Helsingin Sanomien sähköisen version keskustelupalstalla oli ihan mielenkiintoinen länsimetrokeskustelu koskien myös paloturvallisuutta. Lukemaani ja sen nostattamiin ajatuksiini pohjautuen, eikös turvallisin ratkaisu oli seuraavanlainen:
- lyhyet uudet automaattiohjatut metrojunat ilman ohjaamoja
- junat haitaroituja putkia ilman väliseiniä
- junien kummassakin päädyssä hätäuloskäynnit, jotka matkustajien avattavissa kun juna on pysähtynyt
- hätäuloskäynnin yhteydessä luiska, jota pitkin helppo kulkea ja (ainakin autettuna) myös rullatuolilla
- kun hätäuloskäynti on avattu, lähtee avaamisesta radioviesti automatiikalle, joka katkaisee virran kiskosta
- kiskojen välinen alue tasaiseksi, jotteivät kulkijat kompastu pölkkyihin ja rullatuolilla ylipäätään kuljettavissa
Kaavaillut kävelylaiturit koko tunnelin mitalta kuulemma huonoja koska:
- savu nousee ylös ja tavoittaa pian laiturilla kävelijät
- ihmiset paniikkiin mennessään alkavat kävellä eri suuntiin ja tukkivat kulkutiet
(päistä poistuttaessahan tätä vaaraa ei ole samalla tavalla)