeskustelu koskien myös paloturvallisuutta. Lukemaani ja sen nostattamiin ajatuksiini pohjautuen, eikös turvallisin ratkaisu oli seuraavanlainen:
    - lyhyet uudet automaattiohjatut metrojunat ilman ohjaamoja
    - junat haitaroituja putkia ilman väliseiniä
    - junien kummassakin päädyssä hätäuloskäynnit, jotka matkustajien avattavissa kun juna on pysähtynyt
    - hätäuloskäynnin yhteydessä luiska, jota pitkin helppo kulkea ja (ainakin autettuna) myös rullatuolilla
    - kun hätäuloskäynti on avattu, lähtee avaamisesta radioviesti automatiikalle, joka katkaisee virran kiskosta
    - kiskojen välinen alue tasaiseksi, jotteivät kulkijat kompastu pölkkyihin ja rullatuolilla ylipäätään kuljettavissa

    Kaavaillut kävelylaiturit koko tunnelin mitalta kuulemma huonoja koska:
    - savu nousee ylös ja tavoittaa pian laiturilla kävelijät
    - ihmiset paniikkiin mennessään alkavat kävellä eri suuntiin ja tukkivat kulkutiet
    (päistä poistuttaessahan tätä vaaraa ei ole samalla tavalla)

  4. #34
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Kaavaillut kävelylaiturit koko tunnelin mitalta kuulemma huonoja koska:
    Ratkaisussasi ongelmallista on kuitenkin se, että nykyisellä kalustolla tullaan liikennöimään vielä vuosikymmenten ajan, eikä kuvaamasi kaltainen "putkievakuointi" onnistu tällä kalustolla.

  5. #35
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Lukemaani ja sen nostattamiin ajatuksiini pohjautuen, eikös turvallisin ratkaisu oli seuraavanlainen:...
    Tuo on Singaporen uuden linjan ratkaisu, mutta sillä erotuksella, että junan kapasiteetti on 1900 matkustajaa. Tosin sanottakoon, että tämä on luku joka sikäläisen käytännön mukaan hyväksytään 130 metriä pitkälle junalle. Meillä samalle junalle hyväksyttäisiin luultavasti noin 1550 matkustajaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    - lyhyet uudet automaattiohjatut metrojunat ilman ohjaamoja
    Minusta tästä on haittaa eikä hyöytä. Mitä lyhyempiä junat ovat, sen tiheämmässä niitä on ja ne toimivat tulppina sulkien tunnelin. OK, junan molemmat päätä voidaan avata ja sitten juostaan pakoon junan läpi. Mutta tämä ei mitenkään edistä evakuointia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Kaavaillut kävelylaiturit koko tunnelin mitalta kuulemma huonoja koska:
    - savu nousee ylös ja tavoittaa pian laiturilla kävelijät
    Pelastuslaitoshan on edellyttänyt 100 m välein ratatunneleiden väliset savusuojatut yhteet, joten enintään 50 metrin pakoonjuoksun päästä pääsee "turvaan" viereiseen tunneliin. Pakeneminen jatkuu sitten siellä toisessa tunnelissa, mutta toivon mukaan ilman savua.

    Sörnäisten hätäpoistumistie muuten on aseman länsipäässä. Itäpään hätätie on sama asia kuin normaali poistumistie, eli juostaan ylös rullaportaita.

    Antero

  6. #36
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Kyllä pitäisi päästä toista kautta pois, jopa kaikilla nykyisillä asemilla.
    ...
    Eikä kukaan taida tietää, miten sinne hätäuloskäyntiin pääsee.
    Jokaisella metroasemalla on liitekuvan mukaiset opastekilvet. Varsinaisten viherä-valkoisten poistumisopasteiden
    ohella näistä opastetauluista selviää juuri sen aseman varauloskäytävä.
    Turvallisuudestaan kiinnostunut matkustaja etsii tuon kilven ja lukee sen läpi junaa odottaessaan.

    Pääasiallinen uloskäytävä (tunneliasemilla likuporraskuilu) on viitoitettu Ulos-tekstein, ja varauloskäytävät Hätäuloskäytävä-tekstein. Nuo tekstit ovat selvästi nähtävissä, mutta kukapa tuommoisia bongaisi ennen kuin hätä on käsillä. Mutta hyvä kun asia tuli keskusteltavaksi tällä foorumilla. Tieto tavoitti ainakin jotkut metronkäyttäjät.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  7. #37

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Toki olen itse selvillä opastekilvistä ja reiteistä. Mutta uskon, että niistä ihmisistä, jotka aamuseitsemältä seisovat vaikkapa Sörnäisten tai Kaisaniemen asemalla, ei ehkä kuin puolet osaisi ohjailemattomasti toimia heti, kuten tilanne vaatisi. Metron odotusaika on toisinaan liian lyhyt kylttien lukemiseen ja luettavaa matkustajat löytävät paremmin liukuportaiden yläpäästä.

  8. #38
    Nrg
    Nrg on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Helsingin Sanomat kertoo peruskorjatun Kontulan metroaseman uusista itsevalaisevista lattialaatoista, jotka ohjaavat asemalta ulos hätätilanteessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
    Lattialaattojen lomaan on upotettu karkaistusta lasista valmistettuja pienempiä laattoja, jotka sisältävät jälkivalaisevaa materiaalia. Materiaali imee lamppujen valoa ja lamppujen sammuttua se hehkuu kymmeniä tunteja.

