Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-24/24

Viestiketju: Hätäjarru

  1. #16
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tarkoitankin juuri sitä, että M300-junien varustukseen kuuluu myös kuljettaja. Siis junassa, ei jossain valvomossa tai asemalaiturilla nimikkeellä vartija.
    Omasta mielestäni M200-junien toimintatapa kuullostaa varsin loogiselta myös automaattimetron aikana ja silloinhan valvomo, jonne kuva häiriöstä välittyy, voi keskittyä suoraan tähän ongelmaan, eikä tarvitse samalla ajaa metrojunaa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.04.2008 kello 07:22. Syy: trollaus pois, ääkköset
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #17
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Omasta mielestäni M200-junien toimintatapa kuullostaa varsin loogiselta myös automaattimetron aikana ja silloinhan valvomo, jonne kuva häiriöstä välittyy, voi keskittyä suoraan tähän ongelmaan, eikä tarvitse samalla ajaa metrojunaa.
    Nimenomaan, valvomo voi keskittyä ongelmanratkaisuun ja tehdä päätöksiä kiinnittämättä huomiota itse ajamistapahtumaan. Tietenkin sellaisessa tapauksessa, jossa junassa tarvitsee tehdä jotain konkreettista, voi kuljettaja jalkautua kopistaan auttamaan tai korjaamaan ongelmaa. Valvomosta käsin voidaan ainoastaan antaa ohjeita matkustajille tai tilata vartija tms. ratkomaan pulmia seuraavalla asemalla.

  3. #18

    Liittynyt
    18.12.2007
    Viestejä
    63

    oletus Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Tietenkin sellaisessa tapauksessa, jossa junassa tarvitsee tehdä jotain konkreettista, voi kuljettaja jalkautua kopistaan auttamaan tai korjaamaan ongelmaa.
    Tämäkin aika marginaalinen hyöty. M200 kohdalla kun todennäköisyys on 1/3 ja M100 kohdalla 1/6, että se häiriötilanne sattuisi olemaan juuri siinä ajopään takana olevassa vaunussa, jos kolmen vaunuparin vehkeellä liikutaan.

    Onhan tietty radallekin jalkautuminen mahdollista, mutta harvemmin sitä tehdään tällaisessa tilanteessa.

  4. #19
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    212

    oletus Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TheKraken Näytä viesti
    Tämäkin aika marginaalinen hyöty. M200 kohdalla kun todennäköisyys on 1/3 ja M100 kohdalla 1/6, että se häiriötilanne sattuisi olemaan juuri siinä ajopään takana olevassa vaunussa, jos kolmen vaunuparin vehkeellä liikutaan.

    Onhan tietty radallekin jalkautuminen mahdollista, mutta harvemmin sitä tehdään tällaisessa tilanteessa.
    Tarttis olla ovea päädyssä eliminoimaan saamaan tuo marginaalinen hyöty täydeksi hyödyksi. Mahdollisuutta läpikulkuun kannatetaan. Tämä(kin) asia hoidettu ruotsissa esimerkillisen hyvin ja toki paremmin kuin suomessa . Se ei sinällään ole kuitenkaan mistään pois vaikka siihen tuuppaa sen päätyoven mahdollistamaan ylikulun.
    Laadukas joukkoliikenne perustuu tasavirtaulinaan ja virran ottamiseen virtakiskosta.

    BT-industries

  5. #20
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Ilkivalta Helsingin metrossa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TheKraken Näytä viesti
    ...Onhan tietty radallekin jalkautuminen mahdollista, mutta harvemmin sitä tehdään tällaisessa tilanteessa.
    Muillekin tiedoksi, että metrojunankuljettaja menee radan kautta toiseen vaunuun/ohjaamoon vain jos on pakottavia syitä. Tunneliin jämähtänyt juna voi olla tämmöinen syy, jos huoltohenkilöstön kanssa puhelimitse asioituna junaa ei saada liikkeelle, ja huoltohenkilöstö on myös ajallisesti kaukana.
    Esim. Itäkeskuksen tunnelissa kyllä odotellaan ohjaamossa, että tämä "kikkamies" saapuu paikalle metrovarikolta.

  6. #21
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Hätäjarru

    Mies veti metron hätäkahvasta ja hyppäsi junasta
    Julkaistu: 18:31 Päivitetty: 19:03
    Helsingin sanomat

    Metroliikenne oli illalla poikki puolisen tuntia, kun mies hyppäsi Itäkeskuksen ja Puotilan välillä metrojunasta.
    Mies oli ensin vetänyt hätäkahvasta, jolloin kuljettaja pysäytti junan. Hypättyään junasta mies oli lähtenyt harhailemaan pitkin kiskoja.
    Miehen nähtiin nousevan ylös Puotilan asemalla, mutta hän pääsi livistämään vartijoilta.
    Metron liikenteenohjauksen mukaan liikenne oli poikki kuudesta puoli seitsemään.
    Metrojunat myöhästelivät illalla jonkin verran välikohtauksen takia.
    Melko harvinaista touhua.. onneksemme.
    Kraken voi kertoa lisää kun osui omalle kohdalle.
    Viimeisin muokkaaja Markku K; 30.06.2008 kello 19:21.

  7. #22

    Liittynyt
    18.12.2007
    Viestejä
    63

    oletus Vs: Hätäjarru

    Se oli kyllä tosiaan ihan eksoottinen kokemus. Täytyy myöntää, että siinä sydän hakkasi vähän ylikierroksia kyllä aika monta minuuttia tuon jälkeen. Sen verran jännitti sen juipin puolesta kun siellä loikki menemään virtakiskojen yli. Näin siis peilistä koko tilanteen, kun sattui tunneli kaartamaan sopivasti.

    No loppu hyvin hänen kannaltaan. Sääli vaan niiden joilla olisi ollut kiire vaikkapa töihin.

    Ja tästä päästäänkin taas siihen aiheeseen minkä takia olisi hyvä, jos matkustamosta junaa ei saisi pysäytettyä kuin aivan asemalta lähdettäessä:

    Lueskelin tuossa vanhoja lehtileikkeitä metrosta ja osui silmään tämä kirvestapaus. Siinä kerrottiin kuinka vaunussa oli kajahtanut "Vetäkää joku hätäjarrua!". Kaikkien onneksi kukaan ei kahvaa uskaltanut kiskaista.

    Pystynette kuvittelemaan kuinka paljon vaarallisemmaksi tilanne olisi muuttunut, kun ollaan tunnelissa jumissa, kuljettaja yrittää kuulutuksilla tiedustella asiaa, ja kukaan ei uskalla varmastikaan hätäpuhelinta käyttää. Siinä sitten seisotaan vähintään minuutin verran, kunnes kuljettaja saa luvan kuitata hätäjarrun aiheettomana, koska syytä ei saatu selville. Siinä ajassa olisi saanut jo kirvestä pienemmälläkin teräaseella aikamoista tuhoa aikaan.

  8. #23
    eliitti-karhu avatar
    Liittynyt
    24.03.2007
    Sijainti
    Kirkkonummi
    Viestejä
    17

    oletus Vs: Hätäjarru

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TheKraken Näytä viesti
    Siinä sitten seisotaan vähintään minuutin verran, kunnes kuljettaja saa luvan kuitata hätäjarrun aiheettomana, koska syytä ei saatu selville. Siinä ajassa olisi saanut jo kirvestä pienemmälläkin teräaseella aikamoista tuhoa aikaan.
    Eipä sitä metroa tarvitse edes pysäyttää jos tahdotaan saada tuhoa aikaan.. Vähemmänhän se huomiota herättää, jos tekee näitä "tuhojaan" metroa pysäyttämättä. Eipä ainakaan ole vartijat/poliisi/ambulanssi seuraavalla pysäkillä vastassa.
    ________________________________________________
    Junahullu? Ehei.. JOUKKOLIIKENNEHARRASTAJA!


  9. #24

    Liittynyt
    18.12.2007
    Viestejä
    63

    oletus Vs: Hätäjarru

    Lainaus Alunperin kirjoittanut eliitti-karhu Näytä viesti
    Eipä sitä metroa tarvitse edes pysäyttää jos tahdotaan saada tuhoa aikaan.. Vähemmänhän se huomiota herättää, jos tekee näitä "tuhojaan" metroa pysäyttämättä. Eipä ainakaan ole vartijat/poliisi/ambulanssi seuraavalla pysäkillä vastassa.
    Varmastikaan se itse "tuhooja" ei huomiota tahdo herättää, mutta mikäli nyt vaikka olisi tilanne, jossa vaunuun istuisi joku hullu murhamies (kuten kirvestapauksessa), niin ehdottomasti paras veto hänen kannaltaan olisi se, että joku kiskoisi hätäjarrua ja hän pääsisi sitten aivan rauhassa tuhojaan vaunussa tekemään, koska seuraavalla asemalla ne uhrit nyt viimeistään vaunusta karkuun juoksisi ja jarrun vedolla tätä välimatkaa vain pidennettäisiin.

    Jos ollaan niin järjissään, että tarkoitus on vielä tihutyön jälkeen karkuun päästä, niin sitten eri homma. Mutta metro nyt näin suht suljettuna (ja kameravalvottuna) alueena ei sinänsä paras paikka sellaista ole toteuttaa kuitenkaan.

    Mutta siis minun pointtini ylipäätään on se, että sellaista syytä ei oikeasti ole, jossa matkustajalla olisi tarve asemien välille juna pysäyttää. Heti liikkeelle lähdettäessä jarrun tulee toki toimia, jotta voidaan minimoida ovien riskit, mutta mitään syytä muuten ei ole siihen että matkustaja voisi matkan pysäyttää, kun asemavälit ovat näin lyhyet.

    Jos automaattimetroa ajatellaan, niin tuossa välimatkoilla tuon hätäkahvan tulisi minun mielestä hälyttää automaattisesti vartijat seuraavalle asemalle tarkistamaan tilanne.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •