Hätäjarru

Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

Tarkoitankin juuri sitä, että M300-junien varustukseen kuuluu myös kuljettaja. Siis junassa, ei jossain valvomossa tai asemalaiturilla nimikkeellä vartija.
Omasta mielestäni M200-junien toimintatapa kuullostaa varsin loogiselta myös automaattimetron aikana ja silloinhan valvomo, jonne kuva häiriöstä välittyy, voi keskittyä suoraan tähän ongelmaan, eikä tarvitse samalla ajaa metrojunaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

Omasta mielestäni M200-junien toimintatapa kuullostaa varsin loogiselta myös automaattimetron aikana ja silloinhan valvomo, jonne kuva häiriöstä välittyy, voi keskittyä suoraan tähän ongelmaan, eikä tarvitse samalla ajaa metrojunaa.

Nimenomaan, valvomo voi keskittyä ongelmanratkaisuun ja tehdä päätöksiä kiinnittämättä huomiota itse ajamistapahtumaan. Tietenkin sellaisessa tapauksessa, jossa junassa tarvitsee tehdä jotain konkreettista, voi kuljettaja jalkautua kopistaan auttamaan tai korjaamaan ongelmaa. Valvomosta käsin voidaan ainoastaan antaa ohjeita matkustajille tai tilata vartija tms. ratkomaan pulmia seuraavalla asemalla.
 
Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

Tietenkin sellaisessa tapauksessa, jossa junassa tarvitsee tehdä jotain konkreettista, voi kuljettaja jalkautua kopistaan auttamaan tai korjaamaan ongelmaa.
Tämäkin aika marginaalinen hyöty. M200 kohdalla kun todennäköisyys on 1/3 ja M100 kohdalla 1/6, että se häiriötilanne sattuisi olemaan juuri siinä ajopään takana olevassa vaunussa, jos kolmen vaunuparin vehkeellä liikutaan.

Onhan tietty radallekin jalkautuminen mahdollista, mutta harvemmin sitä tehdään tällaisessa tilanteessa.
 
Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

Tämäkin aika marginaalinen hyöty. M200 kohdalla kun todennäköisyys on 1/3 ja M100 kohdalla 1/6, että se häiriötilanne sattuisi olemaan juuri siinä ajopään takana olevassa vaunussa, jos kolmen vaunuparin vehkeellä liikutaan.

Onhan tietty radallekin jalkautuminen mahdollista, mutta harvemmin sitä tehdään tällaisessa tilanteessa.

Tarttis olla ovea päädyssä eliminoimaan saamaan tuo marginaalinen hyöty täydeksi hyödyksi. Mahdollisuutta läpikulkuun kannatetaan. Tämä(kin) asia hoidettu ruotsissa esimerkillisen hyvin ja toki paremmin kuin suomessa ;) . Se ei sinällään ole kuitenkaan mistään pois vaikka siihen tuuppaa sen päätyoven mahdollistamaan ylikulun.
 
Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

...Onhan tietty radallekin jalkautuminen mahdollista, mutta harvemmin sitä tehdään tällaisessa tilanteessa.
Muillekin tiedoksi, että metrojunankuljettaja menee radan kautta toiseen vaunuun/ohjaamoon vain jos on pakottavia syitä. Tunneliin jämähtänyt juna voi olla tämmöinen syy, jos huoltohenkilöstön kanssa puhelimitse asioituna junaa ei saada liikkeelle, ja huoltohenkilöstö on myös ajallisesti kaukana.
Esim. Itäkeskuksen tunnelissa kyllä odotellaan ohjaamossa, että tämä "kikkamies" saapuu paikalle metrovarikolta.
 
Mies veti metron hätäkahvasta ja hyppäsi junasta
Julkaistu: 18:31 Päivitetty: 19:03
Helsingin sanomat

Metroliikenne oli illalla poikki puolisen tuntia, kun mies hyppäsi Itäkeskuksen ja Puotilan välillä metrojunasta.
Mies oli ensin vetänyt hätäkahvasta, jolloin kuljettaja pysäytti junan. Hypättyään junasta mies oli lähtenyt harhailemaan pitkin kiskoja.
Miehen nähtiin nousevan ylös Puotilan asemalla, mutta hän pääsi livistämään vartijoilta.
Metron liikenteenohjauksen mukaan liikenne oli poikki kuudesta puoli seitsemään.
Metrojunat myöhästelivät illalla jonkin verran välikohtauksen takia.

Melko harvinaista touhua.. onneksemme.
Kraken voi kertoa lisää kun osui omalle kohdalle. :wink:
 
Viimeksi muokattu:
Se oli kyllä tosiaan ihan eksoottinen kokemus. Täytyy myöntää, että siinä sydän hakkasi vähän ylikierroksia kyllä aika monta minuuttia tuon jälkeen. Sen verran jännitti sen juipin puolesta kun siellä loikki menemään virtakiskojen yli. Näin siis peilistä koko tilanteen, kun sattui tunneli kaartamaan sopivasti.

No loppu hyvin hänen kannaltaan. Sääli vaan niiden joilla olisi ollut kiire vaikkapa töihin.

Ja tästä päästäänkin taas siihen aiheeseen minkä takia olisi hyvä, jos matkustamosta junaa ei saisi pysäytettyä kuin aivan asemalta lähdettäessä:

Lueskelin tuossa vanhoja lehtileikkeitä metrosta ja osui silmään tämä kirvestapaus. Siinä kerrottiin kuinka vaunussa oli kajahtanut "Vetäkää joku hätäjarrua!". Kaikkien onneksi kukaan ei kahvaa uskaltanut kiskaista.

Pystynette kuvittelemaan kuinka paljon vaarallisemmaksi tilanne olisi muuttunut, kun ollaan tunnelissa jumissa, kuljettaja yrittää kuulutuksilla tiedustella asiaa, ja kukaan ei uskalla varmastikaan hätäpuhelinta käyttää. Siinä sitten seisotaan vähintään minuutin verran, kunnes kuljettaja saa luvan kuitata hätäjarrun aiheettomana, koska syytä ei saatu selville. Siinä ajassa olisi saanut jo kirvestä pienemmälläkin teräaseella aikamoista tuhoa aikaan.
 
Siinä sitten seisotaan vähintään minuutin verran, kunnes kuljettaja saa luvan kuitata hätäjarrun aiheettomana, koska syytä ei saatu selville. Siinä ajassa olisi saanut jo kirvestä pienemmälläkin teräaseella aikamoista tuhoa aikaan.

Eipä sitä metroa tarvitse edes pysäyttää jos tahdotaan saada tuhoa aikaan.. Vähemmänhän se huomiota herättää, jos tekee näitä "tuhojaan" metroa pysäyttämättä. Eipä ainakaan ole vartijat/poliisi/ambulanssi seuraavalla pysäkillä vastassa.
 
Eipä sitä metroa tarvitse edes pysäyttää jos tahdotaan saada tuhoa aikaan.. Vähemmänhän se huomiota herättää, jos tekee näitä "tuhojaan" metroa pysäyttämättä. Eipä ainakaan ole vartijat/poliisi/ambulanssi seuraavalla pysäkillä vastassa.
Varmastikaan se itse "tuhooja" ei huomiota tahdo herättää, mutta mikäli nyt vaikka olisi tilanne, jossa vaunuun istuisi joku hullu murhamies (kuten kirvestapauksessa), niin ehdottomasti paras veto hänen kannaltaan olisi se, että joku kiskoisi hätäjarrua ja hän pääsisi sitten aivan rauhassa tuhojaan vaunussa tekemään, koska seuraavalla asemalla ne uhrit nyt viimeistään vaunusta karkuun juoksisi ja jarrun vedolla tätä välimatkaa vain pidennettäisiin.

Jos ollaan niin järjissään, että tarkoitus on vielä tihutyön jälkeen karkuun päästä, niin sitten eri homma. Mutta metro nyt näin suht suljettuna (ja kameravalvottuna) alueena ei sinänsä paras paikka sellaista ole toteuttaa kuitenkaan.

Mutta siis minun pointtini ylipäätään on se, että sellaista syytä ei oikeasti ole, jossa matkustajalla olisi tarve asemien välille juna pysäyttää. Heti liikkeelle lähdettäessä jarrun tulee toki toimia, jotta voidaan minimoida ovien riskit, mutta mitään syytä muuten ei ole siihen että matkustaja voisi matkan pysäyttää, kun asemavälit ovat näin lyhyet.

Jos automaattimetroa ajatellaan, niin tuossa välimatkoilla tuon hätäkahvan tulisi minun mielestä hälyttää automaattisesti vartijat seuraavalle asemalle tarkistamaan tilanne.
 
Takaisin
Ylös