    ----

    "Todennäköisesti otamme tällaiset laatat käyttöön kaikilla peruskorjattavilla ja uusilla metroasemilla", HKL:n projektipäällikkö Kalevi Andersson kertoi.
    Idea on kerrassaan mainio, mutta miten suuntavaiston menettäneet ihmiset ohjataan oikeaan suuntaan, nuo laatat kun näyttivät vain muodostavan pitkän linjan. Kumpaan suuntaan siis lähteä?
    Viimeisin muokkaaja Nrg; 06.02.2008 kello 22:18.

  9. #39
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Idea on kerrassaan mainio, mutta miten suuntavaiston menettäneet ihmiset ohjataan oikeaan suuntaan, nuo laatat kun näyttivät vain muodostavan pitkän linjan. Kumpaan suuntaan siis lähteä?
    Totta! Laatat kai voisivat olla nuolen muotoiset tai ainakin kolmion muotoiset niin, että kärki osoittaisi poistumistien suuntaan. Ihme, ettei sitä ole ajateltu.

    Ehtiihän tuon vieläkin toteuttaa peittämällä laatasta osa jollain kestävällä ja peittävällä materiaalilla niin, että näkyviin jää nuolen muotoinen alue.

  10. #40
    Nrg
    Nrg on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Totta! Laatat kai voisivat olla nuolen muotoiset tai ainakin kolmion muotoiset niin, että kärki osoittaisi poistumistien suuntaan. Ihme, ettei sitä ole ajateltu.
    Toivottavasti on kuitenkin ajateltu ja että tuo yksittäinen kuva antaa väärän kuvan :). Kolmio olisi yksinkertaisuudessaan mielestäni paras muoto tuollaiselle laatalle.

  11. #41
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Kontulassa ei varmasti ole epäselvyyttä minne palon tapahduttua pitää rynnätä. Sehän on "maanpäällinen" asema ja päivä paistaa monesta suunnasta laiturille. Matkustaja tietää rynnätä a) sinne mistä tuli tai b) toiseen suuntaan, aivan oman henkilökohtaisen valintansa mukaan.

    Jännityksellä odotan kuinka suuren uutiskynnyksen saavuttaa Kulosaaren laiturille kai joskus saatava vastaava merkintätapa. Tulee selväksi sitten minne siellä pitää mennä.

  12. #42
    Nrg
    Nrg on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kontulassa ei varmasti ole epäselvyyttä minne palon tapahduttua pitää rynnätä. Sehän on "maanpäällinen" asema ja päivä paistaa monesta suunnasta laiturille. Matkustaja tietää rynnätä a) sinne mistä tuli tai b) toiseen suuntaan, aivan oman henkilökohtaisen valintansa mukaan.

    Jännityksellä odotan kuinka suuren uutiskynnyksen saavuttaa Kulosaaren laiturille kai joskus saatava vastaava merkintätapa. Tulee selväksi sitten minne siellä pitää mennä.
    Ajattelin asiaa lähinnä siltä kannalta, että kyseessä on tunneliasema, kuten juuri länsimetrossa. Se oli tuollaista idean pohdintaa yleisesti :)

  13. #43

    Liittynyt
    18.12.2007
    Viestejä
    63

    oletus Vs: Länsimetro

    Nostetaanpa tätä topiccia hieman.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tämä on se tapaus. Se vain osoittaa, että "palamaton" alumiininen metrovaunu palaa oikein hyvin. Onneksi se tapahtui jo ennen kuin ihmisiä kuljetettiin ja varikolla. Mutta sekin tarvittiin, että paloturvallisuus otettiin vakavammin.
    Tarina kertoo, että välittömästi palon sammuttua ryntäsi silloinen palomestari junan rakenteesta vastuussa olevien henkilöiden luokse ja piti sen verran tiukan palopuheen ihan sanan kirjaimellisessa merkityksessä, että tämän jälkeen junaan tehtiin monia paloturvallisuutta parantavia muutoksia.

    Tarkkoja yksityiskohtia ei minulla ole, mutta tietääkseni ainakin penkkien materiaali meni tällöin uusiksi ja varmasti moni muukin yksityiskohta.

    Myös M200 sarjaan kuulemma tehtiin materiaalimuutoksia suhteellisen loppumetreillä, koska todettiin että käytettäväksi suunniteltu eriste syttyy herkemmin kuin muut käytetyt materiaalit.

    Mutta kuten tuolla jo todettiinkin, niin tietysti kaikki materiaali palaa jossain lämmössä.

    Täytyykin Kontulassa katsella ensikerralla "sillä silmällä" noita laattoja. En tiennytkään moisista.

  14. #44
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Metron paloturvallisuus

    Helsingin metrossa 22.10.2009 pidetyn pelastusharjoituksen kuvia paloautogalleriassa näytillä:

    http://fireimages.net/thumbnails.php?album=1823

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Bussien paloturvallisuus
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 06.05.2011, 21:11
  3. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  4. Metron liikennöintiaika
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 29.12.2009, 23:54
  5. Metron tukilinja 99
    kirjoittanut ilpo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 14:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •